آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روایت‌هایی از رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محسن رفیق‌دوست، منوچهر متکی و حسن غفوری‌فرد با حضور در برنامه «فرمول یک» و گفتگو با سیدعلی ضیاء ضمن بیان ویژگی‌های متعدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره‌ی رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری نیز سخن گفتند.

روایت‌هایی از رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات

«کاش رسانه‌ها این لطف را در گذشته به آیت‌الله هاشمی داشتند»

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی «فرمول یک»، سید علی ضیاء امروز سه‌شنبه - ۲۱ دی ماه - در برنامه صبحگاهی شبکه یک میزبان محسن رفیق دوست اولین وزیر سپاه ایران و از یاران آیت الله هاشمی رفسنجانی، منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب و حسن غفوری‌فرد، عضو شورای حزب متولفه بود و با این سه تن درباره ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفتگو کرد.

 

فقدان هاشمی خیلی سنگین است

رفیق دوست در پاسخ به این سوال که چطور با خبر درگذشت آیت الله هاشمی مواجه شدید؟ توضیح داد: ساعت ۷:۱۵ که وارد منزل شدم، دخترم این خبر را به من داد. تا آخر شب هرچقدر تلاش کردم آماده شوم و به جماران بروم، نتوانستم. ضربه سنگینی به جسم و روحم وارد شد. چرا که برخی‌ها فقدانشان خیلی سنگین است.

 

وی افزود: دیروز که به جماران رفتم، وقتی بدن مطهر ایشان را دیدم، طاقت نیاوردم و نمی‌توانستم باور کنم. بیش از ۵۵ سال آشنایی و دوستی و شناخت از دستمان رفته است.

 

رفیق دوست درباره آشنایی‌اش با آقای هاشمی گفت: بعد از رحلت آیت الله بروجردی، تحقیق می کردیم و در این تحقیقات به امام (ره) رسیدیم و با آقای هاشمی همان زمان آشنا شدیم. یکی از ویژگی های او قدرت جذبش بود. ما از آن زمان هیئت انصارالحسین داشتیم و ایشان به هیئت تشریف آورد و به ما هم سخنرانی را آموزش داد.

 

وزیر سپاه دوران جنگ یادآور شد: او مسلمانی متعهد، مجتهد، اخلاقی، مردم دوست، مقاوم، پرکار، خستگی ناپذیر، دقیق و آدم شناس بود. او در عین این صفات یک چریک به تمام معنا بود.

 

وی ادامه داد: در حوالی دهه ۴۰ تا ۵۰، روزی من بودم و مرحوم حاج اسدالله لاجوردی و قرار بود عملیات چریکی داشته باشیم. ایشان آقای لاجوردی را برای ماموریت انتخاب کرد و از من پرسید ناراحت که نشدی؟ گفتم در عملیات های مختلف افرادی جانشان را هم از دست دادند، برای چه از اینکه انتخابم نکردید ناراحت شوم؟!

 

گفت دعا کنید من چیزی که اینها می‌گویند نباشم

رفیق‌دوست تصریح کرد: در آخرین دیدارمان درباره مسائلی که در فضای مجازی درباره ایشان می ‌ویسند، سوال کردم. فقط می‌خندید و می‌گفت ان‌شاءالله خدا هدایتشان کند. دعا کنید من چیزی که اینها می‌گویند نباشم و خدا عاقبت همه‌مان را بخیر کند.

 

وی با اشاره به یکی از خاطرات دوران جنگ، بیان کرد: روزی آقای هاشمی مرا صدا کرد و گفت حقیقتش این دولتی ها شعار جنگ می دهند اما آنطور که باید به جنگ نمی آیند. شما عملیات ساماندهی می کنی، جلو می‌روی و دوباره عقب می‌آیی. باید تکلیف جنگ مشخص شود. تو یکی از جنگ افروزهایی، از پشتیبانی جنگ کنار برو و وزیر سپاه باش، من می‌خواهم دولت را درگیر کنم و واقعا هم این کار را کرد.

 

با درگذشت هاشمی، خیلی‌ها باید به درگاه خدا استغفار کنند

وزیر سپاه دوران جنگ با بیان اینکه این فرصت‌ها کم ایجاد می‌شود، اظهار کرد: خیلی‌ها باید بروند به درگاه خدا گریه کنند و استغفار کنند. ویژگی ایشان ولایتمداری و حرکت در پشت سر رهبر زمان بود. چه در زمانی که امام (ره) زنده بودند و چه در دو دهه گذشته که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمان هستند. کسانی که به آقای هاشمی نزدیک هستند می‌دانند، عشق ایشان آقای خامنه‌ای است و ایشان را رهبر و خود را رهرو می‌دانستند. دعا می‌کنیم کسانی که اینقدر تند رفتند، خدا از سر تقصیرشان بگذرد.

