آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

زمان خُم رنگرزی احمدی نژاد تمام شد/ اگر اجازه می دادند اصلاح طلبان صحبت کنند مملکت در چنین وضعیتی نبود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پزشکیان: اگر نظارتی بر امور نباشد هر امر غلطی انجام می شود. در طول هشت سال احمدی نژاد هشتصد میلیارد دلار درآمد ارزی کشور بوده است. حال مشخص نیست این پول ها کجا مصرف شده است./ اصغرزاده: دلواپسان ناآگاه زمانی که روی دختران مردم اسید پاشیده شد کجا بودند؟ و چرا اعتراضی نکردند؟ و چرا معلمان حق تحصن جلوی مجلس را نداشته باشند؟

جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوع "ایران پسا توافق” با حضور  مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابراهیم اصغرزاده ،نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی، به همت یکی از تشکل های اسلامی دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیم اصغرزاده توافق هسته ای را تصمیم کل نظام دانست و گفت: دولت روحانی برخاسته است از جمهور مردم است و در مذاکرات هسته ای مسیری را در پیش گرفت که مردم خواهان آن بودند.

این فعال سیاسی در ادامه سخنانش به چهار واقعه مهم سیاسی در طول تاریخ معاصر ایران اشاره کرد که از طریق مذاکره منجر به به استیفای حقوق ملت شده است.

وی نخستین واقعه مهم که با تلاش دیپلملتیک منجر به حفظ یکپارچگی ایران شد را واقعه آذربایجان دانست و گفت: با پیگیری های دولت قوام در شورای امنیت و فشار و تهدید ایالات متحده علیه شوروی قائله آذربایجان به پایان رسید.

این فعال سیاسی دومین واقعه مهم از منظر خود در تاریخ معاصر را مسئله ملی کردن نفت و تلاش دکتر محمد مصدق در شورای امنیت و دادگاه لاهه برای اثبات حقانیت ایران دانست و ادامه داد: اشغال لانه جاسوسی از دیگر وقایع تاریخ معاصر است که متاسفانه به سبب نبودن کادر دیپلملتیک زبده و ماهر آزادی گروگان ها به طول انجامید.

اصغرزاده: زمان خُم رنگرزی احمدی نژاد تمام شد
ابراهیم اصغرزاده قطعنامه 598 را دیگر واقعه مهم سیاسی دانست و افزود: به سبب نبودن دیپلمات های با تجربه پس از یکسال از تصویب این قطعنامه در شوزرای امنیت سازمان ملل در سال 1366 یکسال پس از آن این قطعنامه را بدون شناسایی متجاوز و تعیین قرامت پذیرفتیم.

وی این چهار واقعه فوق الذکر را نتیجه اجماع داخلی و براساس منطق مذاکره دانست و گفت: دولت روحانی با شنیدن صدای مردم استفاده از ظرفیت های دیپلملتیک، بهره گیری از کادر آزموده و مجرب در هیئت مذاکره کننده و هماهنگی با رهبر انقلاب و کنار گذاشتن حاکمیت دوگانه مذاکرات هسته ای را به سرانجام رساند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تصمیم نظام مبتنی بر مذاکره برای توافق هسته ای بود، ادامه داد: مذاکرات عمان پیش از شروع به کار دولت روحانی موید این سخن است.

اصغرزاده با انتقاد از مش و ادمبیات دولت احمدی نژاد که منجر به صدور قطعنامه های متعدد علیه کشور شد و کشور را به نقطه بحران رساند، افزود: در حالی که رهبران عالی کشور تأکید دارند به دنبال بمب اتمی نیستیم چرا مذاکره کنندگان قبلی پرونده هسته ای ایران را از زمینه حقوقی به زمینه سیاسی امنیتی رساندند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رسیدن به توافق ده درصد راه است، تصریح کرد: مملکت پر از مشکلات مختلف است و دولت احمدی نژاد کشور را در طول مدیریت خود شخم زد.

وی رویکرد اصلی دولت روحانی را در ایران پسا توافق، اصلاح ساختار اقتصادی دانست و عنوان کرد: تزریق سی میلیارد دولاری اموال بلوکه شده ایران می تواند سبب ساز بحران باشد.

این فعال سیاسی شفافیت اقتصادی، امنیت سیاسی و مشارکت متعادل تمامی گروه های اجتماعی را لازمه ایران پساتوافق خواند و ادامه داد: زمان خُم رنگرزی احمدی نژاد تمام شد. نمی شود ملت را در تراز یک جریان خاص قرار داد. بر اساس قانون اساسی همگان حق مشارکت دارند.

