آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

روحانی: لازم باشد جواب قاطعی به عربستان خواهیم داد / اخبار رد صلاحیت ها خوشحال کننده نیست / مواردی که صلاحیت شان باید تایید شود، بسیار است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس جمهور گفت:از امروز روشن شد که سیاست برد ـ برد صحیح است آنها که فکر می‌کردند که یا باید کلاه سر دیگران بگذاریم وگرنه کلاه سرمان می‌گذارند، فهماند که می‌توان کاری کرد که به نفع جهان باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری عصر امروز با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است، اظهار کرد: بعد از ۱۲ سال ایستادگی، مقاومت، صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه یعنی شهدای هسته‌ای و تلاش بی‌وقفه دانشمندان هسته‌ای و دیپلمات‌ها، سیاستمداران، حقوقدانان و مسئولین اقتصادی کشور این روز تاریخی بدست آمد.

وی افزود: امروز به نقطه عطفی دست یافتیم و به جای اینکه برنامه هسته‌ای بهانه‌ای برای بدخواهان برای تحریم فشار و فاصله باشد، از امروز برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه‌ای برای روابط علمی، فناوری و تجاری نیز خواهد بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی، جمهوری اسلامی تحت فشارهای شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی باشد، امروز در برابر قطعنامه‌ای است که این قطعنامه، برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.

روحانی تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی به عنوان تهدید صلح جهانی و منطقه‌ای نیست، بلکه برنامه هسته‌ای ایران برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور، ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: از امروز تجار و کارآفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی، فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر انجام دهند. از امروز بانک‌های کشور با بانک‌های جهان برای مسائل مالی و پولی، خدمات لازم را اخذ می‌کنند و خدماتی را به مردم می‌دهند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور برداشته می‌شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد، در چارچوب مصالح ملی و برنامه مصوب کشور، نفت، میعانات گازی و پتروشیمی صادر خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، قرار خواهد داشت؛ یعنی امروز ایمنی هوایی ما برای مردم بیشتر خواهد شد. از امروز پول‌هایی که برای ملت بود و در بانک‌های خارجی قرار داشت و قفل نابجای تحریم بر آن زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت‌های اقتصادی قرار خواهد داشت.

وی گفت: امروز، روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. مردم ایران ثابت کردند که تعامل سازنده با جهان درست است؛ یعنی ما می‌توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و به نفع ملت خود و نه به ضرر دیگران اقدام کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرتی به نام دیپلماسی است که این دیپلماسی را خیلی‌ها را در داخل منطقه و جهان باور نمی‌کردند؛ یعنی فکر نمی‌کردند که سیاستمداران و دیپلمات‌های ما بتوانند با دیپلمات‌های قدرت‌های بزرگ جهانی پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق ملت دفاع کنند.

روحانی گفت: از امروز روشن شد که سیاست برد ـ برد صحیح است. آنها که فکر می‌کردند که یا باید کلاه سر دیگران بگذاریم وگرنه کلاه سرمان می‌گذارند، فهماند که می‌توان کاری کرد که به نفع جهان باشد. موفقیت ما در دیپلماسی در سایه ایستادگی، وحدت و پیوند قوا و حمایت‌های همه ارکان کشور حاصل شد. اگر وحدت ملی نبود و اگر مردم در برابر فشار دیگران عقب‌نشینی کرده بودند، امروز شیرینی پیروزی را نمی‌چشیدیم و خود را در این نقطه احساس نمی‌کردیم.

وی تصریح کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر ملت قرار نداشت و اگر چارچوب‌هایی که رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات لازمی را که دادند و حمایت‌هایی که از مذاکره و مذاکره‌کنندگان کردند، نبود؛ امروز به موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما موفقیت را در سایه دیپلمات‌های باتجربه و ماهر بدست آوردیم و اگر هنر دیپلماسی نبود، در این نقطه قرار نداشتیم. ما بهترین دیپلمات‌های خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را به ارمغان آوردند. همانند آن زمانی که توانستند توافق ژنو را بدست بیاورند و سپس استمرار آن را تا ماه‌های بعد ادامه دادند و آنگاه که توانستند در لوزان چارچوب‌های توافق وین را ترسیم کنند.

