آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

آیا رییس جمهوری در عرصه سیاست داخلی نیز در برابر تندروها پیروز خواهد شد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پیکار روحانی برای احقاق حقوق ملت آغاز شده است
آیا رییس جمهوری در عرصه سیاست داخلی نیز در برابر تندروها پیروز خواهد شد؟

آیا روحانی در مقاومت روبروی محافظه کاران موفق خواهد بود؟در این میان چه برگ برنده ای را در دست دارد ؟ این ها پرسش هایی هستند که در استانه انتخابات و افزایش فشار بر میانه روها مطرح می شوند.

اندیشکده "امریکن اینترپرایز" نزدیک به نئومحافظه کاران با اشاره به چالش ایجاد شده از سوی شورای نگهبان با رد صلاحیت های گسترده نامزدها این پرسش را مطرح می کند که ایا حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواهد توانست در برابر فشار تندروها مقاومت کند و انتخاباتی سالم و رقابتی را برگزار نماید؟

به گزارش خرداد، این اندیشکده اشاره می کند که علیرغم آن که باراک اوباما رییس جمهوری امریکا از اجرای توافق هسته ای ابراز خرسندی کرده است وضعیت در داخل برای حسن روحانی چندان خوشحال کننده نیست. این اندیشکده می نویسد:"روحانی امید دارد که با لغو تحریم ها و شکوفایی اقتصاد ایران فرصتی برای گشایش وضعیت داخلی فراهم شود. با این حال، او اکنون با مقاومت رقبای قدرتمند داخلی خود مواجه شده است. پرسش اصلی آن است که با وجود چالش های بزرگ اقتصادی باقی مانده و انتخباات ملی و حیاتی ماه فوریه، روحانی  و دولت او دستور کار و اهدافش می توانند به بقای خود ادامه دهند"؟

امریکن اینترپرایز اشاره می کند که دولت روحانی از اجرای برجام به عنوان فصلی طلایی در تاریخ ایران یاد کرده است. این اندیشکده می نویسد:"با این حال، اجماع کنونی در داخل ایران وجود نداشت. از جمله می توان به مخالفت های مطرح شده با مفاد بودجه 2017-2016 دولت و هم چنین برنامه توسعه پنج ساله اشاره کرد. این موضوعات در کنار مدل های تازه قراردادی نفتی در ایران بحث ها درباره تصمیمات دولت روحانی و تقابل آنان با محافظه ایران را افزایش داده است. اکنون اختلاف نظر میان طرفین در این باره وجود دارد که ایران چگونه باید به بازارهای بین المللی بپیوندد و اقتصاد خود را احیا کند. چه میزان مشارکت شرکت های خارجی باید در بخش انرژی ایران صورت گیرد؟ آیا مشارکت بیش از اندازه برای محافظه کاران نگران کننده خواهد بود؟ کدام بخش های اقتصادی باید مشمول اصلاحات شوند؟ چه میزان پول بلوکه شده ایران ازاد می شوند و کجا باید خرج شوند؟ تمام این پرسش ها می توانند عامل تشدید اختلافات باشند".

امریکن اینترپرایز اشاره می کند که اکنون با تصویب مفاد بودجه و برنامه توسعه در مجلس دولت روحانی این موضوع را می تواند کنار بگذارد و در ادامه می افزاید:"چالش اصلی مهار تورم پس از تحریم ها و رشد اقتصادی است". آمریکن اینترپرایز از رد صلاحیت بیش از 60 درصد از نامزدهای انتخاباتی ثبت نام کننده از سوی شورای نگهبان به عنوان چالشی بزرگ برای دولت روحانی یاد کرده و در این باره می نویسد:"در این میان بیش تر رد صلاحیت شدگان از نامزدهای اصلاح طلب بوده اند".

 آمرین اینترپرایز اشاره می کند که مقاومت روحانی در برابر روند حذف گرایانه از پاییز امسال شروع شد و در این باره می نویسد:"او در آن زمان تاکید کرد که شورای نگهبان باید نقش قانونی نظارتی خود را انجام دهد و وظیفه اجرای قانون و برگزاری انتخابات با دولت است. این موضوع با انتقاد تندروها و محافظه کاران مواجه شد. آنان از این موضوع می ترسیدند که پس از توافق هسته ای محبوبیت میانه روها و اصلاح طلبان و شخص روحانی نزد مردم بیش تر شود. آنان به همین خاطر نمی خواهند چنین نامزدهایی اکثریت را در مجلس بدست آورند".
 
امریکن اینترپرایز اشاره می کند که اگر یک نقطه روشن برای دولت روحانی وجود داشته باشد آن اجرای برجام است و در این باره می نویسد:"دولت ایران هم چنان به برجام و اجرای آن متعهد است. با این حال، باید انتظار برخوردها و رویارویی های بیش تر محافظه کاران علیه او را در هفته ها و ماه های اینده داشته باشیم. پس از لغو تحریم ها نبرد واقعی اقتصادی و سیاسی میان جناح های سیاسی در ایران آغاز شده است".

 

اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------