آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

محسن هاشمی: روحانی با رای بیشتری سال 96 رئیس جمهور می‌شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جریان میانه رو به صورت طبیعی از آقای دکتر روحانی برای تداوم ریاست جمهوری ایشان حمایت خواهد کرد و در صورتی که مسئله خاصی اتفاق نیفتاد، دکترروحانی با آراء بالاتری نسبت به دوره قبل رئیس جمهور خواهد شد

فضای سیاسی قبل از انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نگرانی هایی را از باب ایجاد اختلاف میان اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل که در انتخابات مجلس، با هم ائتلاف کرده بودند را ایجاد کرد. در همین رابطه محسن هاشمی رفسنجانی از شخصیت های جریان میانه رو و فرزند ارشد آیت الله هاشمی به آفتاب یزد گفت: « دوگانه اصلاح طلب - اصولگرا عملا در حال تبدیل شدن به فضای میانه روی- تندروی است که جریان میانه رو بخشی از اصولگرایان معتدل را نیز دربر می گیرد، بنابراین اگر جریان میانه رو هویت وانسجام بهتری پیدا کند طبیعتاً بخش زیادی از مشکلات و ناهماهنگی ها برطرف خواهد شد.»

مهندس محسن هاشمی مهم‌ترین پارامتر در آینده ایران و تعیین آرایش سیاسی کشور را اقتصاد می داند. وی در این باره می‌گوید: «جریان سیاسی که مخالف رابطه مسالمت‌آمیز ایران با دنیاست، وضعیت اقتصادی کشور را آشفته تر خواهد کرد و طبیعی است که نمی‌تواند در آینده سیاسی کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.»

گفتگوی تفصیلی آفتاب یزد با محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه می آید:

بحث ریاست مجلس شورای اسلامی پس‌از انتخابات اسفند ماه مطرح بود و به نظر می‌رسد باعث بروز اختلافاتی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شد. به نظر شما چگونه می‌توان فضای حاکم بر مناسبات این دو جریان را به سوی رفع اختلافات مدیریت کرد؟
بنده حدود یک ماه قبل از انتخاب هیات رییسه مجلس در مصاحبه به صورت مشروح در این باره صحبت کردم و آن جا گفتم که کشاندن موضوع انتخاب هیئت رئیسه مجلس به افکارعمومی و کف خیابان اشتباه است چرا که قرار نیست مردم رییس مجلس را انتخاب کنند، خوب برخی از دوستان به اشتباه در این مسیر رفتند وشرایط را حساس کردند و شاید برخی از اقلیت خاص هم به این فضا دامن زدند، البته خوشبختانه در جریان انتخاب هیات رییسه دائم، تا حدودی این فضا جبران شد. به عقیده من آرایش سیاسی جدیدی در حال شکل گیری است و دوگانه اصلاح‌طلب- اصولگرا عملا در حال تبدیل‌شدن به فضای میانه روی- تندروی است که جریان میانه‌رو بخشی از اصولگرایان معتدل را نیز دربرمی‌گیرد، بنابراین اگر جریان میانه رو هویت وانسجام بهتری پیدا کند طبیعتا بخش زیادی از مشکلات و ناهماهنگی ها برطرف خواهد شد.

آیا به نظر شما اقلیت خاص اصولگرا زیر پرچم فراکسیون ولایت در مجلس عمل خواهند کرد؟
به نظر بنده جریان خاص، حاضر نخواهد بود تحت مدیریت اصولگرایان معتدل در فراکسیون ولایت فعالیت کند که یا به صورت رسمی انشعاب خواهند کرد و مانند مجلس گذشته فراکسیونی با نام اصولگرایان تشکیل می دهند و یا به صورت غیررسمی اما هماهنگ با یکدیگر و جدا از اصولگرایان معتدل عمل خواهند کرد.


علت این اتفاق نیز روشن است، در موضوعات اساسی بین اصولگرایان معتدل و آنها اختلاف وجود دارد که برجام و تک دوره ای شدن دکتر روحانی در مسئولیت ریاست جمهوری از نمونه های آن است، در حالی که رئیس مجلس از برجام و رییس جمهور حمایت می کند، اصولگرایان خاص در پی تضعیف آن هستند و طبیعی است که در سایر موارد نیز اختلافات مشابهی رخ دهد.

در این صورت فراکسیون امید می تواند در مصوبات بسیار تاثیرگذار باشد؟
دقیقاً. اگر فراکسیون امید مشی اعتدالی خود را حفظ کند قادر خواهد بود به عنوان فراکسیون اکثریت نسبی برتصمیمات مجلس تاثیرات مهمی بگذارد.

به نظر می رسد اقلیت خاص اصولگرایان به دنبال ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل به خصوص در آستانه انتخابات 96 هستند. به عقیده شما راهبرد اصلاح طلبان در حفظ ائتلاف میان خود واصولگرایان معتدل چیست؟
اگرهوشمندی لازم در جریان اصلاح طلب واصولگرایان معتدل وجود داشته باشد طبیعی است که این انسجام حفظ خواهد شد، شما می بینید هر از گاهی برخی از افراد در هویت اصولگرایی یا اصلاح طلبی، با اظهاراتی تند وتحریک آمیز قصد تخریب و ایجاد اختلاف دارند.
بنابراین اگر جریان ها بتوانند روند مثبت درون خود را حفظ کرده و به افراد خاص فرصت میدان داری ندهند، انسجام خود را حفظ خواهند نمود.

