آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

دانشجویان معترض به احکام قضایی؛ متوقف شدن اعتراض‌ها منوط به اعلام نتایج اثر بخش وزارت علوم است



دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در چهارمین روز تجمعات در اعتراض به احکام قضایی دانشجویان، تأکید کردند: تجمعات ما تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد یافت و متوقف شدن این اعتراض‌ها و تجمع‌ها منوط به اعلام نتایج پیگیری‌های اثر بخش وزارت علوم است.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری، نماینده وزیر علوم و معاون فرهنگی وزارت علوم با حضور در بین دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به صدور احکام سنگین قضایی دانشجویان که در ‌چهارمین روز اعتراض خود به سر می‌برند، تأکید کرد: ما از خانواده‌ی علوم اجتماعی هستیم و از کسانی که ما را نیز همچنان عضو خانواده علوم اجتماعی می‌دانند و همچنین مدیریت دانشکده تشکر می‌کنم. من هم در جریان قضایا هستم. چند روزی است که بر اساس دغدغه‌ای که در تک تک شما وجود دارد و براساس مواردی که پیش آمد، از همان روز اول وزارتخانه وظیفه خود را پیگیری می‌دانست. ولی طبیعی است که دانشجویان نیز به عنوان بخشی فعالی ازجامعه دغدغه‌هایی دارند و چه بسا نسبت به مسائلی که در صحن جامعه به وجود می‌آید، آنها نیز باید ورود کنند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: شما دانشجویان ممکن است در جریان جزئیات تمام کارهایی که انجام شده است نباشید و خیلی نیز ضرورت ندارد که بدانید ولی وزارت‌خانه از همان آغاز که خبر بازداشت دانشجویان می‌آمد که عمدتاً هم در بیرون دانشگاه و پیگیر مسائل بود و در خیلی از موارد نیز موفق بود و توانست در کمترین زمان این امکان را فراهم کند که دانشجویان آزاد شوند و اگر جایی نیاز به وثیقه بود وارد عمل شود.

 

وی ادامه داد: هفته قبل که بحث احکام مطرح شد و دانشجویانی که حکم گرفته بودند. آنچه که ما به صورت مشخص مطلع شده‌ایم این است که اساساً حکم را که به ما ابلاغ نمی‌کنند، حکم را به خود دانشجویان ابلاغ می‌کنند، همان روز سه‌شنبه آخر وقت بود، وزیر با من تماس گرفت و گفتند که این مسئله را پیگیری کنید.

 

دکتر غفاری افزود: روز چهارشنبه هفته گذشته، چون احکام صادر شده مربوط به دانشگاه تهران بود، رییس دانشگاه تهران جلسه‌ای را تشکیل دادند که در آن جلسه من هم حضور داشتم، معاون فرهنگی، معاون دانشجویی، مدیر حقوقی و همچنین رییس حراست دانشگاه حضور داشتند و در این جلسه بحث بر سر این بود که با توجه به نزدیک شدن آغاز امتحانات، ما چگونه با این مسایل کنار بیاییم. اولین و مهمترین‌ نکته‌ی مطرح شده این بود که حکم صادر شده، حکم تندی است و بنابراین اولین کاری که باید انجام شود این است که کسانی که برای آنان حکم صادر شده است، لایحه‌ی تجدید نظر خود را تهیه کنند.

 

نماینده وزیر علوم ادامه داد: دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران نیز به مدیر حقوقی دانشگاه دستور دادند که نهایت تلاش و کوشش ایشان برای تهیه‌ی لایحه‌ای که بنا است انجام شود و با دانشجویان که از قضا دانشجویان دانشگاه تهران هم هستند تماس گرفته شود که در واقع هر کمکی که از دست آنها برمی‌آید، انجام دهند. در ضمن وزارتخانه در اسفند ماه به همه‌ی دانشگاه به صورت مکتوب ابلاغ کرد که برای تمامی دانشجویانی که حکم دریافت می‌کنند، تمام تمهیدات لازم را داشته باشند.