وی گفت: بالاخره روز ۲۶ دی ماه همان روزی که در سال ۵۷ که تحمیل از سر ملت برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور رفت، در همین روز تحریم ها برداشته شد و ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم به دنبال تعامل اقتصادی و سیاسی به نفع منافع ملی خود باشیم.

روحانی ادامه داد: در تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانک های مختلف باز شد و این امر نشان داد که آنهایی که می گفتند باور نکنید اشتباه می کردند. ما به موفقیت ملت خود باور داریم.

وی تاکید کرد: امروز نه تنها تحریم بانک ها برداشته شد حتی بانک سپه نیز امروز از تحریم خارج شد.

رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.

روحانی امروز را آغاز فصل جدیدی در روابط ما با منطقه و جهان خواند و افزود: امروز صبح در مجلس گفتم ما در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که چرخ اقتصاد کشور را به سرعت مطلوبمان بچرخانیم.

وی گفت: ما نیازمند استفاده از فناوری های پیشرفته توسعه صادرات غیر نفتی هستیم. ما باید کشورهای هدف را برای صادرات محصولاتمان شناسایی و تسخیر کنیم. در این راه برجام موانع را از پیش پای ما برداشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش برای تولید و اشتغال جوانان است.

روحانی اظهار داشت: خوشحالم که امروز بودجه ۹۵ و برنامه ششم را تقدیم مجلس کردم و انشاءالله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنیم و آثار آن را در زندگی سیاسی و اقتصادی خود ببینیم.

دولت جلوی پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی فرش قرمز پهن می‌کند
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار پرس‌تی‌وی مبنی بر نیاز سالانه ایران به سرمایه‌گذاری خارجی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری و راه تضمین این سرمایه‌گذاری در صورت روی کار آمدن تندروها در ایالات متحده آمریکا، اظهار داشت: ما نیازمند به سرمایه و فناوری هستیم و در این راه شرایط کشور ما برای استقبال از کارآفرینان آماده است.

روحانی افزود: ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم که بخش خصوصی فعال شده و در کنار دولت سرمایه‌اش را داخل بیاورد چرا که بخش خصوصی نیز می‌تواند سرمایه‌اش را جذب کند؛ این دولت پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی، فرش قرمز پهن کرده و اکنون نیز پهن می‌کند.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در کشورمان از جمله ثبات و آرامش، گفت: این ثبات و آرامش در ۲.۵ سال اخیر که این دولت بر سر کار آمده، دیده شده است؛ دولت تمام توان خود را ثابت کرده که به وعده‌های اقتصادی عمل خواهد کرد که در این رابطه کاهش مستمر تورم را قول داده بودیم و الان شاهد آن هستیم، حتی در سالی که از لحاظ اقتصادی شرایط سختی داشتیم.

سال آینده حداقل ۵ درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت
رئیس‌جمهور در همین رابطه اظهار داشت: رشد اقتصادی ولو نه در حد انتظار محقق شد که بر این اساس سال قبل رشد مثبت سه درصدی را تجربه کردیم و امسال نیز رشد خواهیم داشت و سال آینده نیز حداقل پنج درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت؛ بنابراین مسیر ما همراه با یک حرکت منظم و حساب‌شده است.

روحانی وجود نیروی انسانی لایق و سرمایه کافی انسانی، انرژی و ثبات و امنیت را از جمله زمینه‌های آمادگی برای سرمایه‌گذاری خواند و گفت: اینکه ۱۵۰ شرکت خارجی از ۵۰ کشور در ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده و مذاکره کرده‌اند، نشان می‌دهد سرمایه خارجی قابل جذب است اما میزان جذب وابسته به امور مختلف است و دولت و بخش خصوصی و بخش‌های سیاسی و اقتصادی باید دست به دست هم دهند.

