آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

اتهامات توکلی علیه مهدی هاشمی / پاسخ وکیل مهدی هاشمی به اتهامات



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


احمد توکلی روز‌گذشته نطق میان‌دستور خود را به «مهدی هاشمی» اختصاص داد و در شرایطی که در هفته‌های گذشته چهره‌هایی نظیر کریمی‌قدوسی و رسایی در نطق‌های خود خواستار صدور حکم حداکثری برای مهدی هاشمی شده بودند، به بیان بخش‌هایی از پرونده دادگاه غیرعلنی او پرداخت. 

 

توکلی در نطق دیروز خود با‌اشاره به‌اینکه در این نطق می‌خواهم درباره پرونده مهدی هاشمی مطالبی را بیان کنم، علت چنین‌نطقی را این‌گونه توضیح داد: «مردم حق دارند که یکی از مهم‌ترین اتهامات این شخص را بدانند و آگاه باشند که در پرونده استات‌اویل، بیگانگان چه کردند و ما که ادعای اسلامیت داریم چه کرده‌ایم.»

 

او همچنین درباره منبع اطلاعات خود گفت: «این اطلاعات از اسناد رسمی دولت نروژ، دولت آمریکا، بانک‌جهانی یا از داخل گرفته شده است.» هرچند در ادامه نطق احمد توکلی، حتی به مکالمات مهدی هاشمی در دادگاه نیز اشاره شد تا سوالاتی هم درباره منابع او ایجاد شود.

 توکلی در بیان مشروح تخلفات مهدی هاشمی گفت: «در ژوئن سال٢٠٠٢ مصادف با خرداد سال٨١ و ژانویه٢٠٠٣ شرکت ملی نفت دولتی نروژ دو نوبت به یک‌کارمند رسمی دولت که فرزند رییس‌جمهور اسبق ایران و مدیر عامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است مبلغ پنج‌میلیون‌و‌٢٠٠هزار‌دلار می‌پردازد تا وی به استات‌اویل برای انعقاد قراردادی در پارس‌جنوبی کمک کند... برای پنهان‌کاری و پولشویی، قرارداد به‌ظاهر میان شرکت هورتون به مدیریت عباس یزادن‌پناه و استات‌اویل منعقد می‌شود، عباس یزدان‌پناه دوست دیرینه دوران دبیرستان و دانشگاه مهدی هاشمی بود.»

توکلی در ادامه نطق خود جزییات دیگری از قرارداد استات‌اویل را به این شرح توضیح داد: « از سیر مذاکرات مهدی هاشمی نقش واسطه‌گری شرکت هورتون، رشوه‌های داده‌شده و منافع مورد انتظار استات‌اویل، سودآوری قرارداد فاسد منعقد‌شده و حواشی آن در دادگاه آمریکا یاد می‌شود و دادگاه مسوول، جرم استات‌اویل را پرداخت رشوه و عدم‌انعکاس درست‌و‌دقیق پرداخت‌های غیرقانونی می‌داند.»

 

توکلی در ادامه با طرح این سوال که در این مدت در ایران چه گذشت؟ گفت: «در تاریخ ٢٤آبان٨٢ وزیر نفت ایران به وزیر اقتصاد وقت می‌نویسد «به‌دنبال انتشار مطالبی در روزنامه‌های نروژ، در اواسط شهریور هیاتی از طرف این وزارت به نروژ رفت و با وزیر نفت، دادستان عمومی نروژ و مدیران ارشد شرکت استات‌اویل طی جلسات طولانی گفت‌وگو کرد. بر‌اساس اظهارات مدیران استات‌اویل نقش مهدی هاشمی قطعی است و در انتها اعلام می‌کند که پرونده به طور کامل در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است.»

 

وزیر اطلاعات وقت در گزارش به رییس‌جمهور می‌نویسد که ۹ملاقات بین مهدی هاشمی و استات‌اویل در اینجا و خارج از کشور انجام شده است و از قول مهدی هاشمی نقل می‌کند که من می‌خواستم نروژی‌ها را تشویق کنم که در عرصه پارس‌جنوبی فعال شوند و این ماجرا را نروژ و آمریکا برای لطمه‌زدن به رفسنجانی ساخته‌اند. وزارت اطلاعات همچنین مدعی می‌شود که ماجرا به این دلیل به مهدی هاشمی ارتباط داده شده که فساد درونی استات‌اویل پوشانده شود در‌حالی‌که نروژ پنجمین کشور جهان از حیث سلامت مالی است.» 

توکلی پس از بیان این مطالب گفت: «باید پرسید شرح وظایف مدیر‌عامل سازمان بهینه‌سازی سوخت چه ربطی به قراردادهای نفتی خارجی دارد که مهدی هاشمی که حداقل ۹بار در اینجا و خارج از کشور با استات‌اویل ملاقات می‌کند؟» این نماینده تهران در مجلس سپس تصریح کرد: «وکلای وی کیفر‌خواست دادستان را بیانیه سیاسی می‌خوانند و ادعا می‌کنند که اسناد جمع‌آوری‌شده از طرق قضایی بین‌المللی رسمی از آمریکا و انگلیس معتبر نیست؛ چون این دوکشور دول متخاصم با ما هستند.

