آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ابوترابی فرد: سه شنبه آینده ظریف در جلسه غیرعلنی، توافق راتشریح می کند/مجلس ترجمه متن توافق را ندارد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، توافق هسته ای بین ایران و 1+5 را تشریح کرد.

 محمدحسن ابوترابی فرد و حمید رضا عاصفی دو مهمان برنامه دیشب شبکه دو بودند که اولی به صورت حضوری و دوم به صورت تلفنی نقطه نظرات خود را به امیر شجاعی، مجری برنامه های سیاسی صدا و سیما اعلام کردند.

شجاعی در ابتدای اجرای دیشب خود گفت: از دیروز که متن توافق نهایی شد، نگاه ها به مجلس دوخته شده تا ببینیم آیا مجلس متن این توافق را به تصویب می رساند؟ برای بررسی این موضوع در خدمت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هستیم.
محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در ابتدای سخنانش موفقیت تیم مذاکره کننده را گفت و سپس به سئوالات امیر شجاعی پاسخ داد. آنچه می خوانید مشروح این میزگرد خبری است.

متن ترجمه نهایی که دیروز حاصل مذاکرات وین بود، به دست مجلس رسیده یا نه؟
ابوترابی فرد: متن مذاکره را فی الجمله نگاهی داشتم. ولی متن نهایی باید به صورت رسمی با تجربه رسمی آن که مورد تایید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

زمان این کار مشخص شده؟
ابوترابی فرد: بنده امروز با دکتر ظریف گفتگو داشتم و دعوت کردم سه شنبه آینده در آغاز جلسه مجلس شورای اسلامی، در خدمت ایشان و آقای دکتر صالحی باشیم و گفتگویی را با نمایندگان داشته باشیم. این گفتگو در دو بخش انجام می شود. آغاز جلسه غیرعلنی است و نکاتی که به نظر رئیس دستگاه دیپلماسی کشور باید به اطلاع همکاران بنده برسد در جلسه غیرعلنی مطرح می شود. سپس جلسه به صورت علنی است و نکات مهم و ضروری که دغدغه ملت است، از تریبون مجلس به اطلاع همکاران و مجلس می رسد.

بررسی هم در آن روز است؟
ابوترابی فرد: جناب دکتر ظریف در این جلسه به صورت رسمی، متن نهایی جمع بندی با ترجمه رسمی مورد تایید را به رئیس مجلس تقدیم می کند.

آیا بررسی مجلس و شورای عالی امنیت ملی کفایت می کنمد؟
ابوترابی فرد: پرونده هسته ای ما از آغاز تا امروز به خصوص در یک دهه اخیر، به ویژه از دورانی که پرونده به شورای امنیت ارجاع شد و ما تحت فشار نظام حاکم بر جهان قرار گرفتیم، کاملا با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و همکارانم در مجلس به ویژه کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مدیریت شده، امروز نیز مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب سیاستهای کلی نظام که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند، این بررسی ها را در دست دارند و مجلس نیز بررسی را در دستور کار خود قرار می دهد.

بررسی در مجلس به چه صورت است؟ وارد جزئیات می شوید یا نظر کلی به صورت آری یا خیر یا مخالفم و موافقم می دهید؟
ابوترابی فرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی است. این دو نهاد با تعامل کامل موضوع را در دستور کار قرار می دهند. مصوبه اخیر مجلس نهایی شده که باید متن در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و با نظارت مجلس و کمیسیون امنیت ملی و گزارش هیات مذاکره کننده و دولت و دستگاه دیپلماسی بر روند آن نیز نظارت شود. کاری است که در دستور کار کمیسیون امنیت ملی است.

