آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

واشنگتن‌پست: انتخاب «رئیسی» خطر تقابل تهران-واشنگتن را افزایش می‌دهد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رقابت جدی نامزدهای انتخاباتی ایران روز جمعه با نخستین مناظره تلویزیونی که با حضور شش نامزد برگزار خواهد شد، آغاز می‌شود و همه‌پرسی جدی خواهد بود در مورد اینکه آیا ایرانیان مزایای توافق هسته‌ای را طی سال گذشته حس کرده‌اند یا نه.

رویداد۲۴- رقابت جدی نامزدهای انتخاباتی ایران روز جمعه با نخستین مناظره تلویزیونی که با حضور شش نامزد برگزار خواهد شد، آغاز می‌شود و همه‌پرسی جدی خواهد بود در مورد اینکه آیا ایرانیان مزایای توافق هسته‌ای را طی سال گذشته حس کرده‌اند یا نه.

 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از دیلی میل، انتخابات 19 می (29 اردیبهشت) شاهد رویارویی حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر ایران با نامزدهای محافظه‌کار و اصلاح‌طلب خواهد بود که در میان آن‌ها یک روحانی تندرو با حمایت تشکیلات مذهبی کشور دیده می‌شود.

 

در هر دور از انتخابات شورای نگهبان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایران را معرفی می‌کند. امسال رقبای روحانی شامل محمدباقر قالیباف شهردار تندروی ایران، مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ سابق محافظه‌کار، اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری و چهره‌ای میانه‌رو، و مصطفی هاشمی طبا، معاون سابق رئیس‌جمهور و چهره‌ای اصلاح‌طلب می‌شود.

 

در این فهرست که با رد صلاحیت یک هزار و 600 ثبت‌نام کننده تهیه شد، نام ابراهیم رئیسی نیز به چشم می‌خورد، مردی که به نظر رقیب اصلی روحانی خواهد بود. شورای نگهبان در هنگام اعلام اسامی، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق و پوپولیست ایران را رد صلاحیت کرد.

 

در ایران مقام معظم رهبری بر ارتش و سیاست خارجی کشور نظارت دارد اما هرکسی که پیروز انتخابات شود، در نهایت تعیین‌کننده لحن تهران در تعامل با جهان و دولت تقابل جوی ترامپ خواهد بود.

 

به نظر می‌رسید این رقابت‌ها برای روحانی که توانست مذاکرات با قدرت‌های جهان را به سمت لغو تحریم‌ها علیه ایران ببرد، چندان دشوار نباشد. اکثر روسا جمهور ایران در دور دوم انتخاباتی خود هم پیروز بوده‌اند.

 

اما رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران در پی کسب دستاورد هسته‌ای با انتقادات بسیاری روبرو بوده و بسیاری از ایرانیان می‌گویند که استانداردهای زندگی‌شان آن‌طور که انتظار داشتند، ارتقا نیافته است.

 

رقبای روحانی وی را از نظر رکود اقتصادی و استراتژی او در گسترش روابط با غرب به امید جذب سرمایه‌گذاری بیشتر مورد حمله قرار داده‌اند. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ، تولید ناخالص داخلی واقعی ایران طی سال گذشته 7.4 درصد رشد داشته اما بخش عمده آن ناشی از صادرات نفتی بوده است. نرخ بیکاری بیش از 12 درصد است.

 

هر شش نامزد انتخاباتی ایران روز جمعه در مناظرات سه مرحله‌ای که متمرکز بر مسائل اجتماعی خواهد بود، شرکت می‌کنند. این تبادل‌نظرها، مناظرات سیاسی و اقتصادی را هم در پی خواهد داشت. احتمالاً توافق هسته‌ای در هر سه مناظره مطرح خواهد شد.

 

کلیف کوپچان، رئیس گروه اوراسیا می‌گوید: «روحانی در حال ضربه خوردن از موفقیت خود است. انتظارات پس از توافق هسته‌ای به‌شدت افزایش یافت. اما اگر از میانگین شهروندان سؤال رونالد ریگان پرسید شود –آیا زندگی‌تان نسبت به دیروز بهتر شده؟_ جوابی که می‌شنوید منفی است. این آسیب‌پذیری بالقوه او خواهد بود.»

 

در چنین شرایطی اگر میانه‌روها و اصلاح‌طلبان برای نشان دادن نارضایتی خود از روحانی در خانه بمانند و رای ندهند، رئیسی پتانسیل پیروزی در انتخابات را دارد.

 

انتخاب رئیسی اما می‌تواند خطر مقابله میان تهران و واشنگتن را افزایش دهد. او روز چهارشنبه در صحبت‌های تلویزیونی خود گفت که آمریکا تنها درصورتی‌که از ایران «بترسد» تحریم‌ها را تجدید نخواهد کرد.

 

وی گفت: «امروز آمریکایی‌ها از کلمه «ایران» می‌ترسند، راه‌حل عقب‌نشینی نیست. ما باید آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنیم.»

 

دولت ترامپ تاکنون نشان داده که مایل به بازبینی توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های شدیدتر برای محدود کردن ایران در صورت تداوم آزمایش موشک‌های بالستیک و افزایش نفوذ منطقه‌ای است. انتخاب دوباره روحانی می‌تواند حمایت بین‌المللی از چنین استراتژی را تضعیف کند.

 

سوزان مالونی، تحلیل‌گر خاورمیانه موسسه بروکینگز گفت: «اگر ایران رئیس‌جمهوری داشته باشد که اعتماد میان شرکای اصلی اروپایی و آسیایی را حفظ کند، این کار ضرورتاً دستور کار دولت ترامپ برای اقدامات سخت‌گیرانه‌تر را دشوار می‌کند.»

 

وی در ادامه افزود: «اما اگر شخصی مانند رئیسی انتخاب شود، شکل متفاوتی از تعامل با ایران صورت خواهد گرفت.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------