آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

آبستراکسیون در جلسه فردا عملی نخواهد شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اما اگر نمایندگان مانند جلسات رای اعتماد و یا سایر جلسات حساس مجلس حضور حداکثری در صحن داشته باشند، حتی در صورت خروج این نمایندگان از صحن نیز جلسه از رسمیت نخواهد افتاد و طرح یک فوریتی برجام به رای گذاشته خواهد شد.

بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام این روزها با شایعه آبستراکسیون برخی نمایندگان مخالف برجام روبرو شده است.

به گزارش تابناک، شایعه آبستراکسیون در جلسه علنی فردا مجلس شورای اسلامی از سوی برخی افراد و رسانه ها در روزهای اخیر مطرح شده است و این احتمال وجود دارد که عده ای نخواهند برجام در مجلس به سرانجام برسد، البته عده ای دیگر هم بر این اعتقاد هستند که برجام باید توسط دولت، به صورت لایحه به مجلس بیاید.

نگاه به مسئله آبستراکسیون نشان می دهد که در مجلس ایران این کار دارای سبقه تاریخی است، از همان ابتدای تشکیل مجلس اول این اقدام در مجلس شورای اسلامی رخ داده است و تقریبا در تمام دوره ها صورت گرفته و در برخی از موارد نمایندگان یا تهیدید به آبستراکسیون کرده اند و یا این کار را عملی ساخته اند.

آبستراکسیون مجلس اول
اولین آبستراکسیون در سال 1359 و آخرين جلسه علني مجلس قبل از انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا رخ داد، قرار آن بود كه در روز پنجشنبه بيانيه الجزاير به تصويب نمایندگان مجلس برسد و روز بعد گروگان‌ها از تهران به پايگاه آمريكايي‌ها در آلمان منتقل شوند، اما 27 نفر از نمايندگان فراكسيون جوانان مجلس در يك اقدام هماهنگ دقايقی قبل از رأي‌گيري مجلس را ترك كردند. با اين آبستراكسيون كه براي نخستين بار،‌ مجلس از اكثريت افتاد.

مجلس سوم و آبستراکسیون جناح راست در مجلس سوم که اختلاف دو جناح، بالا گرفته بود انتخابات این مجلس با چالش‌های جدی رو به رو شد و رد صلاحیت‌های مجلس دوم خبرگان و متضرر شدن جناح چپ در آن، موجب شد طرح سه فوریتی تصویب شود که با آبستراکسیون جناح راست از تصویب این قانون جلوگیری شد.

تهدید اقلیت به آبستراکسیون در مجلس پنجم
در مجلس پنجم اکثریت راستگرا که امتدادی بر حاکمیت این جریان سیاسی در مجلس چهارم بود در کنار خود اقلیتی را یافت که وزن آن را داشت تا در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشد، لابی‌گری کند و در شرایط نامناسب حداقل با آبستراکسیون جلوی تصمیمات ناموافق را بگیرد. این اقلیت شامل نمایندگان نزدیک به کارگزاران و خط امامی‌های مجمع روحانیون مبارز می‌شد و در مواقعی که موضوعی بر خلاف نظر این فراکسیون بود تهدید به آبستراکسیون می‌کردند اما این موضوع تنها در حد یک تهدید باقی ماند.

مجلس ششم و آبستراکسیون 60 نماینده مجلس در مجلس ششم و در حالی که نمایندگان از مصونیت قضایی برخوردار بودند شصت تن از نمایندگان مجلس ششم از طرف قوه قضائیه به دادگاه فراخوانده شدند که این اقدام با آبستراکسیون (خروج از مجلس) شصت نماینده مجلس و تهدید کروبی به ترک مجلس مواجه شد.

 مجلس هفتم و آبستراکسیون در پی تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در مجلس هفتم و در پی تصویب تحقیق و تفحص از قوه قضاییه و همچنین در زمان قرائت گزارش این تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان مجلس با ترک جلسه علنی اعتراض خود را نسبت به این گزارش نشان دادند. شاید بتوان گفت که قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه اولین و آخرین آبستراکسیون مجلس هفتم را رقم زد که در آن هم نمایندگان اصولگرا و هم نمایندگان اصلاح‌طلب اقدام به ترک جلسه علنی کردند و با وجود از رسمیت افتادن جلسه علنی حداد عادل رییس وقت مجلس توجهی به تذکرات نکرد و قرائت این گزارش را لازم دانست.

