آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

آنچه یک مسئول امنیتی را روانه خانه کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هفته گذشته بالاخره یکی از مدیران احمدی‌نژادی استانداری تهران که با کامران دانشجو به عنوان معاون سیاسی به این استانداری رفته بود، برکنار شد.

سخن از صفرعلی براتلو معاون سابق امنیتی استاندار تهران است که از سال 86 با حکم کامران دانشجو استاندار وقت تهران، معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات شده بود.

اگرچه وقایع سال 88 و بعد تغییر دولت هم منجر به خداحافظی‌اش از استانداری نشده و طی دو سال و نیم گذشته در دولت تدبیر و امید نیز به عنوان معاون امنیتی استاندار تهران به حضورش در استانداری ادامه داده بود، اما حالا یک هفته است که از سمتش عزل شده است.

رحمانی فضلی - وزیر کشور - پیش از این تاکید کرده بود که حتی اگر لازم باشد، در روز انتخابات هم مدیرانی را که به درستی به وظایف خود عمل نکنند تغییر خواهد داد.

ماجرای برکناری براتلو چه بود؟
اگرچه مخالفان دولت تلاش کردند عزل براتلو را موضوعی سیاسی جلوه دهند اما دو اتفاق در حیطه مسئولیت او کافی بود تا استاندار تهران پای نامه برکناری‌اش را امضا کند؛ حمله سازماندهی‌شده به گردهمایی قانونی اصلاح‌طلبان در قرچک ورامین و بعد از آن حمله به سفارت عربستان، ثابت کرد که نمی‌شود چندان به عملکرد معاون امنیتی استانداری تهران امیدوار بود؛ آن هم در شرایطی که کشور در انتظار برگزاری دو انتخابات مهم است.

هرچند بعد از اتفاقات قرچک و حمله به موسوی لاری - وزیر کشور دولت اصلاحات - هنوز کسی نامی از براتلو به میان نیاورده اما ماجرای حمله به سفارت عربستان و تبعات بعدی آن به این سادگی‌ها دامان معاون امنیتی استاندار تهران را رها نکرد. چه آنکه شانزدهم دی‌ماه رئیس‌جمهور در نامه به آیت‌الله آملی لاریجانی رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان را خواستار شد. روحانی تأکید کرد که «باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلوی اینگونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود».

به دنبال این واکنش رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت ضمن ابلاغ دستور تشکیل کارگروه چهارجانبه پیگیری حادثه تعرض به سفارت عربستان در تهران،‌ برای بررسی همه‌جانبه این موضوع و اعلام نتیجه،‌ حداکثر دو هفته مهلت تعیین کرد.

اولین ماحصل این دستورات فوری، دو روز بعد و با برکناری براتلو خود را نشان داد. حسین طلا رئیس مجمع نمایندگان تهران اولین کسی بود که این موضوع را رسانه‌ای کرد. به گفته او، براتلو با نظر وزارت کشور و تصمیم هاشمی استاندار تهران از سمت خود برکنار شد.

حسین طلا این برکناری را با شائبه سیاسی تلقی کرد و با دفاع از عملکرد براتلو گفت: با توجه به سابقه مثبت معاون امنیتی استانداری تهران، عزل وی در تضاد با آرامش پایتخت در ایام انتخابات استنباط می‌شود.

منظور طلا از سابقه مثبت براتلو، عملکرد او در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم و همچنین وقایع سال 88 است. به گفته او، براتلو بهترین گزینه برای اداره و مدیریت جو امنیتی پایتخت است.

با این حال اما امیری سخنگوی وزارت کشور نوزدهم دی‌ماه اعلام کرد که معاون امنیتی استاندار تهران بخاطر حادثه سفارت عربستان و تذکرات قبلی برکنار شده است.

امیری با بیان اینکه «وزارت کشور هشدارهای لازم را به نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بابت سفارت عربستان داده بود"، گفت «در برخی اخبار آمده است که معاون امنیتی استاندار به خاطر انتخابات کنار گذاشته شده که این خبر اشتباه است و براتلو به خاطر اتفاقات سفارت عربستان و اینکه به موقع انجام وظیفه نکرده بود، بالاخره با تصمیم وزیر کشور کنار گذاشته شد».

برکناری براتلو به حمله به سفارت عربستان مربوط بود؟
هرچند سیدحسین هاشمی - استاندار تهران - در این رابطه صراحت امیری را نداشت. به همین دلیل وقتی هاشمی با حکمی محسن نسج همدانی را به عنوان سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری منصوب کرد و براتلو را نیز به عنوان مشاور استاندار تهران منصوب کرد. افزون بر این، هاشمی در اظهارات متفاوتی با تاکید بر اینکه «تغییر معاون امنیتی و انتظامی استانداری از مدت‌ها پیش مطرح بود»، گفت: «این تغییر مدیریتی هیچ ارتباطی با موضوع سفارت عربستان ندارد»؛ ادعایی که یک روز بعد دوباره از سوی براتلو و این‌بار با ادبیاتی تندتر تکرار شد.