قطعنامه ۲۲۳۱ برای تضمین تعهد تمام کشورها از جمله آمریکا در قبال ایران است
وی در ادامه در خصوص مشکلات احتمالی در اجرای برجام تصریح کرد: همه این احتمال‌ها وجود دارد، اما هر گروهی که در آمریکا، دولت را در اختیار داشته باشد، باید بداند تعهدی که دولت آمریکا دارد، استمرار می‌یابد و فرقی نمی‌کند هر دولتی بیاید، به آن متعهد است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز برای همین است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این درست است که صهیونیست‌ها و تندروهای داخل آمریکا علیه این حرکت تلاش می‌کنند، اما دنیا به این نتیجه است که راه تحریم، راه باخت – باخت است و به ضرر همه خواهد بود، دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران قابل اعتماد است و در مسئله پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) ثابت شد که دولت ایران، یک دولت اخلاقی است و مسیر هسته‌ای آن منحرف نشده بنابراین اعتمادی که به ما امروز دارند بسیار بیش از گذشته است.

رفتار عربستان پس از فاجعه منا در چارچوب‌های اخلاقی و دیپلماتیک نبود
روحانی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه المیادین لبنان درباره امکان استفاده از شرایط نوین بعد از توافق هسته‌ای برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای از جمله در ارتباط با عربستان سعودی، اظهار داشت: برجام می‌تواند به عنوان یک مدل برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای استفاده شود.

وی توضیح داد: برجام به این معناست که دو طرفی که با هم اختلاف دارند، می‌توانند آن را از طریق منطق و مذاکره حل و فصل کرده و اعتمادسازی کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه ما با مشکلات متعددی مواجه است، ادامه داد: برخی کشورهای منطقه ما با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی نیز بین کشورها وجود دارد که باید برداشته شود. به اعتقاد ما از امروز با اجرای برجام، شرایط برای روابط با کشورهای منطقه در بعد سیاسی و اقتصادی بهتر از گذشته خواهد بود و در سایه این روابط می‌توان مسائل منطقه‌ای را حل و فصل کرد.

روحانی در عین حال خاطرنشان کرد: البته می‌خواهیم با همه کشورهای همسایه روابط منطقی داشته باشیم اما رفتار عربستان در مسئله منا و عکس‌العمل آن در چارچوب‌های مسائل اخلاقی و عرف دیپلماتیک نمی‌گنجید؛ عربستان از ملت‌هایی که مردمشان در منا کشته شدند، عذرخواهی نکرد و امروز هم رفتار عربستان خوب نیست.

وی به بمباران مردم یمن در ماه‌های اخیر توسط رژیم عربستان اشاره کرد و گفت: این عمل از دیدگاه هر انسان منصفی محکوم است؛ هشدار مردم در یک کشور مسلمان و فقیر برای چیست؟ آیا جز نابودی و ویرانی هدفی دارند؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر کسی داخل عربستان و بر مبنای اهداف خودش و برای عدالت نقدی کرد، پاسخ آن اعدام نیست؛ کشتن یک عالم مبلغ دینی و مورد احترام بخش قابل توجهی از جامعه عربستان قابل قبول نیست بنابراین عربستان خود مسیر اشتباهی را آغاز کرده که امیدواریم ادامه ندهد و به مسیری برگردد که به نفع جامعه باشد.

روحانی به ابراز تأسف صبح امروز یکی از مقامات سعودی از حل و فصل مشکلات اقتصادی ایران پس از برجام اشاره کرد و افزود: یک همسایه و یک مسلمان هیچ‌گاه از راحتی مسلمان دیگر ناراحت نمی‌شود؛ مسلمان‌ها همیشه با هم برادرند آن هم کشوری که خودش را حرم‌دار حریم امن الهی می‌داند.