 

وی گفت: طبیعی است که ما تلاش خود را برای برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف قوه قضاییه نیز انجام داده‌ایم؛ وزیر که در سفر هم که بوده‌اند با رییس قوه قضاییه صحبت کردند و امروز هم پیگیری خود را داشته‌ایم. اسامی تمامی افرادی که برای آنها حکم صادر شده و حتی مواردی که هنوز برای آنان حکمی صادر نشده را در اختیارشان قرار دادیم. امروز هم باز پیگیری خودمان را داشتیم. حتی خود آنها هم برای تکمیل اطلاعات آن اسامی از ما پیگیر بودند.

 

او اضافه کرد: روز گذشته با معاون حقوقی وزارت علوم صحبت‌هایی داشته‌ایم. آنچه مهم است این است که در یک فضای آرام و کم تنش باشیم و از دانشجویان تشکر می‌کنم که در فضایی آرام و جدی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. امروز تا قبل از ساعت 11 این اطلاعات را با کمک دوستانتان تکمیل کردیم و تحویل دادیم. غیر از این، جلسه دیگری را نیز دیروز با معاون حقوقی وزارت‌خانه در دانشگاه داشتیم؛ طبق صحبت‌ها آنها هم تمام تلاش خود را در این راستا دارند.

 

به گفته وی، آن چیزی که برای وزارت‌ علوم مهم است این است که ما در یک فضای آرام و در یک فضایی که کمترین تنش را داشته باشد بتوانیم گفتگو کنیم. که من تشکر می‌کنم از شیوه‌ای که دانشجویان این سه روز به مسئله ورود پیدا کرده و مطالبه را مطرح نمودند. خیلی آرام ولی با جدیت مسئله را پیگیری کردید. ما هم همچنان پیگیر هستیم و امیدواریم که نتیجه‌ی کار به گونه‌ای باشد که بتوانیم به آنچه که شما الان در این بیانیه قرائت کردید دست پیدا کنیم.

 

وی بیان کرد: بنده باز هم روز دوشنبه با مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صحبت داشته ام. ایشان هم بسیار مشتاقانه در رابطه با نکاتی که ما مطرح کردیم پیگیر شدند و تا اینجا هم این پیگیری‌ها مثمر ثمر بوده است.

 

در ادامه این مراسم دکتر سارا شریعتی یکی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در روز دوم این تجمع که اساتید در بین دانشجویان در دانشکده جمع شدند، بنده در دانشکده نبودم. سپس یک سری عکس‌ها در رسانه‌ها منتشر شد که اساتید و مسئولین دانشکده نشسته بودند، دانشجویان همه بودند و روی عکس هم نوشته بود برای ثبت در تاریخ و من چنین چیزی دریافت کردم.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اقدام همراهی اساتید با دانشجویان معترض خیلی برای من جذاب بود، فکر کردم که مقداری به ایده عالی که ما از زندگی دانشجویی انتظار داشتیم دست یافته‌ایم. یعنی زمانی که کل بدنه دانشگاه با همه عقاید و جریان‌ها متفاوت با هم یکپارچه می‌شوند.

 

دکتر شریعتی گفت: برای دفاع از استقلال دانشگاه، حیات دانشجویی، خودمختار بودن حیات دانشگاه که خودش به مسائل خود رسیدگی کند، این فضای فعلی کمک‌کننده است، دانشگاه را دعوت می‌کنیم برای رسیدگی به احکام سنگینی که برای دانشجویانی که به سرنوشت کشورشان حساس بوده‌اند، این دانشجویان محکوم می‌شوند و جرائم سنگین می‌خورند و بعضی از این دانشجویان شاگردان من بودند و من با آنها آشنا هستم. آنها بهترین دانشجویان از لحاظ علمی و نه از بخش سیاسی بوده‌اند.

