مطهري: محدوديت براي آزادي بيان خدمت به انقلاب اسلامي نيست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: محدوديت هاي شکل گرفته براي آزادي بيان برخي از افراد به معناي خدمت به انقلاب اسلامي نيست.

علي مطهري عصر دوشنبه در مراسم گراميداشت ياد شهيد مطهري در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد افزود: در جامعه اسلامي هيچ ترسي از اظهار نظر مخالف نداريم و جلوگيري از بيان عقايد توسط افراد مخالف به معناي خدمت به انقلاب اسلامي نيست بلکه با اين کار در حال خيانت به ميراث بزرگ انقلاب هستيم.

وي اظهار کرد: شهيد مطهري پيشنهاد داده بود که زمينه حضور اساتيد مارکسيست و کمونيست در دانشگاه تهران فراهم شود تا دانشجويان مباني و مفاهيم اين علوم را فرا گيرند و سپس در کلاس ها به نقد عقايد آنها بپردازيم.

مطهري به شخصيت ارزشمند حضرت زينب (س) اشاره کرد و گفت: روح حضرت زينب (س) در طول تاريخ دچار تزلزل نشد زيرا اين روحيه از مباني الهي سرچشمه گرفته و بر همين اساس است که عنوان مي کنيم شخصيت حضرت زينب (س) براي زنان جامعه امروز يک الگوي بي نظير است.

مطهري با بيان اينکه امامت يک مقام برتر از پيامبري است اظهار کرد: نبوت وظيفه پيام رساني را بر عهده دارد وليکن امامت وظيفه رهبري و هدايت جامعه را نيز بر عهده دارد، هر چند پيامبر گرامي اسلام (ص) هر دو وظيفه را بر عهده داشتند.

وي گفت: امام مافوق انسان نيست بلکه بايد گفت امام يک انسان کامل است، بر همين اساس نيز خداوند امامان را از بين انسان ها انتخاب کرده است.

وي به تشريح انسان کامل پرداخت و خاطر نشان کرد: انسان کامل شخصيتي است که همه ارزش هاي انساني به صورت هماهنگ در بالاترين حد خود در آن رشد مي کند.

مطهري ادامه داد: ممکن است شخصيتي در عبادت خيلي رشد کند اما نتواند در ويژگي هاي ديگر رشد کند، اين شخصيت از ديد اسلام و شهيد مطهري به عنوان يک شخصيت کامل شناخته نمي شود.

وي با انتقاد از کساني که ارزش هاي انساني را در يک موضوع خلاصه مي کنند افزود: کمال انسان در تعادل و توازن اوست و بر همين اساس شخصيت هاي ارزشي انساني بايد به شکل متوازن رشد کنند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ارزش هاي اخلاقي در جامعه نيز بايد به صورت متوازن رشد کند زيرا فساد هر جامعه اي در گرو افراط و تفريط است.

وي با بيان اينکه جامعيت نهج البلاغه نشانگر شخصيت ارزشمند حضرت علي (ع) است خاطر نشان کرد: دين اسلام يک دين متعادل است و پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز الگوي تعادل و اعتدال مي باشد.

مطهري افزود: در شخصيت شهيد مطهري يک نوع جامعيت ديده مي شود و در حالي که بسياري از عرفا و علما به مسائل اجتماعي ورود نمي کنند ايشان هميشه در صف اول مبارزه با کفر بوده اند.

وي اظهار کرد: مردم ايران در طول 200 سال مسلمان شدند و اينطور نيست که يک شبه مسلمان شده باشند و اين موضوعي که عنوان مي شود اسلام با زور و شمشير به کشورهاي مختلف ورود پيدا کرده سنديت تاريخي ندارد.

اين فعال سياسي اصلاح طلب به روش حکومت داري حضرت علي (ع) اشاره کرد و گفت: دموکراسي به صورت وضوح در حکومت حضرت علي (ع) ديده مي شود، ايشان با سرسخت ترين منتقدان به بهترين شکل ممکن برخورد مي کردند.

مطهري با اشاره به اينکه سرسخت ترين دشمنان حضرت علي(ع) خوارج بودند خاطر نشان کرد: حضرت علي (ع) خوارج را شلاق نزد، آن ها را زنداني نکرد، به آن ها اجازه اظهار نظر داد، آنها تا زماني که دست به سلاح نبرده بودند در آزادي کامل به سر مي بردند.

وي افزود: حضرت علي (ع) در ابتداي جنگ نيز آن ها را نصيحت کرد و سپس به جنگ با آن ها پرداخت.

وي گفت: بسياري فکر مي کنند در حکومت بايد حتما از زور و قدرت استفاده کرد در حالي که اين موضوع صحت ندارد.

