کنايه جديد آيت الله ؛ باز پاي «کدخدا» به ميان آمد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


جدال نظري جديد هاشمي و مصباح آغاز مي شود ؟
کنايه جديد آيت الله ؛ باز پاي «کدخدا» به ميان آمد

 

«برخي از ابتدا در مجلس خبرگان مي خواستند نظام را دموکراتيک نامگذاري کنند.» «حتي برخي افراد در آن زمان آينده ايران را همانند لبنان مي پنداشتند و مي گفتند که آمريکا مهمترين کشور دنيا است و ما اگر مي خواهيم زندگي کنيم بايد با اين کدخداي جهان کنار بياييم و در غير اين صورت ما را به جان يکديگر مي اندازد و اختلافات داخلي سرنوشتي همانند لبنان براي ما رقم خواهد زد.»

اين ها تازه ترين اظهارات آيت الله مصباح يزدي است . به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري آريا ، اگر چه آيت الله مصباح يزدي نامي از فردي که اين کنايه را به او زده نبرده اما شايد چندان دور از واقعيت نباشد که گمانه پردازي کنيم اين فرد ممکن است هاشمي رفسنجاني باشد .

داستان يک اختلاف طولاني
« از اساسي‏‌ترين كارهاي ما در آن چند ماه، ايجاد تشكيلاتي بود كه مركزيت آن از يازده نفر تشكيل مي‏‌شد: آقايان خامنه‌‏ا‌ي، منتظري، رباني شيرازي، قدوسي، مصباح يزدي، اميني، محمد خامنه‏‌اي، آذري، مشكيني، حائري تهراني و من. نشريه مخفي بعثت و انتقام در حقيقت ارگان همين جمعيت بود كه در كارهاي اجرايي آن آقايان سيدمحمود دعايي، مصباح، علي حجتي كرماني و سيدهادي خسروشاهي و من همكاري داشتيم. نشريه بعثت بيشتر جنبه سياسي و پرخاش و افشاگري داشت و نشريه «انتقام» جنبه ايدئولوژيكي آن قوي بود، كه شايد براساس احساس چنين نيازي پس از «بعثت» منتشر شد. «بعثت» را من اداره مي كردم و «انتقام» را آقاي مصباح يزدي. » (ر.ك: كارنامه و خاطرات، دوران‏ مبارزه، صص ١٩٦-١٩٥)


هاشمي رفسنجاني نشريه سياسي و مصباح يزدي نشريه اعتقادي منتشر مي كردند. اين شايد كليد ورود به اختلاف اين دو آيت الله است. هاشمي سياستمدار و مصباح ايدئولوگ در ظاهر نبايد با يكديگر تقابلي داشته باشند اما تقابل از جايي شروع مي شود كه آيت الله مصباح علاوه بر تئوري پردازي وارد فعاليت سياسي علني مي شود. اينجاست كه هاشمي تخالف نظريات او با سياست ورزي انقلابي را گوشزد كرده و در مواقعي با آن به مقابله برمي خيزد تا يكي از اختلافات ديرينه در انقلاب اسلامي مربوط به آيات هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي باشد.اين دو دهه هاست كه با يكديگر نه تنها در شيوه سياست ورزي كه در مباني نظري نيز اختلاف دارند. اگر در ميانه دهه چهل هاشمي موافق حمايت از تمام مبارزين عليه شاه بود اما مصباح برخلاف هاشمي روي حجت شرعي تاكيد مي كرد و مي گفت تا حمايت از يك گروه برايش حجت شرعي نداشته باشد آن را انجام نخواهد داد. البته آيت الله مصباح امروز نيز با همان حجت شرعي سياست ورزي مي كند. نمونه اش در انتخابات رياست جمهوري گذشته بود كه به گفته آيت الله يزدي كار جامعه مدرسين را تا مرز انشعاب پيش برد.

 

آيت الله مصباح اين بار در گفت وگو با نشريه عصر انديشه حملات جديدي به هاشمي كرده كه دور از ذهن نيست با پاسخ تند هاشمي مواجه شود. روز گذشته در خبري كه خبرگزاري تسنيم مخابره كرد بخش هايي از گفت وگوي آيت الله مصباح با پيام فضلي نژاد از اعضاي ارشد سابق روزنامه كيهان و سردبير عصر انديشه منتشر شد.آيت الله مصباح يزدي در پاسخ به مطلبي مبني بر اينكه «اخيرا آقاي هاشمي رفسنجاني گفت: تمدني كه امام مي خواست اين انقلاب ايجاد كند، دچار انحراف شده است و حتي از شما به عنوان يكي از تحريف گران امام نام مي برند»، اظهار داشت: كساني كه ما را متهم به تحريف مي كنند [آقاي هاشمي رفسنجاني]، در واقع افترا مي زنند و افترا از قديمي ترين شگردهاي شيطاني است. يكي از نعمت هاي الهي كه خدا در اين قرن به ما داد، وجود امام بود. اگر امام را تحريف كنند، يعني دارو را تبديل به سم كرده اند. نتيجه اين است كه به جاي بهبود، مرگ خواهد بود.

