آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

هراس از شفافیت انتخاباتی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روز گذشته لایحه ی «شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی و انتخاباتی» دولت در صحن علنی مجلس مورد اعتراض قرار گرفت و گفته شد:« لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی که در ذیل این عنوان مسائلی مطرح شده است که راه را برای ورود دلال‌ها و دارندگان پول‌های کثیف به عرصه انتخابات باز می‌کند.»

دلواپسانِ بهارستان، این روزها حال خوشی ندارند و راضی به نظر نمی‌آیند.
حق هم دارند خب . وعده های حسن روحانی یک به یک در حال به تن کردن جامه عمل است و با همان سرعت، نقشه‌های این جماعت دلواپس، در حال نقش بر آب شدن. حتی سنگ اندازی های مداومشان، به قطار در حال حرکت دولت یازدهم، هم نتوانسته مانع از حرکت روبه جلو لکوموتیو حسن روحانی بشود. اما مهمتر از همه و موازی با این روند، اعتباری است که از برخی از این دلواپسان بهارستانی در مقابل آحاد ملت ایران کمتر شده.

 

در چنین شرایطی این جماعت نیک می دانند که دیگر باید تنها در خواب‌های خود، رویای حضور در خانه ملت را در حالی که بر کرسی‌های زمرد رنگ بهارستان جلوس کرده اند، ببینند. بنابراین نمی‌توان از این جماعت انتظار رفتار معقولی داشت آن هم وقتی که بحث پول های انتخاباتی یا همان «پول های کثیف» معروف به میان می آید. قطع به یقین این دلواپسان حتی تصور این را که نام‌هایشان در برگه‌های رای مردم نوشته شود، بر خود حرام می دانند و از همین روی به دنبال راه‌های میان بری هستند تا شاید بتوانند از این طریق دوباره به مجلس شورای اسلامی ورود کنند و برچسب نمایندگی مردم یکی از شهرها را بر پیشانی خود بچسبانند.

 

اما این وسط این عزیزانِ دلواپس، یک مسئله را در نظر نگرفته اند. آن هم این است که در دولت روحانی دیگر از آن خبرهایی که در دولت متبوعشان بود نیست که خود دولتمردان هزینه‌ی ورود عده ای را به مجلس بپردازند. در دولت یازدهم در بر همان پاشنه خرج کردن از جیب مردم نمی چرخد.

بنا به اقرار خود اصولگرایان ِمجلس- نهمی، دولت حسن روحانی در مبارزه با فساد مصمم ترین دولت جمهوری اسلامی است و حال که کشور در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار دارد، برای اینکه فساد در این انتخابات را به حداقل برساند لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. این لایحه به شدت در ذوق دلواپسان و پایداری ها زده و آنها را عصبانی کرده است. لایحه ای که در صورت تصویب، رشته‌های بافته شده گروهی از این جماعت برای ورود به مجلس دهم را پنبه خواهد کرد.

چرا از شفافیت هراسانید؟!
دولت یازدهم، « لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی» را بیستم آبان ماه سال جاری با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که مطابق آن کاندیداهای انتخابات، موظف به ثبت منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی خود می شوند و به هیئت اجرایی هم اجازه «حسابرسی و رسیدگی» به این منابع داده می شود.

 

در این لایحه هزینه‌های انتخابات به چهار مورد محدود شده و «ارائه کمک و خدمات نقدی و غیرنقدی به افراد توسط داوطلب یا از طرف وی» نیز ممنوع شده است.این لایحه همچنین نامزدهای انتخابات را موظف می کند یک حساب بانکی را به عنوان «تنها» محل واریز و برداشت هزینه‌های انتخاباتی خود باز کنند و بررسی این حساب توسط مسئولان رسیدگی‌کننده «مجاز» خواهد بود.

لایحه شفاف سازی با قید دوفوریت تقدیم مجلس شده است و تا روز گذشته هم خبری از اعلام وصول آن نبوده است و به همین دلیل تاخیر در بررسی این لایحه دوفوریتی مشکوک به نظر می رسد چرا که معمولا تمامی لوایح دوفوریتی به محض توزیع در میان نمایندگان باید توسط هیئت رئیسه بررسی شوند. ا

 

حمد توکلی، نماینده مردم تهران، نیز روز دوشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس بر این مشکوک بودن عدم اعلام وصول این لایحه تاکید کرد و گفت:« روز یکشنبه اعلام شده بود لایحه دو فوریتی شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات تقدیم هیئت رئیسه شده است. اما هیئت رئیسه این لایحه مذکور را اعلام وصول نکرد که صفی از طرح‌ها و لوایح در دستور کار بوده است.

