آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

روحانی: در سال 93 و 94 توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم دور کنیم/ توانستیم دیوار و زنجیرهای تحریم را در هم بشکنیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روحانی در حرم امام راحل:
نگذاریم صهیونیست‌ها و مستکبران افکار عمومی جهانیان را شکل دهند/توانستیم دیوار و زنجیرهای تحریم را در هم بشکنیم

رئیس‌جمهور گفت: نگذاریم صهیونیست‌ها و مستکبران افکار عمومی جهانیان را شکل دهند و به دروغ چهره ملت ایران و امروز انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را مخدوش به دیگران معرفی کنند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امشب طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در حرم مطهر امام راحل،‌ اظهار داشت: اجتماع مردم در این ایام در سراسر کشور به احترام امام راحل (ره) و به ویژه اجتماع مردم در کنار مرقد مطهر آن بزرگوار به معنای پیوند مستحکم امام و امت است.

وی افزود: در طول 27 سال گذشته عشق و پیروزی مردم از طریق امام و راه او روز به روز بیشتر شده است.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: امام عزیز و بزرگوار ما در آن دوران سیاه و خفقان تاریخی، که نه احترامی به آیات قرآن مجید، موازین و فرهنگ اسلام از سوی حاکمان دیده می شد و نه گوش شنوایی نسبت به خواست و اراده مردم وجود داشت مستکبران جهان و به ویژه آمریکا در آن مقطع، ایران بزرگ را گویی جزء حاکمیت خود می‌دیدند. این تحقیر از یک سمت از لحاظ فرهنگی و از سمت دیگر از لحاظ سیاسی برای مردم بزرگوار ایران قابل تحمل نبود اما این چنین باوری را در اذهان مردم به وجود آورده بودند که گویی نظام پادشاهی ابدی و غیر قابل تغییر است.

روحانی بر همین اساس اضافه کرد: از سوی دیگر باوری را میان مردم به وجود آوردند که جهان تقسیم شده بین شرق و غرب است و اگر روزی بخواهیم از سلطه غرب نجات پیدا کنیم به مفهوم پذیرش سلطه غرب است و این چنین برای مردم توجیه می‌کردند که اگر غرب ستمگر است لااقل اعتقادی به خدا دارد اما در شرق ظلم، استکبار، الحاد و بی‌خدایی است.

روحانی خاطرنشان کرد: امام(ره) به تنهایی یک ملت و به تنهایی یک امت بود و خود امام چنین تعبیری را برای شهید بهشتی بیان کردند. شخصیتی که مظهر ایمان مردم و مظهر آرمان یک ملت است و ملتی که مطالبات خود را و مسیرش را و خواستش را در کلام او و در بیان او می‌بیند.

وی افزود: در آن دورانی که کمتر کسی باور می‌کرد که با یک نهضت و قیام می‌توان یک رژیم چند هزار ساله را سرنگون کرد، امام از روز اول به راه و مقصدش و پیروزی این راه مطمئن بود. او شخصیتی بود که از هیچ کس و در هیچ شرایطی از هیچ قدرتی نترسید.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی امام خمینی(ره) را سحرگاه 15 خرداد به سمت تهران و به سمت زندان می‌بردند، افراد دستگیرکننده را در مسیر دلداری می‌داد و می‌گفت نترسید خطری برای شما نیست. این امام با این شهامت و شجاعت و با آن قدرت و جایگاه علمی بود.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر امام فقیه عالی‌مقام نبود و اگر فیلسوفی بلندمرتبه و عارف به‌حق و آگاه به زمان نبود، چطور می‌توانست یک رهبر نهضت عادی نظریه‌پرداز باشد و راه و مسیر دینی را برای مردم مشخص کند.

وی افزود: اولین میراث بزرگ امام برای ملت ایران و برای جهان اسلام انقلاب اسلامی بود، نظریه او در خصوص انقلاب اسلامی نه شباهتی به انقلاب فرانسه داشت و نه شباهتی به انقلاب اکتبر شوروی سابق، او انقلابش با انگیزه دینی و ایمانی مردم و با هدف استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و دین‌باوری بود، انقلاب اسلامی او بااخلاق و ادب توأم بود. او در انقلاب اسلامی خود باورش به لطف خدا و توکلش به حق بود و حسن ظنی که به پروردگار همواره و اعتمادی که به مردم داشت.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنچه انقلاب اسلامی را پیروز کرد، سرمایه معنوی و ایمان، سرمایه اجتماعی و اعتماد بین راهبری و مردم و سرمایه انسانی، علم و دانش و آشنایی به جهان و علوم دینی و اسلامی بود.

