آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

جهانگیری: با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/گیر دادن به موی دختر در خیابان کارساز نیست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جهانگیری تاکید کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در اولین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک فرقی ندارد.

گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. 

 

وی در پاسخ سوالی درباره موفقیت ها و کاستی های نظام و انقلاب آستانه 40 سالگی، گفت: اینجا لازم است به یک سوال پاسخ داده سود آنهم اینکه رویکرد ما به دولت چگونه است؟ دولت باید به مردم متکی باشد یا بالعکس. در شرایطی که مردم به دولت متکی باشند دولت ارباب مردم است و از پاسخگویی فرار می کند. رئیس جمهور بیشتر توزیع کننده پول است، نوآوری و خلاقیت در اقتصاد شکوفا نمی شود و زمان بیشتر به مجادله می پردازد و نقش دولت در اقتصاد و سیاست پررنگ می شود. اما دولتی که به مردم متکی باشد به مردم پاسخگو است، باید شفاف و مسئولیت پذیر باشد رئیس جمهور در این دولت راهبر جامعه است برای چنین دولت خلاقیتی نوآوری شکوفایی اقتصاد و توامندی مردم و بخش خصوصی و پاکدستی مردم مهم است. 

 

وی تصریح کرد: من معتقدم رویکرد نظام و انقلاب و امام و رهبری رویکرد دوم است. یک دولت باید متکی به مردم باشد. در چنین شرایطی دولتی کارآمد شکل می گیرد. ما در این 40 سال موفقیت های بزرگی داشتیم. مهمترین آن این است که نظام موفق شده علی رغم توطئه ها از تمامیت ارضی در جنگ 8 ساله دفاع کرد و یک وجب از خاک کشور از دست مان خارج نشد. از امنیت خوب و مناسبی برخوردار است. از انسجام برخوردار است. نظام شرایطی بوجود آورده است که مردم به هویت ملی و دینی و ایرانی بودن خودشان افتخار می کنند. 

 

وی تاکید کرد: در کنارش نواقصی هم داشتیم. در زمینه اقتصاد آنگونه که نیازمند شرایط کشور بوده و عزت مردم بوده است پیش نرفتیم. به همین علت از یک رشد اقتصادی پایدار برخوردار نبودیم. تورم 40 تا 50 درصد داشتیم تورم تک رقمی هم داشتیم. پایداری رشد اقتصادی یک کار مهمی است که باید هدفگذاری شود. در زمینه فرهنگ و اجتماعی هم آنچه نیاز کشور است عمل نکردیم. 

 

در ادامه مجری از جهانگیری پرسید، فکر می کنید اشرافی گری و ثروت اندوزی چقدر به اعتماد مردم آسیب می زند و اگر در کابینه خودتان با فساد روبرو شوید چگونه برخورد می کنید خصوصا اگر در بین نزدیکانتان شاهد فساد باشید؟ 

 

جهانگیری در پاسخ به مجری گفت: پاکدستی جز مهمترین ویژگی های دولت است. مدیران پاکدست که به بیت المال دستبرد نزنند پیش نیاز انتخاب هر مدیری است. اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در اولین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک فرقی ندارد به رئیس جمهور هیچ کسی نزدیکتر از منصوبانش نیست. با منصوبان رئیس جمهور اگر دچار فساد شوند باید سریعا برخورد شود. قوه قضاییه هم مستقل است هم باید جدی و دقیق برخورد کند. 

 

اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در توضیح برنامه‌هایش برای حمایت از محرومان، گفت: محرومان واژه‌ای بود که از ابتدای انقلاب به صورت جدی به عنوان مستعضفین مطرح شد و از آرمان های نظام بود و برهمین اساس امام جهاد سازندگی را ایجاد کرد، در آن مقطع کسانی که به جهاد رفتند، میخواستند این آرمان نظام را محقق کنند. کارهای بزرگی هم در این 40 سال انجام شده است و وقتی کارنامه ایران را در خدمات رسانی به مناطق محروم نگاه میکنیم قابل توجه است، ایشان گفتند در برخی شاخص ها تا صد درصد تفاوت ایجاد شده است.  

 

وی افزود: من قبل از انقلاب هم به مناطق محروم سرکشی میکردم. برخی مناطق راه درست نداشتند اما  امروز راه و آب و گاز دارند. الان برخی از مناطق که روزگاری جاده نداشتند آب و برق دارند، ممکن است نیازهایی که امروز طلب میکنند با 20 سال گذشته متفاوت باشد و ما باید با توجه به نیازهای امروز کمک کنیم. 

