آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

نمک شناسی و معرفت را از احمدی نژاد بیاموزید



نمک شناسی و معرفت را از احمدی نژاد بیاموزید

حمایت های رهبر انقلاب از دولت محمود احمدی نژاد در مقایسه با دو دولت گذشته بسیار پررنگ تر بوده است؛ به نحوی که اگر این حمایتها نبود، حتی اتمام زمان قانونی دولت نهم بعید به نظر می رسید.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:  بازتاب نوشت: در حالی که محمود احمدی نژاد در ماه های پایانی قدرت به سر می برد، نوع تعامل وی با رهبر انقلاب که بی سابقه ترین حمایت ها را  از دولت وی داشته اند، در مقایسه با دو رییس جمهور قبلی عجیب به نظر می رسد.

حمایت های رهبر انقلاب از دولت محمود احمدی نژاد در مقایسه با دو دولت گذشته بسیار پررنگ تر بوده است؛ به نحوی که اگر این حمایتها نبود، حتی اتمام زمان قانونی دولت نهم بعید به نظر می رسید.

محمود احمدی نژاد، سومین رییس جمهوری بود که در زمان رهبری آیت الله خامنه ای به قدرت می رسید، نخستین رییس جمهور اکبرهاشمی رفسنجانی بود که سوابق انقلابی و موقعیت پیشین وی در نظام جمهوری اسلامی در کنار اجماع نخبگان و حمایت یکپارچه افکار عمومی از وی در سال 1368، موجب تشکیل دولت سازندگی گردید و حمایت های رهبری از این دولت نیز موجب تقویت آن شد.

سید محمد خاتمی نیز با کسب آرای 20 میلیونی در دوم خرداد 1376 که رهبر انقلاب آن را حماسه نامیدند، دولتی با پشتوانه بالای مردم و نخبگان تشکیل داد، اما حمایتهای رهبری از این دولت با وجود زاویه بخش قابل توجهی از طیف دوم خرداد با مواضع رهبر انقلاب، موجب ثبات و دفاع از این دولت در مقابل فشارهای جناح راست گردید.

اما محمود احمدی نژاد در حالی به عنوان اولین رییس جمهور دور دومی بعد از انقلاب، در سوم تیر 1384 به قدرت رسید که آرای وی در مقابل آرای 16میلیونی هاشمی و20 میلیونی خاتمی در دور اول، کمتر از 6 میلیون بود، و در دور دوم انتخابات نیز که 17میلیون رای به دست آورد، آرا مورد اعتراض هاشمی قرار گرفت، اما با تایید انتخابات توسط شورای نگهبان، وی در نامه ای اعلام کرد که موضوع را به خدا واگذار خواهد کرد.

در طول هفت سال گذشته، به ویژه سال های اخیر، حمایتهای ویژه رهبر انقلاب از دولت محمود احمدی نژاد بوده است که توانسته این دولت را در برابر نارضایتی مجلس، برخورد دستگاه قضایی، نارضایتی مراجع تقلید و طیف گسترده نخبگان و شخصیتهای انقلابی حفظ کند و اگر این حمایتهای خاص نبود، قطعا عمر دولت وی به هفت سال نمی رسید؛ اما آیا احمدی نژاد در قبال این حمایتها قدرددان و نمک شناس بوده است؟

مقایسه نوع تعامل احمدی نژاد با رهبر انقلاب با نوع رابطه روسای جمهور پیشین با ایشان، می تواند پاسخگوی این سوال باشد:

محمود احمدی نژاد در موضوع تغییر وزیر اطلاعات، با وجود آن که نصب یا عزل وزیر اطلاعات بنابر رویه حاکم بر انتصابات در نظام با مشورت و تایید رهبری انجام می شود، حجت الاسلام محسنی اژه ای را یک هفته مانده به پایان دولت نهم به طرز تحقیرآمیزی برکنار کرد و سپس گزینه پیشنهادی خود حجت الاسلام محسنی اژه ای را با تایید رهبری، به جای وی منصوب نمود، اما یسکال ونیم بعد باز بدون هماهنگی با رهبری قصد عزل وزیر اطلاعات را داشت که این بار رهبر انقلاب با حکم حکومتی مانع این اقدام شد و احمدی نژاد در اعتراض به این حکم، خانه نشینی 11روزه را برگزید و تهدید به استعفا کرد.

