کدام نمایندگان مجلس برای انتخابات آینده ردصلاحیت می‌شوند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

واکنش یک حقوقدان به طرح استمرار صلاحیت نمایندگان
کدام نمایندگان مجلس برای انتخابات آینده ردصلاحیت می‌شوند؟

نمی‌خواهم پیشنهاددهندگان این طرح را متهم کنم اما این ظن در حال به وجود آمدن است که نکند این افرد می‌دانند پرونده خوبی ندارند و شورای نگهبان آنها را ردصلاحیت می‌کند و از امروز به دست و پا افتادند تا با همین وضعت موجود انتخابات را برگزار کنند.

نعمت احمدی، حقوقدان در گفت و گو با آفتاب در پاسخ به این سوال که چرا برخی نمایندگان طرح عدم التزام شورای نگهبان به تایید صلاحیت نمایندگان فعلی برای انتخابات آینده را مصوب کردند، گفت: ملاک وضع فعلی افراد است یعنی هر زمان که وضعیت فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد باید از نهادهای مخصوصی سوال شود تا روشن شود فرد تخلفی نکرده یا پرونده‌ای ندارد؟

او ادامه داد: دلیل نمی‌شود اگر فردی، دوره‌ای نماینده شد برای همیشه نماینده باقی بماند. نمایندگان سابق چه می‌شوند؟ تعداد زیادی از نمایندگان در گذشته به مجلس راه پیدا نکردند. یا رد صلاحیت شده‌اند یا در انتخابات رای نیاوردند.

این حقوقدان همچنین پیشنهاد کرد: به باور من نمایندگان پیشنهاد‌دهنده این طرح می‌توانستند کار دیگری انجام دهند؛ پیشنهاد می‌دادند نمایندگان فعلی مجلس تا پایان عمرشان نماینده باقی بمانند. بعد هم هرکاری دلشان می‌خواست می‌کردند.

احمدی با اشاره به پرونده‌هایی مانند پرداخت پول از سوی معاون اول دولت احمدی‌نژاد به نمایندگان و ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: من نمی‌خواهم پیشنهاددهندگان این طرح را متهم کنم اما این ظن در حال به وجود آمدن است که نکند این افرد می‌دانند پرونده خوبی ندارند و شورای نگهبان آنها را ردصلاحیت می‌کند و از امروز به دست و پا افتادند تا با همین وضعت موجود انتخابات را برگزار کنند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه این پیشنهاد مخالفت‌های جدی با قانون اساسی دارد، یادآور شد: بر اساس قانون اساسی انتخابات مجلس شورای اسلامی هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود و شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان را هم قانون تعیین می‌کند. اگر دست مراجع صاحب صلاحیت بسته شود و ادعا کنیم که این مراجع حق بررسی شرایط کاندیداها را ندارند خلاف قانون اساسی است. قوانین عادی هم به همین صورت است. مهمتر از همه این‌ها که چه بازخوردی در جامعه خواهد داشت؟ این انحصارطلبی نمایندگان به چه معنایی است؟

او تصریح کرد: از طرفی این طرح مخالف با مساوی بودن مردم و همه در برابر قانون است. تصویب این طرح باعث می‌شود برخی افراد نسبت به دیگران ارجح شوند که البته شورای نگهبان مطمئنا به این طرح رای نمی‌دهد.

احمدی با بیان اینکه نماینده باید سالم باشد و سالم رفتار کند تا حوزه انتخابیه او دوباره به وی رای دهند، گفت: شورای نگهبان بی‌دلیل کسی را رد نمی‌کند. اگر این افراد به سابقه خودشان شک ندارند نباید دنبال چنین پیشنهادی بروند اما اگر اشکال و ایرادی دارند در نتیجه این پیشنهاد را مطرح می‌کنند و شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کند.

به گزارش آفتاب، طبق مصوبه مجلس در پیشنهاد مذکور که محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان آن را به نمایندگی از رضا عبداللهی نماینده ماهنشان، هادی قوامی نماینده اسفراین، اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان، الیاس نادران نماینده تهران و غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد، مطرح کرد، در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد صلاحیت آنان برای نمایندگان مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نمایند. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

این طرح با ۱۲۵ رأی موافق، ‌۵۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر تصویب شد. البته شورای نگهبان این طرح را مغایر قانون اساسی تشخیص داده است.

اخبار سیاسی - آفتاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------