 

جهانگیری در پاسخ به سئوالی در مورد هزینه ‌های تبلیغاتش توضیح داد: من اصلا ستاد تبلیغاتی ندارم و فکر میکنم کارهایی که صدا وسیما انجام داد و فرصت هایی که دوستان علاقمند برای کاندیداها به وجود می آورند، کافی است، دیگر حس نیاز نکرد، لذا هزینه ای تا این لحظه نبوده و فکر نمیکنم وجود داشته باشد. 

 

این کاندیدا در پاسخ به سئوالی در مورد احیای امر به معروف، اینگونه پاسخ داد: در اسلام به این موضوع اشاره شده است و به عنوان یکی از مسائل کلیدی است و در قانون اساسی هم توجه شده است. این موضوع وظیفه مردم نسبت به حاکمانشان است، مردم وقتی می بینند که نیاز است به حاکم تذکر دهند، قانون اساسی به ما می گوید باید فضایی ایجاد کرد که این امر به معروف نسبت به حکومت انجام شود اما گاهی واژه های مقدس به موضوع سیاسی تبدیل می شود، اینکه یک عده ای در خیابان به موی دختر خانمی ایراد بگیرند این ها تا بحال کارساز نبوده است، من در استانی بودم که برای امر به معروف داماد را از ماشین بیرون آوردند و کتک زدند، من در آن جلسه گفتم که شما فکر میکنید این جوان با این شیوه تا عمر دارد به اسلام خوشبین خواهد بود؟ 

 

او همچنین در رابطه با فصل خطاب بودن قانون در دولتش، تأکید کرد: قانون فصل الخطاب است، جامعه ای که در آن قانون وجود نداشته باشد حتما هرج و مرج ایجاد می شود رئیس جمهور و مقامات ارشد باید سمبل قانون گرایی باشند، من فکر میکنم حتما حرف آخر را قانون میزند. 

 

جهانگیری در برابر این سئوال که «آیا در دولت شما رسانه ها بدون متهم شدن به ضدیت و سیاه نمایی میتوانند از دولت شما انتقاد کنند؟»، گفت: این سئوال غیرطبیعی است. مطبوعات وظیفه شان نقد کردن است و آزادی مطبوعات مهم ترین رکنی است که جمهوری اسلامی داشته است، ممکن است در دولت یازدهم گلایه ای شده است، اما باید بگویم که ما دو گروه مطبوعات داریم، یک مطبوعاتی که در فضای رسانه ای شکل میگیرد و وظیفه شان نقد است، احزاب روزنامه دارند تا افکارشان را ترویج و افکار دولت را نقد کنند.  

 

او ادامه داد: اما بد است که رسانه دولتی و حکومتی ایجاد شود تا بخش دیگری را نقد کند، این بخش که از منابع دولت علیه دولت استفاده میشود، این ها درست نیست ما نباید از پول دولت، رسانه ای ایجاد کنیم که علیه دولت شود شما نگاه کنید برخی جز سیاه نمایی کاری ندارند، حتی نشریه های خارج از کشور که دشمنی با جمهوری اسلامی دارند این تیترها را نمی زنند، من فکر می کنم نباید گذاشت از بودجه دولت علیه دولت استفاده شود اما منهای این رسانه‌ها،تمام رسانه ها باید بتوانند در فضایی آزاد دولت را نقد کنند، بزرگترین هدیه ای که به گفته امام به مسئولین هدیه داده شده است همین است که بتوانند فضای نقد را ایجاد کنند و این هدیه ای است که مردم به دولت و حکومت هدیه می کند. 

 

در این لحظه مجری از جهانگیری پرسید، برای حفظ آرمان های شهدا و جانباز چه تعهدی به ملت می دهید؟ که جهانگیری در پاسخ به او گفت: جوانان عزیزی برای انقلاب خون دادند، جوانانی که می توانستند آینده خوبی داشته باشند در مقطعی که جمهوری اسلامی نیاز داشت در مقطعی که فریاد کمک به دین خدا بلند شده بود و دشمنان به ایران تجاوز کرده بودند و ایران مورد تجاوز بود در چنین مقطعی جمعی از بهترین فرزندان این کشور جان خودشان را فدا کردند تا نظام و آرمان های امام مستقر شود هرکاری که در جهت تحقق آرمان های شهدا و جانبازان و ایثارگران انجام دهیم ضروری است، فکر میکنم من هم در عمل نشان دادم که از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد این وطیفه قطعی دولت است . ما با خون شهدا و با تکیه بر آرمان های شهدا می توانیم نظام و انقلاب را پیش بریم. 

