آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

نامه سرگشاده زیبا‌کلام به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره حکم‌ روزنامه‌نگاران بازداشتی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

استاد دانشگاه نامه ای سرگشاده خطاب به محمد جواد محمدجواد اردشیرلاریجانی، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه نوشت.

روزنامه قانون نوشت: در پی صدور احکام سنگین روزنامه نگاران بازداشت شده، احسان مازندرانی، احسان صفرزایی، داوود اسدی و آفرین چیت ساز اول که در مجموع به 27 سال حبس محکوم شدند، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه نامه ای سرگشاده خطاب به محمد جواد اردشیرلاریجانی، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه نوشت.

متن کامل این نامه به این شرح است:

جناب آقای محمدجواد اردشیرلاریجانی

معاون محترم بین الملل ودبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه

با سلام و تحیات،احکام سنگین و باورنکردنی محکومیت چند تن ازروزنامه نگاران کشورمان به اتهام همکاری با بیگانگان باعث حیرت جامعه مطبوعاتی شده‌است. البته این نه نخستین باراست که در ایران شاهدمحکومیت روزنامه‌نگاران ونویسندگان به اتهام«ارتباط با بیگانگان» هستیم و نه آخرین بار خواهد بود. اتهاماتی همچون «جاسوسی» ،«همکاری وارتباط با بیگانگان»منظما علیه فرهیختگان، نویسندگان، روزنامه نگاران، روشنفکران، مخالفان، منتقدان وناراضیان به‌کار گرفته می شوند. زهرا کاظمی،رکسانا صابری، مازیار بهاری،حسین رسام،هاله اسفندیاری، رامین جهانبگلو، امید کوکبی، سیامک نمازی تا روزنامه نگاران اخیر فقط تعدادی ازمتهمین «همکاری با بیگانگان» ظرف سال های اخیر بوده‌اند.هرگزهم نه معلوم می شود که «همکاری» یا «نفوذ» این افراد چگونه بوده و نه معلوم می شودکه آن اطلاعات محرمانه یا طبقه بندی شده‌ای که در اختیار«دشمن»قرار داده اند یا می‌خواسته‌اند قراربدهند، کدام بوده است و نه مشخص می شود که آنها به کدام اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده‌ای دسترسی داشته‌اند.همه چیزمحرمانه و پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.

 

از بازجویی،تا صدورکیفرخواست و اتهامات،تا محاکمه وسرانجام هم صدور‌ رای. نه خود متهمین کلامی در باره اتهامات‌شان می‌توانند اظهار کنند و نه وکلای‌شان.تنها آنچه مسئولان درباره پرونده آنها می گویند درج می‌شود:اینکه اینها نفوذی بوده اند، می خواسته اند اطلاعات به بیگانگان و دشمن دهند، فریب خورده بوده‌اند،از همان ابتدا و در نتیجه هوشیاری مسئولان زیرنظر بوده اند، خودشان هم اعتراف کرده اند، چون پرونده در حال بررسی است فعلا چیزی نمی‌شود اعلام کرد وسایر کلیشه‌هایی که همه‌مان بارها و بارها این‌ها را شنیده ایم.

جناب آقای دکتر لاریجانی عزیز، وقتی درمحاکماتی پشت درهای بسته عده ای ازروزنامه نگاران جوان کشورمان بدون آنکه مشخص شود که جرم‌شان چه بوده به زندان‌های طولانی محکوم می شوند ازسوی سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشرمحکوم شده و ایران متهم به نقض حقوق بشرمی شود، جنابعالی به همراه سایرمسئولان و مقامات معززکشوربلافاصله غربی ها را متهم به «استفاده ابزاری ازحقوق بشر» می‌کنید.می فرمایید که «ما چون مستقل هستیم»،«ماچون نمی‌خواهیم نوکرغربی‌ها باشیم،«ماچون اجازه تجاوز و چپاول منابع‌مان را به غربی‌ها نمی دهیم»،«ماچون به آمریکا و اسراییل نه گفته‌ایم» وسایر کلیشه هایی که همه‌مان با آنها آشنا هستیم،غربی ها چشم دیدن ما را ندارند و دارند از ما به‌واسطه استقلال و آزادگی‌مان انتقام می‌گیرند.وقتی بنا به برخی گزارشات به استناد چنین محاکمات و محکومیت هایی در گزارشی ایران را یکی از بدترین کشورها درارتباط با وضعیت روزنامه نگاران و نویسندگان توصیف می‌کند جنابعالی آنان را «دلقک»،«شو‌ من»،«عروسک خیمه شب بازی»، «بی‌سواد»، «مزدور»، «هنرپیشه ناشی ورشکسته»، «آلت دست اربابان غربی» وغیره می نامید.

گزارش‌ها را هم «بی‌اعتبار، مغرضانه و به استناد اطلاعات مراکزصهیونیستی، منافقین وایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران» اعلام می فرمایید. در حالیکه آنان در طی ده‌ها صفحه گزارش وضعیت حقوق بشر را درایران جزء به جزء وفقره به فقره به‌دقت تشریح کرده اند. فی‌الواقع حقوق بشرکه جای خود دارد، می توان پرسید که رفتار با این افراد، اززمان دستگیری و بازداشت آنها، تاشیوه نگهداری‌شان، تانحوه بازجویی و بازپرسی‌شان، تا محاکمات غیرعلنی‌شان، وتا سرانجام محکومیت های سنگین‌شان، آیا نقض آشکارآیین دادرسی و بسیاری از قوانین ومقررات کیفری خودمان نبوده است؟

ایام بکام باد
صادق زیباکلام
یازدهم اردیبهشت یکهزاروسیصدونودوپنج

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------