آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

نوبخت: برای بهبود شرایط تلاش می‌کنیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نوبخت اظهار داشت: در چنین شرایطی، رهبری ما را راهنمایی کرد که با چه ساز و کاری از این گردنه سخت عبور کنیم. ایشان 24 راه ارایه کردند تا از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم و الگویی برای جهان شویم.

سخنگوی دولت تاکید کرد : دولت قدردان رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است و به عنوان کمترین فرد در دولت از ایشان تشکر می کنم که به درستی دولت را برای خروج از این تحریم و تنگنا راهنمایی فرمودند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اعلام این مطلب افزود: انتظاری از یک رهبر آگاه، نکته سنج و فهیم نیز همین است که در شرایط تحریم، ملت و مسوولان دولتی را راهبری و راهنمایی کنند تا با چه سازوکارهایی از این گردنه تحریم های سخت عبور کرده و از آن خارج شوند.

وی اظهار داشت: ایشان 24 راه (سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی) به ما نشان دادند تا بتوانیم از این گردنه خارج شویم و از ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنیم، پیشرفت و توسعه داشته و الگویی از نظام اقتصادی اسلامی برای جهان باشیم.

*** اقتصاد مقاومتی پس از تحریم نیز مبنای عمل است
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد : اقتصاد مقاومتی ساز و کار بلندمدتی است که حتی پس از تحریم ها نیز مبنای عمل خواهد بود.

نوبخت در توضیح ضرورت سازو کار اقتصاد مقاومتی افزود: پس از جنگ جهانی دوم که دنیا دو جنگ را پشت سر گذاشت، جهان به این نتیجه رسید که باید برنامه جدیدی را برای تقسیم غنایم در پیش بگیرند. قدرت های بزرگ در چارچوب پیمانهای تجاری، اقتصاد را محور قرار دادند.

وی ادامه داد: در این چارچوب هر کشوری که خواست از قاعده مستثنی باشد، مورد تحریم قرار می گرفت. بنابراین، پس از پیروزی انقلاب که ما می خواستیم از یوغ آنها خارج شویم، آنها تحریم های خود را بر ما تحمیل کردند.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک نبرد تمام عیار اقتصادی بوجود آمد ، اضافه کرد: از سال 1975 تا 2012 ، آنها 36 بار ایران را تحریم کردند و شورای امنیت سازمان ملل نیز حداقل با سه قطنامه تحریم های ظالمانه ای را بر ایران تحمیل کرد.

نوبخت اظهار داشت: در چنین شرایطی، رهبری ما را راهنمایی کرد که با چه ساز و کاری از این گردنه سخت عبور کنیم. ایشان 24 راه ارایه کردند تا از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم و الگویی برای جهان شویم.

وی گفت: محورهای اصلی سیاست های ارایه شده از سوی رهبری شامل؛ تجهیز منابع داخلی، دانش بنیان شدن اقتصاد، افزایش بهره وری، سوق دادن یارانه ها در جهت تولید، افزایش سهم نیروی انسانی در تولید، توجه به تولید کالاهای استراتژیک و امنیت غذایی، اصلاح الگوی مصرف، اصلاح نظام بانکی و تجارت، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد، توسعه روابط منطقه ای،صرفه جویی در هزینه ها، کاهش وابستگی به نفت، شفاف سازی و مبارزه با فساد مالی است.

وی در مورد کارهایی که در یک سال اخیر، پس از ابلاغ برنامه های اقتصاد مقاومتی به دستگاه های اجرایی انجام شده است ، گفت: وزارت نفت در این مدت موفق شد صادرات محصولات پتروشیمی را 23.5 درصد و تولید این محصولات را 8 درصد افزایش دهد و میعانات گازی را به 466 هزار بشکه در روز برساند.

نوبخت افزود: وزارت جهادکشاورزی در این یک سال، رشد تولیدات کشاورزی را به 6.6 درصد افزایش داد. تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک بیش از 2 میلیون تن افزایش یافت و اکنون بیش از 6 ماه ذخیره گندم داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: وزارت نیرو نیز در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی توانست در تولید برق پیشرفت های خوبی داشته باشد به طوری که صادرات برق به کشورهای همسایه به بیش از 8 هزار مگاوات رسیده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه با چنین سازو کاری بود که به رغم نصف شدن درآمدهای نفتی، کشور هنوز سر پا است، گفت: در بخش تجارت، ترانزیت در مسیرهای دریایی 117 درصد و راه آهن 61 درصد در طول یک سال گذشته رشد کرده و 53 درصد بر پروازهایی که از آسمان ایران عبور می کنند اضافه شده است.

به گفته نوبخت، صادات کالاهای نفتی 13 درصد بدون میعانات و با میعانات 19 درصد رشد داشته است در حالی که واردات ما تنها 6 درصد رشد کرده است. همچنین 149 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش صنعت قرار داده شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد، قوه مجریه با همکاری دو قوه دیگر موفق شد، پس از دو سال رشد منفی، در سال گذشته یک رشد سه درصدی را بوجود آورد، هرچند این رشد به قدری نیست که در سفره مردم خود را نشان دهد.

