آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

روحانی: قول می دهم امسال سال گشایش ها باشد/ دستگاههایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس جمهور با بیان اینکه در نوروز 95 به مردم وعده داده که شاهد سال بهتری خواهیم بود، گفت که امروز در این باره بسیار امیدوارتر از روز اول سال 95 است.

امروز نسبت به داشتن سالی بهتر امیدوارترم
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی امشب خود با اشاره به اینکه دولت در سال 94 با مشکلات زیادی همراه بود، اظهار کرد: مذاکرات با فراز و نشیب پیش رفت و در 26 دی ماه 94 اجرای آن آغاز شد؛ از سویی به خاطر کاهش بی‌سابقه قیمت نفت فشار اقتصادی برای مردم وجود داشت.

وی افزود: من امیدوار بودم امسال سال گشایش‌ها باشد و هر روز که پیش می رویم با کمک مردم و سایر قوا بتوانیم قدم‌های موثرتری برای سربلندی و رفاه مردم برداریم. اکنون من نسبت به روز اول سال 95 بسیار امیدوارتر هستم.

روحانی با اشاره به اوضاع امنیتی منطقه اظهار کرد: دولت این افتخار را دارد که در طول این سه سال و در چهار ماهه اول امسال در کنار قوای مسلح و همت مردم یک آرامش و ثبات بی‌نظیری را ایجاد کند. ایران همواره منطقه ثبات بوده و در امنیت و ثبات کشورهای همسایه هم تأثیرگذار است.

روحانی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: گرچه ما هنوز آمار اولیه از سه ماه اول سال در زمینه شد اقتصادی نداریم اما همه علائم به ما می‌گوید حرکت کشور رو به جلو است. من بسیار امید دارم به هدف رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم. علائم هم این را به ما می‌گوید. یکی از این علائم مصرف برق در بخش صنعت است که در چهار ماه اول امسال ما شاهد رشد 4.2 درصد در مصرف برق در صنعت بودیم که این علامت به معنای حرکت کشور در مسیر توسعه است. از سویی ما در این چهار ماهه اول سال شاهد این هستیم که 461 هزار نفر نسبت به پارسال بیشتر در تأمین اجتماعی بیمه شده‌اند. این هم یکی دیگر از علائم رشد کشور است.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با تأکید بر اینکه در صادرات غیرنفتی هم یک حرکت بسیار خوبی را شاهدیم تصریح کرد: در چهار ماهه اول سال 95 میزان صادرات ما 13.4 میلیارد دلار و واردات ما 12.9 میلیارد دلار بوده است. در واقع صادرات از وادرات پیشی گرفته است. البته واردات کالاهایی مصرفی بد است که در داخل مشابه آن تولید شود والا واردات قطعات برای تولید خوب است. مسیر حرکت کشور هم به سمت مسیر مثبت اقتصادی است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

رئیس جمهور همچنین درباره تلاش‌های دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: طبق آماری که از مسئولان مربوط به من رسیده در یک سال گذشته آمار قاچاق کاهش یافته و به رقم 15 میلیارد رسیده است. در این زمینه باید نیروهای مسلح و مرزبانی تلاش بیشتری بکنند و زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم بهتر می‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم. عزم دولت در مبارزه با قاچاق جدی است و البته سایر قوا و نیروهای مسلح هم باید به کمک دولت بیایند.

برجام سایه شوم تهدید را از سر مردم برداشت
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود با مردم در خصوص بدعهدی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام گفت: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می‌گیریم باید یک جور حرف بزنیم یعنی کمبودها، کاستی‌ها و اهمال آن‌ها را به رخشان بکشیم و وقتی با مردم حرف می‌زنیم باید طرف دیگر قصه را نیز برای‌شان توضیح دهیم.

وی افزود: طرف مقابل ما اهمال‌هایی داشته است ، اما در عین حال برجام فضای خوبی در کشورمان به وجود آورده است.