براتلو در گفت‌وگوی مبسوط خود با یکی از رسانه‌های منتقد دولت گفت که برکناری‌اش ربطی به حادثه عربستان نداشته و سخنگوی وزارت کشور در این‌باره دروغ گفته است.

او به این بخش از سخنان امیری مبنی بر اینکه «تاکنون چندین‌بار به براتلو تذکر داده شده بود»، واکنش نشان داد و گفت: این ادعا یک دروغ است و تاکنون حتی یک مورد تذکر نیز به بنده داده نشده یا حداقل آن را به من اطلاع نداده‌اند.

براتلو همچنین در رابطه با اتفاقات قرچک هم گفت: در قضیه قرچک حاشیه‌سازی‌هایی صورت گرفت و در روزنامه جمهوری اسلامی مطلبی علیه ما منتشر شد و داد سر دادند که عمامه آقای موسوی لاری افتاده است؛ من مدیرکل خود را پیش آقای لاری فرستادم و از ایشان سؤال کردیم که آیا عمامه شما افتاده است؟ ولی آقای لاری گفتند که من خودم عمامه‌ام را برای مرتب کردن برداشتم.

او همچنین گفت: در این ماجرا هیچ موضوع خاصی از سوی وزارت کشور به ما ابلاغ نشده است که حکایت از ضعف عملکرد معاونت امنیتی انتظامی داشته باشد.

اما بخش جالب‌تر اظهارات براتلو آنجا بود که مدعی شد این فشارها بر او از سوی یک گروه افراطی و جریان انحرافی در گوشه‌ای از دولت تدبیر و امید شکل گرفته و اعمال می‌شود و این افراد کاری ندارند که چه کسی خوب کار می‌کند و چه کسی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد بلکه فقط می‌خواهند ببیند چه کسی در تیم آنها قرار دارد و در کنار آن علیه کسانی که با آنها نیستند سیاه‌نمایی کنند.

بعد از این اظهارات تند براتلو علیه مسئولان وزارت کشور، این وزارتخانه بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد و ادعاهای این مدیر برکنار شده را قابل پیگیری دانست. در این بیانیه تاکید شده بود که نه براتلو تنها فرد مقصر در حمله به سفارت عربستان است و نه این موضوع تنها دلیل برکناری براتلو. البته در بیانیه وزارت کشور تاکید شده بود: «برابر بررسی‌های اولیه، مراتب بروز قصور از سوی معاون سابق امنیتی استانداری تهران برای مسئولین ذیربط وزارت کشور احراز و با توجه به موضوعیت سرعت عمل در تصمیم‌گیری، دستور تعویض معاون ذیربط استانداری تهران صادر شده است».

در بیانیه وزارت کشور همچنین به دروغگو خواندن امیری سخنگوی این وزارتخانه از سوی براتلو نیز واکنش نشان داده شده و آمده بود: «انتساب پی در پی دروغ به سخنگوی محترم وزارت کشور، علاوه بر اینکه عملی خلاف شرع و قانون و از مصادیق ایراد اتهام به یکی از مقامات ارشد است، موضوع خلاف واقع دیگری است که متأسفانه در مصاحبه منسوب به معاون سابق استانداری تهران منتشر شده و رسماً از سوی وزارت کشور تکذیب می‌گردد. ... و علت برکناری نامبرده همان است که قائم‌مقام و سخنگوی محترم وزارت کشور در برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سؤال مجری محترم اعلام نموده است».

براتلو کیست؟
آنگونه که سایت انتخاب گزارش داد، صفرعلی براتلو از مسئولان هیأت رزمندگان غرب تهران است؛ هیأتی که سعید حدادیان از مداحان آن بوده و چهره‌هایی همچون پرویز سروری، حسن بیادی و حبیب کاشانی در آن حضور دارند و اصلاً از همانجا راهی شورای شهر دوم شدند و زمینه شهردار شدن احمدی‌نژاد را فراهم کردند. براتلو پیش از اینکه به مدیران احمدی‌نژاد در دولت او بپیوندد، فرمانده بسیج ادارات بود. بعد هم با فاصله کمی از آغاز به کار دولت نهم فرماندار ری شد. اما زیاد طول نکشید که کامران دانشجو، استاندار وقت تهران او را در آستانه انتخابات مجلس هشتم در سال 86، به عنوان معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات منصوب کرد.

او از جمله مدیران احمدی‌نژادی بود که حضور شش‌ساله‌اش در استانداری تهران در دولت قبل، در دولت تدبیر و امید نیز تداوم یافت تا سرانجام حمله سازماندهی شده به سفارت عربستان به حضور هشت‌ساله او در استانداری تهران پایان داد و او را روانه خانه‌اش کرد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------