مجلس هشتم و تهدید به آبستراکسیون
در مجلس هشتم تنها چندین بار خبر از تصمیم نمایندگان برای آبستراکسیون شنیده شد اما هیچ گاه این تهدید عملی نشد. اولین بار در زمان معرفی وزیر ورزش و جوانان به مجلس این بحث شنیده شد. محمود احمدی‌نژاد پس از چندین ماه تاخیر برای معرفی وزیر ورزش و جوانان، حمید سجادی را طی نامه‌ای به مجلس در حالی وزیر ورزش معرفی کرد که در این نامه به گلایه از مصوبه مجلس در ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش پرداخته بود.

همین امر موجب شد نمایندگان که از نامه احمدی‌نژاد به شدت عصبانی بودند تهدید کنند که در جلسه رای اعتماد به سجادی شرکت نمی‌کنند هر چند که نمایندگان به این تهدید خود هرگز عمل نکردند اما به سجادی رای اعتماد هم ندادند و در زمان دفاع احمدی‌نژاد از وزیر پیشنهادی تا توانستند «دو،دو» کردند که نشان از مخالفت آن‌ها داشت اقدامی که بعدها رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان از آن انتقاد گسترده‌ای کردند. برای دومین بار نیز پس از تصویب استفساریه حقوق مادام‌العمر کارکنان دولت در مجلس اعضای فراکسیون خط امام(ره) تهدید به آبستراکسیون کردند که با لغو این مصوبه این تهدید نیز عملی نشد.

مجلس نهم و تهدید دوباره به آبستراکسیون
اخیرا با مخالفت برخی از نمایندگان اصول گرای مجلس برای مقابله شایعه آبستراکسیون قوت گرفته است، اما باید دید که آیا امکان اینکه نماینده ها بتوانند جلسه فردا را از رسمیت بینادازند وجود دارد یا این بحث در حد شایعه باقی خواهد ماند.

در حال حاضر مجلس شورای اسلامی 289 نماینده دارد و برای اینکه مجلس به رسمیت برسد حضور 198 نفر در صحن علنی مجلس الزامی است. در سالهای گذشته و در طول جلسات مجلس نهم تقریبا تمام جلسات به رسمیت رسیده است و هیچ گاه مجلس به دلیل عدم حد نساب از رسمیت نیافتاده است.

اما نکته ای که در این جا وجود دارد این است که، تعداد غایبین در جلسات مجلس عموما زیاد است و بسیاری از نمایندگان معمولا در جلسات شرکت نمی کنند، به طور میانگین در جلسات عادی حدود 60 نماینده به دلایل مختلف از جمله ماموریت، سرکشی به حوزه ها و یا مرخصی، غایب دارد.

اما مجلس در زمان های حساس از جمله در زمان استیضاح و یا جلسات رای اعتماد به وزار با حضور حد اکثری نمایندگان همراه بوده است به طوری که در آخرین جلسه استیضاح که در هفته گذشته برگزار شد 252 نماینده در صحن علنی حضور داشته اند.

از سوی دیگر تعداد نمایندگان جناح مخالف برجام با نگاه به اظهارنظرهای مختلف نمایندگان و همچنین موضع گیری هایی که در این خصوص ارائه داده اند حدود 68 نفر می باشد.

حال با توجه به آماراهای موجود در صورت عملی شدن آبستراکسیون، دو احتمال وجود خواهد داشت، اگر نمایندگان مجلس در جلسه فردا همچون جلسات معمولی مجلس با حداقل نمایندگان تشکیل شود در صورت خروج این تعداد از صحن، جلسه از رسمیت خواهد افتاد.

اما اگر نمایندگان مانند جلسات رای اعتماد و یا سایر جلسات حساس مجلس حضور حداکثری در صحن داشته باشند، حتی در صورت خروج این نمایندگان از صحن نیز جلسه از رسمیت نخواهد افتاد و طرح یک فوریتی برجام به رای گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر شنیده ها از مجلس نشان می دهد که هیات رئیسه برای جلسه فردا تمهیدات ویژه ای را در نظر گرفته است و گویا کلیه مرخصی ها و ماموریت های نمایندگان لغو شده تا جلسه فردا با حضور حدکثری تشکیل گردد، همچنین از آنجایی که این جلسه نیز از حساسیت ویژه ای برخوردار است، به نظر می رسد که خود نمایندگان هم تمایل بیشتری برای حضور در صحن داشته باشند، بنابراین پیش بینی می شود، در صورت عملی شدن آبستراکسیون نیز جلسه از رسمیت نخواهد افتاد.

اخبار سیاسی - تابناک

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------