كفران نعمت نتيجه اي جز اين ندارد و اين يك قاعده قطعي و استثناناپذير الهي است. براي همين، همان طور كه رهبري فرمودند اگر راه امام گم شود، ملت ايران سيلي مي خورد. جامعه ما در حال رشد است و هرقدر جامعه رشد مي‌كند، امتحان ها و فتنه هاي آن پيچيده تر و سنگين تر مي‌شود. عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به «رفوزه شدن برخي بستگان امام» گفت: در سال هاي ابتداي بعثت، از جمله ماجراي وفات رسول خدا، بسياري از بستگان و اصحاب پيامبر رفوزه شدند. آن امتحان براي ١٤٠٠ سال پيش بود و از آن زمان جامعه رشد بيشتري كرده است. آن زمان برخي بستگان پيامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اكنون برخي بستگان امام خميني(ره) برخي حق را مي شناسند، اما مانند ابوجهل تا پاي جان آن را انكار مي كنند. روح برتري طلبي، قانع نشدن به حق خود و تسليم نشدن در برابر حق از عوامل رواني است كه برخي آگاهانه و عامدانه حق را انكار مي كنند، و حتي در مقابل حق سرمايه گذاري مي كنند. ما منطق، ارزش ها، سيره پيامبر و اهل بيت را داريم، اما آسيبي كه همه اينها را مخدوش مي كند، تحريف است.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينکه «گاهي براي تحريف امام به متشابهات كلام امام استناد و شان نزول آن را انكار مي كنند» ابراز كرد: تحريف گران با ابزارهاي مختلف از جمله جنگ رواني و افترا و تهمت به ميدان آمده اند و براي آنها هدف وسيله را توجيه مي كند، اما ما جز حق را نبايد ترويج كنيم و جز از وسيله حق نمي توانيم استفاده كنيم. دشواري مهم اين است كه تحريف گران از تاكتيك هاي متنوعي استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند عموم مردم و خصوصاً جوانان را تحت تاثير قرار دهد و بفريبد.وي ادامه داد: اين معادله نابرابر، مي تواند اراده طرفداران حق را تضعيف كند و سبب مي شود كساني كه به حق باور دارند و مي خواهند خدمت كنند، تصور كنند كه نمي توان كاري كرد، اما ما يك چيز داريم كه اهل باطل ندارند و آن پشتيباني الهي و از جمله آن امدادهاي غيبي است.

رضا صنعتي، نويسنده چهار كتاب است كه دو كتاب درباره مصباح و دو كتاب درباره هاشمي نوشته است. او كه در رديف حاميان آيت الله مصباح قرار دارد طي مصاحبه اي با هفته نامه پنجره كه سال گذشته انجام شد به خاطره اي از ديدارش با هاشمي اشاره مي كند: «ديداري با آيت الله هاشمي رفسنجاني فراهم آمد. در آنجا از ايشان نيز كيفيت اين ماجرا را جويا شدم. حكايت ايشان از اين ماجرا گرچه با نقل قول آقاي كروبي و نيز آنچه اخيراً منتشر شده است، تفاوت هايي در برخي تعابير داشت، اما وجه مشترك همه آنها عدم همراهي آيت الله مصباح با انقلاب بود. من در آن جلسه اشكال كردم كه اعلاميه هاي متعددي از سال ٤٢ وجود دارد كه حاكي از همراهي آقاي مصباح با نهضت است. آقاي هاشمي گفتند: بله! من هم در خاطراتم به برخي از فعاليت هاي ايشان اشاره كرده ام اما اين مربوط به يك مقطع خاص بود و بعد ادامه پيدا نكرد. من باز اشكال كردم كه حتي در سال هاي ٥٦ و ٥٧ اعلاميه هايي با امضاي ايشان موجود است. آقاي هاشمي پاسخ دادند: از سال ٤٦ تا ٥٦ چه چيزي هست؟! بعد اضافه كردند كه در سال ٥٦ و ٥٧ خيلي ها همراه شدند: اما از ٤٦ تا ٥٦ ايشان همراهي نمي كردند.»اما در خاطرات رهبر معظم انقلاب كه در كتاب شرح اسم آمده در مورد تشكيلات مخفي برخي طلاب و فضلاي قم ونقش آيت الله مصباح آمده است: «آقاي مصباح تا آخرش هم الحمدلله گير نيفتاد، از بس كه ايشان آرام و با ملاحظه كار مي كرد.»

يک خاطره قديمي اما جنجالي
«آقايي مي گفت مبارزه با شاه حرام است، مي خواهم كار علمي كنم. از كم فروشي اين آقا، كار به جايي رسيد كه رهبري ١٠ سال با او قهر بودند.» هاشمي اين خاطره را بدون آنكه نامي از «اين آقا»ي خاطراتش ببرد، تعريف كرد تا بلافاصله «دفتر آيت الله مصباح يزدي با انتشار بخش هايي از يك گفت وگوي منتشر نشده از آيت الله مصباح يزدي با حبيب الله عسگراولادي را روي خروجي خود قرار دهد كه به اختلاف او با هاشمي رفسنجاني بر سر «منافقين» مربوط مي شد. همين اقدام دفتر آيت الله مصباح يزدي كافي بود تا مشخص شود «اين آقا»ي خاطره هاشمي رفسنجاني كسي نيست جز آيت الله مصباح يزدي.

