آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

صالحی امیری: نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه ضد امنیتی دارد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

صالحی امیری: نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه ضد امنیتی دارد / باید برای جوانان شادی قانونی ایجاد کنیم / مدافع حقوق اساسی اصحاب فرهنگ می مانم

وزیرپیشنهادی رئیس جمهوری برای کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربی را مدنظر قرار داد.

فردا سه شنبه 11 آبان در حالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به برنامه های این وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای می دهند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه های مختلف از قبیل موسیقی و نمایش با انتقادهایی مواجه شده است. 

 

صالحی امیری 55 ساله که سه سال است سکان دار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است در گت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا دیدگاه ها و شمه ای از برنامه های خود در صورت احراز پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعلام کرد. 

 

** در حوزه فرهنگی دولت متولی است نه متصدی

 گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، حوزه فرهنگ در ایران را حوزه ای پیچیده می داند و معتقد است که فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربی را مدنظر قرار داد.

صالحی امیری بر لزوم واگذاری امور فرهنگی به اصحاب فرهنگ تاکید دارد و معتقد است، دولت متولی است نه متصدی.

 

به گفته گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت به زیست فرهنگی معتقد است وبر این اساس اعتقاد دارد که اگر مقابل هنرمندان بایستیم، باید به ابتذال فرهنگی تن دهیم.

 

** نیاز جامعه به باز تولید شادی و نشاط

صالحی امیری می گوید: اگر شادی و نشاط در جامعه تولید و بازتولید نشود، آسیب‎های اجتماعی به وجود می‎آید، در این راستا می بایست برای جوانان نشاط قانونی ایجاد کنیم. 

وی اصرار دارد که می بایست در جامعه فضایی ایجاد شود که بر مبنای مبانی اعتقادی و شرعی هیجانات تخلیه شود و این هیجانات به عرصه‌های مختلف ورزشی، هنر، شعر، موسیقی و دیگر عرصه‌ها سوق داده شود.

 

صالحی امیری با بیان اینکه نشاط اجتماعی از سرمایه‌های هر جامعه‌ای است و بدون نشاط و شادی جامعه مایوس و ناامید خواهد شد، گفت: بر این باور هستم که طلاق، خشونت، حاشیه نشینی، اعتیاد، ایدز و دیگر ناهنجاری‌های موجود در جامعه ریشه در عدم تخلیه شادی و هیجان دارد و عدم تولید و بازتولید شادی در جامعه مسبب بروز چنین آسیب‌هایی است.

 

این فعال فرهنگی معتقد است که باید ریل توسعه کشور بر فرهنگ و هنر شکل گیرد تا بتوانیم شاهد توسعه همه جانبه باشیم.

 

**قانون ملاک مواجهه با مساله موسیقی

 وی همچنین درباره دیدگاهش درخصوص موسیقی اظهار داشت: برخی درصدد هستند تا سیاست‌های ملی را تضعیف کرده و در هر گوشه و کنار کشور برای خود قانونی خاص وضع ‌کنند.قبلاً هم به صراحت اعلام کرده‌ام که ملاک مواجهه با این مسأله باید قانون باشد. 

 

صالحی امیری افزود: رویکرد من در مواردی از این دست رعایت دقیق قانون و همکاری و تعامل با نهادهای مربوط و اصلاح شیوه نامه اجرای موسیقی در اماکن عمومی به منظور برگزاری بهینه و بدون حواشی مراسم موسیقی خواهد بود.

 

وی گفت: به گمان من مسأله موسیقی یکی از ده ها مسأله در حوزه هنر است و در این مورد هم مخالفت با حواشی مراسم برگزاری موسیقی به مطلق موسیقی تعمیم یافته است. 

 

**معضلات اهل فرهنگ و هنر

 صالحی امیری در باره معضلات اهالی فرهنگ و هنر از قبیل وضعیت بیمه، معیشت و مسائل صنفی آنها و نیز راه حل ها و برنامه های پیشنهادی خود گفت: وضعیت بیمه و معیشتی هنرمندان به طور کلی معلول علت‌های مختلفی است که باید ریشه‌یابی و رفع شود. قطعاً در‌شأن فعالان عرصه هنر نیست که دغدغه معیشتی و بیمه ای داشته باشند. 

 

وی برآن است که چنانچه وزیر ارشاد شود بررسی مشکلات این حوزه را در اولویت کارهایش قرار دهد و برای رفع این دغدغه‌ها حداکثر تلاشش را به کار بندد.

 

** ممیزی کتاب 

 صالحی امیری همچنین در خصوص اعمال ممیزی در حوزه کتاب تصریح کرد: باید به قانون پایبند باشیم و اگر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد، با وضع قوانین مؤثر، هم حقوق و آزادی‌های اهل قلم را تضمین کنیم و هم از منافع ملی، امنیت ملی و اعتقادات دینی جامعه صیانت کنیم.

 

وی اضافه کرد: به ممیزی‌های سخت و دست وپاگیر در حوزه کتاب اعتقاد ندارم و باید سعی کنیم تا از اعمال سلیقه‌های فردی در این باره جلوگیری کنیم .

 

به نظر صالحی امیری بهترین راه اداره نظام فرهنگی متکثر، انسجام فرهنگی است، چرا که دستیابی به توسعه و تعالی فرهنگی به‌عنوان هدف غایی چشم‌انداز فرهنگی در گرو حرکت منسجم، مؤثر و پویای نظام فرهنگی است.