 

شریعتی ادامه داد: طبیعی است که ما به این احکام قضایی دانشجویان اعتراض می‌کنیم، چون باعث شده برای دانشجویان پرونده درست شود. برای دانشجویانی که جوان هستند، 20 سال، 21 سال و آینده شغلی و زندگیشان را به خطر می‌افتد، اگر امروز دانشگاه بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند و از سرمایه‌های دانشگاه دفاع کند، دانشگاه سربلندتر و خود مختارتر و مستقل‌تری خواهیم داشت. یعنی دانشگاهی که به اندازه ی یک دولت قدرت دارد. بنابراین کارزار مقاومت باید حفظ شود. نه صرفا دانشجویان، بلکه کل نهاد دانشگاه، کل اساتید و مسئولین با هر موضع سیاسی که دارند، باید برای حفظ استقلال دانشگاه دفاع کنند. به نظرم نقطه امید ما است، امیدوارم که بتوانیم در این جریان موفق باشیم، احکام لغو شود و بر سر کلاس‌ها حاضر شویم.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایسنا، امروز یکی از نمایندگان دانشجویان معترض در جلسه با مسئولان وزارت علوم تاکید کرد: اعتراضات شکل گرفته دانشجویان ادامه دار است. متوقف شدن این اعتراضات و تجمعات منوط به اعلام نتایج پیگیری‌های اثر بخش وزارت علوم است.

 

یکی از این دانشجویان تاکید کرد: فرصت بسیار کم است با توجه به اینکه این احکام تابستان اجرایی می‌شود لذا بدنه دانشجویی نگران این است که احکام بعدی نیز اتفاقات ناگواری را برای دانشجویان رقم زند.

 

وی ادامه داد: همه دانشجویان معترض متفق‌القول هستند که اوایل هفته آینده نتایج پیگیری‌هایی که وزارت علوم قول آن را داده است به دانشجویان اعلام کنید تا فضای دانشکده به شرایط پیشین بازگردد.

 

وی گفت: وعده‌های امروز وزارت علوم تکرار وعده‌های پیشین است، ما از این وزارتخانه توقع وعده‌هایی با ضمانت اجرایی داریم و نه وعده‌های بی اثر و انتظار داریم تمامی پیگیری‌ها شفاف اعلام شود. در واقع وزارت علوم مضوع را مدام به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد، در حالی که ضابط پرونده‌های این دانشجویان وزارت اطلاعات است.

 

به گفته وی، وزارت اطلاعات و وزارت علوم هر دو زیرمجموعه ی دولت هستند. وزارت علوم آیا در اعمال فشار بر بدنه دولت نیز بی قدرت است؟ انتظار داریم این مساله را به دولت بکشانید و از دولت بخواهید پشت دانشجویان باشد. ما تا کی باید از بدنه ی دولت این را بشنویم که من می‌خواهم و نمی‌شود، دولت تا کی می‌خواد اپوزوسیون باشد و بگوید کاره‌ای نیست؟

 

یکی دیگر از دانشجویان اذعان کرد: بسیاری از دانشجویان دادگاه‌های بدوی شان برگزار نشده و از این جهت احتمال اینکه بتوانیم پرونده‌های آنها را به دانشگاه بازگردانیم بیشتر است و باید سریع تر اقدام کنید. از سویی دیگر تمام مسائلی که در احکام دانشجویان در مورد اقدامات داخل دانشگاه صورت گرفته، کسی گزارش نداده است به جز حراست‌های دانشگاه. انتظار داریم نه تنها حراست گزارش خود را پس بگیرد بلکه گزارش دیگری بنویسد چراکه همه طیف‌ها از اساتید تا نهاد رهبری اذعان دارند این برچسب‌ها به دانشجویان نمی‌خورد.

 

وی اضافه کرد: وزارت علوم یکسره می‌گویید دانشجویان این دانشکده و اینجا برای مطالباتشان با ما گفت‌وگو کنند اما بقیه شهرها چطور، بقیه دانشگاه‌ها چطور؟ وزارت علوم چه تدبیری برای پیگیری مطالبات همه دانشجویان دارد؟ ماخواستار این هستیم که وزارت علوم تا انتها پیگیر برگزاری جلسات با بدنه دانشجویی باشد. معاون حقوقی وزارت علوم به دانشجویانِ محکوم در راستای تنظیم لایحه تجدید نظر مشاوره دهد و همکاری‌های لازم را داشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------