آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

رییس جمهور: انقلاب به معنی داد کشیدن و سر و صدا نیست/ از جیب مردم شعار ندهیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 رییس جمهور در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان:
انقلاب به معنی داد کشیدن و سر و صدا نیست/ از جیب مردم شعار ندهیم

رییس جمهوری با تاکید براینکه "باید به دانشگاه ، اساتید و دانشجویان اعتماد کنیم"، گفت: دولت یازدهم همه تلاش خود را برای ایجاد محیطی آزادتر و امن تر در دانشگاه ها بکار گرفته و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی سه شنبه شب در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان اظهارداشت: اساتید دانشگاه ما برای پیروزی این انقلاب زندان‌ها متحمل شدند ودانشگاهیان در متن انقلاب حضوری فعال داشتند و امروز نیز دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان در خط مقدم تعالی و خدمت به جامعه و کشور هستند و به هیچ وجه نباید به دانشگاه و دانشجو با عینک امنیتی نگریست.

رییس جمهور اظهارداشت: اگر می‌خواهیم شعار بدهیم، لطفاً از جیب مردم شعار ندهیم و از جیب خودمان شعار دهیم. اساس قانون اساسی این است که اداره کشور با مردم و رای آنان است و همه مقام‌ها نیز با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود. اگر این چنین است پس در اداره کشور باید رأی، نظر و خواست مردم مورد توجه ما باشد. همه تلاش دولت یازدهم بر این بوده که محیط دانشگاه‌های ما محیط آزاد‌تر و امن‌تر باشد.

روحانی گفت: اینکه دانشجویی آگاهانه و آزادانه به سمت انقلاب، مصالح کشور و اسلام و اخلاق می‌رود و راه را باور می‌کند، مهم است. باور را مگر می‌شود با اجبار بوجود آورد؟ باور باید با آگاهی و آزادی شکل گیرد. نباید فراموش کرد که این دانشگاه‌ها در متن انقلاب بودند و اساتید ما در سالهای ۴۱ و ۴۲ بخاطر انقلاب به زندان رفتند. اکنون چطور می‌توان با نگاه دیگری به دانشگاه و اساتید نگریست. مگر می‌شود با عینک امنیتی به دانشگاه و دانشجو نگاه کرد؟

رییس جمهوری افزود: دانشگاه و اساتید، اعضای هیأت علمی و دانشجویان ما در خط مقدم تعالی و خدمت به کشور و جامعه هستد. اگر ما می‌گوییم انقلاب، انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. انقلاب به معنی داد کشیدن و سر و صدا نیست. انقلاب‌‌ همان استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی است و چیز دیگری نیست. اگر ما دنبال استقلال کشور و در مقطع فعلی دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم، بدون علم، دانش و دانشگاه امکان‌پذیر نیست. چرا ما به دانشگاه اعتماد نمی‌کنیم بعد می‌خواهیم دانشگاه به ما اعتماد کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه «باید به دانشگاه اعتماد کنیم»، افزود: دانشگاه امروز بار سنگینی را در مسیر توسعه کشور بر دوش دارد و دولتی می‌تواند موفق باشد که در تمام زمینه‌ها از دانشگاه استمداد طلبد و پیوند دانشگاه با دولت و دولت با دانشگاه باید مستحکمتر شود.

روحانی با طرح این پرسش که «مگر امکان پذیر است دولتی بخواهد مسایل اقتصادی را حل و فصل کند و در سیاست موفق باشد، اما از نظرات اساتید دانشگاه استفاده نکند؟»، گفت: بدون بهره گیری از دانش و تخصص دانشگاهیان نمی‌توان مسایل اساسی کشور را حل و فصل کرد.