به عنوان یک نماینده فراجناحی با توجه به تلاش قابل تحسین تیم مذاکره کننده ما، بفرمایید بعد از این همه تلاشها، لزوم بررسی دوباره متن چیست؟
ابوترابی فرد: موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، یک مسئله حساس و مهم و کلیدی است. مسئله ای است که بیش از یک دهه ما برای دستیابی به این فناوری و تکمیل چرخه سوخت و قرار گرفتن در کلوپ هسته ای جهان، تلاش کردیم. برای این هزینه های بسیار بالایی پرداخت کردیم. ملت هزینه های سخت را برای حراست از این سرمایه بزرگ، تحمل کردند. با عبور همراه با عزت و اقتدار از تحریم با هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تبدیل تحریمهای به اصطلاح فلج کننده به ریل حرکت برای اصلاح ساختار اقتصاد ملی حرکت کردیم. دنیا اذعان می کند نتوانسته اقتصاد ایران را فلج کند، بلکه حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی، دانش بیان، و مبتنی بر علم، نه اقتصاد مبتنی بر منابع ارزی و ریالی به دست آمده از نفت، هموار کرده. مسیر برای خلق اقتصاد مقاومتی هموار شده. دوران سخت آغاز تحریمها و کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم، با همبستگی کامل دولت و ملت با همراهی قوای سه گانه به گونه ای سپری کرده که امروز تورم کنترل و مدیریت شده به گونه ای که در حد کمتر از 15 درصد تورم کاهش یافته و رشد اقتصاد منفی به سمت مثبت رفته. در این دوران سخت یکی از بالاترین سطح همبستگی ملی را نشان دادیم و یکی از زیباترین دورانها در وحدت ملی و انسجام اسلامی بود. امروز ملت مسلمان ایران و سایر ادیان، نماد عالی ترین سطح از وحدت ملی و انسجام اسلامی هستند. این مسیر را برای حراست از این سرمایه ملی طی کردیم. لذا مجلس دغدغه دارد از این سرمایه ملی به طور کامل حراست شود. ضمن حمایت کامل از تیم مذاکرده کننده که با دانش، انگیزه بالا، شجاعت، مسیر دفاع از منافع ملی را در برابر ساختار سیاسی حاکم بر جهان هموار کردند و توانستند پیروزی کامل را خلق کنند، در راستای پاسخ به این دغدغه ملت، جایگاه نظارتی و بررسی بر حسن اجرای این توافق را کاملا حراست کنیم. شورای عالی امنیت ملی در این راستا مسئولیت محوری دارد و ما نیز در مجلس شورای اسلامی در چهارچوب سیاسیتهای نظام حرکت خواهیم کرد.
 
دوم تیرماه مجلس مصوبه داشت و تایید شورای عالی امنیت ملی را برای بررسی متن توافق لحاظ کرد، ممکن است شورای عالی امنیت ملی رای دهد مجلس اختیار دارد وارد جزئیات شود یا نشود؟
ابوترابی فرد: من اشاره نکردم وارد جزئیات می شویم یا نمی شویم. ما اختیار قانونی داریم. منتهی این رفتار و حرکت قانونمند مجلس در راستای سیاستهای کلی نظام و هماهنگ با شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

حمیدرضا عاصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.
از زمانی که متن نهایی قرائت شد از طرف مقامات آمریکایی، پروپاگاندا را شاهدیم و اوباما می گوید تحریمها گام به گام لغو می شود و این خلاف متن است. چطور باید عمل کنیم این گفته ها به عمل نرسد و دچار نقض عهد نشویم و ما پیروز ماجرا شویم؟
عاصفی: صحبتهای مسئولان آمریکایی را از چند بعد می توان تفسیر کرد. اولا آمریکا و متحدان آنها به حق هسته ای ایران را پذیرفته اند. این برایشان دردآور است. ممکن است اینها پشت تریبون این را بگویند ولی برایشان سخت است تنها کشوری مانند ایران بتواند اهداف خود را تامین و تثبیت کند و در شورای امنیت بگیرد. برای آمریکا و متحدانش بس است که ژست پیروز بودن بگیرد. آقای اوباما که نمی تواند بگوید در این مذاکرات دست پایین تر را داشتیم. طبیعی است به لحاظ تبلیغاتی به ما فشار بیاورند. مسئله دوم این است که اینها باید همپیمانان خود را سعودی ها، رژیم صهیونیستی را راضی کنند و احساس آرامش و آسایش کنند که نکرده اند. خود آنها می دانند در این توافق توافق اگر ایران بیشتر امتیاز نداده باشند، کمتر هم نگرفته اند.

