آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

کمیته ۷نفره برای جذب لاریجانی از هر شیوه‌ای استفاده کرد/ روابط لاریجانی - عارف تصنعی شده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: این‌که یکی از آقایان عارف و لاریجانی برای ریاست نامزد شوند، تقریباً منتفی است و باید منتظر حضور هردو در این رقابت باشیم اما این‌که پس از پایان این رقابت،‌ می‌خواهیم چگونه فضا را مدیریت کنیم، جای بحث دارد.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: با وجود که امروز نزدیک به سه‌ماه از برگزاری انتخابات می‌گذرد، هنوز هیچ گروهی نتوانسته اکثریت را از آن خود کند و این ویژگی مجلس دهم خواهد بود که در آن هیچ‌کس احساس قدرت مطلق نخواهد کرد و حتی گروهی که در انتخابات هیات‌ رئیسه در روز ۸ خرداد پیروز شود، هم قدرت مطلق نخواهد بود.

برای دیدار لاریجانی و عارف مذاکره کردیم
او با اشاره به بحث انتخاب رئیس مجلس دهم، گفت: در مدت گذشته چند نفر بودیم  که در چند مرحله با آقایان عارف و لاریجانی صحبت کرده‌ بودیم. هر دو قائل به این بودند که رو در رو با یکدیگر مذاکره کنند و حتی آقای لاریجانی با چند سناریویی که  در ذهن داشتیم،‌ موافقت کرده بودند.

برخی تحرکات باعث شد از خواسته‌هایمان دور شویم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح برخی از این سناریوها یادآور شد: مسائل مختلفی مطرح شد، از جمله این‌که انتخابات به چه شیوه‌ای برگزار شود، یا این‌که پیش از برگزاری انتخابات اصلی از نمایندگان نظرسنجی کنیم یا به هر طریق مانع از برگزاری انتخابات در صحن علنی شویم و پیش از آن با یکدیگر توافق کنیم و باتوجه به نزدیکی و آشنایی  با هر دو بزرگوار، هر دو طرف با اعتمادی که به حسن نیت ما داشتند، موافق این رویکرد بودند، اما در ادامه و در اثر فعل و انفعالات و تحرکات دو طرف، جریان به سمتی رفت که تا حدود ۷۰ درصد از آن‌چه می‌خواستیم، دور شدیم.

تاکیدم بر عدم دخالت بزرگان، ناظر بر فعالیت دو طرف بود
تاجگردون در پاسخ به این سوال که تحرکات کاهنده به چه ترتیب مانع از توافق عارف و لاریجانی شد، گفت: جریان اصولگرایی یا همان کمیته هفت‌نفره دست به دامان بزرگان آن جریان شدند و تاکید من درخصوص این‌که بزرگان هیچ‌کدام از دو جناح دخالت نکنند نیز ناظر بر همین مسئله بود.

کمیته هفت‌نفره برای جذب لاریجانی از هر شیوه‌ای استفاده کرد
او گفت: البته این تحرک‌ها از هر دو سو انجام شده، اما طرف مقابل بیشتر در برهم خوردن این تعامل،‌ نقش داشته است. قطعاً آقای لاریجانی در طیف اصولگرایی قرار می‌گیرد و کمیته هفت‌نفره تمام تلاش خود را برای این‌که آقای لاریجانی به سمت آنها برود، به کار می‌بنند و در این مسیر از هر شیوه‌ای استفاده می‌کند.

ابزارهای اجرایی لاریجانی بیشتر  است
نماینده مردم گچساران تاکید کرد: به هرحال، آقای لاریجانی هم یک چهره سیاسی است که هنگامی که در یک رقابت قرار بگیرد از تمام امکانات و ابزارهایی که برای پیروزی در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد و باید بپذیریم ابزارهای اجرایی آقای لاریجانی برای پیروزی در این رقابت بیشتر از عارف  است. به هر حال ایشان هم‌اکنون رئیس مجلس هستند.

امکان تعامل میان عارف و لاریجانی در شرایط کنونی منتفی است

او در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم امکان تعامل میان عارف و لاریجانی وجود دارد، گفت: این‌که یکی از این دو نفر برای ریاست نامزد شوند، تقریباً منتفی است و باید منتظر حضور هردو در این رقابت باشیم اما این‌که پس از پایان این رقابت،‌ می‌خواهیم چگونه فضا را مدیریت کنیم، جای بحث دارد.