اگر لازم باشد جواب قاطعی به عربستان خواهیم داد
وی تاکید کرد: آنچه ما می‌خواهیم حل و فصل مسائل منطقه از طریق منطقی است و در عین حال مردم و دولت ما رفتارهای ناصواب و غیردیپلماتیک را نخواهند پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی برخوردها خواهند داد.

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که حکام جدید عربستان تاکنون درس لازم را گرفته باشند و در مسیری که به صلاح خودشان و جهان اسلام است، حرکت کنند.

 

امیدواری به برگزاری زود به زود گزارش دهی به مردم
رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جهان صنعت مبنی بر اینکه آیا در دوران پسابرجام قصد ارائه گزارش صد روزه خواهید داشت یا خیر اظهار داشت: گزارشی که به عنوان گزارش صد روزه وعده آن در ایام انتخابات داده شده بود این بود که ما پس از هر صد روز گزارشی را ارائه می دهیم و همانجا هم گفته بودم که سالانه نیز گزارشی را ارائه خواهم کرد.

وی افزود: اصل گزارش دهی به مردم هرچه سریعتر باشد کاملا درست است و دولت باید موفقیت ها و همچنین مشکلات خود را با مردم در میان بگذارد. امیدواریم که با فاصله کوتاه تر هم نشست خبری و هم گفتگو با مردم داشته باشیم.

احتمال عهدشکنی آمریکا وجود دارد
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه دولت در قبال عهدشکنی آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد و اقدام متقابل دولت تدبیر و امید در مقابل تحریم های حقوق بشر به تروریسم از ناحیه آمریکا چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: قطعا احتمال چنین اتفاقی وجود دارد. مردم ما از دولت آمریکا در طول زمان بدعهدی از ظلم های فراوان دیده اند و بنا نیست به خاطر برجام به آمریکایی ها اعتماد کنیم و در برابر هر کنشی واکنشی خواهیم داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر آنها برخلاف برجام اقدام کنند ساز و کاری در داخل خود برجام پیش بینی شده است که ما آن را دنبال می کنیم و اگر در زمینه های دیگر اقدام کنند باز هم پاسخ متقابل را دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: امروز شرایطی نیست که آمریکایی ها بتوانند تحریم های گذشته را برقرار کند چراکه تحریم، نفت و بانک بر مبنای عهدنامه های شورای امنیت سازمان ملل بود و زمینه ای را برای ترک تازی و افراطیون آمریکا باز کرده بود اما امروز این زمینه ها برای آنها فراهم نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: ما هم آماده ایم که سرمایه یا تکنولوژی از آمریکا به کشور ما بیاید و یک مقدار برای شرکت هایی که در داخل آمریکا نیستند ولی وابسته به آن هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور گفت: ممکن است ما با مشکلاتی مواجه شویم اما هیات نظارت بر برجام که رهبری آن را تعیین کردند و اعضای آن را شورای عالی امنیت ملی مشخص کرده است رصد دائمی در این مسئله دارد که اگر مشکلی پیش آید پاسخی را در مقابل آن بدهیم.

 دیروز ناهماهنگی داخلی ۱+۵ ساعتها انتشار بیانیه را به تاخیر انداخت
روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آنا در مورد تحقق وعده‌های دولت یازدهم گفت: من وعده‌هایی در انتخابات دادم که یکی از آنها تعامل سازنده با دنیا و دیگری حل و فصل مسائل هسته‌ای بود. امروز یکی از این وعده‌های مهم محقق شد.

وی ادامه داد: تحقق این وعده تنها در سایه تلاش دولت نبود، بلکه تلاش رهبری، وزارت خارجه، شخص آقای ظریف که کار بزرگ و پرزحمتی را بر دوش داشتند، نیز در تحقق این وعده موثر بود. در فرصت‌های دیگر برای مردم توضیح می‌دهم که با چه مشکلات و سختی‌هایی که یکی از آنها همان مسئله‌ای بود که دیروز دیدیم و ساعت‌ها انتشار بیانیه به دلیل ناهماهنگی میان ۱+۵ به تاخیر افتاد، روبرو بودیم.