 

این در حالی است که هر طرح یا لایحه دوفوریتی که به هیئت رئیسه برسد، اعلام وصول می‌شود و باید در دستور کار قرار گیرد. این لایحه باعث جلوگیری از فسادهای احتمالی در انتخابات می‌شود و اگر مجلس آن را اعلام وصول نکند در برابر این اتهام قرار می‌گیرد که نمایندگان نمی‌خواهند مسائل مالی انتخابات روشن شود.»

 این درحالی است که واقعا بسیاری از همین نمایندگان مجلس نهمی مخالف این لایحه هستند. البته کاملا هم دلیل دلواپسی و دل نگرانی آنها از شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی روشن است.

 

از همین روی مهدی کوچک زاده، عضو جبهه پایداری، روز گذشته در اعتراض به این لایحه در جلسه علنی مجلس گفت:« من از صبح می‌خواستم تذکر بدهم، آقای ابوترابی در این مجلس دولت لایحه‌ای با دوفوریت فرستاده که البته من اینجا قصد ندارم وارد جزئیات آن شوم، اما همین را بگویم که اسم زیبایی برای آن انتخاب شده است، لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی که در ذیل این عنوان مسائلی مطرح شده است که راه را برای ورود دلال‌ها و دارندگان پول‌های کثیف به عرصه انتخابات باز می‌کند. در چنین شرایطی آقای وزیر کشور در تلویزیون حاضر شده و می‌فرماید ما یک طرح دوفوریتی برای شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی آماده کرده و به مجلس فرستاده‌ایم اما مجلس امروز و فردا می‌کند.

 

دوستان دارند به شما می‌گویند که با پول‌های کثیف قصد برگزاری انتخابات داریم. آقای وزیر من از قول این نمایندگان به شما می‌گویم حرف کثیف بیشتر در تبلیغات انتخاباتی موثر است، لطفا به اندازه، ‌معقول و سدید حرف بزنید.» اکنون این پرسش مطرح است که آیا شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی، این نماینده دلواپس را دل نگران کرده است؟ باید از آنها پرسید اگر ریگی به کفش خود ندارید چرا دلواپس شده اید؟!

 با تمام این تفاسیر امیر خجسته نماینده مردم همدان روز گذشته اظهار داشت: «قرار بود این لایحه در جلسه یکشنبه هفته جاری مجلس اعلام وصول شود ولی به دلیل قرار گرفتن تعداد زیادی از طرح ها و لوایح دو فوریتی در نوبت اعلام وصول، این لایحه در هیئت رئیسه مجلس هنوز مطرح نشده است.ما تلاش داریم این لایحه را خارج از نوبت و با اولویت مورد بررسی قرار دهیم، بنا براین به احتمال زیاد لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات یکشنبه آینده در مجلس اعلام وصول می شود» و بدین ترتیب این تاخیر هیئت رئیسه را توجیه نمود.

مثنوی پولهای کثیف را رحیمی گشود
محمد رضا رحیمی ، معاون اول محمود احمدی نژاد، دفتر مثنوی هفتاد مَن پول های کثیف را گشود و بعد از دستگیری خود و تبری جوییدن محمود احمدی نژاد از وی، احتمالا خونش به جوش آمد و در نامه ای خطاب به رئیس دولت نهم و دهم دست به افشاگری مهمی در خصوص پول هایی زد که پیش از انتخابات مجلس هشتم از طرف فرد دلالی در اختیار کاندیداهای اصولگرای این انتخابات گذاشته بود و بنا به گفته خودش :« یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داده و این مبلغ به قریب ۱۷۰نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است » و بعدها هم مشخص شد که خیلی از این کاندیداها که این پول‌ها را دریافت کرده بودند، در انتخابات شرکت نکردند.

 

اما در همان زمانی که رحیمی دست به افشاگری زد عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، باب تازه‌ای را از این مثنوی هفتاد من گشود و منابع این پولها را فاش کرد و درباره ورود پول های کثیف به حوزه ی قدرت و سیاست و انتخابات هشدار داد که البته با فشار دلواپسان مجلس نهمی، چندی بعد از مواضع خود عقب نشینی نمود. شاید هم تعدادی از همین نمایندگان مجلس فعلی هم از همین راه استفاده از پول های کثیف و پول های حاصل از دلالی وارد مجلس شده اند و این روزها هم برآنند تا بدین وسیله به مجلس دهم ورود کنند!