رئیس جمهور کشورمان با سپاس از مسئولین نفتی کشور اظهار کرد: مسئولان در این حوزه کار بزرگی انجام دادند و تولیدات صادرات نفتی و میعانات بسیار بالا رفت و تقریباً به شرایط قبل از تحریم بازگشتیم که این آمادگی از قبل از اجرای برجام ایجاد شده بود و امروز ما با آمار و ارقام خوبی در این رابطه مواجه هستیم.

روحانی با نشان دادن نموداری از آمار و ارقام تولیدات و صادرات نفت خام در 10 ماهه اول سال 94 و پس از آن خاطرنشان کرد: تولیدات و صادرات ما چیزی حدود یک میلیون بشکه در عرض چهار ماه افزایش داشته است که این رقم بسیار خوبی است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

وی افزود: یکی دیگر از آثار برجام علاوه بر افزایش فروش و تولیدات نفت خام و میعانات این است که آن‌ها تا دیروز به ما تحمیل می‌کردند که چقدر باید بفروشیم و به چه کشورهایی باید صادر کنیم و فروش داشته باشیم، اما امروز این عزت را داریم که هر تعداد بشکه و با هر ارزی که خواستیم فروش و صادرات داشته باشیم و این از لحاظ سیاسی و انقلاب در جهت استقلال کشور بسیار مهم و قابل توجه است؛ چرا که می‌توانیم در برابر قدرت‌های بزرگ این‌گونه ایستادگی کنیم.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: امروز 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود و دوران پسابرجام فرصت خوبی را برای دسترسی به اموالمان در کشورهای دیگر، در حوزه بیمه، کشتی‌رانی و فروش نفت فراهم کرده است.

روحانی همچنین تصریح کرد: اگر شرایط قبل از برجام و مذاکرات دولت یازدهم و توفیقاتی را که به دست آمده را ببینیم، شاهد خواهیم بود شرایط این گونه بود که باید فقط یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و با تصویب تحریم‌ها به مرور زمان  این مقدار ، 20 درصد کاهش پیدا می‌کرد. در عین حال شرایط دسترسی به اموالمان هر روز سخت‌تر می‌شد، کشورها سخت‌گیری می‌کردند و در حوزه‌های دیگری همچون پتروشیمی، فلزات گرانبها و خودرو هم نمی‌توانستیم صادرات داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالای سر ما دفع شد، ادامه داد: شش یا هفت قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و شرایط طوری بود که هر لحظه ممکن بود یک جنگ و یا آتش ناخواسته در کشور ما ایجاد شود. اما با تصویب برجام ایران‌هراسی از بین برده و تهدید از سر ما برداشته شد.

روحانی خاطرنشان کرد: توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده و مردم با ایستادگی، مقاومت، اتحاد و با هدایت رهبر شجاعشان حقشان را بازستاندند پس لطف کسی نبوده بلکه در سایه‌ی این مقاومت ما به پیروزی رسیدیم البته از ابتدا گفتیم که دنبال برد ـ برد هستیم و طرف مقابل هم احساس پیروزی می‌کند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: آن‌ها امروز می‌گویند ما آن‌ها را از ساخت بمب دور کردیم. بگذار دلشان خوش باشد چرا که با فتوای مقام معظم رهبری ما اصلاً دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبودیم، بنابراین مهم‌ترین مسئله احقاق حقوقمان است که به آن دست پیدا کردیم و در بسیاری از زمینه‌ها شرایط بهتری برای مردم فراهم شده است.

اگر در برجام حسن نیت رعایت می‌شد چه بسا در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کردیم
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی درباره اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام گفت: اگر طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل می‌کرد، ما شرایط بهتری داشتیم. اکنون قطعاً سنگ‌اندازی‌هایی توسط کسانی که با اصل برجام مخالف بودند انجام می‌گیرد. برخی کشورهای منطقه از روی کودک‌صفتی خود و همچنین رژیم صهیونیستی مخالف برجام‌اند و سنگ‌اندازی می‌کنند. کنگره و جمهوری‌خواهان نیز این اقدامات را انجام می‌دهند و دولت آمریکا مجبور است برخی مصوبات آن‌ها را وتو کند.