روحانی خاطرنشان کرد: امام با روش و شیوه‌ای که در دوران رهبری خود داشت، گاهی سکوت معنادار، گاهی فریاد، گاهی نصیحت و گاهی دعوت مردم به نهضت و قیام و حرکت در خیابان‌ها، اما درعین حال امام انقلابی‌ترین و در عین حال اخلاقی‌ترین مسیر را برای هدایت به آرمان‌هایی که از آن ملت بزرگ ایران بود، برگزید و انتخاب کرد و توانست از طریق تسخیر قلوب مردم نهضت را به پیش برد.

وی افزود: در کجای تاریخ رهبری همچون امام را سراغ دارید که وقتی وارد کشور می‌شود، میلیون‌ها نفر به استقبالش بروند و آنگاه که او را بدرقه می‌کنند با عشقی پرشورتر او را تا آرامگاه ابدی‌اش مشایعت کنند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امام به عنوان روح یک ملت و امت توانست آن انقلاب عظیم و بزرگ را به مقصد برساند، امام در مسیر انقلاب جاذبه‌اش آنچنان بود که همه را در مسیر انقلاب جذب کرد. امام آنچنان که در برخی انقلاب‌های جهان شاهد هستیم، حمام خون به راه نینداخت و نزدیک‌ترین افراد و نهادها را به رژیم گذشته قدم به قدم جذب کرد و آنچنان هاضمه‌ای را برای انقلاب درست کرد که توانست همه را به سمت فرهنگ انقلابی جذب کند. به باور و اعتقاد همه آنها رساند که اگر شما پیرو قرآن و اسلام باشید، آقایی‌تان در دنیا هم بیش‌تر خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: البته مسائلی در مسیر انقلاب پیش آمد که با تحلیل عادی سیاسی فهم آن امکان‌پذیر نیست، چه باعث شد امام به پاریس برود، نه کسی این مسئله را پیش‌بینی می‌کرد و نه در فکر امام و نه انقلابیون بود.

وی افزود: امام در نوفل‌لوشاتو این تعبیر را داشت که آن امواج خروشانی که در داخل ایران است، اگر موجی هم در خارج از ایران در کنار آن قرار گیرد، کار رژیم تمام است. امام در کنار انقلابی‌گری بزرگ و غیورانه و عزتمندانه، تعامل حکیمانه با جهان را نیز طراحی کرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما نباید افکار عمومی جهان را رها کنیم، اجازه ندهیم صهیونیست‌ها و مستکبران افکار عمومی جهانیان را شکل دهند و به‌دروغ چهره ملت ایران و امروز چهره انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را مخدوش به دیگران معرفی کنند. این ما هستیم که وظیفه داریم واقعیت این کشور و واقعیت انقلاب را برای جهانیان تبیین کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امام در سایه حرکت داخلی در کشور و هدایت افکار و تحول در افکار عمومی جهان راه را برای پیروزی انقلاب آماده کرد و بزرگ‌ترین انقلاب مردمی را به‌ثمر نشاند که جهانیان را به حیرت واداشت. انقلابی که نه‌تنها سرنوشت ملت ایران که سرنوشت منطقه و تأثیرگذار در سرنوشت کل جهان بود.

وی افزود: اولین یادگار امام برای ما انقلاب اسلامی بود که ما باید این یادگار را حراست کنیم، ما به انقلاب اسلامی‌مان افتخار می‌کنیم. به انقلابی‌ بودن ملت‌مان افتخار می‌کنیم. این انقلاب را باید حراست و حفاظت کنیم و باید مسیر تکاملی این انقلاب را ادامه دهیم، انقلاب برای استقلال است که امروز آن را با همه وجود لمس می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: انقلاب پیامش آزادی است که امروز این آزادی را در جامعه می‌بینیم، انقلاب برای دین‌باوری است که امروز می‌بینیم نسبت به دهه‌های گذشته چگونه دین و به ویژه اسلام در قلوب مردم حاکم است و راه و مسیر انقلاب را باید ادامه دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دومین یادگار امام جمهوری اسلامی ایران بود، امام در کنار انقلاب، نظام‌سازی کرد، هیچ کس فکر نمی‌کرد که امام طراحی یک نظامی را در دست‌های خارج فقه نجف خود برنامه‌ریزی کرده است. آنگاه که مباحث او راجع‌به ولایت فقیه تحت عنوان حکومت اسلامی منتشر شد، کسی فکر نمی‌کرد این برنامه امام برای حکومت آینده ایران در سال‌های پیش روست.