 

وی در خصوص برنامه دولت احتمالی اش برای تقویت بنیه دفاعی کشور گفت: قطعا برای کشور ما و شاید هر کشور حفاظتش از کشور جز اولویت اول است، خصوصا برای ایران که دشمنی هایی به صراحت متوجه اش است. یقینا چنین نظام و حکومتی حتما از بنیه دفاعی مناسبی باید برخوردار باشند . در همین دوره یک جنگی را پشت سر گذاشتیم که قدرت های دنیا یک طرف در مقابل ایران بودند. این تجربه تلخ حتما به ما می گوید ما باید بنیه دفاعی کشور را تقویت کنیم و برای اینکار نباید از هیچ کسی اجازه بگیریم. در این دولت بنیه دفاعی 4برابر شده است. 

 

جهانگیری گفت: برای آمریکایی ها یا هر کشور دیگری که بخواهد در مقابل ایران شاخ و شونه بکشد و قدرت نمایی کند تنها راهکار تکیه به مردم است. باید به این موضوع آگاهی داشته باشیم که سرمایه ای بزرگتر از انسجام و اقتدار ملی در اختیار مسئولان نیست. تکیه گاه اصلی مسئولان مردم هستند که هر توطئه علیه کشور را خنثی کردند. 

 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: موضوع مهم دیگر دیپلماسی فعال و مقتدرانه جمهوری اسلامی است. در این دیپلماسی می توان آمریکا را در صحنه بین المللی به چالش کشید. 

 

وی درخصوص برنامه اش برای مقابله با بدعهدی ها در اجرای برجام گفت: برجام یک نرمش قهرمانانه راهبردی بود که ایران برای عبور از یک گردنه تاریخ و صعب العبور انتخاب کرد. در بعد سیاسی اراده ملت ایران بر اراده آنها که به دنبال انزوای ما بودند تحمیل کردیم. به همین دلیل بعد از برجام هر مسئولی از هر جایی به ایران آمد این موفقیت را تبریک گفت. از سوی دیگر فضای امنیتی و ایران هراسی که علیه ما شکل گرفته بود و در شورای امنیت به ایران به عنوان جایی که صلح دنیا را به خطر انداخته را عوض کردیم. 

 

جهانگیری گفت: در بعد هسته ای شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست را تحقق دادیم. همه قدرت ها ایستاده بودند که با تهدید ما را از دانش هسته ای محروم کنند ولی امروز دانش هسته ای را داریم. در بعد اقتصادی دنبال رفع و لغو تحریم ها بودیم و به اهداف اقتصادی در برجام رسیدیم. برجام یک توافق بین المللی است و 6 کشور زیر آن را امضا کرده شورای امنیت آن را مصوبه کرده است. این نیست که یک کشوری قادر باشد در اجرای برجام تخلف کند. سازوکارهای مناسب در خود برجام پیش بینی شده است. کشوری که بخواهد برجام را بهم بزند در دنیا منزوی می شود چه آمریکا چه اروپایی ها.ما با برجام اجماع جهانی حتی اجماع اروپا و آمریکا را بهم بزنیم. اگر این خط منطقی و مستدل خود را پیش ببریم آمریکا نمی تواند به برجام آسیب بزند.ممکن است مشکل درست کنند ولی ما هم می توانیم برای آنها مشکل ایجاد کنیم. 

 

جهانگیری در پاسخ به سئوالی در مورد ارتباط مردم با مسئولین، گفت: ارتباط مسئولین با مردم یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام شود، فضای مجازی شرایط خوبی با دولت برای ارتباط با مردم ایجاد کرده است و معتقدم که ارتباط مستقیم و رو در رو هم باید برقرار شود و به همه مدیران دولتی گفته می شود که باید زمانی را در هفته برای دیدار با مردم داشته باشند. 

 

او همچنین در تشریح سئوالی در مورد این که«کم شدن فاصله طبقاتی در پایان دوره شما چقدر برای مردم ملموس خواهد بود؟»، پاسخ داد: برای کم شدن این فاصله باید نظام مالیاتی، موثر و قوی باشد، باید افرادی که ثروت بیشتری به دست می آورند، باید مالیات بدهند، اینکه ما شروع کنیم علیه تولید کنندگان قانونی ثروت شعار دهیم معنی اش این است که نمی خواهیم توسعه بیابیم، این مالیات در مقابل به طبقات ضعیف جامعه هم کمک می کند و آنها را توانمند و برایشان کار ایجاد می کند و از این طریق فاصله کمتر خواهد شد. 