اصغرزاده کرامت و حقوق انسانی را از دیگر حقوقث ملت دانست و گفت: عده ای ملت را با بحث انرژی هسته ای گروگان گرفته بودند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه دولت احمدی نژاد دولت مونولوگ بود و اجازه سخن درباره بحران های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی را نمی داد، افزود: اگر دوگانگی در جامعه باشد دچار بحران گفت و گو خواهیم شد و بدون آشتی ملی امکان برون رفت از بحران ها را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به بحران های متعدد در منطقه خاورمیانه که ناشی از عدم تحمل همدیگر و بی خبری از صلح است، گفت: جنگ در دنیای اسلام کینه ها را عمق می بخشد و امکان توسعه را از  جوامع اسلامی می گیرد.

وی جامعه ایران را با مدارا توصیف کرد و ادامه داد: از شیعیان و اهل سنت ایران داعش بر نمی خیزد.

اصغرزاده با بیان اینکه ترور انسان ها نخست در ذهن شکل می گیرد، تصریح کرد:تکفیر و کفن پوشی و تحصن خیابانی می تواند مقدمه ای بر ترور واقعی باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در سال 92 با رد صلاحیت هاشمی مردم با زیرکی با آقای روحانی رأی دادند، ادامه داد: وظیفه اصلی دولت تثبیت شرایطی است که خود نقش اصلی در ایجاد آن داشته است؛ ایجاد گفتمانی ملی با هر نژاد و زبان که با شفافیت همراه باشد.

در ادامه این نشست دانشجویی مسعود پزشکیان به ایراد سخن پرداخت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای کار کمیسیون برجام روش بررسی مشخصی در نظر گرفته نشده بود و تنها این نکته را عنوان کرده بودند که فعلا داده ها را اخذ می کنیم، ادامه داد: به جای داده گرفتن عملا محاکمه می کردند. به گونه ای که بررسی درکار نبود و جلسانت این کمیسیون به محاکمه تبدیل شده بود.

پزشکیان با اشاره به اینکه افراد بررسی کننده بایستی در هنگام اخذ داده ها بی طرفی خود را حفظ می کردند، افزود: زمانی که آقای جلیلی در کمیسیون حاظر شده بود هیچ سئوالی از وی پرسیده نشد در حالی که همانگونه مردم از رسانه ملی شاهد آن بودند در همنگام حضور هیئت مذاکره کننده فعلی و آقای ظریف آن ها را سوال پیچ می کردند.

پزشکیان: معنی «ما می توانیم»  این نیست که با دنیا بجنگیم
وی با اشاره به اینکه کسانی که برجام را نمی پذیرند نقشه راه جایگزینی نیز معرفی نمی کنند افزود: ما مرحله هسته ای شدن را طی کرده ایم و طرف غربی نیز این مورد را پذیرفته است.

پزشکیان در ادامه سخنانش با ذکر حدیثی از امیرالمومنین(ع) که سفارش می کند زمانی که دشمن پیشنهاد صلح را عنوان کند بپذیر اما مراقب باش و دوراندیشی پیشه کن و حسن ظن را کناربگذار، گفت: طرف غربی می خواهد تنها مصرف کننده باشیم ما بایستی قادر باشیم تولید را ارتقا دهیم و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه معنی «ما می توانیم» این نیست که با دنیا بجنگیم اضافه کرد: این که قطعنامه های سازمان ملل را کاغذپاره بدانیم غلط است. این کاغذ پاره ها عملا به از دست دادن بازار جهانی نفت، مشکلات متعدد در حمل و نقل و کشتیرانی، گران خریدن و ارزان فروختن به سبب تحریم تبادل ارزی ختم شد.

پزشکیان با بیان اینکه عدم استفاده هم اندازه از میادین مشترک نفتی و گازی با قطر و عراق ضرر هنگفتی را روزانه نصیب کشور می کند، ادامه داد: اگر نظارتی بر امور نباشد هر امر غلطی انجام می شود. در طول هشت سال احمدی نژاد هشتصد میلیارد دلار درآمد ارزی کشور بوده است. حال مشخص نیست این پول ها کجا مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در بحث انرژی هسته ای و تولید برق از این انرژی بایستی به توجیه اقتصادی آن دقت نظر شود، افزود: بسیاری از سخنان در این زمینه ناشی از ناآگاهی است.

***

در ادامه این مراسم مسعود پزشکیان و ابراهیم اصغرزاده به پرسش های دانشجویان حاضر پاسخ گفتند.

ابراهیم اصغرزاده در پاسخ به سئوالی در مورد دلواپسان و نقش آنها در سیاست داخلی، گفت: این نیروهای خودسر و کفن پوش عروسک خیمه شب بازی هستند. اینکه گفته شود این نیروهای اجتماعی، دلواپس منافع ملی هستند شوخی است. حضور این ها عملا توهین به مردم، نظام و سیستم سیاسی است. اگر کف خیابان بد است برای همه بد است. این آدم های ناآگاه زمانی که روی دختران مردم اسید پاشیده شد کجا بودند؟ و چرا اعتراضی نکردند؟ و چرا معلمان حق تحصن جلوی مجلس را نداشته باشند؟

این فعال سیاسی در ادامه پاسخ به سئوال مذکور گفت: کشور تحمل کنش های خیابانی را به سبب شرایط حساس کشور ندارد.

