آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

آیت‌الله هاشمی: دولت قبل باعث انحراف مسیر اقتصاد کشور از سند چشم‌انداز شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «امام، شخصیتی بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران بود»، گفت: رحلت امامی که همه چیز جامعه و انقلاب اسلامی بود و هر چه داریم، از ایشان داریم، برای همه‌ی دلسوزان رنج‌آور است و باید با افکار امام مردم را متحد کنیم و جامعه را به سوی توسعه متوازن ببریم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیأت علمی، امور بین المللی و دبیرخانه اجرای سومین اجلاس بین‌المللی «تعامل هوشمند بازارهای پولی و سرمایه‌ در تجارت جهانی»، با اشاره به سالگرد قیام پانزده خرداد و رحلت امام خمینی(ره)، گفت: پانزده خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی بود که اگر چه پس از آن امام را بازداشت کردند، اما شاگردان ایشان و مردم نگذاشتند چراغ مبارزه خاموش شود و سرانجام به پیروزی مردم انجامید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «امام، شخصیتی بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران بود»، گفت: رحلت امامی که همه چیز جامعه و انقلاب اسلامی بود و هر چه داریم، از ایشان داریم، برای همه‌ی دلسوزان رنج‌آور است و باید با افکار امام مردم را متحد کنیم و جامعه را به سوی توسعه متوازن ببریم.

هاشمی رفسنجانی، در این دیدار که جمعی از مسؤولان و متخصصان نظام بانکی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین نظام بیمه‌ای حضور داشتند، با ارائه تحلیلی از برنامه‌های توسعه‌ای کشور از نخستین سال‌های پس از جنگ تحمیلی، گفت: دولت سازندگی توجه به زیرساخت‌ها را براساس سیاست‌های سازندگی که امام تبیین کرده بودند، شروع کرد که شاخص‌های متعددی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشت.

وی درباره‌ی موضوع پیوستن ایران به تجارت جهانی که توسط یکی از حاضران در جلسه طرح موضوع شده بود، اظهار داشت: پس از پایان جنگ و شروع سازندگی، احساس کردیم که باید وارد تجارت جهانی شویم، با رهبری صحبت کرده و تا این حد پیش رفته بودیم که اصل پیوستن به WTO را بپذیریم تا بعدها به شرایط برسیم.

هاشمی رفسنجانی، با برشمردن ویژگی‌های مثبت پیوستن در تجارت جهانی، گفت: وقتی بنا شد وارد بازار جهانی شویم، باید مردم و مسؤولان آماده باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح چرایی و چگونگی تدوین سیاست‌های کلی در بخش‌های متعدد، سند چشم انداز بیست ساله نظام و همچنین اصلاح اصل ۴۴ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با تأکید بر محوریت دانش و باهدف رسیدن به توسعه‌ی پایدار و متوازن و با نگاه به آمایش سرزمینی، سیاست‌های بسیار مناسب با شرایط آن روز جامعه تدوین شده بود که اگر دولت وقت به آن عمل می‌کرد، تحریم‌ها به جای تهدید فرصتی برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی می‌شدند، اما متأسفانه در اجرا به دست دولتی افتاد که به روزمرگی عادت داشت و به کارهای با برنامه اعتقادی نداشت.

وی وجود نیروهای تحصیلکرده، با تجربه و متخصصان با ارزش در داخل و ایرانیان علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در کشور را بهترین سرمایه‌ برای اجرای عالمانه سند چشم‌انداز دانست و گفت: صدر اصل ۴۴ در قانون اساسی اول مشکل و مانع اجرای کامل اسناد بالادستی نظام بود که با اصلاح آن همه‌، مخصوصاً رهبری انتظار انقلاب اقتصادی داشتند، اما دولت وقت با عبارت شیرین و فریبنده سهام عدالت و حتی واگذاری‌های نادرست که اصلاً پاسخگو نیستند، باعث انحراف مسیر اقتصاد کشور از سند چشم‌انداز شد.