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، با تأکید بر این موضوع که «حل معضل زیست محیطی کوتاه مدت نمی‌شود.»، توضیح داد: ریزگردها پدیده کوتاه مدتی نیست، مهم ترین کاری که انجام دادیم کانون های ریزگرد در خارج از کشور را شناسایی کردیم. 70 درصد ریزرگردها کانونش در خارج از کشور است و سازمان ملل هم در این زمینه فعال کردیم و در بخش داخلی در موضوعاتی مثل استان خوزستان که باتلاقها خشک شده بودند، باید آب منتقل کرد و جاهایی باید مالچ پاشی کرد، به هر حال برنامه خوبی تهیه شده است و باید به صورت ویژه به آن پرداخت. 

 

او در رابطه با «جنگ نرم دشمن علیه ایران»، گفت: این جنگ واقعیتی هست که وجود دارد و دشمنان می خواهند از این طریق به کشورها آسیب بزنند ، مهم این است که نباید از این جنگ علیه بخش دیگری از مردم، استفاده کنیم، اگر اینگونه شود،خطرش بیشتر از جنگ نرمی است که دشمن میخواهد علیه کشورمان انجام دهد. وحدت و هوشیاری مردم می تواند هر جنگ نرمی را مانند جنگ سخت به شکست بکشاند. 

 

جهانگیری در مورد رابطه عدم شفافیت اطلاعات و بسترهای رانت و فساد، اظهار کرد: در مورد قانون دسترسی آزاد به اطلاعات  باید گفت این قانون  در دولت قبل تصویب شد اما ابلاغ نشد و در این دولت عملیاتی شد، همه دستگاه ها موظف هستند که اطلاعاتی که مورد نیاز جامعه است، در اختیار افراد قرار بگیرد. 

 

او ادامه داد: وقتی فردی می بینید فردی با زد و بند به سرمایه بادآورده می رسد و کسی ده ها سال دارد زحمت می کشد و نمیتواند به یک دهم سرمایه آن فرد برسد، بی انگیزه می شود. 

 

جهانگیری معتقد است: در آسیب شناسی که در مسائل فساد کردم به این نتیجه رسیدم که در مواقعی فساد به موضوع سیاسی تبدیل می شود که من چگونه رقیبم را از صحنه خارج کنم و به او مارک فساد بزنم، اینکه فردی بگوید اگر کسی که فساد کرده است دوست من است نباید مطرح شود، اگر از طرف مقابل است باید برخورد چند برابر شود.این مشکلاتی هست که وجود دارد ما در این دولت این موضوع را پیگیری کردیم، ستاد مبارزه با فساد با همکاری سه قوه در حال فعالیت است.دولت باید فسادهای بزرگ را پیگیری کند.ما بابک زنجانی به عنوان کسی که بزرگترین فساد قرن را انجام داده است و حدود 14 هزار میلیارد تومان اموال این مملکت را برده است، را دستگیر کردیم. اما هنوز چیزی عائد ما نشده، کل اموال بابک زنجانی که شناسایی شده است به 2 هزار میلیارد هم نمی رسد. 

 

او با اشاره به دیدارش با رهبری، گفت: مهمترین موضوع مباحثم با مسئولان قضایی حتی وقتی خدمت رهبری رسیدم این بود که باید این پول برگردد وگرنه مدیرانی که در کشور مسئولیت دارند نمیتواند به مردم در آینده پاسخ دهند که چگونه این حجم پول از ایران رفت و برنگشت و بعدش باید مشخص شود که چگونه بابک زنجانی ها ایجاد می شود، چگونه یک جوانی می تواند به سیستم مدیریتی کشور نفوذ کند و این حجم فساد انجام شود. یا اینکه در مقطعی گفته می شد به دلیل تحریم ها باید پول نقد وارد کشور کنیم و وقتی از کشوری پول به فرودگاه می آوردند  تا تحویل بانک مرکزی دهند، می گفتند 30 میلیون دلارش نیست. این فسادهای بزرگ باید بررسی شود. 

 

او در رابطه با بیشترین زمینه های فساد، گفت: تغییر کاربری ها و تصرف منابع طبیعی جاهایی است که فساد رخ داد، در منابع نظام بانکی فساد زیاد است، باید همه نهادهای حکومتی در اتاق های شیشه ای قرار بگیرند، اگر میخواهیم که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که بار دینی دارد،خواهان ریشه کنی فساد هستیم باید همه دستگاه های حکومتی شفاف شفاف عمل کنند، هم دستگاه های قضایی و اجرایی شفاف عمل کنند،، باید رسانه ها آزاد وارد نقد شوند، برخی از همین مسائلی که اخیرا کشف شد، این مواردی که اخیرا کشف شد؛ در فضای مجازی مطرح شد، من حتما در تعامل جدید با دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی این عزم را جزم خواهم کرد که ریشه فساد از بین بروند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------