آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

حسین فریدون؛ همپای برادر، در جای برادر، زیر سایه برادر /پروژه ناکام «مشایی‌سازی» منتقدان دولت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حسین فریدون سایه روحانی در غیررسمی‌ترین دیدارهایی است که پیش از این رییس جمهوری کشور در آن حضوری نداشته است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر« فریدون دو پسر داشت» به نقش حسین فریدون برادر رییس جمهوری کشورمان در دولت پرداخته است که در ادامه بخش هایی از این گزارش آمده است؛

توصیه رهبر انقلاب بود که روسای جمهوری برادرشان را برای بازرسی منصوب کنند؛ « من هم زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی این نکته را به ایشان گفتم هم به آقای خاتمی عرض کردم. به ایشان گفتم آقای علی خاتمی(برادرتان) را برای بازرسی بگذارید، که ایشان هم گذاشند و چقدر هم خوب بود. باید نزدیک ترین آدم ها (خاطر جمع و صمیمی) را برای کار بازرسی گذاشت تا انسان ببینید چه میگذرد.» رهبر انقلاب این سخنان را در دیدار سیدمحمد خاتمی و دولت وی در شهریور سال 80 عنوان کردند.

اگر رییس دولت اصلاحات برادرش را رییس دفتر خود کرد، اکبر هاشمی رفسنجانی هم برادرش محمد را معاون اجرایی رییس جمهوری کرده بود. محمود احمدی نژاد هم برادرش داوود را رییس بازرسی ریاست جمهوری کرد تا زمانیکه پدر عروسش، رابطه دو برارد را به هم زد و کار به افشاگری برادر علیه برادر کشید.

وقتی حسن روحانی به پاستور رفت تصور می‌شد که برادرش حسین فریدون رییس دفتر رییس جمهور شود، اما حسن برای حسین حکمی دیگر را امضا کرد؛ «دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اجرایی»
 
از تیم حفاظت تا تیم مذاکرات
«حسین فریدون» که از مبارزین علیه رژیم پهلوی پیش از انقلاب بود در زمان بازگشت امام به ایران جز تیم حفاظتی و امنیتی ایشان بود، چندی بعد در حزب جمهوری اسلامی فعال بود و بعد فرماندار نیشابور و سپس کرج شد. بعد از آن به وزارت خارجه رفت و تا سفارت مالزی پیش رفت. چند سال هم یکی از اعضای هیات نمایندگی ایرانی در سازمان ملل بود.

سالها بعد که به نیویورک رفت برادر رییس جمهور شده بود، رفت و در جلسه وزیران خارجه ایران و 5+1 کنار محمد جواد ظریف نشست. این حضور در مذاکرات تکرار شد تا جایی که کنجکاوی رسانه های منتقد را برانگیخت. یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفته است؛ «با توجه به تراکم دیدارها و فشردگی جلسات سیاسی و فنی هیات ایرانی با اعضای مختلف گروه 5+1 امکان عزیمت و حضور ظریف در تهران  برای ارائه گزارش به رییس‌جمهوری وجود نداشت بر این اساس و بنا به درخواست وزیرخارجه، آقای فریدون برای حضور در این دور از مذاکرات به وین سفر کرد تا گزارشی تفضیلی از مذاکرات را به اطلاع روحانی برساند.»

حسین فریدون همیشه نقشی زیر سایه برادر داشته است چه آن زمان که روحانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و او مشاورش شد، چه در دوره انتخابات ریاست جمهوری که سایه به سایه برادر سفر می کرد. اما امسال نقش فریدون از سایه  به در آمد.

سال گذشته حمید رسایی از نماینده‌های پایداری ، ستاد انتخاباتی روحانی را متهم به دریافت 5 میلیارد تومان پول از بابک زنجانی کرد و نشانی «ح.ف» را داد. که در نهایت فریدون شکایت کرد. امسال اما زاکانی از دیگر نماینده های اصولگرا اتهاماتی علیه برادر رییس جمهور مطرح کرد و پرسید «فریدون در کشور چه می کند؟» الیاس نادران دیگر همفکر زاکانی هم تهدید کرد که کارهای حسین فریدون را برملا خواهم کرد.

تیرها مستقیم و علنی به سوی فریدون نشانه رفت. گویی حریف نزدیک ترین همراه رییس جمهور را از سایه برادر بیرون برده و نورافکنی از نقد و اتهام بر آن تابانانده تا بتوان از فریدون دولت روحانی «مشایی سازی» کرد.

در پاسخ به این تاکتیک یکی از روزنامه های هوادار دولت نوشت؛ «نقش مشایی و فریدون یک تفاوت بزرگ دارد. آن هم نقش تصمیم سازی مشایی در دولت احمدی نژاد است که بسیاری از تصمیمات دولت زیر نظر او گرفته می شود و حتی برخی از وزرای دولت به دلیل اعتراض به همین نقش کنار گذاشته شدند یا کنار فتند.  فریدون اما چنین نقشی ندارد و  نقش ناظر بودن حسین فریدون در دولت حسن  روحانی برجسته است. او تنها چشم و گوش روحانی در مسائل مهم است و تا امروز هیچ خبری درباره تصمیم ساز بودن حسین فریدون در دولت روحانی به گوش نرسیده است.

همپای برادر، در جای برادر
حسین فریدون سال گذشته به عیادت سه نفر رفت، مهدی کروبی، شجریان و بیت الله عباسپور، همراه نوبخت سخنگوی دولت برای بازدید از مناطق سیل زده به ایلام رفت که صداوسیما تصویرش را سانسور کرد، پس از باخت تیم ملی والیبال همراه وزیر ورزش به رختکن تیم والیبال رفت و به بازیکنان خسته نباشید گفت، به اختتامیه جشنواره موسیقی رفت و...

گویی حسین فریدون به نمایندگی از حسن روحانی میرود، اما در این پیام رسانی‌های برادرانه تدبیری عجیب نهفته است. فریدون سایه روحانی در غیررسمی‌ترین دیدارهایی است که پیش از این رییس جمهوری کشور در آن حضوری نداشته است. آنجا که محدودیت‌های رسمی و سیاسی مانع از حضور روحانی است، او برادرش را روانه می کند.

حضور فریدون در هتل های شهر لوزان و وین تا بیمارستان‌های تهران و از رختکن بازیکنان تا  تئاتر شهر همه حکایت از حضور غیر رسمی روحانی دارد.

دستیار امور اجرایی ماموریتی دیگر دارد. آن حرفی که باید رییس جمهور بگوید مثلا در تسلیت به یکی و بنا به معذوریت‌هایی نمی گوید را فریدون می رساند. حرفی که نباید از زبان رییس دولت گفته شود را او به نقل از وی می‌گوید. نمونه اش گفته‌های وزیر صنعت در باره تحریم کنندگان خوردوهای داخلی که فریدون گفته بود «رییس‌جمهور به آقای نعمت‌زاده تذکر داده است که باید رفتار ما با منتقدان محترمانه باشد.»

حسین فریدون بیش از محمد هاشمی و علی خاتمی در نهاد ریاست جمهوری دیده شد. شاید همین دستاویزی باشد برای منتقدات تا پروژه مشایی سازی از او را پیش ببرند با این تفاوت که آنجا احمدی نژاد مرید مشایی بود و اینجا فریدون مرید روحانی. آنجا مشایی ادامه احمدی نژاد بود اینجا فریدون همراه روحانی .

دستیار ویژه رییس جمهوری دست یاری رییس جمهوری شده آنجا که پای رفتن نیست یا پیام رفتن به صلاح نیست.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------