آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رشیدی کوچی: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که برای انتخابات اخیر مجلس ردصلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب…

قاضی صلواتی: مامور زندان همکاری کننده با بابک زنجانی در بازداشت است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

قاضی صلواتی گفت: مامور زندانی که با بابک زنجانی همکاری می کرد، اکنون در بازداشت به سر می برد و پرونده او در در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.

قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده میلیاردر نفتی روز سه شنبه در هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو تن از همراهانش که به صورت علنی در شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، بعد از اظهارات رضا نجفی نماینده دادستان این مطلب را عنوان کرد.

** براساس قانون، دادگاه صلاحیت رسیدگی به موارد خارج از کشور را دارد
رضا نجفی نماینده دادستان سپس به موادی از قوانین مبنی بر صلاحیت دادستانی بر رسیدگی به امور بانک های خارج از کشور اشاره و اظهار کرد: دو روز است متهم مکرر مطرح می کند دادستانی حق ورود به آی بن و منشا پول را ندارد و لازم می دانم مقررات قانونی را در این بخش به استحضار برسانم.

وی ادامه داد: با استناد به قوانین جزائی ایران، هرگاه قسمتی از جرم در قلمرو ایران واقع شود، در حوزه جرم و رسیدگی جمهوری اسلامی ایران است که در قانون سابق مجازات اسلامی نیز به آن اشاره شد.

نجفی افزود: از آنجا که فعل مجرمانه متهم در بانک های خارجی متنهی به بردن بیت المال شده، در کشور باید به این موضوع رسیدگی شود.

نماینده دادستان با قرائت ماده 316 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: به اتهامات اشخاصی که در خارج از قلمرو جمهوری اسلامی مرتکب جرم می شوند، جمهوری اسلامی ایران طبق قانون صلاحیت رسیدگی دارد و حسب مورد رسیدگی می شود.

به گفته وی، وفق ماده 526 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس اسکناس رایج داخلی، خارجی، برات و اسناد تعهدآور بانکی را به قصد اخلال در نظم پولی، بانکی یا اقتصادی و یا بر هم زدن امنیت کشور، جعل یا وارد کشور کند ، چنانچه محارب شناخته نشود، به پنج تا 23 سال حبس محکوم می شود.

** 15 میلیارد یورو را از کجا آورده اید؟ منشا آن از کجاست؟
نجفی تصریح کرد: در بخش آی بن و 15 میلیارد یورو باید بگویم در طول رسیدگی متهم ادعا می کرد وجوه نفت را در بانک مالزیایی خود تامین کرده است اما بعدا مشخص می شود این وجود در داخل کشور هزینه شد.

وی با طرح این سئوال از متهم که 15 میلیارد یورو را از کجا آورده اید و منشا آن از کجاست، ادامه داد: می گویید دادستانی و مراجع قضائی صلاحیت ورود به بانک های شما را ندارند ؛ شما ادعا می کنید وجه نفت را پرداخت کردید باید نسبت به این ادعا مدرک ارائه دهید.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: روی هوا که نمی شود گفت 15 میلیارد یورو توسط شخصی به نام شیخ حشر از آی بن ( آی بن شرکتی است که اختصار International Bank Account Number است) وام گرفته اید اما هیچ مدرکی و منشایی نشان ندهید.

نجفی تصریح کرد: گزارش هایی از وزارت اطلاعات داریم مبنی براینکه این متهم با ارائه یک نرم افزار به بانک ها ، قابلیت خواندن این کارت های بانکی را داشته و مبلغ پنج هزار و 600 میلیارد یورو دریافت کرده است؛ در حالی که این نقل و انتقال در بستر اینترنت و بدون استفاده از سیستم رمزدار انجام شد؛ این پرداخت در داخل کشور حواله می شد و متهم توانایی ارتباط با نرم افزار آی بن خارجی را نداشته است.

به گفته وی، همه بانک هایی که از بابک زنجانی کردیت کارت گرفتند اعلام کردند وجوه را پیشاپیش پرداخت کردند؛ شبکه آی بن توسط شخصی به نام «م» برای بابک زنجانی تعبیه می شد و نهایتا دستور حواله را در خارج از کشور از مجاری که می توانستند انجام می دادند.

** محل اعتباری آی بن واریزی بانک مرکزی است
نجفی به اظهارات دو «م.م.» اشاره و اظهار کرد: «م.م» یک تایپیست محض نیست و اعلام کرده محل اعتباری آی بن واریزی بانک مرکزی است و آن یکی «م.م» نیز عضو هیات مدیره کنت بانک بوده است.

نماینده دادستان با طرح چند سئوال از متهم، گفت: ادعا می کنید شیخ حشر آنقدر به شما اعتماد داشته است که ضامن شما برای اخذ وام شد؛ پس به او دسترسی دارید و او را اینجا بیاورید تا ببینیم ماهیت این فرد چیست؟ محل سکونت و کار او کجاست؟ ایا ممکن است این فرد منابع آزاد بلاتکلیف به اندازه 15 میلیارد یورو داشته باشد و در این مسیر قرار دهد؟

وی اضافه کرد: آیا شرکت ارائه دهنده خدمات یعنی آی بن ، یک شرکت سپرده پذیر نیز است و تسهیلات پرداخت می کند؟ در حالی که سوئیفت اعلام کرده چنین زیر مجموعه ای نداریم و تسهیلات پرداخت نمی کنیم.

** حواله حج و زیارت از محل منابع فروش نفت پرداخت شد نه آی بن
نماینده دادستان به یکی از گزارشات اطلاعات سپاه اشاره کرد و گفت: متهم اعلام کرده حواله حج و زیارت را از منابع آی بن پرداخت کرده است اما طبق نتیجه بدست آمده این حوالجات از محل فروش نفت پرداخت شده است.

این مقام قضائی موضوع صدور کردیت کارت را جزو عملیات مداخله در نظام ارزی کشور برشمرد که متهم ادعا می کرد این کار در خارج از کشور انجام می شده است.

نجفی درباره بحث اس سی تی بنکرز ادامه داد: خانم «ف.د» گفته دوره ای به دلیل مشکلات، برای خرید قطعات مورد نیاز، ارز وون کره را در داخل کشور توزیع کردیم.

وی تصریح کرد: متهم پس از دستور بازپرس برای اعلام منشا وام 15 میلیارد یورویی می گوید این وام را از آی بن گرفته ام و پرسنل من در این باره توضیح می دهد و ادعا می کند اطلاعات وام 15 میلیارد یورویی در درفت مشترک من و وزارت اطلاعات جای گرفته است.

در این لحظه قاضی صلواتی از متهم می خواهد 15 میلیارد یورو را برای دادگاه روشن کند و بگوید شیخ حشر کیست و خطاب به متهم می گوید، آیا از انجام این کار عاجزی؟ و او نیز پاسخ می دهد، نه من کی گفتم عاجزم.

نماینده دادستان دوباره تریبون را در دست می گیرد و به سخنانش بدین صورت ادامه می دهد: متهم اسنادی را می نوشت و به واسطه خواهرش در بیرون زندان تحویل می داد؛ متهم از خواهرش خواست تا با جعل سند، سندی در شرکت او مبنی بر هزینه کرد 15 میلیارد یورو تنظیم کنند که روی سربرگ نوشته شده باشد آی بن.

 

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------