روحانی اظهار داشت: ما باید علاوه بر حل مشکلات خودمان، میان اعضای ۱+۵ نیز هماهنگی ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر دوستان اقتصادی ما در دولت آرامش اقتصادی را حفظ نمی‌کردند، ما در کارهایمان موفق نمی‌شدیم. اگر کاری که نیروهای مسلح و امنیتی انجام دادند نبود و اگر سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی این کشور را امن و باثبات نگه نمی‌داشت، ما در مذاکرات موفق نمی‌شدیم.

وی تصریح کرد: اگر حمایت مجلس، بزرگان و مراجع نبود ما موفق نمی‌شدیم.

دولت توانست بزرگترین وعده خود را محقق کند
روحانی گفت: برجام کاری بزرگ بود و دولت توانست بزرگترین وعده خود را محقق کند، البته در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی و فناوری نیز کارهای زیادی انجام داد. امیدواریم در شرایط پساتحریم و پسابرجام وعده‌های بیشتری محقق شود.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار رسانه بلومبرگ در خصوص تسهیل تجارت خارجی ایران تصریح کرد: تلاش دولت بر این است که بخش خصوصی نقش بیشتری داشته باشد و دولت تلاش می‌کند حمایت‌های بیشتری از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های عمرانی وجود دارد که تکمیل آن با مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر است و به سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفته شده با بخش خصوصی ایران مشارکت کنند.

رشد اقتصادی راهی جز فعال شدن بخش غیردولتی ندارد
روحانی اظهار داشت: دولت می‌داند برای رشد اقتصادی راهی جز فعال شدن بخش غیردولتی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور گفت: بهبود فضای کسب و کار به معنای آن است که شرایط لازم را برای بخش خصوصی فراهم کردیم. باید بخش خصوصی ما فعال شود.

وی ادامه داد: اگر آمریکاییها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، مانعی وجود ندارد. در زمینه تجاری هم در بخش فروش هواپیماهای مسافربری و برخی کالاها تسهیلات فراهم شده است و موانع صادرات برخی کالاها نیز برداشته شده است.

روحانی گفت: به نفع ملت ایران است که در بخش صادرات، موانع حل و فصل شود. از طرف ما موانعی برای سرمایه‌گذاری توسط آمریکا وجود ندارد.

 

دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره سفر روزهای آینده رئیس‌جمهور این کشور به تهران و اینکه چه توقعاتی از این سفر وجود دارد؟ گفت: ما دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم؛ کشورهایی که در سال‌های گذشته با وجود موانع و مشکلات تلاش کردند رابطه گسترده اقتصادی با ما داشته باشند، در شرایط امروز هم باید زمینه برای توسعه روابط همه جانبه با آنها فراهم باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در ۲.۵ سال اخیر ملاقات‌های گسترده‌ای بین من و رئیس‌جمهور چین هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و هم در اجلاس شانگهای انجام شد و سفر دوجانبه‌ای من به چین داشتم.

وی ادامه داد: در سفر آینده رئیس‌جمهور چین به تهران در همه زمینه‌های روابط دوجانبه، اسنادی امضا خواهد شد و این سفر باعث توسعه روابط با چین خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ما با چین به سمت یک رابطه راهبردی در حال حرکت است، تصریح کرد: چین می‌تواند به عنوان اولین شریک تجاری ما در سرمایه‌گذاری و تجارت حضور یابد که در این سفر مقدمات آن فراهم می‌شود.

آثار رفع تحریم‌ها در برخی موارد بلافاصله مشاهده می‌شود
روحانی در پاسخ به سؤال خبرگزاری صدا و سیما درباره توقع حل سریع مشکلات اقتصادی پس از تحریم و برنامه دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست، اما در حدی که باید باشد، نیست و زمینه را باید بیشتر آماده کنیم.