رییس جمهور به نقش برجام در تقویت ارتباط بهتر با مراکز علمی جهان اشاره کرد و با بیان اینکه «پیشرفت علم بدون ارتباط با جهان کند خواهد بود»، گفت: می‌گویند اگر اساتید ما با اساتید دیگر کشور‌ها و اگر فناوری ما با فناوری خارج از کشور در ارتباط باشد، ممکن است خطراتی کشور را تهدید کند و باید این رابطه را قطع کرد و این در حالی است که نمی‌توان درهای کشور را بست و انتظار پیشرفت علمی و اقتصادی داشت.

روحانی افزود: امروز فضایی ایجاد شده و ما باید از این فضا استفاده کنیم. چرا هر روز یک مشکلی را در فضای رسانه‌ها برای دولت بوجود می‌آورند. ممکن است برخی‌ها از شرایط و گشایشی که برای کشور ایجاد شده خیلی عصبانی باشند و البته ما پاسخ آن‌ها را به موقع خواهیم داد و برای مردم حقایق را روشن خواهیم کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه طی پنج ماه وپنج روزی که از برجام می‌گذرد روزی نیست که گشایشی در مسیر منافع ملی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور حاصل نشده باشد، گفت: دولت سال گذشته که سال بسیار سختی بود، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در عمل به پیش برد و پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی بر واردات، جلوگیری از اثرگذاری کاهش شدید بهای نفت در اقتصاد کشور و تک رقمی کردن تورم، نشان دهنده موفقیت اجرای عملی سیاستهای اقتصاد مقاومتی بود.

روحانی اظهارداشت: دولت یازدهم مجری اقتصاد مقاومتی است و ما برای اینکه به نقطه مطلوب اهداف ملی برسیم، باید شجاعت امام حسن مجتبی (ع) را داشته باشیم و از حرف و ناسزا برخی‌ها نهراسیم چرا که مردم در پای صندوق‌های رای نشان دادند که این تبلیغات بر آنان اثر گذار نیست.

رییس جمهور تاکید کرد: خواست دولت یازدهم رابطه نزدیک‌تر همه اساتید و دانشگاه‌ها با دولت است و تلاش می‌کند فضای بازتری در دانشگاه‌ها ایجاد شود و اختیارات به دانشگاه‌ها و اساتید بازگردد چرا که شکی نیست اساتید انقلابی، متدین و دلسوز کشور ما بهتر می‌توانند راجع به مصالح دانشجو، دانشگاه و آینده علم و فناوری نظر بدهند و سیاست‌ها را اجرا کنند.

روحانی در ابتدای این مراسم نیز با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) امام صلح و مهربانی و کریم اهل بیت گفت: شهامت، شجاعت و ایستادگی در میدان جنگ و نبرد عمدتا مطرح می‌شود اما گاهی شجاعت و شهامتی بالا‌تر از دوران جنگ نیاز است و آن شجاعت صلح است.

رییس جمهور افزود: رسول خدا در میدان جنگ بدر و احد ایستادند اما در صلح حدیبیه که قران آن را فتح المبین می‌نامد، برخی از یاران به ظاهر نزدیک پیامبر زبان به اعتراض گشودند و گفتند چرا در این قرارداد، برخی از خواست‌های کفار را پذیرفتید.

روحانی افزود: متاسفانه برخی‌ها که هرگز میدان انقلاب و جنگ را ندیده‌اند به گونه‌ای از کشور و نظام حرف می‌زنند که انسان را دچار شگفتی می‌کنند. امام حسن مجتبی (ع) به ما درس مصلحت جامعه و امت اسلامی و کشور دادند. شعار دادن، سخن گفتن و فریاد زدن کار مشکلی نیست وبسیار آسان نیز هست اما حل مساله مهم است و اینکه باری را از دوش مردم برداریم.