 

متهم نیز در دفاعیه خود کیفر‌خواست را بیانیه شوم سیاسی می‌خواند و آن را وسیله تسویه‌حساب با پدرش می‌نامد. وی اعترافات متهمان دیگر را که چندنفر از آنها از اعضای دفتر خود او بودند، تحت شکنجه اعلام می‌کند. همچنین عباس یزدان‌پناه در دوبی به طرز مرموزی به قتل می‌رسد. مهدی هاشمی در دادگاه، پس از پخش فیلم اعترافات یزدان‌پناه که در بازداشت قبلی ضبط شده بود با عصبانیت می‌گوید قتل یزدان‌پناه کار مافیایی است و اعترافات او را رد می‌کند.

 اما اداره مبارزه قاطع با کلاهبرداری انگلستان وقتی به درخواست مقامات قضایی نروژ، دفاتر یزدان‌پناه در لندن را بازرسی می‌کند، اسناد مبادله‌شده بسیاری بین یزدان‌پناه و یار دیرینه‌اش به دست می‌آورند.» توکلی در بخش پایانی نطق خود هم تاکید کرد: «بنده به‌عنوان نماینده ملت ایران بخشی از اطلاعات ذی‌ربط را گفتم تا ملت که جز اجرای عدالت در برخورد با ضعیف و قوی از هر قشر و جناحی انتظاری ندارد، توجه داشته باشد که اگر قاضی دادگاه، فردا حکم قاطعی داد، دست غوغاسالاران متکی به زر و زور فاسدان را که به تخطئه قوه قضاییه خواهند پرداخت، بخواند و فریب‌سیاسی‌سازی پرونده را نخورد؛ خطی که از همان‌اول متهم و وکلایش درصدد القای آن بوده‌اند.»

 

----------------------------

سید‌وحید ابوالمعالی، یکی از وکلای مهدی هاشمی، روز گذشته و در واکنش به نطق احمد توکلی، توضیحاتی را در اختیار «شرق» قرار داد. متن توضیحات وکیل مهدی هاشمی به این شرح است:


جناب آقای توکلی در نطق خود در مجلس شورای اسلامی، مطالب کذبی را مطرح نمودند که لازم است در این خصوص توضیحاتی داده شود:

١) متاسفانه هرچه به روزهای پایانی دادرسی در شعبه٢٨ دادگاه ‌انقلاب نزدیک‌تر می‌‌شویم، فشارها به دستگاه قضا بیشتر می‌‌شود. آقای توکلی و برخی دیگر، به قول آقای رسایی فرار رو‌به‌جلو می‌‌نمایند و با ملتهب‌کردن فضا و مسموم‌نمودن اذهان‌عمومی، آگاه یا ناآگاه ولی ظاهرا زیرکانه، با شعار وجود فشار بر دستگاه قضا، خود عامل اصلی این فشار در مجلس و اذهان عمومی شده‌‌اند. آنها با شعار احترام به قانون و دستگاه قضا، از حکمی که هنوز صادر نشده است، دلواپسند.

٢) آقای توکلی درخصوص تاریخ‌‌ها خلاف‌واقع گفته‌‌اند، درخصوص نام اشخاص خلاف‌واقع گفته‌‌اند، در‌مورد مفاد احکام صادره از دادگاه‌های خارج از کشور هم خلاف‌واقع گفته و وقایع را تحریف کرده‌اند. ظاهرا ایشان از قانون پروایی ندارند، ولی چرا بدون ترس از آخرت به سادگی به دروغ می‌‌گویند که آقای هاشمی فلان مقدار دلار پول گرفته است؟

سوال اینجاست که آیا ایشان اطلاع دارند که هرآنچه درخصوص پرونده آقای مهدی هاشمی به سمعشان رسانده‌‌اند، دروغ بوده است و بازهم به نشر این اکاذیب اهتمام دارند یا از دروغ‌بودن مطالبی که بیان می‌‌کنند بی‌‌اطلاعند؟ آیا درست است که ایشان آلت‌دست پرونده‌سازان شود؟ معنای استقلال قوه‌قضاییه و محرمانه‌بودن رسیدگی این است که ایشان به جزییات پرونده دسترسی ندارند. اما با‌این‌وجود و بدون‌اطلاع از جزییات و واقعیات پرونده، چگونه به سادگی بهتان می‌زنند و مطالبی را که تاکنون در هیچ دادگاه صالحی اثبات نشده و موجب هتک‌حرمت و حیثیت افراد است، از تریبون علنی مجلس منتشر می‌‌کنند؟

بدیهی است در زمان مناسب و با رفع ملاحظات و قیود قانونی، تمامی واقعیات را برای مردم شریف منتشر خواهیم کرد تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد.

اخبار سیاسی  - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------