آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

عکس با عارف- رای به لاریجانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اشرف بروجردی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت گفت: اصلاح طلبان می‌توانند با افرادی که در لیست امید حضور داشتند اما میثاق نامه را امضا نکردند، وارد مذاکره شوند و از آنها بخواهند شکافی میان خودشان و مجموعه کسانی که آنها را همراهی کردند ایجاد نکنند. عقل سلیم ایجاب می‌کند که اگر فردی وارد یک مجموعه ای شد و تعهدی را متقبل شد، پای آن بایستد.

در حالی که لنزها آنها را نشانه گرفته بود، در کانون فلاش‌های دوربین‌ها به گونه‌ای دوشادوش محمدرضا عارف ایستادند که گویی با او از دیر باز رفاقت دیرینه داشته اند و در برهه‌های زمانی مختلف بایکدیگر روزگار گذرانده‌اند. شعار وحدت و همگرایی سر دادند و در پاسخ به این سوال که شما تا دیروز مشق اصولگرایی می‌نوشتید حال چه شده است که دیکته اصلاح طلبی می‌نویسید، انگشت اشاره‌شان را به نشانه «هیس!» بر روی لبانشان فشردند.

 

اما بالاخره به محض گذر حیوان چهارپایشان از پل انتخابات مجلس دهم، در حالی که جامه اصلاح طلبانه خود را از تن به در می‌کردند، پا روی تمام پرتره‌های دونفره‌شان با منتخب اول مردم تهران گذاشتند و نشسته بر روی کرسی‌های سبزرنگ خانه ملت، نامی غیر از عارف را در برگه‌های رای خود نوشتند. این افراد، زیرمجموعه گروه جلالی‌ها و نعمتی‌ها هستند که اصلاح طلبان برایشان حکم پله‌های ورودی بهارستان را داشتند و با پیمودن این پله‌ها در نهایت به صحن مجلس دهم رسیدند اما به ناگاه به یک فراموشی دسته جمعی مبتلا شدند و به آغوش اصولگرایان پناه بردند.

رفقای دیروز، رقبای امروز
سردسته فراموشکاران لیست امید، کاظم جلالی دست راست علی لاریجانی و بهروز نعمتی از یاران رئیس مجلس نهم هستند که با حضور در فهرست امید، امروز عنوان وکلای ملت در مجلس دهم را به دنبال خود یدک می‌کشند اما علت رای آوری خود را از خاطر برده اند. این فراموشی خود را هم با عدم حضور در نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید در معرض نمایش گذاشتند و این روزها با اظهارنظرهای متفاوت درصددند تا آرای منتخبان مردم را به سبد رای علی لاریجانی بریزند. این رفتار آنها واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته.

 

به گونه‌ای که محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این باره گفته است:« برخی نمایندگان با نردبان امید بالا آمدند اما به رای مردم پشت کردند. کسی که در این شرایط با عارف عکس گرفته و الان به فراکسیون امید پشت می‌کند و به جریان دیگری می‌رود، پیام نا‌مناسبی خواهد فرستاد. این‌ها به جای اینکه وفای به عهد را ترویج و بی‌وفایی را مذمت کنند، بی‌وفایی را نشر داده‌اند.» میرلوحی در مورد افرادی که تحت عنوان لیست امید به مجلس راه پیدا کرده‌اند و در مقاطع حساس، خلاف تصمیم‌های فراکسیون تصمیم می‌گیرند، توضیح داد: « به طور خاص دو نفر از منتخبان تهران به این دلیل که در آخر ائتلاف به ما پیوستند، شرایطی پیش نیامد که میثاق را امضا کنند. با این حال ما فکر کردیم به نفع خود این دوستان و مجلس آینده است که به مجلس وفادار باشند. هرکه با رای مردم وفادار بماند، خودش سود خواهد کرد.»

