آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

صالحی: بعید است آمریکا برجام را به هم بزند/ تولید سوخت ۲۰درصد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

صالحی در گفتگو با شبکه المنار لبنان؛
بعید است آمریکا برجام را به هم بزند/ تولید سوخت ۲۰درصد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: بعید می دانم آمریکا بخواهد برجام را به هم بزند چون اعتبار سیاسی اش در جهان مخدوش می شود.

به گزارش مهر، علی اکبر صالحی در گفتگو با شبکه المنار لبنان تصریح کرد که به نظرم ادامه برجام هم به نفع طرف مقابل هست، هم به نفع ماست، هم به نفع منطقه هست، هم به نفع دنیاست و اصلا به نظر من، برجام یک پارادایمی را از حیث تبادلات سیاسی در جهان عنوان کرده است و یعنی می شود از تجربه برجام برای حل و فصل خیلی از مشکلات جهان استفاده کرد. لذا بنده احساسم این هست که برجام ان شا الله ادامه پیدا خواهد کرد.

صالحی در ادامه تأکید کرد که محدودیت ها را پذیرفتیم، ولی محدودیت هایی نیست که صنعت هسته ای ایران را کند یا متوقف بکند. وی افزود: ما با هر امکانی یا هر روشی که می تواند جلوی انحراف به فعالیت های غیر صلح آمیز را بگیرد موافقیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که ما پیش بینی های لازم را برای برگشت به مرحله قبل از برجام داریم و در زمان خیلی کوتاه می توانیم برگردیم به جایگاهی خیلی بهتر و بالاتر از سابق و مقام معظم رهبری موردی را فرمودند که کاملا واقعیت علی الارض دارد.

وی تاکید کرد که بعد از اینکه اتفاق دو میلیارد دلار افتاد و هنوز ارسال آن آب سنگین عملیاتی نشده بود ما به آمریکایی ها گفتیم که دیگر آب سنگین را ارسال نخواهیم کرد، این عدم اعتماد آنها را وادار کرد تا بیاند و در قرارداد تجدید نظر کنند به این صورت که اول پول را بدهند بعد آب سنگین را ببرند که همین اتفاق هم افتاد.

صالحی با اشاره به اینکه ما توانستیم چهارچوبی فنی که رهبر انقلاب معین کرده بودند را محقق کنیم تصریح کرد که بعد فنی آنچه که حق و حقوق ایران هست در چارچوب NPT  و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محقق کردیم.

وی افزود: در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی ها از یک شیوه نادرستی استفاده می کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می کردیم دقت بیشتری می کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه ۵+۱ تصریح کرد که ما ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروختیم و ۳۸ تن به روس ها خواهیم فروخت.

وی تاکید کرد که قرارداد بین ایران و چین و آمریکا در خصوص مدل سازی رآکتور آراک به زودی منعقد می شود و ایران جزو معدود کشور های دنیا در تولید ایزوتوپ های پایدار با استفاده از سانتریفیوژ ها خواهد شد.

علی اکبر صالحی اعلام کرد که در پروژه جدید بوشهر ۱۰ میلیارد دلار می خواهیم سرمایه گذاری کنیم که بیش از کل سرمایه گذاری صنعت هسته ای ایران در ۲۵ سال گذشته است که حدود ۷ میلیارد دلار بود.

وی با اشاره به اینکه ما داریم سوخت ۲۰ درصد را تولید می کنیم و این را متوقف نکردیم تصریح کرد که ما واقعا با روس ها تجربه خوبی داریم آنها به تعهداتشان (در ساخت بوشهر) متعهد بودند و عمل کردند و اگر تاخیراتی پیش می آید به خاطر اقدامات روس ها نبوده است.

صالحی تاکید کرد که ما با روسها قرار دادی بستیم که نیروگاه دوم ما ۸ سال دیگر و نیروگاه سوم ما هم دو سال بعد از آن وارد مدار شود.

وی افزود: ما با روس ها یک تفاهم نامه بسیار خوبی در خصوص کمک مسکو به تهران برای تولید سوخت هسته ای امضا کردیم تا سوخت های نیروگاه بوشهر را بتوانیم با کمک روس ها در ایران تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ما با روس ها همکاری دیگری در بحث ایزوتوپ های پایدار داریم که این قابلیت را پیدا می کنیم که نه فقط اورانیوم را غنی بکنیم بلکه ایزوتوپ های پایدار را هم مثل زنون، مثل اریدیوم، مثل ایزوتوپ های مختلف سبک، متوسط و سنگین بتوانیم غنی سازی کنیم.

وی تصریح کرد که در شش ماه بیش از هشت دور جلسات مشترک با چینی ها و آمریکایی در خصوص مدرن سازی رآکتور اراک داشتیم و قرار بود یک قرارداد تجاری با چین در خصوص مدرن سازی اراک امضا بکنیم.

صالحی خاطر نشان کرد: ما با چینی ها فقط بحثمان مدرن سازی رآکتور اراک نیست، چینی ها ابراز علاقه کردند ما هم با مدرن سازی رآکتور های کوچک ۱۰۰ مگاواتی موافقیم و اگر آقای دکتر روحانی اجازه بدهند ما دو رآکتور ۱۰۰ مگاواتی را امضا بکنیم و قرار شد که ما این ها را در سواحل مکران ایجاد بکنیم و این رآکتورها هم برق و هم آب شیرین تولید می کنند.

وی افزود: من حدود یک ماه یا یک ماه و نیم پیش سفری درباره همکاری های هسته ای به فرانسه داشتم که مورد استقبال خوبی واقع شد، ولی به طور جدی برای خرید نیروگاه ما وارد صحبت نشدیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: سهم ۱۰ درصدی فرانسوی ها همچنان پا برجاست. قبل از برجام سهم ما را به خاطر تحریم بلوکه کرده بودند، اما الان دیگر این تحریم ها رفع شده است. ما همچنان در آنجا به عنوان یک سرمایه گذار هستیم و سودمان را می گیریم و الان سود انباشته داریم. این سود انباشته شده رقم قابل توجهی شده و قرار شده است به یک بانکی که ما معرفی می کنیم منتقل شود

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------