وی افزود: امام نظام جمهوری اسلامی ایران را طراحی کرد، نظامی که می‌توانست و می‌تواند الگویی برای سایر کشورها و برای جهان اسلام و جهانیان باشد. امام در این نظام‌سازی در کنار اسلامیت بر جمهوریت تکیه کرد و در نوفل‌لوشاتو اعلام کرد که نظام آینده ما، نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در تمام انقلاب‌ها بعد از انقلاب، صندوق نیست، سرکوب است. انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که امام بعد از انقلاب صندوق و آرای مردم را در پیش مردم پیشنهاد و به آن عمل می‌کند. در کدام انقلاب دنیا سراغ دارید که در کم‌تر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، مردم پای صندوق رأی دعوت شوند، آن هم در شرایطی که ناامنی‌ها و توطئه‌هایی در گوشه‌وکنار ایران مشاهده می‌شد.

روحانی خاطرنشان کرد: امام بدون ترس و هراس در آن شرایط از مردم دعوت کرد که پای صندوق رأی بیایند، امام در جایگاهی قرار داشت که اگر می‌خواست نظامی را به مردم  بدون صندوق و رأی پیشنهاد کند، مردم قبول می‌کردند و می‌پذیرفتند، اما امام این کار را نکرد، امام از مردم خواست خود پای صندوق رأی بیایند و با رأی آری یا نه، به نظام جمهوری اسلامی ایران آزادانه رأی مثبت یا منفی بدهند و 98.2 درصد از مردم ایران در دهم و یازدهم فروردین‌ماه 58، به جمهوری اسلامی رأی آری دادند.

وی افزود: امام شخصیتی است که از همان روزهای ابتدایی انقلاب به تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی اصرار داشت، دولت موقت همواره اصرار می‌کرد که شرایط برای انتخابات خبرگان آماده نیست که تأخیر بیفتد و امام اصرار داشت که مردم هرچه زودتر برای بار دوم  و برای انتخاب نمایندگان خود برای مجلس خبرگان قانون اساسی و تدوین قانون اساسی به پای صندوق رأی بیایند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: رأی مردم به قانون اساسی سومین حضور آنها در پای صندوق‌های رأی در اولین سال انقلاب بود و بعد مردم برای انتخابات ریاست جمهوری و سپس برای انتخابات مجلس شورای اسلامی پای صندوق رأی آمدندو 5 انتخابات در اولین سال انقلاب برگزار شد، در کدام انقلاب‌های جهان می‌توان یافت که نقش مردم تا به این حد پررنگ باشد و مردم در مدیریت کشور و حاکمیت ملی نقش خود را ایفاد کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: امام در هیچ‌گاه و هیچ شرایطی مسیری را که برای نظام اسلامی تعیین کرده بود، تغییر نداد، حتی در جنگ مردم زیر بمباران پای صندوق رأی برای انتخاب نمایندگان دور دوم مجلس رفتند، حتی آن روزی که 72 نفر از برترین شخصیت‌های این نظام به شهادت رسیدند، امام خم به ابرو نیاورد، حکومت نظامی اعلام نکرد، حتی در روزی که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر با هم شهید شدند، باز هم امام مسیر و راه را ادامه داد و این نشان آن طمأنینه و صلابت و قدرت امام است که مسیر جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب رأی مردم ادامه داد.

وی افزود: امروز ما باید از این میراث بزرگ پاسداری کنیم، از نظام جمهوری اسلامی ایران حراست کنیم. امروز وظیفه ما در برابر این نظام کارآمدی بیش‌تر نظام است،اگر می‌خواهیم از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ودیعه امام حراست کنیم و بدان استحکام بخشیم، باید کارآمدی و کارایی این نظام را بالاتر ببریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما با هدایت‌های مقام معظم رهبری در یکی، دو سال اخیر قدرت سیاسی خود را به رخ جهانیان کشاندیم و به دنیا نشان دادیم که با قدرت ملی با ایمان مردم و با مقاومت ملت و با زبان سیاسی، حقوقی و منطق‌مان چگونه می‌توانیم به خوبی از حقوق ملت ایران دفاع کنیم، سایه شوم جنگ را از سر مردم دور کنیم، حقوق ملت ایران را در مجامع بین‌المللی به رسمیت بشناسانیم تا به حقوق مردم اعتراف کنند و تحریم ظالمانه و دیوارها و زنجیره‌های تحریم را در هم بشکنیم و از حقوق خود دفاع کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: حق نفت و تجارت ما را دیگران گرفته بودند، حق معاملات بانکی‌ ما را دیگران گرفته بودند، می‌خواستند ملت ما را در برابر تا توطئه‌های صهیونیسم و استکبار تسلیم کنند، اما این ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری بود و این سرداران میدان دیپلماسی ما بودند که توانستند پیروزی سیاسی و بعد پیروزی اقتصادی را برای ملت ما به ارمغان بیاورند.