وی به نمونه‌هایی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: وقتی صادرات غیرنفتی در حال افزایش است، این به معنای اجرای همان سیاست‌هاست. یا وقتی فناوری را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه داده‌ایم و وقتی امسال اتکای ما به نفت خام از همیشه کمتر است، همان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

برجام شرط کافی برای توسعه اقتصادی نیست؛ امروز نوبت جوانان است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته برجام و برداشتن موانع به معنای حل همه مسائل نیست و مانند این است که غاصبی باغ شما را تصرف کرده بود و حالا آن را بیرون کرده‌اید و باید زمین آن را آماده کنید و نهال آن را غرس کنید و مراقبت کنیم تا به میوه برسیم.

روحانی اظهار داشت: بنابراین همه آثار رفع تحریم‌ها بلافاصله نخواهد بود اما برخی موارد بلافاصله آثارش را خواهیم دید؛ مثلا از امروز افزایش فروش نفت را شروع کرده‌ایم و یا در حوزه بانکداری امروز هزار مورد LC باز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال بسیاری از موارد نیز است که باید انجام شود و برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، شرط لازم برای توسعه اقتصادی است اما شرط کافی نیست؛ امروز دیگر نوبت جوانان و کارآفرینان و نوبت همه است تا از این فضا استفاده کنیم و رشد اقتصادی و اشتغال را فراهم کنیم و با افزایش صادرات غیرنفتی، فضای تقاضا را تحریک کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توانیم تمام تقاضا را از داخل تحریک کنیم، تاکید کرد: باید با صادرات و استحصال بازارهای هدف، صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و تقاضا را تحریک کنیم.

امروز، روز خوشحالی دوستان ایران است نه صهیونیست ها
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه از جمله کشورهایی هستند که از برجام ناخرسندند، دولت شما برای مسائل منطقه ای از جمله تحولات سوریه، عراق و یمن چه برنامه و موضعی دارد؟ اظهار کرد: اگر ما می شنیدیم که رژیم صهیونیستی از برداشته شدن تحریم ها خوشحال است، خیلی تعجب می کردیم. دشمنان ثبات و امنیت منطقه ای و دشمنان ایران از این موضوع ناراحت هستند زیرا امروز، روز خوشحالی دوستان ایران است نه صهیونیست ها.

وی افزود: اینکه برخی کشورهای منطقه اظهار ناراحتی کردند، توقع ما نبود؛ چراکه یک کشور اسلامی اگر از رفع تحریم های ایران ناراحت باشد واقعا جای تاسف دارد.

روحانی با بیان اینکه ایران از ابتدا به دنبال حل مشکلات منطقه بوده و در پی حمایت از دولت عراق و سوریه در مقابل تروریسم است، خاطرنشان کرد: ما از هر کشوری که بخواهد با تروریسم مبارزه کند، حمایت می کنیم و باید بگویم ملت عراق نیز در نهایت در مقابل تروریست ها پیروز خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به تحولات یمن توضیح داد: آنهایی که امروز به دنبال نابودی یمن هستند، قطعا ناموفق خواهند بود.

در پسابرجام روابط ما با اروپا توسعه خواهد داشت
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایتالیا مبنی بر اینکه با توجه به فضای ایجاد شده و شرایط رفع تحریم ها و همچنین با توجه به سفر هفته آینده شما به ایتالیا از این کشور چه توقعی در دوران پساتحریم دارید و ایتالیا چه جایگاهی می تواند در صحنه مشارکت های اقتصادی با ایران داشته باشد؟ اظهار کرد: در پسابرجام روابط ما با اروپا توسعه خواهد داشت همانطور که با سایر کشورهای دوست منطقه این روابط برقرار خواهد بود.

روحانی ادامه داد: سابقه روابط اقتصادی ما با ایتالیا بسیار خوب و یک رابطه سنتی است و تاکنون در روابط ما با ایتالیا هیچ مانعی وجود نداشته و امروز در پساتحریم این شرایط آماده تر شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه من هفته آینده یک سفر دو روزه به ایتالیا خواهم داشت، توضیح داد: ما در این سفر در زمینه های مختلف از جمله صنایع و انرژی با طرف های ایتالیایی مذاکره می کنیم و اسنادی در این زمینه به امضا می رسد.

