آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

یونسی: کسی توان رقابت با روحانی را در سال 96 ندارد / حمایت از احمدی نژاد بزرگترین اشتباه جریان اصولگرایی بود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها می گوید: افرادی مانند آقای روحانی «ذخیره ملی» برای «نجات ملی» هستند.

«کسی توان رقابت با روحانی در انتخابات سال 96 را ندارد»، «روحانی از برخی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبانه‌تر عمل می‌کند»، «حمایت از احمدی نژاد بزرگترین اشتباه جریان اصولگرایی بود»، «مجلس ششم مصداق تندروی بخشی از بدنه اصلاح‌طلبی بود» و...

به گزارش خبرآنلاين، این بخش هایی از اظهارات علی یونسی یکی از نزدیکان و مشاوران رییس جمهوری است، او گرچه در بدنه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود اما ابایی ندارد از اینکه گریزی به اشتباهات هم طیفی‌هایش در مجلس ششم و سال 88 نيز بزند و بگوید«سال 88 اصلاح طلبان باید بردبارتر می بودند.»

او معتقد است تندروهای اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه هستند و در عين حال افرادی مثل ناطق و لاریجانی را اصولگرای واقعی می‌داند که حساب خودشان را از تندروها جدا کردند. يونسي این را هم می‌گوید که اگر تندروی را از جریان اصلاحات حذف کنیم به شخصی مانند روحانی می‌رسیم. شیخ حسن روحانی که به زعم یونسی یک «ذخیره ملی» است برای «نجات ملی».

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات حتی به کسانی که حرف از چهارساله بودن دولت روحانی می‌زنند نيز کنایه زده و می‌گوید «این فقط یک آرزو برای این افراد است» هیچ کس توان رقابت با روحانی در سال 96 را ندارد.

بخش هایی از گفتگوی ویژه نامه نوروزی روزنامه آرمان با علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها را در ادامه بخوانید؛

*جریان‌های سیاسی باید عیوب و مشکلات خود را در در طول زمان اصلاح کنند، بزرگترین اشتباه جریان اصولگرایی حمایت بی دریغ از محمود احمدی نژاد بود و به همین دلیل هزینه بسیار زیادی برای این مساله پرداخت کردند. هزینه‌ای که اصولگرایان برای احمدی نژاد پرداخت کردند از هزینه اشتباهات اصلاح طلبان بسیار بیشتر بوده است. حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد برای همیشه در تاریخ ایران به عنوان یک نقطه منفی باقی خواهد ماند.

*اصلاح طلبان هم هزینه زیادی برای تندروی‌های برخی از بخش‌های خود پرداخت کرده‌اند. به عنوان مثال مجلس ششم با اینکه مجلس قوی بود اما نباید برای حاکمیت تشویش و نگرانی ایجاد می‌کرد. در سال 88 نیز اصلاح طلبان با نوعی بردباری سیاسی می‌توانستند از بسیاری از آسیب‌هایی که نظام و جریان اصلاحات با آن مواجه شد جلوگیری کنند.

*اصلاح طلبان در سال 92 با خارج کردن گزینه اصلی خود از صحنه انتخابات به نوعی «گزینش شجاعانه سیاسی» کردند و نشان دادند که منافع ملی برای آنها از منافع گروهی و جریانی مهمتر است. در واقع با حمایت از آقای روحانی التزام و اعتقاد خود را به اصول قانون اساسی و نظام نشان دادند.

*در انتخابات سال 92 افرادی مانند آیت الله هاشمی و آقای روحانی به عنوان اصولگرایان واقعی، رفتاری اصلاح طلبانه از خود نشان دادند و اصلاح طلبان نیز با حمایت از این دو شخصیت، «اصولگرایی» خود را نشان دادند.

*شخصیت هایی مانند آقای روحانی در شرایطی که جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب مسیر طبیعی خود را طی کنند مورد توجه جریان‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند چون ایشان شخصیتی مستقل از احزاب متعارف کشور دارند. مگر اینکه شرایط ویژه آنان را به سمت شخصیت‌هایی ملی و فراجناحی مانند آقای روحانی هدایت کند.

*افرادی مانند آقای روحانی «ذخیره ملی» برای «نجات ملی» هستند. در شرایطی که کشور از افراط و تفریط راست و چپ آسیب دیده و به نوعی انسداد رسیده افرادی مانند آقای روحانی می توانند کلید حل مشکلات مردم باشند.

*تفاوتی بین اصلاح طلبی و اعتدال نیست، اگر تندروی را از جریان اصلاحات حذف کنیم به فردی مانند آقای روحانی دست پیدا می کنیم. ما بر سر اسامی با کسی دعوا نداریم. آقای روحانی در عمل نشان داده که از برخی اصلاح طلبان، اصلاح طلبانه تر رفتار می کند.

*من آقای ناطق نوری را یک اصولگرای واقعی می‌دانم. آقای لاریجانی نیز در مسیر صحیح اصولگرایی قرار گرفته و حساب خود را از تندروهای این جریان جدا کرده است. به همین دلیل مورد اقبال اصلاح طلبان قرار گرفته است.تندروهای اصولگرا و اصلاح طلب همگی دو روی یک سکه هستند.

*{در پاسخ به این سوال که برخی دولت روحانی را دولت چهارساله می دانند}: این فقط یک آرزو برای این عده خواهد بود. بنده به این افراد توصیه می‌کنم که همه برنامه های خود را برای پس از دوران هشت ساله ریاست جمهوری آقای روحانی تدوین کنند و به هیچ وجه به فکر چهارساله شدن دوران ریاست جمهوری ایشان نباشند. آقای روحانی هر روز موفقتر از گذشته خواهد بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هیچ کس توان رقابت با آقای روحانی را نخواهد داشت.

*در مجلس دهم تنها یک علی مطهری حضور نخواهد داشت و تعداد زیادی مطهری حضور خواهد داشت.

*کسانی که آیت‌الله هاشمی را تخریب می‌کنند کسانی هستند که خود سهم اندکی در تاریخ انقلاب داشته‌اند. نکته جالب اینجاست آنانی که در دوران انقلاب با مشی انقلابی گری مخالف بودند و از مبارزه طفره می‌رفتند امروز مدعی انقلابی گری و حراست از انقلاب شده‌اند. این افراد آن زمان عنوان می کردند هیچ کس نباید به جرم فعالیت سیاسی وارد زندان شود چرا که ممکن است با کمونیست‌ها هم سلولی شود و در نتیجه دین آنها به خطر بیفتد اما جالب اینجاست که این افراد امروز مدافع حریم انقلاب شده‌اند و خود را انقلابی و پاسدار ارزش های انقلاب معرفی می کنند.

*در دولت فعلی اقدامات بسیار ارزشمندی در جهت باز شدن فضای سیاسی برای فعالیت احزاب و نهادهای مدنی و تحکیم اعتدال در کشور صورت گرفته که نمونه‌های آن را در حضور فعال گروه ها و طیف های سیاسی در انتخابات و فعال تر شدن انجمن های دانشجویی در دانشگاه‌ها می توان دید. 

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------