آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

نمره منفی بزرگ در کارنامه اصولگرایان مجلس/ بهارستان چگونه خود را خلع سلاح کرد؟!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بواقع چه ایرادی داشته و دارد که نمایندگان ملت از طیف های مختلف به تحقیق و تفحص از شهرداری پرداخته و شفاف مسائل این حوزه را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند و با ارائه گزارش به مردم به همه شایعات پایان دهند، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد؟

قوه مقننه در کشور ما دو وظیفه راهبردی و ساختاری بر عهده دارد، قانون گذاری و نظارت وظایف خطیر مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان ملت به طرفیت از آنان موظف به ایفای نقش در این دو حوزه مهم هستند تا امور رتق و فتق یافته و فرآیند کارها از انحراف و خطا در حوزه های مختلف مصون بماند.

 

به گزارش خرداد؛ مهم ترین ابزار مجلس شورای اسلامی برای ایفای بعد نظارتی خود استفاده از ابزار تحقیق و تفحص است. نمایندگان به عنوان ناظران بیدار ملت و محافظان حقوق مردم می توانند در عرصه ها و حوزه های مختلف از این ابزار بهره بگیرند و با تاباندن نور بر زوایای تاریک پرونده های مختلف مانع از تضییع حقوق ملی و منافع عمومی توسط دستگاه های اجرایی دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی شوند.

 

این روزها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان یکباردیگر تمام تمرکز و شعارهای تبلیغاتی خود را روی موضوع معیشت مردم قرار داده و در رثای این موضوع داد سخن می دهندو دولت را متهم به عدم موفقیت در این عرصه می کنند و البته در طول تمامی سال گذشته متواتر و بی هیچ وقفه ای موضوع حقوق های نجومی را از تریبون های مختلف فریاد زده و لمحه ای و ذره ای پیرامون آن کوتاه نیامدند.

 

23 میلیاردی که البته نه غیر قانونی اما بر خلاف روح عدالت اجتماعی و بر اساس سازو کارهای دیربازی که منحصر به این دولت نبوده، پرداخته شده و پس از حواشی ایجاد شده به تام و تمام به خزانه عودت داده شد اما نوار اصولگرایان کماکان روی موج حقوق های نجومی می چرخد.

 

در همین اثنا پرونده واگذاری املاک با ضوابط و قواعدی خارج از قوانین و عرف نیز در تابستان سال جاری مطرح شد و ارقام معطوف به آن بسیار فراتر از حقوق های نجومی بود. البته رسانه هاو تریبون های حامی مستضعفان و حقوق ملت در اردوگاه اصولگرایی در ابتدا سکوتی تمام عیار نسبت بدان داشتند و سپس نیز با انتشار گسترده اخبار آن در شبکه های مجازی و واکنش های گسترده عمومی، به واکنش های گذارا و مقطعی بسنده شده و بزودی از کنار چنین عنوانی گذر کردند و با تاکید موکد پسوند نجومی را از کنار املاک برداشتند.

 

تا اینجای کار هم نمی توان البته به آقایان خرده گرفت که شاید تشخیص آنان مبنی بر وقوع اتفاق خارق العاده ای نبوده و پرونده واگذاری املاک هم در اولویت بندی آنان جایگاهی نداشته است اما به هنگامی که موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سوی شماری از نمایندگان فراکسیون امید مطرح شده و در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت، ماجرا بتدریج سر و شکلی عجیب و تاسف آمیز یافت.

 

تحقیق و تفحص از هر سازمان و نهاد اجرایی عمومی و دولتی نه تنهاحق بدیهی نمایندگان و وظیفه ساختاری و اهرم نظارتی مجلس است که در هیچ قاموس و نظرگاهی نمی توان هیچ ایراد و اشکالی هم بر آن مترتب کرد و بر آن خرده گرفت که اگر مجموعه مورد بررسی به وظایف محوله به درستی عملکرده باشد، نه فقط اشکالی بر ان نیست که باید مورد تمجید وتقدیر نیز قرار گیرد و مشخص نیست بر چه اساس و چه زاویه دیدی کمیسیون عمران مجلس و سپس نمایندگان در صحن علنی با تحقیق و تفحص از شهرداری به مخالفت برخواسته اند؟ آیا آنان نگران هزینه های مالی این طرح تحقیق و تفحص بوده اند؟ آیا این عزیزان تمایل نداشتند که وقت مجلس برای چنین اموری گرفته شود و به نظرشان مجلس کارهای مهم تری از نظارت بر  نهاد عمومی غیر دولتی دازد که بودجه آن همسان با چندین وزارتخانه است و دایره شمول چند میلیونی شهروندان تهرانی را در بر می گیرد؟ آیا این مهم نیست که افکار عمومی راجع به شهرداری و اتهامات وارده چه قضاوتی می کنند و اذهان عمومی بدین واسطه تشویش می شود؟ آیا این مهم نیست که منتقدان بیرونی حاکمیت و دشمنان در این فضای مبهم زمینه سوء استفاده یافته و به تخریب حکومت و نظام می پردازند؟

 

بواقع چه ایرادی داشته و دارد که نمایندگان ملت از طیف های مختلف به تحقیق و تفحص از شهرداری پرداخته و شفاف مسائل این حوزه را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند و با ارائه گزارش به مردم به همه شایعات پایان دهند، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد؟

 

لابی گری در راهروهای صحن علنی مجلس بخش لاینفک و جدا نشدنی ساز و کارهای قوه مقننه ما و ساختمان بهارستان است اما این ظرفیت و فرصت نمی بایست دستمایه عدول از وظایف ساختاری و فقدان توجه به منافع عمومی و مطالبات مردم شود. نظارت و ممانعت از فساد از تاکیدات موکد رهبر انقلاب و نیز خواست و مطالبه ویژه افکار عمومی است و شفافیت در این مسیر مهم ترین مولفه و تحقیق و تفحص نمایندگان مهم ترین ابزار مجلس در این مسیر در همه حوزه هاست.

 

امروز اما صحن علنی مجلس شاهد اتفاقات جالبی در هنگام رای گیری پیرامون رد طرح تحقیق و تفحص از سوی کمیسیون عمران مجلس بود، جایی که شمار زیادی از نمایندگان اصولگرا که مدام شعار معیشت مردم و حقوق و منافع عمومی و مبارزه با هرگونه تخلف و انحرافی را می دهند، ترجیح دادند خود را از یک حق بدیهی محروم سازند و با شور و هیجان دوچندانی در صحن علنی به مخالفت با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری پرداختند، بی گمان چنین روزی و چنین تصمیمی و چهره های که در آن نقش ایفا کردند از اذهان عمومی و قضاوت آنان درباره کارنامه مجلس دهم به این زودی ها پاک نخواهد شد و این اتفاق نادر در رزومه طیفی که خود را پیشگام مبارزه با فساد و انحراف می داند، ثبت و ضبط خواهد شد.   

 

رامین داودی نیا،خردادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------