آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رسانه‌های خارجی: اسرائیل به اصفهان حمله کرده است

شبکه فاکس نیوز مدعی شد: نیروی هوایی اسرائیل انجام چندین حمله هوایی به شهر اصفهان را تایید کرد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه فاکس نیوز…

چه کسی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان خواهد نشست ؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محافظه کاران و اعتدالیون نمایندگان شان در مجالس خبرگان کرسی های یکسانی را در اختیار دارند همین موضوع بیش از پیش سرنوشت ریاست این مجلس را پیچیده تر کرده است.

آیت الله هاشمی یا آیت الله امینی و موحدی کرمانی و شاهرودی
چه کسی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان خواهد نشست ؟

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی به چشم انداز انتخاب رییس مجلس خبرگان پرداخته و می نویسد:"رای دهندگان اصولگرایان را در تاریخ 26 فوریه گذشته در انتخابات مجلس خبرگان شگفت زده کردند. در این مجلس ایت الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه اول قرار گرفت و ضربه سیاسی بزرگی را به محافظه کاران از جمله دو چهره برجسته اصولگرایان یعنی آیت الله مصباح یزدی و ایت الله محمد یزدی وارد آورد. این دو نفر کرسی های خود در مجلس خبرگان را از دست دادند. آیت الله هاشمی در حال حاضر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد و پیش تر دو دوره به عنوان رییس جمهوری خدمت کرده است.

 

در مقابل او آیت الله مصباح یزدی قرار داشت که رهبر معنوی جبهه پایداری بود. ایت الله یزدی نیز رییس مجلس خبرگان بود و قبلا ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت. رای دهندگان تهرانی 16 کرسی از 88 کرسی در مجلس خبرگان را از آن خود کرده که 15 تن از آنان از نزدیکان سیاسی  به آیت الله هاشمی هستند.

 

در این میان ایت الله جنتی از روحاینون محافظه کار در تلاش است تا جایگاه خود را حفظ کند اما واقعیت آن است که او در انتهای فهرست قرار گرفته و نفر شانزدهم است. در حال حاضر اما محافظه کاران و اعتدالیون در مجلس خبرگان کرسی های یکسانی دارند. بسیاری تصور می کنند که ایت الله هاشمی در مجلس خبرگان مقام ریاست را از آن خود خوالد کرد با این حال، یک منبع آگاه ایرانی که نخواسته نامش فاش شود معتقد است که او برای کسب مقام ریاست تلاش نمی کند مگر آن که احساس کند خطر نزدیک شده است.

 

تنها چند روز پس از انتخابات فوریه، یاسر هاشمی جوان ترین پسر آیت الله هاشمی نیز اشاره کرده که اگر پدرش فرد دیگری را دارای ظرفیت ریاست بداند بسیار بعید است که خود شخصا ریاست را برعهده گیرد. منابع آگاه به المانیتور گفته اند که آیت الله هاشمی درباره نشستن بر کرسی ریاست ایت الله ابراهیم امینی به توافق رسیده است".

به گزارش خرداد، المانیتور در ادامه اشاره می کند که آیت الله امینی 91 ساله است و پیش تر امامت نماز جمعه قم را برعهده داشته و مورد احترام تمام جناح های سیاسی است. او دیدگاه های میانه روانه ای دارد و نزدیک به آیت الله هاشمی است. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 میلادی نیز آیت الله هاشمی او پیشنهاد ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را داد که حسن روحانی ریاست آن را برعهده داشته است. او یکی از منتقدان جدی محمود  احمدی نژاد و عملکرد او بوده است. او به طور غیر مستقیم صداقت احمدی نژاد را زیر سوال برده بود و گفته بود که چرا می گویید هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد. دروغ گفتن به مردم خود منجر به سلب اعتماد مردم از مقام های دولتی می شود. او هم چنین یکی از دوستداران سید حسن خمینی است و اظهار کرده بود که حضور او در مجلس خبرگان امری موثر و مثبت خواهد بود".

"داریوش قنبری" عضو سابق مجلس به المانیتور می گوید:"من فکر می کنم آیت الله هاشمی شایسته ترین فرد باشد چرا که او بیش ترین آرا را در انتخابات از آن خود کرد. با این حال، اگر او از آیت الله امینی حمایت کند شانس او افزایش می یابد. به علاوه ایت الله امینی مورد احترام در میان تمام روحانیون و مراجع است".

المانیتور اما اشاره می که محافظه کاران مایل هستند تا با استناد به برخی گزارش ها آیت الله محمد علی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و ایت الله محمد مومن عضو شورای نگهبان روسای احتمالی مجلس بعدی باشند. در این راستا آیت الله احمد خاتمی گفته است که رییس آینده مجلس خبرگان باید ویژگی هایی همانند ایت الله یزدی و آیت الله مشکینی و مهدوی کنی را داشته باشد".

المانیتور اشاره می کند که به این گمانه زنی ها نامزدی بالقوه آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله امامی کاشانی نیز افزوده شده است. المانیتور اشاره می کند که اگر آیت الله امینی تصمیم بگیرد که به طور جدی وارد عرصه شود به نظر نمی رسد کس دیگری بخواهد پیش قدم شود چرا که همگان به او احترام می گذارند. این سایت می نویسد:"آیت الله مشکینی نیز برای 24 سال رییس مجلس خبرگان بود چرا که همگی به او احترام می گذاشتند. کسی ریاست او را به چالش نکشید". داریوش قنبری نیز باور دارد که ریاست آیت الله امینی مورد پذیرش همگان خواهد بود اما مشخص نیست که ایا او پیشنهاد احتمالی آیت الله هاشمی را پذیرفته یا خیر.

 

اخبار سیاسی - خردادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------