آخرین اخبار سیاسی

فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و حجاب,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چه اتفاقی رخ داده که مقوله حجاب که برای دهه‌ها به نوعی از موارد مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود حالا در دوران حاکمیت یکدست به شکلی…

اعتراف وزیر دفاع اسرائیل: انجام مذاکرات صلح با اسد برای دوری از ایران



اعتراف وزیر دفاع اسرائیل: انجام مذاکرات صلح با اسد برای دوری از ایران

روزنامه یدیعوت آحارونت اسرائیل هم قبل از این نوشت: وزارت خارجه آمریکا صحت گزارش اخیر این روزنامه درباره مذاکرات سطح بالا میان نتانیاهو و اسد درباره صلح کامل در برابر عقب نشینی کامل اسرائیل از منطقه اشغالی جولان را تایید می کند.یک مقام نزدیک به وزیر دفاع اسرائیل اعتراف کرد این رژیم با هدف دور کردن سوریه از ایران، مذاکراتی را با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، قبل از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هر گونه مذاکره با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و عقب نشنی اسرائیل از بلندی های اشغالی جولان را تکذیب کرده بود.

برخی مطبوعات گفته بودند نمایندگان نتانیاهو و اسد با یکدیگر مذاکره کرده و به توافق رسیده بودند در مقابل عقب نشینی اسرائیل از بلندی های جولان، دو طرف قرارداد صلح امضا کنند و در نتیجه سوریه نیز اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

بنابر این گزارش، نمایندگان نتانیاهو در این مذاکرات، ایهود باراک وزیر دفاع و موشه یعلون وزیر امور استراتژیک بودند. این دو نفر همچنین گفته اند هدف اصلی از این مذاکرات تلاش برای دور کردن سوریه از ایران بود.

ژنرال بازنشسته میخائیل هرتسوگ رئیس دفتر باراک با تایید مذاکرات نمایندگان نتانیاهو و اسد گفت: اسرائیل فهرست گسترده ای از خواسته های خود را در اختیار سوریه قرار داد که می توانست پایه ای برای توافقنامه صلح باشد. ایده اصلی از این خواسته ها بررسی امکان شکست محوری با عضویت ایران، سوریه و حزب الله بود. هدف، خارج کردن سوریه از این محور بود.

اسرائیل و سوریه هم اکنون در وضعیت آتش بس هستند و هنوز قرارداد صلح امضا نکرده اند. سوریه عقب نشینی کامل اسرائیل از منطقه اشغالی جولان خود را شرط هر گونه صلح می داند. قبل از این، اسرائیل و سوریه با میانجیگری ترکیه مذاکرات غیرمستقیم را انجام دادند که بی نتیجه بود.

هرتسوگ اضافه کرد: واکنش ها از طرف اسد درباره روابط با ایران، قطعی نبود. نتانیاهو درباره مقاصد اسد شک و تردید داشت. تحرک اسرائیل با هدف دست یابی به توافقنامه صلح با سوریه و سپس لبنان بود. پس از بروز جنگ داخلی در سوریه، این تماس ها قطع شدند.

در مقابل، موشه یعلون معاون نخست وزیر اسرائیل گفت: براساس اطلاعات من، نتانیاهو به صورت کامل با عقب نشینی از منطقه جولان موافقت نکرد بلکه اقدامی برای شکستن محور ایران سوریه حزب الله انجام می داد. نخست وزیر اسرائیل حق دارد کانال های محرمانه ای را با طرف های موجود در منطقه باز کند.

نتانیاهو قبلا این موضوع را تکذیب کرده بود اما در مقابل منابعی آگاه در آمریکا نیز این موضوع را تایید کرده اند.

باراک قبل از این به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفته بود این اقدام با پیشنهاد آمریکا انجام شد. آمریکایی ها قصد داشتند امکان قطع ارتباط سوریه از ایران و حزب الله را بررسی کنند.

پروفسور "ایتمار رابینوبیچ" که قبل از این در هیئت اسرائیل در مذاکرات صلح با سوریه شرکت کرده بود هم گفته است: معنی هرگونه مذاکرات با سوریه، واضح و آشکار است. هر کسی که وارد این مذاکرات می شود مستقیم و غیرمستقیم می داند که هزینه سوریه برای صلح با اسرائیل، عقب نشینی از جولان است.

روزنامه یدیعوت آحارونت اسرائیل هم قبل از این نوشت: وزارت خارجه آمریکا صحت گزارش اخیر این روزنامه درباره مذاکرات سطح بالا میان نتانیاهو و اسد درباره صلح کامل در برابر عقب نشینی کامل اسرائیل از منطقه اشغالی جولان را تایید می کند.

با وجود اینکه دفتر نتانیاهو این گزارش را تکذیب کرد اما شماری از مقامات اسرائیلی آن را تایید کردند.دفتر نتانیاهو البته گفت آمریکایی ها این پیشنهاد را به اسرائیل ارائه کرده بودند اما مقامات تل آویو از پذیرش آن خودداری کردند./عصرایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------