آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اگر همه با گشت ارشاد مخالفند چرا ون ها برگشتند؟ | ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد : کار دولت است

اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها…

جنتی: سوال از رییس‌جمهور، دوستانه باشد/ارز نباید روی ماست و پنیر مردم اثر بگذارد



جنتی: سوال از رییس‌جمهور، دوستانه باشد/مساله ارز همه را کلافه کرده است

امام جمعه موقت تهران گفت: باید دین خود را ادا کنیم ولی اگر به جان هم افتادیم، نه تنها دین خود را ادا نکرده‌ایم بلکه ضربه هم زده‌ایم.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: لازم می‌دانم درباره اینکه چرا دو ماه یکبار در تریبون نماز جمعه حاضر می‌شوم توضیح دهم؛ اگرچه ضرورتی ندارد، ولی گاهی از آن حرف زده می‌شود. من یکبار با مقام معظم رهبری صحبت کردم و به ایشان گفتم که بار من را کم کنید و مسئولیت را از دوش من بردارید.

وی افزود: بحث من درباره سه - چهار مسئولیت بود و مقام معظم رهبری کنار گذاشتن دوتای آنها را قبول نکردند و یکی را قبول کردند. یکی هم بحث نماز جمعه بود که ایشان فرمودند اگر برایت مشکل است، نوبتت را عقب بینداز و من هم قبول کردم و گفتم دو ماه یک دفعه می‌آیم. پس مساله به این سادگی است.

دبیر شورای نگهبان در ادامه، به موضوع طرح سوال از رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در این که این موضوع حق قانونی نمایندگان مجلس است و قانون اساسی هم به نمایندگان چنین اجازه‌ای داده، بحثی نیست و این مورد به‌جا و اصلش محفوظ است اما در شرایط فعلی باید دید که طرح این بحث چقدر به مصلحت است؟ من این موضوع را به خود آقایان واگذار می‌کنم تا آن‌ها خودشان در این مورد فکر کنند.

جنتی با بیان اینکه "باید ببینیم دشمن از این موضوع چگونه بهره‌برداری خواهد کرد؛ آیا آن‌ها بحث اختلاف قوا را مطرح نمی‌کنند و این موضوع دشمن شادکن نیست؟"، خاطرنشان کرد: اگر هم احیانا قرار شد رییس‌جمهور دعوت شود و به مجلس بیاید، بحث جنگ و جدال نیست بلکه بحث سوال است. البته معتقدم نمایندگان می‌توانستند در جلسه غیررسمی و خصوصی سوال کنند و جواب بگیرند. حال اگر هم می‌خواهند در جلسه علنی سوالی کنند، اختیار خودشان است اما باید دوستانه باشد و نباید کینه‌ورزی شود و همچنین نباید کاری شود که خلاف اخلاق اسلامی و وحدتی باشد که همه برایش سینه می‌زنند.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس به خاطر لبیک به مقام معظم رهبری و تاکید بر مساله وحدت اظهار کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر، مشکل اقتصادی است. این مشکل، مشکلی است که دشمن روی آن انگشت گذاشته و به ما فشار می‌آورد و می‌خواهد مردم را از پای درآورد و قدرت نظام را بشکند. بنابراین همه باید روی این مسائل فکر کنند و مسائل حاشیه‌ای را به مسائل اصلی تبدیل نکنند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه "مسائل اقتصادی پیچیده‌ترین مسائل است"، گفت: اگر این طور نبود، آمریکا و اروپا این مسائل را حل کرده بودند ولی آن‌ها با این همه تجربه و سابقه در این موضوع مانده‌اند. اگرچه ما هم‌اکنون تحت فشاریم ولی خدایی که در همه‌جا از جمله جنگ و صلح و تحریم‌ها این نظام و مردم را یاری کرده و به دادشان رسیده است، ان‌شاءالله اینجا هم به داد مردم برسد.

جنتی با تاکید بر اینکه "هماهنگی بین مسئولان باید با دل باشد"، افزود: اینکه سران سه قوه به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و از ایشان تقدیر کردند، خوب است ولی کافی نیست. باید در عمل و دلی این موضوع را مورد توجه قرار دهند، چراکه بالاخره من و شما و مسئولان و سران به خدا و امام زمان (عج) بدهکاریم و باید دین‌مان را ادا کنیم ولی اگر به جان هم افتادیم نه تنها دین خود را ادا نکرده‌ایم بلکه ضربه هم زده‌ایم.

دبیر شورای نگهبان در ادامه گفت: باید ببینیم دوا کجاست و حرکتمان دوستانه و بر اساس اصول علمی و محورهایی باشد که می‌تواند تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کند. این تجربه،‌ تجربه اول ما نیست. 33 سال است که مملکت ما دچار مساله و مشکل است بنابراین باید به فکر این باشیم که چه کار کنیم که این تحریم‌ها به فرصت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه "هم‌اکنون مساله ارز همه را کلافه کرده است، بنابراین باید روی آن فکر شود"،‌ تاکید کرد: نباید این مساله روی ماست و پنیر مردم اثر بگذارد. لازم است تا در بحث واردات و صادرات و گمرک کار شود.

