آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

ظریف: انتخاب افخم به عنوان سفیر چند دقیقه و تعیین جانشین او 4 ماه زمان برد/زمینه نفوذ دیگران فراهم نشود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محمد جواد ظریف گفت شورای معاونان وزارت خارجه برای تایید انتصاب مرضیه افخم به سفارت مالزی فقط چند دقیقه وقت نیاز داشت ولی انتخاب جانشین او چهار ماه طول کشید.

مرضیه افخم که نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه بود و اکنون نخستین سفیر پس از انقلاب اسلامی خطاب به ظریف گفت: جسارت این تصمیم و اعتماد به خانم ها ، سپردن مسئولیت به آنها و فراهم کردن فرصت پیش روی آنها برای مشارکت در پیشبرد اهداف جامعه افتخاری است که شما نصیب وزارت خارجه کردید.

مراسم تودیع مرضیه افخم و معارفه جابر انصاری سخنگویان قدیم و جدید وزارت امور خارجه ظهر یکشنبه با حضور مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت خارجه؛ معاونان وزارت خارجه سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حسین امیرعبداللهیان و سخنگویان سابق این وزارتخانه برگزار شد.
وزیر امور خارجه مراسم امروز را نشانه تحولی دیگر در این وزارتخانه دانست و گفت: اولین سخنگوی زن وزارت خارجه بیش از دو سال با موفقیت انجام وظیفه کرد و سابقه بسیار خوبی از مدیریت بانوان در صحنه های مهم سیاسی و اجتماعی کشور از خود بجای گذاشت.

ظریف اظهارداشت: امروز اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران عازم کشور بسیار مهم، دوست و برادر مالزی می شود تا روبط بین و کشور هرچه گسترده تر و جدی تر و مستحکم تر شود.

وی خاطرنشان کرد: خانم افخم زمانی رییس مرکز دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه شدند که سیاست خارجی بیش از هر دوره دیگر مورد توجه ویژه افکار عمومی بود. کار او بسیار دشوار و طاقت فرسا و شبانه روزی بود که با متانت، شجاعت و درایت ویژه آن را به خوبی انجام داد.

وزیر امور خارجه دیپلماسی عمومی را در دوره کنونی یک هنر و یک علم دانست و افزود: تنها با داشتن تجربه و علم ارتباطات و یا دیلپاسی نمی توان در این حوزه موفق بود. این کار نیازمند هنری خاص، صبر و تحمل ویژه و آینه نگری ، دوراندیشی و شجاعت است.

ظریف اظهارداشت: مصالح ملی و نیازهای واقعی کشور را نباید فدای احساسات زودگذر و برخی فراز و فرودهای افکار عمومی کرد. ضمن احترام به خواست مردم باید بتوان منافع ملی را فراتر از هیجانات روزمره اداره کرد. این؛ هنر دیپلماسی عمومی است.

وی اضافه کرد: خانم افخم در طول سی و چند سال سابقه در حوزه دیپلماسی عمومی و دو سال و چند ماه مسئولیت مستقیم این مرکز به خوبی از این آزمون بسیار دشوار موفق خارج شد.

وزیر امور خارجه گفت: بسیار مهم بود که تجربه نخستین بانوی ایرانی ، تجربه ای موفق باشد. از خانم افخم برای اهتمامی که به خرج دادند تشکر می کنم و مطمئن هستم از این تجربه در سفارت مالزی هم استفاده خواهند کرد.

ظریف گفت: زمانی که در شورای معاونین وزارت خارجه بحث انتصاب خانم افخم به عنوان سفیر شد، چند دقیقه بیشتر طول نکشید. اتفاق آرا در مورد او مثبت بود ولی دشوارترین بخش آن بود که جانشینی برای ایشان انتخاب شود. تصمیم گیری دراین باره سه چهار ماه ما را مشغول کرد.

وی در عین حال از اینکه تصمیم جمعی بر انتصاب جابر انصاری برای تصدی سخنگویی شده ابراز خشنودی کرد و گفت: وقتی اسم برادر عزیز ، ارزشی، دیپلمات با سابقه ، اهل قلم و اهل فکر مطرح شد شورای معاونین به اتفاق نظر مثبت داد.

وزیر امور خارجه به انتشار زودهنگام خبر انتصاب جابر انصاری به عنوان سخنگوی این وزارتخانه در فضای رسانه ای و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عکس العمل جامعه رسانه ای آزمونی برای ما است. خوشحالیم که جابر انصاری مورد اقبال و استقبال عمومی در وزارت خارجه هم قرار دارد.