در این مراسم شماری از اعضای هیأت علمی و روسای دانشگاه‌های کشور در سخنانی دیدگاه‌ها و نظرات خود را با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

علی جعفریان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی فعالیت دارند، اظهار داشت: وضعیت دانشگاه‌های کشورمان در این سه حوزه در سطح منطقه کم‌نظیر است و چنانچه حمایت‌های ویژه‌ای از دانشگاه‌های بر‌تر کشورمان انجام شود، می‌توانند در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه ارایه خدمت با اجرای طرح سلامت، شاهد ارتقاء کمی و کیفی هستیم و در بحث بهداشت تا پایان سال ۹۵ شهر تهران به طور کامل تحت پوشش شبکه بهداشت قرار خواهد گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با تأکید بر اینکه در مجموعه دانشگاه‌ها علوم پزشکی، پرداخت‌های خارج از روال عادی و قانونی وجود ندارد، گفت: در خصوص حقوق‌های پرداختی به عده‌ای کارانه پرداخت می‌شود که بسیار کمتر از کارکرد واقعی اعضای هیأت علمی و برخی پزشکان متخصص است، اما متأسفانه عده‌ای با تغییر واقعیت، اخبار مربوط به فیش‌های حقوقی را انعکاس می‌دهند که کاملاً بی‌انصافی است.

احمد پاکتچی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در سخنانی موضوع تحول در علوم انسانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیازمند تحول پرشتاب در رشته علوم انسانی هستیم و این بیش از همه به مدیریت منسجم و یکپارچه احتیاج دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: اگر به دنبال مسیر پیشرفت در حوزه علوم انسانی هستیم، باید نگران زبان‌ها و متد‌ها و مبانی فردی در علوم انسانی بود. نگرانی اصلی این است که با دانش‌هایی مواجه باشیم که زبان و مبانی فردی داشته باشند و این قابل درک نیست چرا که علم یک پدیده جمعی است.

الهام طلاچیان رییس بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) نیز در این مراسم در سخنانی اهمیت موضوع خدمت را مورد تأکید قرار داد و گفت: معلمی و طبابت نمادی از دو خدمت بزرگ در جامعه محسوب می‌شوند که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر هستند.

وی در ادامه با تقدیر از اقدام دولت در اجرای نظام سلامت، گفت: اجرای نظام سلامت رضایت مردم را افزایش داده است و همگان شاهد تحول چشم گیری در ابعاد خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم هستند.

رضا صراف معاون فرهنگی دانشگاه امیر کبیر نیز با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و اقداماتی که دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند داشته باشند، اظهار داشت: بدون داشتن اطلاعات و آمار دقیق به هیچ وجه نمی‌توان سیاستهای اقتصاد مقاومتی را عملی کرد و چنانچه همه ارکان نظام اطلاعات خود را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند، می‌توان در مسیر رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومت شتاب ایجاد کرد.

فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت تولید علم در کشور، گفت: یکی از سه رکن برنامه ششم توسعه پیشتازی در زمینه تولیدات علمی واقعی است که خوشبختانه با تلاش موسسات و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی تولیدات علمی ایران در سال‌های اخیر ارتقا و پیشرفت خوبی داشته است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه امروز جنبش علمی ایران به عنوان پدیده‌ای نوظهور باعث رشد علمی در مراکز معتبر جهان شده است، اظهار داشت: فراهم کردن فرصت و شرایط مطلوب برای فعالیت و تحصیل دانشجویان و محققین بویژه در علوم پایه در داخل کشور باعث رشد تولیدات علمی در داخل و مانع از خروج ارز و دانشجویان ما به خارج از کشور خواهد شد.

محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در سخنانی با تقدیر از ارتقا جایگاه سلامت مردم در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت و بیمه شدن رایگان ١١ میلیون ایرانی، کاهش پرداخت هزینه از سوی مردم، ساخت کلینیک‌های تخصصی، توجه به امکانات درمانی بیمارستان‌ها و کاهش قیمت وسایل درمانی و پزشکی از جمله اقداماتی است که مردم را به کارآمدی نظام در حوزه درمان امیدوار کرده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه بهداشت و سلامت و آموزش افزود: تداوم رضایت مردم و رهبری و مراجع نیازمند تداوم حمایت دولت و مجلس از بخش سلامت در اجرای طرح تحول سلامت است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------