جنتی افزود: در موارد مصرفی جای صرفه‌جویی باقی است و ما اگر هرچه می‌توانیم کم مصرف کنیم، در این صورت گرانی هم کم می‌شود. لزومی ندارد اینقدر زیاد مصرف کنیم. البته هرکس پول دارد می‌تواند زیاد مصرف کند اما وقتی شرایط این طور هست باید روی هزینه‌های فردی و جمعی و هزینه‌هایی که در دولت هم می‌شود صرفه‌جویی کرد و دولت نباید یک ریال خرج زاید داشته باشد و باید ببینند جشن گرفتن و برنامه‌ گذاشتن و نشستن و برخاستنی که هزینه زیاد برمی‌دارد لازم است یا نه. اگر لازم نیست، این کار را انجام ندهند.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن اتفاقات رخ داده در سوریه و با بیان اینکه "همه خلق خدا می‌دانند که عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا، اسرائیل و انگلیس به مخالفان سوریه کمک می‌کنند"، اظهار کرد: مساله سوریه بی‌شباهت به جنگ ما نیست که همه آمده بودند تا نظام ما را مضمحل کنند. 95 درصد از تروریست‌هایی که در آنجا هستند، از خارج سوریه آمده‌اند. این‌ها را چه کسی حمایت می‌کند؟ این همه شعار مبارزه با تروریست سر داده می‌شود؛ این پول‌ها از کجا می‌آید؟ قضیه این است که چون یک قدرت منطقه‌ای با اسرائیل درافتاده، به نفع اسرائیل باید این قدرت متلاشی شود و ما امیدواریم که یک روزی آرامش به مردم سوریه حاکم شود.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و ضمن اینکه این انتخابات را رسواکننده و مایه بی‌آبرویی آمریکا خواند، خاطرنشان کرد:‌ اگر در کشور ما چنین انتخاباتی انجام می‌شد، همه آن را در بوق و کرنا می‌کردند در حالی که مشارکت آن‌جا از 131 میلیون به 118 میلیون رسیده و کم بوده است و اصلا 90 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت نکرده‌اند.

وی افزود: این هزینه‌های میلیاردی هیچ توجیهی ندارد و آن‌ها با زور و قدرت کار می‌کنند. این کسی هم که سر کار آمده، راه کج خود را ادامه می‌دهد و ما هم باید به وظیفه خود عمل کنیم.

جنتی در ادامه سخنان خود، رحلت آیت‌الله ملک‌حسینی را تسلیت گفت و اظهار کرد: ایشان سنگر نفوذ‌ناپذیر و قدرتی بود که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از او حساب می‌بردند و با جریان‌های مختلف انحرافی مقابله و خدمت خوبی کرد و در جهت تثبیت انقلاب و خط امام (ره) گام برداشت.

دبیر شورای نگهبان همچنین به فرارسیدن ماه محرم اشاره‌ کرد و با بیان اینکه "ماه محرم از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به شیعه داده شده"، گفت: باید قدر این نعمت را بدانیم و تا آنجایی که می‌توانیم از چنین ظرفیتی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی توجه به جنبه‌های عاطفی و حماسی عاشورا در کنار عزاداری را حائز اهمیت دانست و افزود: مساله مبارزه با ظلم و شهادت‌طلبی همچنین رشد فکری و بصیرت‌افزایی و شناخت را از دیگر مواردی است که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: باید امام و ولی امر را شناخت و مطیعش بود و از سویی دیگر لازم است تا دشمن را هم شناخت و دید که اصلا غرضش از لشکرکشی چیست. همچنین سلطه‌ناپذیری در مقابل دشمن و جهاد فی‌سبیل‌الله از دیگر مواردی است که در ماه محرم باید مد نظر قرار داد.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به زلزله اخیر در ورزقان اشاره کرد و افزود: خدا به این مردم که در سرمای زمستان وضعیت خانه‌هایشان به هم ریخته صبر دهد و ما هم غم و غصه آن‌ها را داریم. همچنین خداوند به کسانی که در ساختن خانه‌ها به مردم آن جا کمک می‌کنند، اجر اعطا کند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه نیز درباره روز مباهله توضیحاتی ارائه کرد و گفت: خداوند کسانی را که در طول تاریخ باعث شده‌اند که تشیع و حب و عشق علی (ع) در دل ما جای بگیرد، بیامرزد.

وی اضافه کرد: اگرچه ما در ظاهر برخی اعمال از جمله نماز خواندن و روزه گرفتن را انجام می‌دهیم، اما باید ببینیم چرا به نتیجه مطلوبمان که قرب به درگاه خدا و نورانیت و معنویت است نمی‌رسیم. در این راستا باید گفت غیبت کردن که گناهی رایج است موجب افساد عمل می‌شود و این ظلمی است که ما در حق خودمان می‌کنیم.

جنتی خاطرنشان کرد: اصل در اسلام، برادری، مودت، محبت، عاطفه، دوستی، کمک و رسیدن به دردهای همدیگر است و این اصل است و جاهایی هم استثنا پیدا می‌شود اما مواردی است که یک مسلمان که باید مردم از دست و زبانش آسوده باشند و نباید با زبانش نیش و با دستش ضربه و با قلمش تهمت و طعنه بزند، کارهایی انجام می‌دهد. حال چند درصد ما مقید هستیم که با زبان و قلم‌مان دیگران را اذیت نمی‌کنیم و به کسی آزار نمی‌رسانیم؟

دبیر شورای نگهبان همچنین گفت: کسانی که پیغمبر و علی(ع) و آل علی را قبول دارند و مقید به آداب و اخلاق اسلام هستند، مومن تلقی می‌شوند و کسی نباید یک بنده مومن را اذیت کند./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------