 

ماجرا از آنجايي شروع شده بود كه سايت آيت الله هاشمي، حاشيه هاي ديدار رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و خانواده شهيد قدوسي را منتشر كرد: ديداري كه در آن، هاشمي با نقل خاطره اي از سال 48گفته بود: «دو نفري - به اتفاق آقاي خامنه اي - صبحانه رفتيم منزل آقاي قدوسي. اين آقا هم آنجا بود. نشستيم تا ظهر با او بحث كرديم تا قانعش كنيم براي ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من مبارزه با شاه را حرام مي دانم! آقاي خامنه اي از او پرسيدند: دليلت چيه؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه اي كه مجاهدين و چپي ها در آن باشند، حرام است!آقاي خامنه اي هم به تلخي به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نيستي، خب مبارزه نكن ولي لااقل مبارزه را با اين حرف ها خراب نكن!... از كم فروشي اين آقا، كار به جايي رسيد كه رهبري 10سال - تا ابتداي انقلاب - با او قهر بودند.»

 

بيان همين خاطره هم با واكنش سايت دفتر آيت الله مصباح مواجه شد. اين سايت بلافاصله، بخش هاي منتشرنشده اي از صحبت هاي آيت الله مصباح با مرحوم عسگراولادي را منتشر كرد: سخناني كه به نوشته دفتر آيت الله مصباح، يازدهم آبان ماه سال 90و در جريان ملاقات عسگراولادي با او بيان شده و در ميان اين صحبت ها، مصباح با اشاره به مبارزات پيش از انقلاب گفته: «پيش از پيروزي انقلاب، مقام معظم رهبري و آقاي هاشمي رفسنجاني توسط آقاي قدوسي وقتي تعيين كردند كه براي صبحانه به منزل ما تشريف مي آورند. در آن جلسه صبحانه غير از اين دو بزرگوار، شخص ديگري نبود.

آقاي هاشمي عنان سخن را به دست گرفتند و از اينجا شروع كردند كه ما سال ها با هم همكاري هاي فرهنگي و سياسي داشتيم، اما مدتي است كه تو كنار كشيدي و با ما نيستي... مساله شريعتي و شهيد جاويد و... را بايد كنار گذاشت. حتي ما با ماركسيست ها بايد اتحاد داشته باشيم! ما بايد با تمام گروه هايي كه ضدامپرياليسم هستند از ماركسيست ها، مجاهدين، طرفداران شريعتي تا طرفداران صالحي نجف آبادي و ديگران اتحاد داشته باشيم و مخالفت را كنار بگذاريم و فقط با امپرياليسم مبارزه كنيم! گفتم: مطرح كردن صالحي كه ديگر معنا ندارد، ولي از من چه مي خواهيد و پيشنهادتان چيست؟ گفتند: بيا و با مجاهدين همكاري كن!... گفتند: نماز شب شان ترك نمي شود، ماهانه 12هزار تومان حقوق مي گيرند و از اين مقدار فقط 500تومانش را مصرف و بقيه اش را صرف مبارزه مي كنند، چنينند و چنانند.

گفتم: همه اينها را كه فرموديد درست است، اما براي شما حجت است و براي من حجت نيست. من تا كسي را نشناسم كه براي اسلام كار مي‌كند، با او همكاري نمي‌كنم. از اول تا آخر اين گفت وگو مقام معظم رهبري هم نشسته بودند و هيچ نمي‌گفتند و فقط صحبت هاي آقاي هاشمي بود و جواب هاي بنده. پس از اين گفت وگو آقاي هاشمي با ناراحتي منزل ما را ترك كردند و رفتند.» اما در ادامه اين روايت از قول مصباح روي مساله كمك هاشمي به سازماني كه در بدو تاسيس و تا قبل از تغيير ايدئولوژي، با عنوان «مجاهدين خلق» شناخته مي شد تاكيد شده و آمده است: «كمك هاي آقاي هاشمي به منافقين را نيز نبايد فراموش كرد. چه پول هايي كه به آنها داد. در حال حاضر هم نمي‌گويم كه آنها كار بدي كردند. شايد وظيفه شان در آن شرايط همان بود، اما من چون حجتي نداشتم، مشاركت نكردم.»

حالا با همه اين حرف ها با توجه به نزديک شدن انتخابات مجلس خبرگان گويا بايد منتظر اين باشيم که جدال نظري دو آيت الله باز اوج بگيرد . شايد اين بار پاي خاطرات و اسناد تازه اي به ميان آيد . از قرار اين بار بحث بر سر نگاه به آمريکا هم هست . هاشمي با اصرار از دنياي تازه مي گويد و آيت الله مصباح اما روايت ديگري دارد. اين دو وقتي با خاطرات گذشته تلاقي پيدا مي کند داستاني تازه پديد مي آيد .

اخبار سیاسی - آریا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------