 

آقای هاشمی به من گفت قصد شرکت در انتخابات را ندارد

رفیق دوست درباره نامزدی آیت الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و رد صلاحیت ایشان گفت: قبل از اینکه ایشان کاندیدا شود، پیش او رفتم و آقای هاشمی بیان کرد اصلا قصد ثبت نام ندارد. خانه بودم دیدم در تلویزیون نشان دادند او ثبت نام کرد، رفتم پیششان و گفت بله شما هم بیایید و آقای جهانگیری را هم معاون اول بگذاریم. گفتم چه شد؟ گفت نامه‌ای از پدر یک شهید دریافت کردم که  احساس وظیفه کردم و باید جلو بیایم مگر اینکه یا مقام معظم رهبری رسما نهی کند یا شورای نگهبان تایید نکند یا مردم رای ندهند، در غیر این صورت من به عنوان یک مجتهد احساس شرعی کردم.

 

حاج محسن باری از روی دوشم برداشته شد

وی در پایان گفت: آن زمان شورای نگهبان هم مدام واسطه می فرستادند و روز بعد از اینکه رد صلاحیت ایشان اعلام شد، پیششان رفتم. آقای هاشمی آنقدر چهره بشاشی داشت و به من گفت حاج محسن بار از روی دوشم برداشته شد.

 

منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب نیز در گفتگو با علی ضیاء درباره خبر درگذشت آیت الله هاشمی بیان کرد: تلویزیون تماشا می کردم که ناگهان زیرنویسی را دیدم. خبر بهت آوری بود، کسی که تا آخرین روز زندگی مشغول کار است و تا آخرین ساعات عمرش در کار مربوط به نظام با نشاط کار می کرد. پرنشاطی او در کار، یکی از ویژگی های مهم او بود و این خبر درباره او ناباورانه بود.

 

وی در توصیف شخصیت آیت الله رفسنجانی گفت: آقای هاشمی شخصیت متفاوتی بود و سخن گفتن درباره او سهل و آسان نیست. من از سال ۵۹ توفیق داشتم در مجلس اول در خدمت ایشان باشم. او آموزگاری بود که ژست معلمی نمی گرفت و رفتار او آموزش بود. در مدیریت او جامعه نگری، تدبیر  و نگاه موشکافانه موج می زد.

 

یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: آقای هاشمی یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای بود و همه مقامات و هیات‌های خارجی که می‌آمدند یکی از درخواست‌های ثابتشان برای ملاقات، آقای هاشمی در هر منصبی که حضور داشت، بود. تصور آنها این بود که مذاکره با آقای هاشمی به آنها کمک می کند فهم درستی از موضوع پیدا کنند. گرچه هیچکس برنده از مذاکرات با او بیرون نمی آمد.

 

وی افزود: در اجلاس سران در سنگال و اندونزی شاهد مذاکرات ایشان در معرفی توانمندی ها و ظرفیت ها و مذاکرات عمل گرایانه بی نظیر او بودم. وقتی به ژاپن رفتند در دیدار با امپراطور و دیگر مسئولان، جذبه ای ایجاد کردند که چند سال بعد در جایگاه ریاست جمهوری، ۵۰ میلیارد دلار از منابع خارجی تامین کرد که فقط ۱۰ میلیارد دلار از ژاپن بود.

 

به کارگیری همزمان سپاه و ارتش در دوران جنگ

متکی یادآور شد: در دوران جنگ و نخست وزیری بنی صدر، آقای هاشمی جانشین فرمانده کل قوا در جنگ بود و هر دو بازوی نظامی جنگ یعنی سپاه و ارتش فعال شدند و در هر دو بازو عشق و علاقه و تبعیت و همراهی با آقای هاشمی خودش را نشان دادند.

 

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب تصریح کرد: ایشان در مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نگاه راهبردی و تدوین سیاستهای کلان، به عنوان بازوی مقام معظم رهبری عمل کردند. مصوبات ایشان از تمام مصوبات مجلس اهمیت بیشتری دارد و این به خاطر نگاه دقیق ایشان به کشورداری و آشنایی با تعامل با دنیا بود.