 

** کشتی فرهنگ

 وی در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین مشکلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن روبرو است، «حجیت قانون» است، با بیان راهکارهای خود برای حل آن گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان ستاد فرهنگی دولت، مکلف است با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه‌های سازماندهی، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت، سامانه تولید و عرضه کالاها و آثار فرهنگی و هنری و فعالیت‌ها و نهادهای فرهنگی را منطبق با قانون اساسی و قوانین و مقررات و برنامه دولت برخاسته از رأی مردم فرهیخته و فرزانگان فرهنگ و هنر تحقق بخشد.

 

وی افزود: باید باور کنیم که همه این نهادها، مراکز و قوای فرهنگی در یک کشتی به نام «کشتی فرهنگ» استقرار دارند، مقصد همه آنها واحد است و از جوهره فرهنگ آفرین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نشأت گرفته است.

 

** اقتصاد هنر 

 صالحی امیری به اقتصاد هنر نیز اشاره کرد و گفت: رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در برنامه اجمالی من هم به آن اشاره شده است. 

 

وی وظیفه ارشاد در این بخش را حمایت از ایجاد نهادهای مالی، پولی و سرمایه‌گذاری و نیز حمایت از ایجاد نظام‌های کارآمد تولید، توزیع و عرضه آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بیان کرد و اینکه با حمایت می‌توان به بهبود مستمر فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه امیدوار بود.

 

** فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی 

 صالحی امیری در خصوص دو مفهوم «فرهنگ امنیتی» و «امنیت فرهنگی» وتفاوت میان آنها گفت: به طور کلی امنیت به مفهوم وجود شرایطی است که در آن آرامش خاطر جامعه در برابر تهدیدات نسبت به تمامی ارزش‌های مادی و معنوی افراد و گروه‌های اجتماعی در چارچوب قوانین کشور به طور نسبی تأمین گردد.

 

به اعتقاد او نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه‌ای ضد امنیتی دارد و به رسمیت شناختن فرهنگ متنوع اقوام و خرده فرهنگ‌ها مقوم امنیت حقیقی و اصیل است. 

 

صالحی امیری ادامه داد: آرامش ذهنی و امنیت فکری و روحی دو اصل لازم برای شکل‌گیری جامعه پرنشاط است و آقای روحانی بارها بر لزوم حفظ آرامش به‌عنوان یکی از اهداف دولت تأکید کرده است و من هم در صورت کسب اعتماد مجلس محترم و تصدی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این مشی تأکید خواهم کرد.

 

وی افزود: به جای رویکرد امنیتی به فرهنگ باید این باور را تقویت کرد که فرهنگ در خدمت هیچ کس و هیچ چیز درنمی‌آید و راه تأمین سالم و سازنده امنیت، آزادی و توسعه، فرهنگ است که می‌تواند هویت و موجودیت و استقلال کشور را تضمین کند و امنیت پایدار را تحقق بخشد.

 

وی ادامه داد که در سال های گذشته نگاه و رویکرد امنیتی به حوزه فرهنگ و تفسیر و تحلیل آن از این منظر در مدیریت فرهنگی کشور قوت گرفته بود که این رویکرد هر چند در دولت یازدهم تضعیف و محدود شده است، اما همچنان هراس از قوت و بازگشت آن، هراسی بی‌وجه و دلیل نیست.

 

صالحی امیری افزود: به همین خاطر فکر می‌کنم مدیری که با این رویکرد آشنا و صاحب تجربه باشد، در این چالش بهتر می تواند به ممانعت از گسترش و تقویت نگاه امنیتی به فرهنگ کمک کند و در گفت وگو و تعامل با نهادهای مرتبط برای اقناع‌سازی و ممانعت از تقویت و تشدید این رویکرد در حوزه فرهنگ و هنر بکوشد.

 

وی ادامه داد که قیاس وضعیت امروز با گذشته نه چندان دور که امنیت فرهنگی صاحبان قلم و فکر و اندیشه با مخاطراتی همراه بود، بیانگر بهبود وضعیت در عرصه فرهنگ است و من هم در صورت انتخاب، در کنار و مدافع حقوق اساسی اصحاب فرهنگ و هنر می مانم.

 

صالحی امیری با اعتقاد بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم، ارتقای سطح نرم‌افزاری امنیت در سطح ملی و فراملی است و افزود: به بیان دیگر ایجاد امنیت از طریق مشارکت جویی، رضایت‌مندی، شفافیت، قانون محوری، افزایش اعتماد عمومی و توجه اساسی به امنیت فکر، قلم و بیان، محصول رویکرد دولت یازدهم در مواجهه با مقوله امنیت بوده است. 

 

** آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ

 صالحی امیری، خردورزی را یکی از ارزش‌های بنیادین گفتمان فرهنگی دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: بی‌تردید اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان و فرهیختگان حاملان این گفتمان و حلقه واسط جامعه و دولت محسوب می‌شوند.

 

وی یکی از مهم‌ترین رویکردهای فرهنگی دولت یازدهم را در سه سال گذشته آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ خواند و گفت: آشتی ملی نخبگان، فرهیختگان، روشنفکران و اصحاب قلم و هنرمندان با دولت یازدهم، جایگزین رابطه قهری گذشته شده است.

 

گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید را در حوزه فرهنگی، آشتی با نخبگان و فرهیختگان دانست و گفت: این دولت، موفقیت خود را موفقیت مردم و ناکامی‌ها را متوجه خود می‌داند.

ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------