***

مسعود پزشکیان در پاسخ به سئوال درباره نقش علی لاریجانی در تصویب قانون برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: وی پیش تر دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده ایران در مذاکرات هسته ای بود و اشراف کاملی در این زمینه داشت.

وی به پیامک هایی اشاره کرد که در طول بررسی برجام به وی ارسال می شد که حاوی نوعی تهدید برای مرعوب سازی بود.

وی با بیان اینکه دلواپسان به غیر خودشان کسی را تحمل نمی کنند افزود: اگر روزی از دستشان بر آید حتی رهبری راهم قبول نخواهند کرد.

***

ابراهیم اصغرزاده در پاسخ به سئوال ملزومات ثبیت توافق هسته ای، با بیان اینکه دولت نیاز به برنامه ریزی و تثبیت این دستاورد ها دارد گفت: اشکال دولت اصلاحات این بود که نتوانست دستاوردهایش را تثبیت کند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت خاتمی و ایده گفت و گوی تمدن ها تثبیت و نهادینه نشد، ادامه داد: تصمیماتن ژئوپولوتیک به میل عده ای در خیابان بستگی ندارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نگاه به شرق بایستی در دولت روحانی تغییر کند ادامه داد: روسیه و چین در قطعنامه های سازمانم ملل علیه ایران نیز نقش داشته اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ روسی دموکراتیک نیست و در این میان تفاوتی بین تزار، لنین، استالین، پوتین و مدمدوف نیست، افزود: پوتین هیچگاه درباره رژیم حقوقی دریای خزر با ایران وارد مذاکره با ایران نشده است.

وی با تعجب از تکریم سرمایه داران چین و روسیه درحالی که کارگران در وضعیت نامناسبی هستند، گفت: بنا به گفته خود اصولگرایان عده ای از قبل تحریم ها 25 میلیارد دلار کاسبی کرده اند.

***

مسعود پزشکیان در پاسخ به سئوال یک دانشجوی منتقد برجام گفت: براساس داده ها و شواهد نقشه راه را ترسیم می کنند. واقعیت ها جدا از افراد هستند و حق مستقل از من و شماست. بایستی حرف زدن با یکدیگر را بیاموزیم.

اصغرزاده در پاسخ به این دانشجوی منتقد برجام، گفت: اگر اجازه می دادند اصلاح طلبان صحبت کنند مملکت در چنین وضعیتی نبود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت اصلاحات بر این امر استوار بود که پرونده هسته ای ایران در آژانس حل و فصل شود، ادامه داد: آنان که مملکت را به این نقطه رساندند متهم هستند و کار ویژه دولت روحانی این است که از هشت سال دولت گذشته شفاف سازی کند و این جای تأسف است که متهمان در ردیف جلوی منتقدان برجام قرار گرفته اند.

***

ابراهیم اصغرزاده در پاسخ به انتقاد دانشجوی دیگری مبنی بر آسیب توان نظامی کشور با اجرای برجام گفت: برجام ناظر بر توان نظامی و تسلیحاتی کشور نیست و آزمایش های موشکی هم منافاتی با برجام ندارد.

وی با بیان اینکه امنیت امروز را مرهون نظامیان می دانیم ادامه داد: البته دخالت آن ها در انتخابات و امور سیاسی را نمی پذیریم.

***

مسعغود پزشکیان در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر گشایش سیاست داخلی پس از توافق هسته ای گفت: قدم اول این است که همدیگر را متهم نکنیم و حرف های ما علمی و حق محور باشد وبایستی به توسعه اجتماعی که مبتنی بر توانمدی فردی، اجتماعی و سالختاری است توجه نماییم که جامعه موجودی زنده است.

وی بابیان اینکه اصلاحات مانیفیست روشنی ندارد، ادامه داد: در کشور احزاب اصلاح طلب و اصولگرا که تعریفی روشن داشته باشنذ نمیبینم.

***

مسعود پزشکیان در پاسخ به انتقاد دانشجویی که رفتار وی در کمیسیون ویژه بررسی برجام مغایر دموکراسی دانست، گفت: در کار علمی رأی گیری بی مفهوم است.

وی بابیان اینکه کارویژه ی کمیسیون برجام ارزیابی معایب و مزایای آن مبتنی بر شواهد بود، ادامه داد: گزارش کمیسیون هیچوقت نشان نداد که قطع نامه ها چه بار سنگین مالی را در کشور تحمیل کرده است.

پزشکیان رأی گیری را منوط به زمانی دانست که با استفاده از روش های علمی شواهد و نتایج به دست آمده باشد و برای تصمیم سازی رأی گیری می کنند و نه برای شواهد و نتایج.

وی گفت: نفس کشیدن که نیاز به رأی گیری ندارد.

 

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------