مطهري به شعار خوارج مبني بر 'لاحکم الا للله' اشاره کرد و افزود: حضرت علي (ع) اين شعار خوارج را مصداق فتنه در جامعه اسلامي مي دانستند و بر همين اساس با آن به مبارزه پرداختند و بارها عنوان کردند که تنها کسي که توانست با افراط خوارج مبارزه کند من بودم.

وي ادامه داد: حضرت علي (ع) از افراطي گري به عنوان يک بيماري هاري ياد مي کند و ما مي بينيم که در شرايط فعلي داعش مصداق همين افراطي گري ها در دين اسلام است که اگر جلو آن گرفته نشود همه جوامع اسلامي را فرا مي گيرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بسياري از مخالفان حکومت حضرت علي (ع) با صريح ترين کلمات از وي انتقاد مي کردند اما حضرت مي فرمودند که حجت خدا به روي زمين با عصبانيت برپا نمي شود و ياران خود را دعوت به آرامش، منطق و عقلانيت مي کردند.

مطهري به موضوع عدالت خواهي در حکومت حضرت علي (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علي(ع) حکومت را براي اجراي عدالت پذيرفتند زيرا در ديدگاه ايشان، حکومت در ذات خود داراي ارزش نيست و ارزشمندي آن بر اساس خدمت رساني به مردم بدست مي آيد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: عدالت در حکومت داري حضرت علي (ع) به وضوح ديده مي شود و جايگاه بسيار ارزشمندتري نسبت به جود دارد و در همين ديدگاه عدالت، هيچگاه فداي مصلحت نمي شود.

وي به اهميت اصلاح داخلي در حکومت حضرت علي (ع) اشاره کرد و افزود: بسياري در همان زمان عقيده داشتند که بايد فتوحات اسلامي انجام شود اما ايشان مي فردند که اصلاح جامعه داخلي از اصلاح جوامع بيروني و لشکرکشي بسيار ارزشمندتر است.

مطهري به از بين بردن تبعيض ها در حکومت حضرت علي (ع) اشاره و خاطر نشان کرد: حاکم در حکومت داري حضرت علي (ع) مالک مردم نيست بلکه امانت دار مردم است.

وي با بيان اينکه بسياري از حاکمان در مقام عمل نمي توانند عدالت را در جامعه پياده کنند اظهار کرد: حضرت علي (ع) بارها عنوان کردند که حکومت يک شکار نيست بلکه امانتي است که بايد از آن حراست شود.

وي به آسيب هاي بي شمار قرون وسطي به جامعه مسيحيت اشاره کرد و گفت: دوري مردم از دين به دليل نارسايي مفاهيم فلسفي در قرون وسطي رخ داد و اين موضوع باعث شد آنها بين آزادي و خدا يکي را انتخاب کنند.

مطهري عدم وجود آزادي، تفتيش عقايد مردم، فاصله طبقاتي، اختلاف بين گروه هاي مذهبي و جنگ افروزي بين دين و غرايز انساني را از آسيب هاي جدي مسيحيت در آن زمان دانست و گفت: ديني که مخالف آزادي انسان در جامعه باشد به هيچ وجه نمي تواند رشد کند و قطعا اگر دين اسلام توانسته در بين جوامع مختلف نفوذ کند به اين دليل است که آزادي را به عنوان يک معيار مشخص انتخاب کرده است.

وي به فاصله ميان مسيحيت و اسلام اشاره کرد و افزود: دنياي اسلام زماني که از دين فاصله گرفت دچار انحطاط شد، اما غرب زماني که از دين فاصله گرفت پيشرفت کرد زيرا غرب مباني و مفاهيم خود را از دين اسلام کسب کرد و توانست تلاش و کوشش و کار را از دين اسلام بگيرد و بر همين اساس جوامع و حکومت هاي خود را بنا کردند ولي ما متاسفانه از مباني ديني خود فاصله گرفتيم و در طول تاريخ برداشت ناردست از توکل، زهد، عرفان، انتظار را بدست آورديم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شهيد مطهري قبل از پيروزي انقلاب اسلامي کليد واژه هاي اصلي حکومت داري را عدالت و آزادي عنوان مي کند و بر اين عقيده است که پرچم اصلاحات اجتماعي بايد به دست روحانيت سپرده شود.

اين فعال سياسي به جايگاه ارزشمند حقيقت جويي در آثار شهيد مطهري اشاره کرد و افزود: شهيد مطهري عقيده داشت که اگر يک نفر از روي حس حقيقت جويي به اين نتيجه برسد که پيغمبر و خدايي وجود ندارد اين فرد دچار عذاب نمي شود هرچند جايگاهش در بهشت نيز نيست.

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------