*** تبدیل رشد منفی به رشد مثبت
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: در یک سال گذشته خوشبختانه رشد منفی سرمایه گذاری ما به رشد مثبت تبدیل شد.

نوبخت با بیان اینکه دولت نرخ تورم را از بالای 40 درصد به زیر 15 درصد رساند، گفت: این به معنای ارزان کردن نیست، کالاهای ما همچنان گران می شود و مردم گرانی را احساس می کنند. همت ما در این شرایط تحریم این است که این رشد گرانی را کاهش داده و از 40 درصد به زیر 15 درصد رسانده ایم. البته این نرخ تورم هم برای مردم زیاد است و ما باید حتما برای کاهش آن تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: همانطور که بهداشت و درمان را برای مردم ارزان کردیم، هزینه پرداختی از جیب مردم را در شهرها 6 درصد و در روستاها 3 درصد کاهش دادیم. کالاها هم باید اینگونه شود اما نیاز به برنامه بزرگی است که ما آن را انجام می دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در همین شرایط موفق شدیم میزان وابستگی بودجه به نفت را 23 درصد کاهش دهیم، ادامه داد: به دلیل تحریم علیه بانک مرکزی، تقریبا یک سوم از منابع را نتوانستیم در این سه ماهه سال 94 به دست آوریم، با همه اینها این اقدامات انجام شده است.

*** تا حد امکان برای بهبود شرایط تلاش می کنیم
وی با تاکید بر اینکه این اقدامات هیچگاه برای دولت در برابر شما ملت رضایت بخش نیست، یادآور شد: اما با این حال توانستیم روندها را تغییر دهیم و با وجود تحریم ها مقاومت کنیم، رشد اقتصادی هر چند کند است اما رو به رشدی دارد، تلاش خواهیم کرد برای سال جاری هم همچون سال گذشته با اقتصاد مقاومتی در جهت کاهش هزینه های درمان که مهمترین خدمتی است که مردم نیاز دارند، اقدام کنیم و تا آنجا که امکان دارد در جهت بهبود شرایط عمل کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که برای بهبود شرایط نیاز به برنامه ریزی داریم و در ارتباط با رهنمودهای مقام معظم رهبری از ایشان قدردان هستیم ، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توسعه و پیشرفت کشور، برنامه ششم و سیاست های کلی را در 80 بند مجددا به ما ابلاغ فرمودند و دیروز رییس جمهوری هم آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد تا بتوانیم در همین شرایط با تمسک به اقتصاد مقاومتی راه پیشرفت را به رغم بدخواهی که دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دارد، داشته باشیم.

وی ادامه داد: گرچه ما در کاهش آسیب های ناشی از تحریم تلاش می کنیم، اما سختی های آن برای شما مردم محسوس است. نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از سوی شما در برابر 6 قدرت بزرگ جهانی نبرد تن به تن را آغاز کرده اند که هم اکنون هم این مبارزه جریان دارد.

نوبخت با بیان اینکه برای نخستین بار است که در دنیا یک کشور در برابر 6 قدرت بزرگ جهانی گفت و گو می کند بدون اینکه آنها بتوانند موضوعی را تحمیل کنند، گفت: دلیل طولانی شدن مذاکرات مقاومت ما است، اینگونه نیست که آنها بتوانند به جمهوری اسلامی ایران زور بگویند ما در برابر آنها می ایستیم. نمایندگان شما در دنیا چنین سرافرازی را برای ملت به وجود آورده اند.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: نمایندگانی که به فرموده رهبر معظم انقلاب غیور، متدین، شجاع و مورد اعتماد هستند، آنها را به ویژه در شبهای قدر دعا کنید که پیروز شوند.

نوبخت اضافه کرد: به عنوان مسوول سازمان مدیریت و برنامه ریزی که موظف شدیم برنامه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران را تهیه کنیم، خدا می داند وقتی این ابلاغ به من رسید که مسوول سازمانی هستم که آن سازمان باید برای اشتغال جوانان، پیشرفت و سرافرازی کشور، رفع تورم و تعالی فرهنگ اقدام کند، لرز بر اندام من افتاد که این اقدام جز با همکاری همه نخبگان و کارشناسان شدنی نیست.

سخنگوی دولت در پایان سخنان خود گفت: از همه می خواهم ما را دعا کنید از منتقدین هم تشکر می کنم اما به فرموده رهبر انقلاب انتقاد آسان تر از عمل است، بله ما نیز قبول داریم نقصان هایی هست اما ان شاءالله خدا به منتقدان ما هم انصاف خواهد داد، به امید پیروزی و موفقیت که وعده الهی است.

 

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------