بحث​های پرچالش نمایندگان بر سر استیضاح رئیس​جمهور و ارجاع تخلفاتش به قوه قضاییه



   استیضاح رئیس​جمهور,اخبار استیضاح رئیس​جمهور,قوه قضاییه ,تخلفات احمدی نژاد

 

بحث​های پرچالش نمایندگان بر سر استیضاح رئیس​جمهور و ارجاع تخلفاتش به قوه قضاییه

مجلس - در طرح اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور آمده بود که چنانچه پاسخ​های رئیس​جمهور به سوالات نمایندگان قانع کننده نبود، موضوع به قوه قضاییه ارجاع و شش پاسخ از این دست نیز زمینه ساز استیضاح رئیس​جمهور شود.

 

به گزارش خبرآنلاين، اگرچه محدوديت​هايي همچون راي گيري براي پاسخ​هاي رئيس​جمهور در نظر گرفته شده و استيضاح وي نيز همچنان منوط به درخواست دو سوم نمايندگان است، اما نمايندگان حامي دولت به شدت با آن مخالفت کردند. از نگاه آنها اگر رئيس​جمهور قانوني را اجرايي نکرده باشد يا اينکه نمايندگان بخشي از عملکرد وي مثل 11 روز خانه نشيني يا بخشي از مواضع وي مثلا در مورد حجاب را نپذيرفته باشند؛ «فعل مجرمانه​اي» رخ نداده که لازم باشد به قوه قضاييه ارجاع شود. رويکردهاي سياسي برخي نمايندگان منتقد دولت نيز سبب خواهد شد تا ارجاع اين موضوعات به قوه قضاييه، سرعت بيشتري بيابد و اصل تعامل ميان قوا را خدشه دار کند.

 

گره زدن سرنوشت سوال از رئيس​جمهور به استيضاح وي نيز حساسيت برانگيز بود و اين اقدام را در پي ايجاد بي ثباتي در دولت مي​دانستند. احتمال غرض ورزي در مجلس در صورت مخالفت با دولت نيز اين مساله را تشديد مي​کند. يکي از نمايندگان حامي دولت که معتقد بود استيضاح رئيس​جمهور نيازمند کسب نظر رهبر انقلاب است، اين بخش از طرح مذکور را حتي در تضاد با اختيارات ولي فقيه خواند.

 

اما جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مخالفت با اظهارات نمايندگان حامي دولت، گفت: وقتي رئيس جمهور سوال نمايندگان را با شوخي مي گذراند، بايد از هويت مجلس دفاع کنيم. او حتي در مورد حکم حکومتي رهبري هم بي توجهي مي​کند و اصلا زير بار آن نمي​رود. اما وقتي از او سوال کرديم چه پاسخي شنيديم؟

 

وي خطاب به نمايندگان حامي دولت، گفت: منصفانه نيست که بگوييم داريم سند صادر مي​کنيم که رئيس​جمهور را به سوي عدم کفايت سياسي ببريم!

 

جمشيد انصاري نماينده زنجان نيز که از طراحان اين طرح بود، بخشي از سخنان حاميان دولت را پذيرفت و گفت: هنگام تدوين طرح نيز به طراحان اين موضوع را گفتم که موضوع اقناع نمايندگان از پاسخ​هاي رئيس​جمهور يک بحث است و مجرمانه بودن آن يک بحث ديگر. مهم اين است که افکار عمومي در جريان اين اقدام قرار بگيرد. چنانچه پاسخ​هاي غير اقناعي رئيس​جمهور در مواردي همچون عدم اجراي برخي قوانين، عمل مجرمانه باشد؛ مي توان آن را به قوه قضاييه هم ارجاع داد.

 

رئيس مجلس هم از مطهري خواست تا توضيح دهد مثلا «آيا اينکه چرا فلان فرد را منصوب کرده​ايد؟» را مي توان به قوه قضاييه ارجاع داد؟ او هم اظهار داشت: تمامي اين موارد و ابهاماتي که از سوي نمايندگان نزديک به دولت اعلام شد، در حوزه وظايف و اختيارات رئيس​جمهور است که مي​توان از آن سوال کرد و ان را به قوه قضاييه ارائه داد. اگر اين تخلف از نظر قوه قضاييه وارد نباشد، مي​تواند ان را رد کند. ولي نفس ارجاع آن مشکلي ندارد. هرچند طراحان هم نسبت به اين مساله پافشاري ندارند.

 

مطهري در پاسخ به نماينده​اي که احتمال استيضاح رئيس​جمهور را در تضاد با اختيارات رهبري خوانده بود، گفت: ولي فقيه اگر مخالفتي در اين زمينه داشته باشند، آن را مي​پذيريم و استيضاح لغو مي​شود.

موسي قرباني نماينده قائنات هم پيشنهاد داد چنانچه اقدام رئيس​جمهور ناقض يا استنکاف از قانون باشد، به قوه قضاييه ارجاع شود. اين پيشنهاد به تصويب نمايندگان رسيد. به اين ترتيب چنانچه پاسخ رئيس​جمهور قانع کننده نباشد و نمايندگان هم با آرا خود ان را قانع کننده ندانند و چنانچه اين رويکرد رئيس​جمهور ناقض قانون باشد؛ موضوع به قوه قضاييه ارجاع مي​شود./انتخاب


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------