وی گفت: همانطور که رهبری فرمودند اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل می‌کرد هم به نفع منطقه و هم به نفع خودش بود. رهبری گفتند برجام یک آزمایش برای طرف مقابل بود. اگر آمریکا با حسن نیت برجام را رعایت می‌کرد و جلوی سنگ‌اندازی‌ها و کندکاری‌ها را می‌گرفت، چه بسا به طرف مقابل اعتماد می‌کردیم و در یک موضوع دیگر با آن‌ها مذاکره می‌کردیم که مذاکرات به نفع آن‌ها، ما و منطقه بود اما متأسفانه آن‌ها این آزمایش را به خوبی انجام ندادند. ما باید حواسمان هم جمع باشد.

رئیس دولت یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه برجام حاصل وحدت و انسجام ملی، همکاری همه قوا، حمایت مردم و رهنمودهای رهبری بود خاطرنشان کرد: امروز هم برای استفاده از فرصت به وجود آمده باید در کنار هم باشیم تا اگر دیدیم طرف مقابل می‌خواهد بدعهدی کند همه مقابل او بایستیم.

روحانی درباره دستاوردهای برجام تصریح کرد: برجام در برخی مسائل همانند صادرات نفت و گاز، کشتیرانی، بیمه و نقل و انتقالات پول خیلی خوب اجرا شد، بعضی‌ جاها مثل فعالیت بانک‌های بزرگ به کندی پیش رفت و در برخی مسائل دیگر مثل نقل و انتقالات ذخایر و یا تبدیل ذخایر ما به ارز کم و بیش مشکل وجود دارد اما روند کلی این گونه است که گشایش‌های بیشتری پیش روی ماست.

روحانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت دولت برای مبارزه با فساد و فیش‌های نامتعارف گفت: فیش‌های حقوقی حرکت خیری بود. در این موضوع افراد با نیات مختلف فیش‌های حقوقی را دنبال کرده بودند اما این مسئله در نهایت به نفع کشور و مردم ما شد و در مسیر درست برخورد با فساد و شفافیت قرار گرفت. در این بین نقش فضای مجازی هم بسیار موثر بود. برخی دنبال فیلتر شبکه‌های مجازی بودند اما تأکید دولت یازدهم بر استفاده از فضای مجازی بود زیرا بیش از 60 درصد مردم برای تفریح و سرگرمی از فضای مجازی استفاده می‌کنند و 20 تا 30 درصد مردم برای اخبار، اطلاعات یا مسائل علمی از این شبکه‌ها بهره می‌گیرند. مردم ما هوشیار و بیدار هستند و با آگاهی خود نمی‌گذارند فضای مجازی مورد سوءاستفاده عده‌ای قرار بگیرد.

به گفته رئیس جمهور باید از فضای مجازی به نفع کشور استفاده کرد و دولت به دنبال ساخت شبکه اطلاعات ملی است.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین با بیان اینکه اساس مسئله در فیش‌های حقوقی شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات است تأکید کرد: در مبارزه با فساد، رانت، سوءاستفاده و قاچاق باید همه کنار همدیگر باشیم و این مسئله را جناحی نکنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با فیش‌های حقوقی به این مسئله رسیدم که در موضوع امور استخدامی و اداری یک معاونت جداگانه تشکیل بدهم که با حکم امروز من سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی ایجاد شد. ما باید به تشکیلات‌مان سامان دهیم تا از فساد دور شویم نه اینکه اجازه دهیم فساد رخ دهد سپس به مقابله با آن برویم.