وی افزود: امام نظام را در اختیار ما گذاشته است که این نظام را روز‌به‌روز کارآمدتر و کاراتر کنیم و به جهانیان نشان دهیم که مسیر نظام جمهوری اسلامی همان مسیر اسلام است، اگر متحد باشیم و دست به دست هم دهیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم، مسیر ما مسیر دشواری نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اساساً خداوند حکم حرجی را از آغاز جعل نکرده است، مردم ما می‌توانند دنیایی آرام، عزتمندانه، قوی و مستحکم در برابر قدرت‌های جهانی داشته باشند و اگر ما به اصولی که از سوی اسلام برای ما مشخص شده عمل کنیم، در مسیر آن حرکت کنیم، این امر محقق می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: سومین یادگاری که امام در اختیار ما گذاشت، مسیر رهبری بود، اگر امام در ماه‌های پایانی زندگی خود گام‌های مهمی را برنمی‌داشت، معلوم نبود مسیر رهبری چگونه خواهد بود. اولاً لازم بود در قانون اساسی بازنگری شود و امام این زمینه را برای بازنگری آماده کرد. نامه امام به مجلس خبرگان، بازنگری بود که راه را مشخص کرد و فرمود مرجعیت برای رهبری نیاز نیست، اگر مجتهدی که از سوی نمایندگان ملت یعنی خبرگان مورد تأیید قرار گیرد، او فقیه مبسوط‌الید خواهد بود و به طور طبیعی ولایت امر و ولایت فقیه را به‌عهده خواهد گرفت و از سوی دیگر امام در سخنرانی که در جمع بزرگان نظام داشت، راه را برای اجماع آماده کرد.

وی افزود: در تمام نظام‌های دنیا به ویژه در انقلاب‌ها در سال‌های اولیه بحران جانشینی موضوعی است که ملتی را از پا درمی‌آورد، اما در نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس خبرگان رهبری ظرف مدت ۲۴ ساعت، تکلیف رهبری را بعد از امام مشخص و مقام معظم رهبری را به رهبری این امت و انقلاب اسلامی برگزید و این راهی بود که امام آن را برای ما هموار کرده بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز ما کشور آرام و باثباتی داریم و این علی‌رغم همه بی‌ثباتی است که متأسفانه در منطقه و دنیای اسلام وجود دارد، اگرچه ایمان، ایستادگی، وحدت و انسجام مردم در این امر مؤثر است، اما نقش ولی‌فقیه و رهبر معظم انقلاب به عنوان یک نقش تأثیرگذار و اصلی در وحدت و انسجام ملی در این امر مؤثر است.

روحانی خاطرنشان کرد: دشمنان ما باید آرزوی فاصله بین قوای سه‌گانه و همچنین این قوا با مقام معظم رهبری را با خود به گور ببرند. ما افتخار می‌کنیم که مجلس خبرگان رهبری صالح‌ترین و آگاه‌ترین فرد به شرایط کشور و زمان که دارای همه لیاقت‌ها بوده و هست به رهبری نظام و انقلاب انتخاب کرد و در طول ۲۷ سال گذشته امنیت، آرامش، وحدت و حرکت نظام در مسیر پیشرفت در سایه پرچمداری مقام معظم رهبری بوده و ما آن را دیدیم و ان‌شاءالله خداوند عمر پربرکت او را طولانی خواهد کرد و در سال‌های آینده نیز این وضعیت را خواهیم دید.

وی افزود: ما در مرقد امام جمع شدیم تا به امام بگوییم ما بار دیگر با راه و خط و میراث تو بیعت می‌کنیم، وظیفه ما حراست از میراث‌های امام است و احترام به خاندان بزرگوار امام است، به عنوان یکی از وظایفی است که در برابر آن همه ایثار و فداکاری امام بر دوش داریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما خوشحالیم که امروز در جمع و جامعه ما یادگار امام بزرگوار حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی حضور دارد و او به عنوان یکی از سرمایه‌های بزرگ برای حوزه علمیه قم و سرمایه فکری و سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی است که خداوند روز‌به‌روز محبوبیت این خاندان و خانواده را نزد مردم ما و هم در میان دنیای اسلام و مسلمانان بیش‌تر می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------