هاشمی رفسنجانی، با تشریح صدر و ذیل اصل ۴۴ که علمای تدوین کننده قانون اساسی اول با هوشیاری به آن توجه کرده بودند، گفت: در ذیل همان اصل آمده بود، صدر اصل ۴۴ تا موقعی معتبر است که باعث زیان اقتصادی نشود و بعدها وقتی جامعه متوجه شد که مهمترین راه رونق اقتصادی میدان دادن به بخش خصوصی است، نظام برای اصلاح آن با تفسیری مناسب اقدام کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درآمدهای بالای نفتی در مقطعی از تاریخ هشت سال گذشته‌ی دولت سابق را فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و رونق تولید دانست و گفت: به جای تقویت تولید، به واردات روی آوردند، چون با ارز فراوانی که داشتند، ضرورت‌های زندگی را خیلی راحت وارد می‌کردند که نتیجه آن تعطیلی کارخانجات تولیدی در کشور شد.

وی نقدینگی لگام گسیخته در کشور را باعث افزایش تورم و به تبع آن ایجاد رکود در اقتصاد دانست و گفت: علمای علم اقتصاد می‌گویند وقتی رکود و تورم با هم باشند، فلاکت به بار می‌آید و در عمل نیز دیدیم که چگونه بنگاه‌های تولیدی را به خاطر ورود بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت از چند کشور معروف دنیا، به فلاکت رساندند.

وی هاشمی رفسنجانی، راه برگشت تولیدگرایان به مسیر رونق و احیا را مدیریت درست نقدینگی فراوان در بانک‌ها دانست و با اشاره به موفقیت چند استان، گفت: با ایجاد زمینه‌های پرداخت تسهیلات جدید و راه حلی برای معوقات بانکی، می‌توانند کارخانجات را به تولید و کارگران را به اشتغال برگردانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برجام را فرصتی مناسب برای استفاده از تعامل با دنیا در جهت تقویت اقتصاد داخلی دانست و گفت: حتی اقتصاد مقاومتی نیز دو بعد درون‌زایی و بیرون‌گرایی دارد، تا پایه‌های کشور تقویت و محکم شود.

وی با انتقاد از حرف‌های غیرکارشناسی مخالفان برجام و نگاه سیاسی آنان به منافع ملی، گفت: یک پرونده چندین ساله که مانع حرکت کشور به سوی توسعه‌ی همه جانبه بود، با مجاهده دیپلماسی تیم مذاکره کننده، تلاش‌های دولت و حمایت‌های رهبری در جهت مصالح عمومی و منافع ملی و راه ورود ایران به اقتصاد جهانی و تقویت روابط بین‌المللی باز شد.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «الان تحریم‌ها رسماً برداشته شد»، به کارشکنی‌های چند کشور از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها انتظار داشتند که به خاطر نقشی که در ۱+۵ برای تصویب برجام و لغو قطعنامه‌های سازمان ملل داشتند، مانند دیگر طرف‌های اروپایی مورد توجه ایران باشند و شاید در بعد داخلی، به خاطر مخالفت‌های جمهوری‌خواهان در پارلمان احساس حقارت می‌کنند که البته باید بپذیرند ظلم‌های تاریخی آنان سابقه‌ی بدی نزد مردم ایران ایجاد کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالفت جدی جمهوری‌خواهان، صهیونیست‌ها و عرب‌های خلیج‌فارس با برجام و همراهی برخی تندروها در داخل با آنان را شگفت‌انگیز خواند و گفت: در حالی تمام دنیا منطق دیپلماتیک ایران را تحسین می‌کنند، عده‌ای با مواضع شعاری سعی در مخالفت دارند، در حالی که آنچه ما در این مذاکرات به عنوان عضو رسمی باشگاه هسته‌ای دنیا به دست آوردیم، به مراتب بهتر از تهمت‌هایی است که دشمنان در گذشته برای تلاش ایران در جهت دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای می‌زنند.

