آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

افشای نقش سازمان سیا در کودتا علیه مصدق/اگر شاه فرار نمی‌کرد،همان اول، دولت مصدق سرنگون می‌شد



وزارت خارجه آمریکا امروز پس از مدتها بالاخره آرشیو اسناد مربوط به کودتای ٢٨ مرداد را از طبقه بندی خارج کرد.

در یکی از اسناد به تاریخ 18 اگوست 1953 آمده است:

 

«دستورات جدید در ادامه می آید (دستوراتی که باید از سوی سفیر بغداد در صورت ترک رم به مقصد بغداد از سوی شاه گرفته شود)

 

باید به شاه گفته شود که سخنانی در تشکر از ملت ایران برای قیام ناگهانی در حمایت از او بیان کند و همچنین باید از مردم ایران بخواهد که حمایت خود را ادامه دهند و قصد خود برای بازگشت به کشور را سریعتر اعلام کند.

 

شاه باید هر چه سریعتر خود را اماده بازگشت به ایران کند. ما توصیه کردیم که در تهران جمعیت بسیاری زیادی از حامیان شاه استقبال خوبی از او کنند.

 

ما احساس میکنیم خیلی مهم است که شاه هر چه سریعتر به ایران بازگردد چراکه اوضاع همچنان مشخص نیست و حضور او می تواند اوضاع را متفاوت کند.

 

در صورتیکه شاه همچنان در بازگشت به ایران تردید داشت، در محافل دیپلماتیک در واشنگتن باید این سخن را تکرار کنید: انچه او انجام داد کاملا با قانون ایران مطابقت داشت و همچنین در راستای حفظ سنت و عمل ایرانی بود.

 

اگر شاه در کشور باقی می ماند و فرار نمی کرد و با حضورش از زاهدی حمایت می کرد، تغییر دولت در همان وهله ی اول اتفاق می افتاد. بخش اعظم این ناکامی به خاطر این حقیقت است که شاه به طور ناگهانی کشور را ترک کرد و تنها چند برگه از خود به جا گذاشت که محتوای ان ها معنادار نیست.»

 

پس از شکست کودتای ۲۵ مرداد، محمد رضا شاه، محور اصلی کودتاچیان سحرگاه ۲۵ مرداد، از کشور فرار می‌کند. در تلگرافی که بری سفیر آمریکا دربغداد به وزارت امورخارجه کشور متبوعش دربارهٔ ملاقات خود با شاه دربغداد به تاریخ ۲۶ مرداد، ارسال می‌کند، از روحیه درهم شکسته شاه صحبت می‌کند. شاه تا ایتالیا هم نقل مکان کرد در آنجا بود که از خبر سقوط مصدق باخبر می‌شود.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دولت آمریکا اقدام به انتشار کتابی از اسناد مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد در ایران کرد.

این کتاب ۳۷۵ صفحه‌ای شامل چهار فصل است و هر فصل نیز شامل اسناد و مدارک مختلف بوده که به صورت کامل به نقش آمریکا در این رویداد تاریخی پرداخته است.

 

انتخاب،ایلنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------