امروز هم کری گفت بعد از بیانیه نهایی ایران ذیل فصل 7 منشور ملل متحد باقی می ماند. این سخنها می تواند موجب نقض عهد شود؟
عاصفی: نکته سوم این است که آنها با این سناریو می خواهند گروه ها و طیفهای داخل را نسبت به همدیگر بدبین کنند. امروز نیز گفته شد که غربیها گفتند می خواستیم تحریم نظامی ایران را 5 سال لغو کنیم ولی ایران گفت نه و ما هم پذیرفیتیم. اصلا اینطور نمی تواند باشد. این یک سناریو بود که بعد از اینکه به بن بست بخورند این را گفتند. دوستان مذاکره کننده باید بیایند توضیح دهند. یک مسئله دیگر این است که طیفهای مختلف داخل را نسبت به همدیگر بدبین کنند. لذا از این اظهارات تند می کنند. آقای کری و آقای اوباما حرف هایی می زنند. همینطور که رهبری اشاره کردند برخی از این کشورها، بدعهدند، باید مراقب باشیم. این که گفتند ذیل فصل 7 منشور باقی می مانیم، باید رایزنی کرد تا بحث تحریمها ما را ذیل فصل 7 با سئوال و ابهام نگه ندارد. آنها این روش را ادامه می دهند واصلا اینطور نیست که کار تمام شده باشد. کار تازه شروع شده. الان بداخلاقی های کنگره را خواهیم داشت و دعواهای حیدری و نعمتی در آمریکا بین دولت و کنگره را خواهیم داشت. ما باید در داخل بسیار با دقت مسایل را مدیریت کنیم و نگذاریم ما در زمین آمریکایی ها بازی کنیم. لذا همین طور که گفتیم باید دقت داشته باشیم این تفاهم نامه را که بسیار فنی است، چه گفته. حتی عده ای این متن را خواندند و سر درنیاورند.

ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در ادامه گفتگو به سئوالات شجاعی پاسخ داد.
آمریکایی ها با چه هدفی می گویند نقض عهد اگر از ایران باشد، چنین و چنان می شود و تهدید می کنند؟ آنها دنبال چه اهدافی هستند؟
ابوترابی فرد: موضوع پرونده هسته ای آنقدر شفاف و روشن است که اینگونه صحبتها و بحثها نمی تواند در فضای جامعه جهانی کمترین آسیبی برای جایگاه فاخر و پیروزی ستودنی امروز جمهوری اسلامی در کلیت این مذاکرات کمترین ابهامی باقی بگذارد.
خواهش می کنم توجه کنید به واقعیت فضایی که با آن روبرو بودیم. برای چه پرونده ما به شورای امنیت رفت؟ همه می دانند. ما کمتر از 200 سانتریفیوژ یعنی کمتر از یک آبشار 164 تایی داشتیم. همه بحث آمریکایی ها این بود که باید تمامی این سانتریفیوژها جمع شود و به طور کلی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی باید تمام شود. چرخه سوخت معنایی از نظر آنها نداشت. اوباما به مردم آمریکا گفتند ما سختترین و کامل ترین تحریمها را بر جمهوری اسلامی تحمیل کردیم. علاوه بر فشارهای سیاسی و تهدیدهای نظامی، از همه ابزارها استفاده کردیم تا روند قدرت هسته ای ایران را متوقف کنیم. نتیجه اش این شد که یک آبشار سانتریفیوژ مبدل به 19 هزار سانتریفیوژ در حال گردش و 9 هزار سانتریفیوژ شد که تزریق گاز در آنها انجام شده. مبدل به فردو و غنی سازی اورانیوم 20 درصد و راکتور تهران شد. این واقعیتی است که آمریکا در مقابل خود داشت. اوباما گفت به ده ها دلیل نمی توان با ابزار نظامی، این کشور را متوقف کنیم. یکی از دلایلش بومی شدن دانش هسته ای ایران بود. حتی اگر بتوانند نطنز را بزنند، ایرانیها ظرف چند سال نطنز دیگری را می سازند. دیروز تلویحا گفتند ساختمان تحریم ترک برداشته، ما می گوییم تحریمها فروریخته. دیروز رئیس جمهور آمریکا گفت نمی توانستیم متحدان خود را همراه نگه داریم. لذا باید با جمهوری اسلامی ایران کنار می آمدند.

عاصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه نیز جوابگوی سئوالات شجاعی بود.
مهمترین چالش که ممکن است پیشروی این بیانیه تا زمان اجرا باشد، چیست و باید حواسمان به چه چیزهایی باشد؟
عاصفی: اولین چالش این است که کنگره متن توافق را رد می کند و قطعا هم رد می کند. ولی نمی تواند دو سوم آرا را بگیرد که اوباما این مصوبه کنگره را وتو کند. اوباما رای کنگره را وتو می کند. بعید است کنگره به وتوی سوم برسد و اوباما می رود به دنبال این که برخی چیزها را به جای لغو تعلیق کند. این چالش چندان جدی نیست که آمریکا تعهداتش را اجرا نکند. اوباما و دموکراتها حیثیتشان به این بسته است و نمی خواهند به جمهوری خواهان عرصه را ببازند. چالش دوم، کارشکنی برخی از کشورهای منطقه است که باید با آنها ارتباط تنگتری داشت. نکته سوم نیز کارشکنی رژیم صهیونیستی است. نکته دیگر نیز ماشین تبلیغاتی آمریکاست که فضا را به قدری تیره و تار کند که این موضوع در چشم دوستان داخل نیز با ابهام دچار شود. این چالش جدی است، فضای منفی سنگین تبلیغاتی در آمریکا است که باید بسیار مراقب باشیم.

ابوترابی نیز به آخرین سئوال پاسخ داد.
فکر می کنید رفتار جناحها و سلایق برای نگهداشتن آرامش فضا باید چطور باشد؟
ابوترابی فرد: امروز همه جریانات سیاسی به منتافع ملی می اندیشند و اگر برخی دوستان نقد و گفتگو دارند ناظر به این است که از این صحنه با برد بالاتر و دستاورد بیشتر خارج شویم. اگر مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول مذاکرات نبود، ما قطعا این دستاورد را نداشتیم. بیانات اخیر رهبر انقلاب با مسئولان نظام را دیدید که خطوط قرمزی را تبیین کردند و سطح مذاکرات به نحو قابل توجهی ارتقا یافت. این تیم مذاکراتی ما بود که نقشه راه را تبیین می کند. تیم مذاکره کننده با خطوطی که رهبر نظام تبیین می کند، با کلیت نظام که پشت سر آنها بودند، مذاکره کردند. تیم مذاکره کننده با این افق بلند، نقشه راه مذاکرات را تعیین می کرد. این آمریکایی ها نبودند که مذاکره را تعیین می کردند. این ما بودیم که کف تعداد سانتریفیوژها را تعیین می کردیم. در پایان این فرصت، همه سانتریفیوژ هایمان را از نسل ir`1 باید تبدیل کنیم به ir8. ما فعلا در فضای کلی داریم گفتگو می کنیم. ما باید در پایان 8 سال بتوانیم در سطح بالاتری تمام سانتریفیوژها را به سطح Ir8 با سطح فناوری بالاتر و ظرفیت بیشتر تبدیل کنیم.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------