آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

موشک‌های اس 300 به جای دمشق راهی تهران می‌شوند؟



موشک‌های اس 300 به جای دمشق راهی تهران می‌شوند؟

مسکو نگران امنیت دفاعی ایران

در صورتی که نظام حاکم بر سوریه بر اثر فشارهای خارجی سقوط کند، احتمال حمله نظامی امریکایی – اسرائیلی به ایران به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد و به همین دلیل مسکو قصد دارد توان دفاعی ایران را تقویت کرده و موشک‌های اس 300 را در زمان مناسبت به این کشور تحویل دهد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ديپلماسي ايراني: منابع عالي‌رتبه اطراف شيمون پرز، رئيس جمهوري رژيم صهيونيستي مي‌گويند كه سفر شيمون پرز به مسكو با هدف قانع ساختن روسيه براي عدم تحويل موشك‌هاي اس 300 به سوريه بوده است.

به گزارش روزنامه القدس العربي، چاپ لندن، آلكس فيشمن تحليلگر مسائل نظامي در روزنامه عبري يديعوت احرونوت در اين باره نوشت، در جريان جلسه‌اي كه ميان پرز و ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه برگزار شد، پرز به پوتين مي‌گويد كه ارسال موشك‌هاي اس 300 به سوريه باعث مي‌شود تا موازنه‌هاي منطقه‌اي به هم بخورد به ويژه كه اين موشك‌ها مي‌توانند هر هدفي را در قلب اسرائيل هدف قرار دهند.

اين تحليلگر مسائل نظامي به نقل از منابع امنيتي عالي‌ رتبه در تلاويو همچنين نوشت كه روسيه و سوريه قراردادي را امضا كرده‌اند كه به موجب آن مسكو براي دفاع از حريم هوايي سوريه سامانه‌هاي ضد هوايي به ارزش دو ميليارد دلار در اختيار اين كشور قرار مي‌دهد. اسرائيل پس از آن كه دريافت چنين قراردادي ميان مسكو و دمشق منعقد شده است تلاش‌هاي بي‌امان ديپلماتيكي را براي ناكام گذاشتن اين قرارداد آغاز كرد.

بنا به اين گزارش قبل از سفر رئيس جمهوري رژيم صهيونيستي به مسكو وي ديداري را با اعضاي سازمان‌هاي امنيتي اين رژيم برگزار كرد كه در آن جلسه به پرز اصرار شد كه همه تلاش خود را به كار بگيرد تا سوريه نتواند از روسيه سامانه هاي موشكي اس 300 را دريافت كند. به گفته آنها چنين مبادله‌اي باعث مي‌شود تا موازنه‌هاي قدرت ميان دمشق و تلاويو به هم بريزد و اين مساله باعث خواهد شد تا اسرائيل مجبور شود كه به گزينه نظامي روي آورد تا مانع از رسيدن سوريه به اين سامانه‌ها شود.

به گفته اين منابع دو سال پيش يعني در سال 2010 نيز پرز در ديدار با پوتين از وي خواسته بود كه سامانه‌هاي موشكي از نوع اس 300 را به ايران، به رغم امضاي توافق‌نامه ميان دو كشور، نفروشد كه اين مساله تا كنون نيز اتفاق نيفتاده است.

اين منابع درباره پاسخ پوتين به پرز مي‌گويند كه وي گفته است كه ما قرارداد اين فروش را امضا كرده‌ايم و از لحاظ حقوقي نمي‌توانيم كه اين سامانه‌ها را به دمشق تحويل ندهيم. پس از آن پرز اصرار مي‌كند كه مسكو بيانيه‌اي را صادر كند و در آن بيانيه يادآور شود كه نگراني‌هاي امنيتي اسرائيل را درك مي‌كند تا بدين ترتيب سفر هيئت اسرائيلي به مسكو نيز با موفقيت پايان يابد. مسكو اين بيانيه را صادر مي‌كند و گفته مي‌شود كه اين بيانيه باعث آسودگي خاطر طرف اسرائيلي مي‌شود و در عين حال اين اميدواري را نزد آنها به وجود مي‌آورد كه روسيه به زودي زمان تحويل موشك‌هاي اس 300 به سوريه را به تعويق بيندازد.

در همين رابطه به نظر مي‌رسد كه روسيه در تحويل موشك‌هاي اس 300 به ايران نيز تجديد نظر كرده است. چندي پيش مقام‌هاي ارشد نظامي جمهوري اسلامي ايران اعلام كردند كه در پي خودداري مسكو از تحويل اين سامانه‌هاي موشكي به ايران بدون ارائه دليلي قانع كننده درصدد بر آمده‌اند كه اين سامانه‌ها را در خاك ايران توليد كنند.

روسلان بوكوف، عضو كميسيون مشاوره دفاعي در وزارت دفاع روسيه و رئيس مركز مطالعات دفاعي روسيه در اين باره گفت: «در صورتي كه نظام حاكم بر سوريه بر اثر فشارهاي خارجي سقوط كند، احتمال حمله نظامي امريكايي – اسرائيلي به ايران به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش مي‌يابد و به همين دليل مسكو قصد دارد توان دفاعي ايران را تقويت كرده و موشك‌هاي اس 300 را در زمان مناسبت به اين كشور تحويل دهد.»

روسلان بوكوف، در ادامه افزود: «همان طور كه تعليق تحويل موشك‌هاي اس 300 به ايران در سال 2010 حركتي صحيح بود امروز نيز در سايه تغييرات استراتژيك در سوريه و خاورميانه، تغيير سياست روسيه در قبال ايران ممكن است و تحويل اين موشك‌ها به تهران در راستاي تقويت توان دفاعي آن امري لازم و ضروري است كه مسكو نيز در حال بررسي آن است.»/دیپلماسی ایرانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------