آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

50گزینه قطعی برای عضویت در کابینه مشخص شدند + سوابق کاری



کابینه روحانی,مراسم تحلیف روحانی

50گزینه قطعی برای عضویت در کابینه مشخص شدند + سوابق کاری

پس از بررسی های انجام گرفته توسط 500 کارشناس و متخصص برای طرح ریزی برنامه های دولت آینده و تطبیق گزینه های مطرح با این برنامه ها به منظور انجام و اجرای آن، کمیته های 7 گانه تشکیل شده از سوی رئیس جمهور منتخب ملت 50 گزینه قطعی برای بهره گیری از توانایی های آنان در کابینه و دولت آینده را مشخص و معرفی کرده است تا انتخاب های نهایی توسط رئیس جمهور منتخب و حلقه نهایی مشاورانش از بین افراد مذکور صورت پذیرد.

پس از بررسی  های انجام گرفته توسط 500 کارشناس و متخصص برای طرح ریزی برنامه های دولت آینده و تطبیق گزینه های مطرح با این برنامه ها به منظور انجام و اجرای آن، کمیته های 7 گانه تشکیل شده از سوی رئیس جمهور منتخب ملت 50 گزینه قطعی برای بهره گیری از توانایی های آنان در کابینه و دولت آینده را مشخص و معرفی کرده است تا انتخاب های نهایی توسط رئیس جمهور منتخب و حلقه نهایی مشاورانش از بین افراد مذکور صورت پذیرد.

نام افراد مطرح که بررسی های قطعی در خصوص آن ها برای حضور در کابینه صورت گرفته است، بدون هیچ گونه اولویت بندی بدین شرح است:

1- مسعود سلطانی‌فر
مسعود سلطانی فر متولد 1338 و فوق لیسانس علوم سیاسی است که سابقه  تدریس در دانشگاه پیام نور،  تدریس در دوره‌های مختلف آموزشی فرمانداران، بخشداران و نیروهای سیاسی وزارت کشور
و همچنین تدوین دهها مقاله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نشریات کشور (در حوزه انرژی و مسائل بین الملل) را دارد. سلطانی فر در انتخابات شورای شهر چهارم از سوی مردم تهران برگزیده شد. وی نماینده روحانی در ستاد انتخابات وزارت کشور بود و از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.
سوابق کاری
• چهار سال عضویت در شورایعالی اداری کشور
• چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع رسانی کشور
• 12 سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)
• 8 سال معاون سیاسی در استانداریهای فارس، همدان و هرمزگان

2- علی عبدالعلی‌زاده
 (متولد ۱۳۳۳ در شهرستان ارومیه) سیاست‌مدار ایرانی است که سابقهٔ نمایندگی مجلس، استانداری آذربایجان شرقی و وزارت مسکن و شهرسازی را دارد.

•    وی در خانواده‌ای مذهبی، به دنیا آمد. پدر او معاونت شهرداری ارومیه را بر عهده داشت. علی عبدالعلی زاده دوران دبیرستان خود را در دبیرستان فردوسی ارومیه (چمران امروزی) با نمرات ممتاز گذراند و وارد دانشگاه تبریز در رشتهٔ مهندسی راه و ساختمان شد. او دارای مدرک تحصیلی دکتری می‌باشد.
سوابق اجرایی

•    او از فعالان در انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود و بعد از انقلاب معاونت شهردار وقت ارومیه(مهدی باکری)را بر عهده گرفت. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بود. سپس عبدالعلی زاده به مدت دو دوره نمایندهٔ مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود ضمنا در این مدت عضو کمیسیون برنامه و بودجه و بعنوان مخبر کمیسیون مذکور فعالیت نموده است، بعد از آن وی در مدت ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به مدت ۵ سال استانداری استان آذربایجان شرقی را عهده دار شد. در این دوره ۵ ساله، استان آذربایجان شرقی توسعهٔ فراوانی یافت. همین سوابق درخشان وی باعث شد تا با روی کار آمدن محمد خاتمی، عبدالعلی زاده به به سمت وزارت مسکن انتخاب شود. در این مدت، انبوه سازی در ایران گسترش فراوان یافت و روند ساخت آپارتمان رشد چشمگیری داشت.

3- جعفر توفیقی داریان
(زادهٔ ۱۳۳۴-تهران) وزیر علوم دولت محمد خاتمی بود.
تحصیلات
•    پروفسور جعفر توفیقی داریان دارای مدرک دکترای تخصصی (ph.D) در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست (۱۳۶۵) و استاد تمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس است.،وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی عارف شد.
سوابق اجرایی
    رئیس دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف،1386-1389
    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال( کابینه دولت هشتم حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی)1382 - 1384
    رئیس شورای توسعه آموزش عالی 1382- 1384
    رئیس شورای عالی برنامه ریزی آموزشی  1382- 1384
    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 1382 - 1384
    عضو شورای عالی عمومی آموزش و پرورش 1376-1384
    معاون وزیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1376-1382
    نائب رئیس شورای توسعه آموزش عالی 1376-1382
    رئیس کمیته مرکزی برای استخدام دانشکده 1376-1382
    رئیس کمیته مرکزی برای ارتقای دانشکده 1376-1382
    رئیس موسسه تحقیقاتی و آموزشی برنامه ریزی 1378-1382
    مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1375-1376
    معاونت امور آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس 1369-1375
    رئیس دانشکده مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس 1366-1369