وی همچنین اعلام کرد: من در جریان سفر به ایتالیا، سفری را نیز به واتیکان خواهم داشت.

در زمینه های غیرنفتی صادرات ما بهتر می شود
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درخصوص تاثیر برجام بر بورس گفت: آثار برجام در بازارهای مالی و سرمایه ای به زودی آشکار می شود. ما نقش چندانی در بورس نداریم و بورس چشم بینایی دارد و شرایط اقتصادی مان را می بیند. شرایط بورس بهتر شده و خواهد شد و در زمینه های غیرنفتی صادرات ما بهتر می شود. شرایط سرمایه گذاری نیز قطعا در ایران بهتر خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: در روزهای پیش رو همه مسائل حل و فصل نخواهد شد بلکه آغازی برای حل مشکلات ایران خواهد بود.

از امروز پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می کنیم
وی همچنین درخصوص علت سفر آمانو به ایران گفت: ما عضو ان پی تی هستیم و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می کنیم. از امروز پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شرایط هسته ای ما با قبل کاملا متفاوت شده است اظهار داشت: قبلا سازمان های بین المللی فعالیت های هسته ای را غیر قانونی می دانستند اما امروز کاملا قانونی می دانند از این پس ورود فناوری هسته ای به کشور ما آغاز می شود و فردو به مرکز تحقیق و توسعه تبدیل خواهد شد و برای اولین بار مواد هسته ای صادر و وارد خواهند شد.

جای شهدای هسته ای خالی است
روحانی با بیان اینکه در بهار آزادی جای شهدا خالی است تاکید کرد: جای شهدای هسته ای ما در روزهایی که شرایط برای حرکت در مسیر هسته ای فراهم شده و شرایط برای  روابط ما با آژانس فراهم است، خالی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم زودتر از هشت سال بتوانیم با آژانس به توافق برسیم که همه فعالیت های هسته ای ایران در مسیر صلح آمیز قرار دارد. راکتور اراک نوسازی شود و روابط ما با آژانس بهتر شود.

شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی است
رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد درباره آنچه حل نشدن مسائل مربوط به سیاست داخلی و ردصلاحیت چهره‌های باسابقه در انتخابات توصیف کرد، گفت: اطلاعات اولیه‌ای که در این رابطه به من داده‌اند خیلی خوشحال‌کننده نبوده است.

روحانی عنوان کرد: در دو مرحله شرایط خوبی را دیدیم؛ در مرحله ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات استقبال خوبی بود و در هیات‌های اجرایی هم که صلاحیت‌ها را بررسی کردند، شرایط خیلی امیدوارکننده بود؛ اما در هیات‌های نظارت ظاهرا آن‌طور که خودشان گفته‌اند صلاحیت برخی‌ها احراز نشده است.

وی تصریح کرد: از شورای نگهبان درخواست می‌کنم به این مسئله رسیدگی کند و اگر موردی قابل رسیدگی است که معتقدم این موارد زیاد هم هست، رسیدگی کند؛ من هم به عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم استفاده می‌کنم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان که مانند رئیس‌جمهور پاسدار قانون اساسی است در رسالت سنگینی که بر دوش دارد، این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند تا همان‌طور که مقام معظم رهبری بر یک انتخابات پرشور تاکید کردند و حتی گفتند که آنهایی هم که با نظام میانه خوبی ندارند به پای صندوق‌های رای بیایند، شورای نگهبان این دغدغه را حل کند و نگذارد دلواپسی ایجاد شود.

روحانی در پایان گفت: درود و سلام خود را تقدیم همه شهیدان می‌کنم به ویژه سلام خود را تقدیم شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای هسته‌ای می‌کنم و مجددا به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم که این پیروزی می‌تواند فضای امیدبخشی را برای همه ما فراهم کند.

 

 

اخبار سیاسی - مهر

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------