آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

چرا دولت روحانی و اصلاح طلبان نیز از آزمایش های موشکی دفاع می کنند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تلاش بی نتیجه غرب برای برجام نظامی
چرا دولت روحانی و اصلاح طلبان نیز از آزمایش های موشکی دفاع می کنند؟

دفاع دولت از آزمایش های موشکی سپاه نشان می دهد که اجماعی کلی در سطوح بالا در زمینه گسترش توان نظامی متعارف برای تقویت توان بازدارندگی وجود دارد و این موضوع مذاکره ناپذیر است.

اندیشکده "آمریکن اینترپرایز" با انتشار گزارشی تحلیلی به قلم "جی. متئیو مک اینیس" با اشاره به به آزمایش های موشکی اخیر ایران می نویسد:"این آزمایش با محکومیت از سوی ایالات متحده و دولت های غربی مواجه شده است. "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در اجلاس امنیت هسته ای این آزمایش را تحریک آمیز قلمداد کرد و ادعا کرد که ایران روح برجام را نقض کرده است. رهبران ایران نیز به نوبه خود به شکل واحدی از از برنامه موشکی آن کشور دفاع کردند. حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسن روحانی رییس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز همگی با اشتیاق از برنامه موشکی ایران استقبال کرده اند.

به گزارش خرداد،  ایران مشتاق به خروج از انزوای بین المللی پس از توافق هسته ای است اما به وضوح حتی رهبران میانه روی ایران نیز پشت سر برنامه توسعه موشکی نهادهای نظامی آن کشور قرار دارند".

این اندیشکده در ادامه با طرح ادعای دولت های غربی اشاره می کند که قطعنامه 2231 شورای امنیت ذکر کرده که آزمایش های موشکی ایران نباید صورت گیرند چرا که احتمال آن وجود دارد که ایران بتواند با سوار کردن کلاهک های هسته ای بر روی موشک های دوربرد خود با برد بیش از دو هزار کیلومتر کشورهای دیگر را هدف قرار دهد. این در حالیست که رهبران ایران تاکید می کنند که توسعه برنامه موشکی آن کشور از حقوق مشروع ایران است. روحانی این استدلال را در نامه سرگشاده خود در دسامبر 2015 میلادی اعلام کرد و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران خواست تا به سرعت برنامه موشکی را توسعه بخشد".

این تحلیلگر در ادامه اشاره می کند که روحانی به برنامه موشکی کشورش به عنوان جزئی اساسی از دفاع نگاه می کند. او در این باره می نویسد:"جمهوری اسلامی ایران می خواهد توان متعارف نظامی خود در هوا، زمین و دریا را در فراتر از مرزهای خود حفظ و تقویت کند. جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ توان خود برای مقابله با حملات احتمالی دشمنان از جمله ایالات متحده، اسرائیل و یا عربستان سعودی بوده است. این موضوع در کنار وجود گروه های مورد حمایت ایران در منطقه از جمله حزب الله لبنان و توان ایران در دیگر نبردهای غیر متعارف از جمله ظرفیت جنگ سایبری به آن کشور قدرتی بیش تر می بخشد. بدون وجود چنین ابزارهای تلافی جویانه ای ایران احساس خواهد کرد که در عرصه استراتژیک از اهرم های لازم بی بهره خواهد بود. ادامه حمایت ایران از موضع قبلی خود در قبال سوریه و دولت اسد نیز به هخمین خاطر است. در نتیجه تهران از هر ابزاری برای محافظت و تقویت از منافع خود استفاده می کند".

این اندیشکده اشاره می کند که توان موشکی ایران و زیرساخت های دفاع صنعتی کشور به قدری توسعه یافته که امکان مهار آن از سوی امریکا و غرب وجود ندارد و در این باره می نویسد:"امریکا باید بداند که این برنامه یک عامل بازدارنده بالقوه علیه واشنگتن، اسرائیل و دشمنان دیگر است. نمی توان از سازوکار مشابه برجام هسته ای برای برنامه موشکی ایران استفاده کرد. واقعیت آن است که اعتدالیون و اصلاح طلبان نیز در ایران حاضر به هیچ مذاکره ای بر سر برنامه موشکی ایران نیستند و احتمالا انتقادات غرب هیچ تاثیری بر اراده ایران برای گسترش برنامه موشکی اش نخواهد گذاشت".

این اندیشکده در پایان اشاره می کند که دولت امریکا باید تحریم هایش علیه برنامه موشکی را بر روی انتقال فناوری ای که اجازه می دهد ایران از موشک های با سوخت جامد استفاده کند و برنامه اش را توسعه دهد متمرکز نماید.

او اما در پایان اذعان می کند که امکان توقف برنامه توسعه موشکی ایران وجود ندارد.

 

اخبار سیاسی - خردادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------