آینده کوتاه مدت و بلند مدت آرایش سیاسی کشور را چگونه پیش بینی می کنید؟
وقتی شما می توانید پیش بینی درستی از شرایط داشته باشید که مولفه ها و پارامترهای موثر در تعیین وضعیت را درست شناسایی کنید. به نظر من مهمترین پارامتر موثر در آینده ایران، بحث اقتصاد است.
ما در شرایط فعلی یک رکود بلند مدت تورمی را تجربه کردیم و با این قیمت جهانی نفت، حتی با وجود رفع تحریم ها، نباید انتظار درآمدهای باد آورده وهنگفت دهه هشتاد(دولت احمدی نژاد) را داشته باشیم.


به عبارت دیگر ما خود را باید برای تداوم شرایط سخت فعلی در عرصه اقتصاد حتی با فرض گشایش در سیاست خارجی و رفع تحریم ها آماده کنیم و طبیعتاً اگر براثر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یا عوامل دیگر داخلی وخارجی در پرونده هسته ای مشکلی ایجاد شود شرایط به مراتب سخت تر خواهد شد.

شرایط سخت اقتصادی یعنی 5میلیون نفر بیکار، یعنی رشد منفی اقتصادی در مجموع 5سال، یعنی 40 میلیون نفر زیر خط فقر و 20میلیون نفر فاقد حداقل شرایط زندگی، و یعنی ورشکسته‌بودن سیستم بانکی.
این شرایط اقتصاد کشور است و با شعار دادن هم اصلاح نمی شود، طبیعی است که مردم به کسی نیاز دارند که برنامه اجرایی روشنی برای رفع معضلات اقتصادی داشته باشد واین برنامه باید توسط سیاست خارجی کشور حمایت شود.

طبیعی است که با این قیمت نفت، دولت دچار کمبود منابع است، منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور باید هم توسط بخش خصوصی داخلی وهم سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود و متاسفانه بخش خصوصی داخلی که عمدتا در اختیار نهادها وشبه نهادهاست در دهه اخیر عمده منابع خود را به ساخت‌وساز تجاری و مسکونی لوکس اختصاص داده و با رکود فعلی دچار بحران شده است و باید سیاست ها وسبد دارایی های خود را اصلاح کند.


بنابراین سرمایه گذاری در دوره پیش رو می‌تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد تا از طریق افزایش تولید هم ایجاد اشتغال کند وهم با درآمد مالیاتی به دولت کمک کرده وهم تراز بازرگانی کشور را بهبود ببخشد.


با این شرایط، جریان سیاسی که مخالف رابطه مسالمت‌آمیز ایران با دنیاست، وضعیت اقتصادی کشور را آشفته‌تر خواهد کرد و طبیعی است که نمی‌تواند در آینده سیاسی کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.
البته روند کوتاه مدت نیز به همین سمت حرکت می کند. نتایج انتخابات سال 1392 و 1394 نیز نشان داد که افکارعمومی به جریان میانه رو تمایل دارند واین تمایل را در هفتم اسفند نیز تکرار کردند.

به نظر می رسد سخنان رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام (ره) نیز تحقق این روند را محتمل کرده است؟
دقیقاً تحلیل محتوای سخنان رهبرانقلاب در سالگرد امام، نشانه های مثبتی را از حمایت نظام از این روند در خود دارد. ایشان بر حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سخنان خود تاکید کردند، جریانات خاص را از تضعیف دولت برحذر داشتند و اخیرا نیز از وجود بیکاری و وضعیت معیشتی نامناسب بخشی از جامعه ابراز نارضایتی کردند.


همه این ها نشان می‌دهد مسئولین کشور در جریان مسائل اصلی جامعه هستند و راه‌حل را می دانند. طبیعی است که مشکل اقتصاد با شعار دادن حل نمی شود، اقتصاد نیازمند امنیت و ثبات است و بحران‌سازی‌ها روی آن اثر منفی دارد.


بنابراین نظام متوجه مسائل کلیدی کشور است و همین امضا و اجرای برجام با وجود همه هیاهوهای تبلیغاتی که علیه آن می شود ، حکایت از اراده نظام برای حل مسائل مردم دارد. البته در این میان باید جریان میانه رو نیز با هوشمندی حرکت کند و به اعتمادسازی با حاکمیت و جلوگیری از تندروی ادامه دهد.

استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات 96 چیست؟
جریان میانه رو به صورت طبیعی از آقای دکتر روحانی برای تداوم ریاست جمهوری ایشان حمایت خواهد کرد و در صورتی که مسئله خاصی اتفاق نیفتاد، دکترروحانی با آراء بالاتری نسبت به دوره قبل رئیس جمهور خواهد شد. اصولگریان معتدل نیز تاکنون نسبت به این اتفاق موضع منفی نگرفته اند و نشانه ای وجود ندارد مبنی براینکه بخواهند راه خود را از مسیر دولت اعتدال جدا کنند.

نقش استراتژیک آیت الله هاشمی رفسنجانی را در حفظ ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی چند دهه است که تقویت جریان اعتدال را در کشور دنبال می کند و طبیعی است که ایشان مورد رجوع و مشورت بسیاری از شخصیت ها و مسئولان قرار دارد وهمواره بر ضرورت پرهیز از افراط و تفریط وحفظ میانه روی واعتدال تاکید دارند و در سال های اخیر خوشبختانه در بین شخصیت های سیاسی و نخبگان این تفکر پذیرش بیشتری یافته است.
      
آفتاب یزد – سید محسن امامی فر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------