مدیریت مجلس در فضای دو قطبی سخت می‌شود
تاجگردون با بیان این‌که اگر مجلس دو قطبی شود، مدیریت آن ساده نخواهد بود. خاطرنشان کرد: بهتر آن بود که آقای لاریجانی و تمام نمایندگانی که از طریق لیست امید وارد مجلس شدند را حفظ کنیم و در این شرایط، ابتدا با حضور در ۲۲۰ نفر در فراکسیون میان عارف و لاریجانی رای‌گیری می‌شد و بعد برای رقابت برای ریاست مجلس به صحن علنی می‌رفتیم اما در شرایط فعلی، امکان دارد که مثلاً اصولگرایان به لاریجانی بگویند که حدود ٥٠ رای دارند و درصورتی که از او برای ریاست مجلس حمایت کنند، فلان کرسی را در هیات‌رئیسه می‌خواهند یا به‌عنوان نمونه ما بگوییم که باتوجه به این‌که رای فراکسیون امید بیشتر است و قطعاً پیروز رقابت هیات‌رئیسه خواهیم بود، اجازه نمی‌دهیم هیچ اصولگرایی در بحث ریاست کمیسیون‌ها مطرح شود که این شیوه درست نیست و باعث ایجاد دوقطبی کاهنده در مجلس خواهد شد.

روابط لاریجانی عارف تصنعی شده است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فضا به سمتی رفته که روابط عارف و لاریجانی تصنعی شده و امکان تعامل بسیار اندک است. البته شاید تا یکی دو ماه پیش هنوز هم بزرگان می‌توانستند فضا را تغییر دهند اما فشارهای سیاسی از دو طرف و توقع‌های سیاسی و اجتماعی که در جامعه شکل گرفته، اجازه ایجاد تعامل را نمی‌دهد.

او گفت: در شرایط فعلی، بهتر است که دیگر کسی ورود نکند و اجازه دهند که به همین شیوه پیش برویم. چراکه احتمال دارد، این دخالت‌ها حتی کار را خراب‌تر از پیش کند.

تنها هدف ما استیلای اعتدال بر مجلس دهم است
تاجگردون تصریح کرد: تنها هدف ما این است که بتوانیم پس از انتخاب رئیس مجلس، اعتدال را بر مجلس حاکم و مستولی کنیم که در این صورت، شاید مانع از بروز ۶۰ الی ۷۰ درصد مشکلات شویم.

قرار دادن تاکتیکی لاریجانی در «لیست امید» اشتباه است
او اعلام کرد: به هر حال لاریجانی رئیس مجلس نهم بود و هیچکس از ایشان انتظار ندارد که در مجلس دهم، برای حفظ صندلی ریاست تلاش نکند. در واقع این‌که لاریجانی را در لیست امید قرار دادیم اگر راهبردی به موضوع نگاه نکرده باشیم و صرفا تاکتیکی به لاریجانی نگاه کرده باشیم، یک اشتباه بود. اصلاح طلبان هر وقت راهبردی به یک موضوع نگاه کرده‌اند، موفق شدند مثل انتخابات ٩٢ و هر وقت تاکتیکی به افراد نگاه کردند شکست خوردند؛ مثل انتخابات سال ٨٤.

نمی‌توان لاریجانی را در لیست امید گذاشت، بعد هم توقع داشت برای ریاست کاری نکند
نمانیده مردم گچساران و باشت ادامه داد: می‌توانستیم لاریجانی را در لیست قرار ندهیم و امروز هم به راحتی از عارف حمایت کنیم، اما درست نیست که لاریجانی یا جلالی و نعمتی را در لیست قرار دهیم و بعد از انتخابات بخواهیم تخریبشان کنیم. البته کسی انتظار ندارد که اصلاح‌طلبان  از سرلیستشان  در لیست برنده امید حمایت نکنند،  اما صحبت سر این است که لااقل دیگر افرادی که خودمان آن‌ها را در لیست قرار دادیم، تخریب نکنیم.

او تصریح کرد: به هیچ‌عنوان نمی‌گویم که لاریجانی الزاما  باید رئیس مجلس شود،  اما صحبت سر این است که اجازه ندهیم فضا به سمت دوقطبی شدن رود.

پایین نشستن لاریجانی یا عارف تغییری در شأن آنها ایجاد نمی‌کند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم یادآور شد: اگر لاریجانی یا هر بزرگ دیگری پایین بنشیند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چرا که یک روز بزرگی در این مملکت پایین نشست تا نشان دهد، بزرگی به بالا نشستن نیست و معتقدم اگر لاریجانی فکر کند پایین نشستن شأن او را پایین می‌آورد، یک اشتباهی بزرگ کرده  و این وضعیت برای آقای عارف نیز یکسان است.