وی با بیان این جمله که «رهبر ایران به عنوان یک مجتهد، ساخت بمب هسته‌ای را حرام دانسته بودند»، گفت: آنچه برای ایران مهم بود، تکنولوژی هسته‌ای در جهت استفاده از مواهب صلح‌آمیز است که در ایران بومی شده و ایرانیان همان ملتی هستند که امامشان در زمان جنگ به مسؤولان و فرماندهان دستور می‌دادند که اگر برای مقابله به مثل قصد بمباران و موشک‌باران شهری در عراق را دارید، ۴۸ ساعت قبل اعلام کنید تا مردم بتوانند خود را نجات دهند.

هاشمی رفسنجانی، طرح مباحث حقوق بشری و همچنین پیشرفت‌های موشکی را علیه ایران کاملاً سیاسی دانست و گفت: خوب است آمریکا به مسائل حقوق بشری در گوانتانامو و در چند کشور منطقه که اتفاقاً دوست هم‌پیمان آنان است، توجه نماید و دنیا مطمئن باشد که صنایع موشکی ایران کاملاً دفاعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این جمله که «ایران برای اجرای همه‌ی بندهای برجام جدی است و آن را یک سند معتبر بین‌المللی می‌داند»، به طرف‌های مذاکره و به خصوص آمریکا یادآوری کرد و تذکر داد که اگر ایران در اجرای هر بند برجام تخلف ببیند، طبق همان سند می‌تواند تخلف نماید.

وی اقدام دادگاه‌های آمریکا را کاری خودسرانه و برای مصرف داخلی خودشان دانست و گفت: هر کشوری می‌تواند در دادگاه‌های محلی خویش به بهانه‌های سیاسی، کشورهای دیگر را محکوم به پرداخت‌های میلیونی و میلیاردی نماید و این کار با روح اقدامات دیپلماسی سازگار نیست.

هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر این نکته که «برجام به نفع همه است»، گفت: باید این سند را جدی بگیریم که البته در داخل ایران هم کسانی پیدا می‌شوند که می‌گویند باید برجام را نقض کنیم و گویا نمی‌دانند که پشتوانه این سند در داخل تصمیمات نظام و سال‌ها، مذاکره و بحث می‌باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خویش به نتایج دو انتخابات اخیر در ایران اشاره و تأکید کرد: دنیا افکار اصلی ایرانیان اصیل را درک کرده و می‌بینیم که چگونه برای سفر به ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور با هم مسابقه گذاشتند.

وی حفظ وحدت و همدلی مردم و همکاری همه‌ی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها به خصوص دولت و مجلس را برای هموار کردن مسیر حرکت کشور به سوی توسعه‌ی پایدار و متوازن، ضروری دانست و گفت: مجلس در کنار دولت و دولت در کنار مجلس با بررسی برنامه‌ی ششم و حتی شاید اصلاح بودجه کار را شروع می‌کنند که مردم به این مجلس و این دولت امید بسته‌اند.

در آغاز این دیدار، حیدری دبیرکل سومین اجلاس بین‌المللی تعامل هوشمند بازارهای مالی، پولی و سرمایه در تجارت جهانی که روزهای ۲۶ و ۲۷ مرداد در سالن همایش‌های اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، محمود امراللهی قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی و اسفندیار امیدبخش از مدیران اتاق بازرگانی ضمن ارائه گزارشی از اهداف و دلایل برگزاری اجلاس تعامل هوشمند، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تجارت جهانی، اصلاح ساختار نظام بانکی کشور، نقش بازار بورس در نظام اقتصادی، فرصت‌ها و تهدیدهای حاکم بر صنعت بیمه در دوره‌ی تحریم و پسابرجام و اقتصاد مقاومتی پرداختند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------