ظریف برخی ویژگی های سخنگوی جدید را هم برشمرد و افزود: قدرت تحلیل و بیان ایشان بنده را مجذوب کرد. مطمئن هستم در این مسئولیت هم همچون مسئولیت گذشته شان توفیق خواهند داشت.

** زمینه نفوذ دیگران فراهم نشود
وی گفت : رسانه های کشور که همه متعهد به کشور و انقلاب هستند فارغ از جهت گیری سیاسی می توانند همکاران بسیار خوبی برای وزارت خارجه و دیپلماسی عمومی باشند. آنها با رعایت مصالح کشور ضمن نقد سازنده و منصفانه و مشفقانه می توانند به پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی کمک کنند.


وزیر امور خارجه به برخی اظهار نظر ها در داخل اشاره کرد و گفت: مخاطبان ما امروز در دنیا چند گونه هستند. خبرها و تحلیل هایی که برای بخش ویژه ای در سیاست داخلی تهیه می شود بلافاصله جنبه جهانی پیدا می کند و زمینه تحلیل ، نقد و حتی شایعه پراکنی و فضا سازی علیه کشور شود.


ظریف خواستار هوشیاری در این زمینه شد و گفت: مراقب باشیم ابزاری که می تواند موجب نفوذ ما شود در صورت غفلت زمینه نفوذ دیگران نشود.

** افخم: این افتخار نصیب وزارت خارجه شد
سخنگوی سابق وزارت خارجه هم در مراسم تودیع خود گفت دیپلماسی عمومی فرصتی پیش روی کشور در دوران پسابرجام است که این روزها لفظ واحد همه سخنرانی ها شده است.
وی از اعتماد ظریف هم تشکر کرد و گفت: سوای اینکه موضوع این انتصاب من هستم، جامعه آماده چنین تصمیمی بود. زمان آن رسیده که در حوزه های عمومی و اجرایی تصمیم های جدیدتری گرفته شود.

افخم اظهار داشت: افتخار می کنم که این تصمیم نخستین بار در وزارت خارجه گرفته شد. افتخار جسارت در تصمیم گیری، اعتماد به خانم ها و سپردن مسئولیت به آنها و فراهم کردن فرصت پیش روی آنها برای مشارکت بیشتر در پیشبرد اهداف جامعه نصیب وزارت خارجه شد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه همراهی و حمایت افکار عمومی با وزارت خارجه در دو سال گذشته را در مقایسه با دهه های گذشته بی سابقه دانست و اظهار امیداری کرد این حمایت ها پشتوانه دستگاه سیاست خارجی برای ادامه مسیر باشد.

افخم از جامعه رسانه ای، خبرنگاران، دبیران و سردبیران رسانه ها و دست اندرکاران حوزه سیاست خارجی در رسانه ها هم بخاطر همراهی کم نظیرشان با وزارت خارجه قدردانی کرد و گفت: دوستان زیادی در رسانه ها داشتم که در این مدت به تعداد آنها افزوده شد.

** جابر انصاری: سخنگویی مسئولیت سنگین است
جابر انصاری سخنگوی جدید وزارت خارجه هم از اعتماد ظریف تشکر کرد و گفت: به سلف ارجمندم خانم افخم که بیش از دو سال مسئولیت سنگینی را به عهده داشت در پایان خدمت خسته نباشید می گویم و برای ایشان در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت می کنم.
وی سخنگویی در این دوران خاص از سیاست خارجی را مسئولیتی سنگین توصیف کرد و افزود: در انجام این مسئولیت مجموعه ای از نهادها و اجزای جامعه و موسسات می توانند نقش ایفا کنند.

** حاشیه های مراسم
در این مراسم علاوه بر معاونان وزیرخارجه،؛ محمود محمدی، رامین مهمان پرست سخنگویان سابق هم حضور داشتند. حمید رضا اصفی به دلیل سفر خارج از کشور و محمد علی حسینی به دلیل کسالت در جمع حاضر نبودند.

جابر انصاری از محمدی،مهمان پرست، اصفی و حسینی و افخم به عنوان کسانی که صرفا سخنگو بودند و نیز از سید عباس عراقچی و حسن قشقاوی که علاوه بر معاونت وزیر، مسئولیت سخنگویی را هم پیش از این به عهده داشتند ، یاد کرد و گفت : از تمام رسانه ها انتظار و توقع همراهی و همکاری دارم.

ظریف در این مراسم با اهدای یک جلد قرآن کریم از افخم قدردانی کرد.


او همچنین خبر داد که به جای جابر انصاری ، محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا شده و به جای ایرانی هم ، فرازنده مدیرکل آسیای این وزارتخانه شده است.

 

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------