روحانی تشکیل نهادهای عمومی غیردولتی و قوانین مربوط به حقوق و دریافتی را ریشه‌های فیش‌های نامتعارف دانست و گفت: متأسفانه شکاف‌ها و استثناهایی در قانون مربوط به دریافتی‌ها وجود داشت که موجب سوءاستفاده شد. از سویی نهادهای عمومی غیردولتی هم تحت کنترل دولت نبود. اولین باری که مسئله دریافتی‌های نامتعارف در دولت مطرح شد زمانی بود که مقررات بودجه اجرایی 95 در دولت طرح شده بود. آن‌جا بحث شده بود که عده‌ای حقوق نامتعارف می‌گیرند و از  وام‌های نامتعارف بهره می‌گیرند که البته همانجا مقررات خوبی در دولت وضع شد اما همزمان با آن مسئله فیش‌های حقوقی در جامعه مطرح شد و معلوم شد برخی حقوق‌ها در چارچوب متعارف نیست.

وی ادامه داد: بندهایی مثل پاداش، کارانه یا رفاهیات در حقوق‌ها آمده بود یا اینکه برخی هیئت مدیره‌ها برای خودشات تصمیم می‌گرفتند که من گفتم لایحه شفافیت و ذی‌نفعان تهیه شود تا این مسئله تکرار نشود.

روحانی با بیان اینکه ما متوجه شدیم برخلاف انصاف دریافت‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: تصمیمات خوبی در این زمینه شروع شد. همه قوا و رهبر انقلاب هم کمک کردند و در نهایت شورای حقوق و دستمزد میزان حقوق را مشخص کرد. البته لازم است بگویم کارمندان از این مسئله کاملاً مبرا هستند. در این زمینه حقوق آن‌ها کاسته نمی‌شود و این‌ها همه شایعه است. ما چند هزار مدیر دولتی و غیردولتی داریم و آنهایی که حقوق نامتعارف داشتند به یک درصد مدیران هم نمی‌رسند. بنابراین تخلفات عام نبود اما مهم بود.

رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: تخلفات به وسیله سوءاستفاده از قانون بوده و این پول‌ها برمی‌گردد و اگر فسادی هم انجام شده به قوه قضاییه معرفی می‌شود. دولت به این موضوع حساس است و در مقررات جدید دولت، بحث حقوق و فوق‌العاده مطرح نیست بلکه به مجموع دریافتی بازمی‌گردد که از حدی بالاتر نرود.

قرار است سود تسهیلات 18 درصد و سود سپرده‌ها 15 درصد باشد
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: هدف نظام در سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی این بود که بخش‌های غیرضروری که ضرورتی ندارد، تصدی آن‌ها بر عهده دولت باشد به مردم واگذار شود اما اجرای بد اصل 44 بسیاری از این مسائل و فسادها را به وجود آورد؛ چرا که بسیاری از این واگذاری‌ها به بخش‌های عمومی بود و بخش بزرگی از فساد همین جا رقم خورد.

وی ادامه داد: بخش بسیار کمی از این واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی داده شد و تلاش ما این است که این واگذاری‌ها به درستی انجام گیرد. اقتصاد باید به خود مردم واگذار شود، باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و موانع را از جلوی پای آن‌ها برداریم. دولت باید حامی بخش خصوصی باشد. چارچوب‌ها و امنیت را برای آن‌ها تعیین و تأمین کند، بنابراین اگر مدیریت ما دقیق باشد ریشه بسیاری از مفاسد خشکانده خواهد شد.

روحانی همچنین درباره اقدامات دولت برای رونق بیشتر تولید داخل اظهار کرد: ما برای اینکه در بخش تولید کشور را در مسیر رونق قرار دهیم نیاز به سرمایه داخلی، سرمایه خارجی، بودجه دولت و یا حمایت بانک‌ها داریم.

وی با بیان اینکه بودجه دولت محدود است و نمی‌تواند تحولات بزرگ را ایجاد کند تصریح کرد: سرمایه داخلی نیز بدون کمک بانک‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشند بنابراین بانک‌ها باید متحول شوند و ما بسته‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح امور بانکی تقدیم مجلس کردیم که می‌تواند منشاء تحول باشد. طبق آن تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها بیشتر و در عین حال نرخ سودها کمتر می‌شود و دولت در این زمینه با بانک‌ها در حال مشورت و رسیدن به تفاهم است.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: قرار است سود تسهیلات 18 درصد و سود سپرده‌ها نیز 15 درصد باشد و چون تورم کاهش پیدا کرده این کار شدنی است.