رفتاری که با نعمتی و جلالی شد، درست نبود
نماینده مردم گچساران و باشت خاطرنشان کرد: صحبت من این است که یا لاریجانی را در لیست قرار نمی‌دادند و اگر نام او را در لیست قرار دادند، نباید او را تخریب کنند. البته آقای لاریجانی به هیچ عنوان تخریب نشده اما رفتاری که با جلالی و نعمتی در برخی رسانه‌ها می‌شود، برخورد مناسبی نیست؛ آن هم در شرایطی که اینان در ٤ سال کذشته خدمات ارزشمندی داشتند و بیشترین کمک را به دولت و فضای موجود در مجلس داشتند.  و فکر می‌کنم این رفتار تاثیر منفی بسیاری بر روی جریان مستقل در مجلس گذاشت و باید دقت کنیم که گاهی رفتارمان نتیجه‌ای فراتر از آن‌چه انتظار داریم، به همراه خواهد داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در مدیریت اخلاقی فضای سیاسی کشور یادآور شد: بدون هیچ پیش‌فرضی باید بگویم اولاً این‌که گفتم بزرگان دخالت نکنند، بیشتر به‌خاطر این بود که مجلس دوقطبی نشود و در ثانی، باید بدانیم که حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از منتخبان مجلس دهم برای عارف و لاریجانی احترام قائل هستند و فارغ از این‌که کجا نشسته‌اند، برایشان محترم هستند.

تعداد نماینده‌های افراطی زیر ۲۰ درصد است
او ادامه داد: فارغ از مسئله احترامی که عموم مجلس برای عارف و لاریجانی قائل هستند، تمامی نمایندگان نظرات شخصی و سلایق سیاسی خودشان را دارند و در نهایت نیز یک رای مخفی به یکی از این دو بزرگوار می‌دهند و باتوجه به این‌که تعداد نماینده‌های افراطی دو جناح، زیر ۲۰درصد است، می‌توانیم بگوییم که این ۸۰ درصد باقی مانده از نمایندگان برای هر دو بزرگوار به یک اندازه احترام قائل خواهند بود و توجهی به این‌که بر روی کدام صندلی نشسته‌اند، نخواهند کرد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس نهم اضافه کرد: برای مردم، زمان رای دادن میان عارف و لاریجانی تفاوت خاصی قایل نبودند ولی بعد از انتخاب نگاهشان فرق می‌کند. در  واقع اگر مردم از رادیو صدای هر کدام از این دو بزرگوار را از مجلس بشنوند، تفاوتی احساس نخواهند کرد اما اگر صداهای دیگری از مجلس بیرون می‌آید، بوی افراط بدهند، به مشکل برمی‌خوریم و تفاوتی وجود ندارد که این افراط از هیات‌رئیسه باشد یا از صندلی‌های صحن.

لاریجانی به‌خاطر ناهماهنگی هیات‌رئیسه عذاب کشید
او گفت: آقای لاریجانی به‌خاطر همین ناهماهنگی هیات‌رئیسه عذاب کشیدند و برای رای‌گیری‌ها با مشکلات فراوانی روبرو بود که به عنوان مثال در بحث واگذاری برجام به کمیسیون امنیت، تنها با یک رای بیشتر این مهم محقق شد یا در موضوع برنامه ششم.

تاجگردون ادامه داد: آقای لاریجانی سختی بسیاری کشیدند تا به نمایندگان بفهمانند که مجلس فرصت و امکان بررسی این برنامه را ندارد و در موضوع استیضاح‌ها و سوال‌ها هم این وضعیت همیشه وجود داشت.

حضور افراطیون در راس کمیسیون‌ها مشکل ایجاد می‌کند
این منتخب مردم در مجلس دهم تصریح کرد: با نگاهی منصفانه می‌توانیم بگوییم که هم عارف و هم لاریجانی، ویژگی‌های مناسبی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس دارند اما در مجلس مسائل مهمتر دیگری نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر افراد افراطی در کمیسیون فرهنگی نفوذ داشته‌ باشند از فردا هر روز مصوبه‌هایی به صحن می‌آید و در صحن نیز به خاطر این‌که اکثریت مجلس در اختیار اعتدالگرایان است، رای نمی‌آورد اما همین مسئله به معنای این است که نوعی ناهماهنگی میان صحن و کمیسیون‌ها وجود دارد و این علامت منفی به جامعه منتقل می‌شود.

نمایندگان، مجلس را مسیر اعتدال پیش ببرند
تاجگردون در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها و همه مسئولان و خود نمایندگان باید در این مسیر تلاش کنند مجلس در همان مسیر اعتدالی که خواست مردم بوده، پیش رود و فراموش نکنیم، باوجود این‌که بحث ریاست مجلس اهمیت بسیار زیادی دارد، اما مسائل مهمتری نیز در همین مجلس وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند، نباید مردم را ناامید کنیم چراکه ناامیدی مردم بیش از همه برای اصلاح‌طلبان مشکل‌زا خواهد بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------