آقای کوچک زاده صبر کن!
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره ی اظهارات کوچک زاده مبنی بر اینکه «لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی راه را برای ورود دلال ها و دارندگان پولهای کثیف به انتخابات باز می کند» به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آقای کوچک‌زاده گفته است که این لایحه راه ورود پول‌های کثیف به انتخابات را باز خواهد کرد، چنین چیزی حقیقت ندارد و اتفاقا در خصوص شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها این لایحه بسیار هم خوب است ولی اینکه خالی از اشکال باشد هم نیست. برخی مواد از این لایحه نیاز به اصلاح دارد چون دو فوریت آن مطرح است، بعداز مطرح شدن دوفوریت آن امثال آقای کوچک زاده می‌توانند نسبت به اصلاح، حذف و یا تغییراتی در این مواد پیشنهادات خود را ارائه دهند. در چنین زمانی بهتر است ایشان و امثال ایشان صحبت کنند. چون قانون مجلس بر این است که ما خارج از قواعد و خارج از قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس صحبت نکنیم این همان قضاوت زودهنگام در مورد این لایحه است ضمن اینکه در آیین‌نامه و قوانین داخلی مجلس راه برای اصلاح فراوان است و کوچک زاده و امثال او می‌توانند در موعد مقرر و بعد از آنکه این لایحه به کمیسیون شوراها ارجاع شد پیشنهادات خود را به صورت مکتوب و در قالب آن چیزی که در قانون مشخص شده ارائه دهند و در آن موقع است که نظر آنها اگر منطقی باشد در صحن علنی مجلس می‌تواند رای بیاورد.

ورود با پول کثیف = قانونگذاری کثیف
وی در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای از نمایندگان مجلس نهم از شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی‌شان واهمه دارند بیان کرد: عده‌ای ترس این را دارند که مبادا موقعیت آنها در مجلس دهم با این گونه طرح‌ها متزلزل شود چون این لایحه می‌خواهد منابع مالی را که به انحاء مختلف از این دوستان حمایت کرده‌اند مشخص کند البته این لایحه صرفا مختص به این گونه افراد نیست، افرادی هم در مجلس منابع مالی‌شان، در برخی موارد، منابع کثیفی بوده است و این هزینه‌های کثیف منجر به رفتارهای کثیف و در نهایت منجر به تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های کثیف خواهد شد. به همین دلیل برخی از این دوستان بیشتر نگران خودشان هستند تا اینکه نگران آینده انتخابات و ورود برخی افراد به انتخابات باشند. این دقیقا چیزی است که در لایحه آمده است و یک شفاف سازی انجام داده است که هزینه‌های انتخاباتی افراد مشخص باشد و ناظرین بدانند این افراد از پول‌های کثیف استفاده نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران افزود: وقتی که این لایحه نباشد این پول‌های کثیف به راحتی به هزینه‌های انتخاباتی افراد ورود پیدا می‌کند چون منبع آنها مشخص نیست ولی در این لایحه چنین آمده است که یک شماره حسابی برای کاندیداها و دفاتر مالی تدارک دیده شده تا ورود و خروج پول‌ها در حساب‌ هایشان به صورت منطقی بررسی شود.

هیئت رئیسه سهل انگاری کرد
این نماینده اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا عدم اعلام وصول این لایحه به هیئت رئیسه به این دلیل نیست که برخی افرادی که در گذشته با این پول‌ها به مجلس راه‌یافته‌اند و اکنون در هیئت رئیسه حضور دارند، خاطرنشان کرد: این مسئله جزء اختیارات هیئت رئیسه نیست که جلوی یک لایحه دوفوریتی را بگیرد. البته اکنون یک قانون مهم یعنی بیمه شخص ثالث در مجلس درحال بررسی است ولی با توجه به اینکه لایحه شفاف سازی دوفوریت دارد این انتظار می‌رفت که حداقل در این هفته فوریتش اعلام می‌شد، یک رای‌گیری صورت می‌گرفت و بررسی جزئیات در صحن بعدها صورت می‌گرفت. بررسی می شد. من فکر نمی‌کنم هیئت رئیسه تحت فشار بوده باشد برای عدم اعلام وصول آن شاید سهل انگاری صورت گرفته باشد. با توجه به اینکه ضرورت بررسی قانون انتخابات نسبت به سایر لوایح فوریت دارد انتظار می‌رفت که اعلام وصول شود و کلیاتش به بحث گذاشته شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا این کسانی که امروز از تصویب این لایحه دلواپسند همان‌هایی‌ هستند که با این پول‌ها وارد مجلس شده‌اند بدون آوردن مصداقی، گفت: به قول آن ضرب‌المثل معروف «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» مطمئنا این افراد وجود دارند و اسامی‌شان هم افشا شده است و در موعد مقرر این گونه افراد مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار خواهند گرفت. قسمت اعظم این افراد کسانی هستند که زمانی برای ورود به مجلس از محمدرضا رحیمی پول گرفتند متاسفانه این افراد بخشی از مجلس نهم را هم تشکیل می‌دهند.

 

اخبار سیاسی - آفتاب یزد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------