روحانی همچنین گفت: از سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم روند کاهش مداوم تورم را شاهد بودیم. پیش‌بینی ما این بود که در سال 96 به تورم یک‌رقمی برسیم اما امسال تورم 9.5 درصد شد و ما در این مسئله شرایط خوبی را ایجاد کردیم.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

وی در رابطه با این‌که برخی تحلیل‌ها کاهش تورم را در کنار تشدید رکود ارزیابی می‌کنند اظهار کرد: سال 93 ما یک بار توانستیم از رکود عبور کرده و به رشد 3 درصد برسیم، اما در ادامه راه قیمت نفت کاهش پیدا کرد و سال 94 با مشکلاتی رو به رو شدیم. اما ان‌شاءالله امسال رشد 5 درصد را خواهیم داشت و می‌توانیم از رکود هم عبور کنیم که این کار نیازمند تشدید سرمایه‌گذاری و رشد فناوری دارد. در مجموع من سال خوبی را در بخش کشاورزی و صنعت می‌بینم و حرکت‌های خوبی در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

روحانی یادآور شد: تلاش می‌شود که امسال 36 پروژه بزرگ و عظیم به ثمر و نتیجه برسد و ان‌شاءالله بیش از 10 سد در کشور تکمیل می‌شود. باید بدانیم اگر در برجام به نتیجه برسیم یا نرسیم راه ما اقتصاد مقاومتی است و باید اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا داشته باشیم. شفافیت جزو همین چارچوب اقتصاد مقاومتی است و اگر همه ابعاد آن اجرا شود قطعاً تحول بزرگی رخ خواهد داد.

نباید آبروی مردم توسط رسانه‌ها و تریبون‌ها خدشه‌دار شود
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه برجام زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی احیا می‌کند، اظهار کرد: اکنون در کشور 2500 شرکت دانش‌بنیان فعال شده‌اند. در جلسه‌ای نماینده جهاد دانشگاهی می‌گفت آنقدر شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که نمی‌دانیم که با کدامشان پس از برجام کار کنیم. درواقع یکی از گشایش‌های برجام دریافت فناوری جدید است و برجام زمینه را برای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه هدف ما رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است خاطرنشان کرد: در کشور 11 میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم و جزء 5 کشور اول دنیا در زمینه فارغ‌التحصیلان مهندسی هستیم. 47 درصد جمعیت کشور بین 15 تا 40 سال است. بیکاری جوانان تحصیل‌کرده بار زیادی بر دوش ما گذاشته است.

روحانی افزود: در یک سال اخیر 250 نفر از تحصیل‌کردگان مقاطع دکترا و بالاتر به ایران بازگشته‌اند و روند بازگشت مغزها به کشور آغاز شده است.

رئیس جمهور با اشاره به دستورش برای اصلاح استخدام کشوری خاطرنشان کرد: نحوه استخدام به گونه‌ای است که فقط پسران جذب می‌شوند اما من گفتم ما به دنبال شایسته‌سالاری هستیم و جایی که هر دو جنس بتوانند فعال باشند نباید تفاوتی بین دختران و پسران وجو داشته باشد. در زمینه آموزش و پرورش هم دستور دادم اجبار دانش‌آموزان وجود نداشته باشد و هدایت انجام شود. درواقع نباید یک فرد برای 100 دانش‌آموز تصمیم بگیرد. البته باید یک چارچوب و مقرارت برای هدایت تحصیلی داشته باشیم تا سلیقه‌ای عمل نشود.