اما عملکرد هاشمی و خاتمی در نصب و عزل وزیر اطلاعات چه بوده است؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دولت سازندگی، پس از انتقادات و تذکرات مکرر به حجت الاسلام علی فلاحیان درباره عملکرد وزارت اطلاعات، قصد تغییر وزیر اطلاعات را به اطلاع رهبرانقلاب می رساند که با مصلحت ندانستن این موضوع توسط آیت الله خامنه ای، رییس جمهور وقت عزل وزیر اطلاعات را منتفی می کند.

سید محمد خاتمی نیز در انتصاب وزیر اطلاعات خود، گزینه های متعددی را به رهبرانقلاب پیشنهاد می کند که با تایید ایشان همراه نمی شود و سرانجام حجت الاسلام دری نجف آبادی پیشنهاد می گردد که رهبر انقلاب با معرفی وی به عنوان وزیر اطلاعات موافقت می کنند و پس از استعفای دری نجف آبادی نیز انتصاب حجت الاسلام یونسی با تایید رهبر انقلاب انجام می شود.

در سایر موضوعات نیز روسای جمهور قبل، تعامل مناسبی با رهبر انقلاب داشته و از رسانه ای کردن اختلاف نظرهای خود خودداری می کردند.

هاشمی رفسنجانی در موضوع اهدای نشان دولتی به غلامحسین کرباسچی بمناسبت اجرای طرح نواب، از مخالفت رهبرانقلاب با این موضوع مطلع و این اقدام را لغو می کند.

سید محمد خاتمی نیز در موضوعی که در شورای عالی امنیت ملی با نظر و تاکید شخص وی به عنوان رییس شورا تایید و تصویب شده بود، پس از دیدار با رهبر انقلاب، از مخالفت قطعی ایشان با مصوبه شورا مطلع می شود و پس از آن که با ارائه دلایل خود، رهبری بر مخالفت تاکید می کنند، در جلسه بعدی شورا با مصوبه مخالفت کرده و مصوبه را مطابق با نظر رهبر انقلاب اصلاح می کنند و در پاسخ به شگفتی اعضای جلسه از تغییر نظر خاتمی در فاصله دو هفته، وی اظهار می کند نظرش تغییر کرده و پس از تامل، در نظر قبلی خود تجدید نظر کرده است.

رهبر انقلاب در دیدار هفتگی خاتمی که دو روز پس از این جلسه با ایشان برگزار گردیده بود، با تقدیر از اقدام خاتمی، اظهار کردند وی را به دو دلیل دعا کرده اند؛ نخست به دلیل تامین نظر رهبری در مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دوم به دلیل هزینه نکردن از ایشان.

اما عملکرد احمدی نژاد در مواردی که صراحتا از نظر رهبری مطلع بوده است، چگونه محقق گردیده است؟ در موضوع برکناری مصطفی پورمحمدی از وزارت کشور، با وجود آن که رهبر انقلاب با این درخواست احمدی نژاد مخالفت کرده بودند، احمدی نژاد در آستانه انتخابات دور دوم مجلس هشتم، بار دیگر موضوع را مطرح کرده و رهبری با تعجب از وی می پرسند: حالا در آستانه انتخابات وقت این حرفهاست؟ که احمدی نژاد از این حرف تفسیر می کند که رهبری با برکناری وزیر کشور بعد از انتخابات مخالفتی ندارد و بلافاصله بعد از انتخابات پورمحمدی را بدون هماهنگی با رهبری برکنار می کند.

یا در موضوع افزایش سود بانکی برای کنترل التهابات بازار ارز و طلا که توسط بانک مرکزی پیشنهاد و به دلیل مخالفت احمدی نژاد معلق مانده بود و شرایط اقتصادی کشور را دچار تلاطم کرده بود و احمدی نژاد نیز به همراه وزرای اقتصادیش برای چندمین بار به آمریکای جنوبی رفته بود با نظر مقامات عالی رتبه نظام مصوبه شورای پول و اعتبار ابلاغ می گردد و بحران بازار فروکش می کند؛ اما احمدی نژاد بارها که آخرین مورد آن گفتگوی اخیر وی با شبکه اول سیما بود، این تصمیم را زیر سوال می برد.

اکنون پرسش اینجاست که حتی اگر یک دهم این حمایت ها از فرد دیگری غیر از احمدی نژاد شده بود، آیا قدرشناسی بیشتری نسبت به حمایتهای نظام و رهبری نشان نمی داد؟/انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------