به نام عارف به کام لاریجانی
نعمتی‌ها و جلالی‌ها یا همان « آدم‌های لاریجانی» افراد تیزهوشی هستند چراکه پیش بینی می‌کردند که اگر با شمایل اصولگرایانه و اصلی خود در میان افکار عمومی ظاهر شوند، مشخص نبود در کجای فهرست رای آوران در سطح کشور قرار می‌گرفتند. از همین روی برخلاف هم طیفانشان با زیرکی تمام خود را در لابه‌لای اعضای لیست امید جای دادند و توانستند صندلی‌های خانه ملت را به نام عارف، به کام علی لاریجانی تصاحب کنند اما پس از به دست آوردن این کرسی‌ها پای روی تعهدات خود گذاشتند و این روزها در آستانه انتخابات ریاست مجلس، ساز مخالف سر می‌دهند و در حال جمع آوری آرا برای علی لاریجانی هستند. احتمالا این افراد بر این موضوع نیز آگاهی دارند که لیست امید به خاطر نام آنها رای نیاورد و به دلیل لیستی رای دادن مردم در انتخابات مجلس هر چهره دیگری اگر در جای آنها قرار می‌گرفت هم رای لازم را کسب می‌کرد.

بی وفایان به لیست امید، در نهایت خودشان متضرر می‌شوند
شاید هم نمک خوردن و نمکدان شکستن در سپهر سیاسی ایران امری طبیعی و عادی باشد و انتظار پایبندی و وفای به‌عهد از سیاست پیشگان توقعی بی‌جا تلقی گردد. درباره رفتار کاظم جلالی و بهروز نعمتی و اصولگرایانی همچون این دو نفر که با حضور در لیست امید توانستند در مجلس آتی حضور یابند اما به قول خود وفا نکردند، اشرف بروجردی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: این افراد قاعدتا باید بدانند که رای آوری شان مرهون قرار گرفتن در لیست امید است و اگر در فهرست امید قرار نمی‌گرفتند یک دهم این رای را هم امکان نداشت به‌دست‌آورند و به سرنوشت بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصولگرا که در لیست امید قرار نگرفتند و رای هم نیاوردند، دچار می‌شدند.


وی افزود: بنابراین از فرصت پیش آمده استفاده کردند و وارد لیست امید شدند. اما اگر حالا بخواهند با رای جمعی همراهی نکنند، اعتماد عمومی نسبت به خودشان را از بین می‌برند و خودشان متضرر می‌شود. چرا که اگر قرار بر این است که افراد بخواهند در ساختار نظام فعالیت کنند باید نشان دهند که پایبند به اخلاق و اصول و مبانی هستند و براساس آن اصول و اخلاق حرکت کنند.

نعمتی و جلالی شکاف ایجاد نکنند
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اصلاح طلبان می‌توانند با افرادی که در لیست امید حضور داشتند اما میثاق نامه را امضا نکردند، وارد مذاکره شوند و از آنها بخواهند شکافی میان خودشان و مجموعه کسانی که آنها را همراهی کردند ایجاد نکنند. عقل سلیم ایجاب می‌کند که اگر فردی وارد یک مجموعه ای شد و تعهدی را متقبل شد، پای آن بایستد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که واکنش اصلاح طلبان در برابر این افراد چیست، گفت: اصلاح طلبان اخلاق مدار هستند و به منافع نظام فکر می‌کنند تا به منافع شخصی. باید منتظر ماند و دید که این افراد چه رفتاری در آینده از خودشان نشان می‌دهند تا اصلاح طلبان متناسب با آن، با آنها به تعامل بپردازند. اگر این افراد بخواهند از تعهد خود تخطی کنند در حقیقت دست به یک عمل غیراخلاقی زده اند و اصلاح طلبان هم با در نظر گرفتن منافع ملی، برخورد لازم را با آنها انجام خواهند داد. در مبانی و آیین دین داری ما هم در خصوص وفاداری به عهد بسیار تاکید شده است.

آفتاب یزد / مریم علیزاده منصوری

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------