روحانی در ادامه این گفت و گو با اشاره به در پیش بودن المپیک گفت: المپیک آنقدر مهم بود که خودم به بدرقه ورزشکاران رفتم و قول‌هایی که به ورزشکاران داده بودیم را عملی کردیم. اهتمام دولت توسعه ورزش قهرمانی و ورزش عمومی است و طبق آمار ورزش عمومی از 9 به 21 درصد افزایش یافته است. تعداد ورزشکاران المپیکی ما نیز نسبت به دوره قبل بیشتر شده و امیدواریم در المپیک ورزشکاران برای کشور افتخارات خوبی به دست آورند. ورزش برای سلامت مردم و غرور ملی خیلی مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وعده‌های من احیای اخلاق بود اظهار کرد: از ابتدای دولت یک چارچوب اخلاقی برای همه مسئولان آماده کردیم و همه هم به آن قسم خوردند. ضعف اخلاق یکی از ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی و شکاف در جامعه است.

روحانی افزود: رعایت مسائل اخلاقی موجب ایجاد امنیت می‌شود نباید آبروی مردم توسط رسانه‌ها و تریبون‌ها خدشه دار شود. حتی اگر فردی در دادگاه محکوم شود حق نداریم به آن توهین کنیم. ما حق نداریم به هموطنان خود توهین کنیم. خداوند گفته است اگر کسی به مومنی اهانت کند به خدا اعلام جنگ شده است اما در جامعه ما به راحتی توهین انجام می‌شود و با کلماتی مجهول شنیده شده یا گفته شده تهمت‌هایی زده می‌شود.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که اگر کسی اخلاق را زیر پا گذاشت و هتاکی کرد منزوی شود و گوش شنوایی برای او وجود نداشته باشد. باید دولت در این زمینه کار بیشتری انجام دهد و باید در سایه اخلاق و احترام به یکدیگر عمل کرده و به سهولت آبرو و حیثیت مردم را به تاراج نگذاریم.

به گفته رئیس جمهور هزینه‌های مختلفی در دستگاه‌های مختلف برای مسائل فرهنگی اختصاص داده می‌شود اما بهتر است این پول به معلمان داده شود چرا که آن‌ها بهتر می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند.

با اجازه مقام معظم رهبری 8 میلیارد دلار برای معضل آب از صندوق توسعه برداشت می‌کنیم
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخش پایانی سخنان خود با مردم در برنامه زنده تلویزیونی درباره معضلات محیط زیستی و برنامه‌های دولت برای آن‌ها گفت: در کنار مسائل مهمی همچون سیاست خارجی و برجام، ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد و فعالیت در زمینه‌ی سلامت، یکی از اولویت‌های بسیار مهم ما مباحث محیط زیستی و آب بود و دیدیم که اولین مصوبه دولت یازدهم در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه بود.

وی ادامه داد: در سفری که به ارومیه داشتم بسیار خوشحال شدم که دیدم آب این دریاچه تثبیت شده و چند سانتی هم بالا آمده البته هنوز بسیار کار دارد اما از خطر حتمی دور شده است.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: ما همواره برای رسیدن به وضعیت محیط زیست در تلاش هستیم و در عین حال در رابطه با مشکلات بنزین و گازوئیل نیز کارهای زیادی انجام شده است. در سال 92، 43 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از سوخت مایع بود اما امسال به 9 درصد رسیده و سال گذشته هم این رقم به 18 درصد کاهش یافته بود که همه این ها گوشه‌ای از فعالیت‌های دولت در زمینه محیط زیست است.

روحانی با بیان اینکه آب مسئله‌ای حیاتی است تصریح کرد: اگر دیر بجنبیم برای تأمین آب آشامیدنی برخی شهرها در آینده‌ی نزدیک دچار مشکل جدی خواهیم شد که واردات آب یکی از راه‌حل‌ها است. در عین حال 125هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در سال گذشته به روش آبیاری‌های نوین تجهیز شده است.

وی در پایان گفت: شیرین کردن آب دریاها و مهار آب‌های مرزی نیز از دیگر راه‌حل‌ها است که با اجازه مقام معظم رهبری 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مسئله آب‌ برداشت می‌کنیم. در برنامه ششم توسعه نیز یکی از اولویت‌های اصلی ما آب و محیط زیست است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------