 

کاش برای رد صلاحیت ایشان تیم متخصصی وجود داشت

وی در پایان گفت: در سخنان مقامات دیگر کشورها می توانستید احترام به آقای هاشمی را درک کنید. او شخصیتی فراتر از زمان خود بود. او در موضوع خاویار، یکی از علمای بزرگ که خدا رحمتشان کند، خاویار را نزد امام (ره) می‌برند و می گویند این فلس دارد. امام هم متخصصان را مامور به تحقیق کردند و سرانجام به حلیت ماهی رأی دادند. ای کاش برای رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی هم تیم متخصصی وجود داشت. ممکن است فردی در ۸۰ سالگی یک توانمندی را داشته باشد و دیگری در ۴۰ سالگی چنین توانی را نداشته باشد. آن هم مسئله مهمی چون مدیرت یک کشور.

 

انقلاب و رهبری از همه چیز برای هاشمی مهم‌تر بود

حسن غفوری‌فرد، عضو شورای حزب موتلفه دیگر مهمان علی ضیاء بود که در سخنانی گفت: آقای هاشمی مذاکراتی با اهل سنت داشت که همه را مجاب کرد. خطبه‌های نماز جمعه ایشان را مردم هنوز به یاد دارند. او ۲۰ سال هر بار روز قدس درباره فلسطین صحبت می‌کرد و هیچوقت مطلب تکراری نگفت و تحلیل به‌روز داشت. در وزارت کشور که بود استاندارانشان از قوی‌ترها بودند. در دوران ریاست جمهوری بسیاری از کارهای زیربنایی کشور آماده شد و در دوره ریاست‌های جمهوری‌های بعد به سرانجام رسید.

 

وی افزود: ایشان در مذاکرات قدرت انتقال بسیار قوی داشتند. در دوران جنگ، جانشین فرمانده کل قوا شدند و در بحرانی ترین دوران، مدیریت قوی از خود نشان دادند. مهم ترین ویژگی او این بود که یک انقلابی، با تمام ویژگی های انقلابی بود.

 

این عضو شورای حزب موتلفه یادآور شد: او قدرت جذب بسیار زیادی داشت. در مجلس ششم علیه ایشان اهانت و جوسازی شد. خیلی شجاعت و قدرت نفس می خواهد که هیچوقت شکواییه‌ای علیه این افراد نداشتند. مشکلات سیاسی، اقتصادی را حل کردند. در جنگ مشکل ترین کارها را عهده دار شدند. همیشه می گفت دو مطلب بالاتر از همه چیز است، یکی انقلاب و دیگری رهبری که بالاتر از همه مسائل حتی خانواده برایشان ارزش داشت.

 

گلایه نکردن او نشان از شجاعتش داشت

غفوری‌فرد تصریح کرد: درباره ریاست جمهوری، ایشان هم احساس وظیفه کردند و هم احساس اینکه می توانند این کار را انجام بدهند. از نظر شخص بنده ایشان این توانایی را داشتند. به هر حال رد صلاحیت شدند. من از قول آقای ناطق نوری می گویم که تماس گرفتیم با ایشان و گفتیم شما با شورای نگهبان صحبت کنید شاید مسئله حل شود اما آقای هاشمی گفت نیازی به این کار نیست. ایشان کوچکترین اثری از ناراحتی و شکواییه و گلایه نداشتند.

 

وی اعلام کرد: ایشان برای خودش به گذشت رسید و خودش را فراموش کرد اما در مساله‌ای چون رد صلاحیت حسن آقای خمینی، ابراز ناراحتی کرد. این دو با هم نزدیک بودند و آقای هاشمی از سطح علمی آقای خمینی مطلع بود.

 

غفوری فرد در پایان گفت: ای کاش این همه لطفی که رسانه‌ها اکنون به آقای هاشمی دارند، در گذشته داشتند و مردم می‌توانستند از این گنجینه استفاده کنند.

 

سید علی ضیاء روز گذشته نیز با اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه گفتگو کرده بود که در این گفتگو پشت پرده یک واقعه مهم تاریخی افشا و توسط بادامچیان اعلام شد؛ اسلحه‌ای که حسن علی منصور نخست وزیر رژیم شاه و تصویب‌کننده لایحه حقارت بار «کاپیتولاسیون» را به درک واصل کرد، توسط آقای هاشمی رفسنجانی داده شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------