4- سید صفدر حسینی
دکتر سید صفدر حسینی در سال 1333 در شهرستان ایذه متولد شد. وی در سال 1374 با درجة دکتری از دانشگاه ساسکاچوان کانادا در رشتة اقتصاد کشاورزی فارغ التحصیل شد و کار خود را با عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران آعاز کرد. دکتر سید صفدرحسینی در فاصلة سال‌های 1375 تا 1376 مشاور سازمان برنامه و بودجه ودرسال 1376 استاندار چهار محال و بختیاری شد. وی در سال 1379 معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در سال 1380 در کابینة دوم آقای خاتمی با بالاترین رای مجلس ششم، وزیر کار و امور اجتماعی و در سال 1383 وزیر امور اقتصادی و دارایی شد. نامبرده هم اکنون عضو هیئت علی و دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران فعالیت می کند.
سوابق اجرایی
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : دکتر سید صفدر حسینی کار خود را با عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران آعاز کرد. دکتر سید صفدرحسینی در فاصلة سال‌های 1375 تا 1376 مشاور سازمان برنامه و بودجه ودرسال 1376 استاندار چهار محال و بختیاری شد. وی در سال 1379 معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در سال 1380 در کابینة دوم آقای خاتمی با بالاترین رای مجلس ششم، وزیر کار و امور اجتماعی و در سال 1383 وزیر امور اقتصادی و دارایی شد.

از دیگر سوابق ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مشاور استانداری کهکیلویه و بویر احمد
- رییس سازمان تعاون روستایی استان خوزستان
- مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران
- مشاور گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
- مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
- استاندار چهارمحال و بختیاری
- معاونت امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
- مشاور وزیر کشور
- وزیر کار و امور اجتماعی
- عضو هیات امنای دانشگاههای منطقه استان اصفهان
- عضو کمیته بررسی نشریات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
- عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران

5- علی عسگری
  نماینده مردم مشهد در دور هفتم مجلس و معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
عسگری پس از اتمام دوره نمایندگی اش در مجلس هفتم، به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت رفت و از همان زمان، سمت مشاوره دکتر روحانی در امور مربوط به پارلمان را برعهده گرفت و رابط این مرکز با مجلس شورای اسلامی شد. او عضو شورای مرکزی حزب تمدن اسلامی نیز هست. عسگری همچنین سابقه عضویت در حزب جمهوری اسلامی و همراهی شهید هاشمی نژاد را در کارنامه خود دارد.
وی وبلاگی دارد که بیشتر مطالبی که در مورد وی منتشر شده است در آن قرار گرفته است.http://asgare.blogfa.com

6- احمد معتمدی
سید احمد معتمدی در سال ۱۳۳۲ ه.ش در تهران به دنیا آمد . در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته الکترونیک دیجیتال و سیستم انفورماتیک از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه اخذ نمود. وی در سالهای تحصیل در فرانسه عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا واز مؤسسان انجمن اسلامی پاریس بود.
سوابق اجرائی
از جمله سوابق اجرایی وی می توان به وزارت ارتباطات در دولت دوم محمد خاتمی اشاره‌ کرد. وی معاونت فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۶۵ تا کنون اشاره نمود. معتمدی همچنین معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورای پژوهشهای علمی کشور از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲ بوده و از سال ۱۳۶۲ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است. در سال ۱۳۷۶ با حکم عارف، کمیته خودکفایی مخابرات متشکل از چند تن از معاونان و مدیران وزارت پست و تلگراف و تلفن مخابرات و به صورت مشترک با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تشکیل شد که مدیریت این کمیته با معتمدی بوده‌است.

7- نصرالله جهانگرد
نصرالله جهانگرد (زاده بهمن ۱۳۳۶ در تهران) مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت محمد خاتمی بود.
•    وی مسؤل تدوین برنامه توسعه‌ی کاربری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران (تکفا)، مدیر هماهنگی ملی ایران در برنامه‌ی اجلاس جهانی سران جامعه‌ی اطلاعاتی، عضو کمیته‌ی ملی فناوری اطلاعات یونسکو، سرپرست (خرداد تا شهریور ۱۳۷۹) و معاون برنامه‌ریزی و توسعه (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲) وزارت پست و تلگراف و تلفن(وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، عضو شورای برنامه‌ریزی برنامه‌ی چهارم توسعه کشور و عضو کمیته‌ی فرابخشی علوم و فن‌آوری اطلاعات در تدوین برنامه‌ی سوم توسعه بوده است.


•    نصرالله جهانگرد در حال حاضر مشاور عالی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاور استاندار خراسان رضوی است و به عنوان مشاور در برخی دیگر از پروژه‌های ملی و استانی حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات فعالیت می‏کند. وی عضو علی‏البدل شوراى مرکزى و از اعضای موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلی اصلاح‌طلبان ایران است.

سوابق تحصیلی
•    نصرالله جهانگرد دانش ‏آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع کارشناسى ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ‏التحصیل شده است.
سوابق سیاسی و اجرایی
•    عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
•    عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه‌ی انجمن‏های اسلامی دانشجویان کشور
•    عضو اسبق دفتر مطالعات دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی
•    عضو دفتر سیاسی نخست‏وزیری در دوره محمدعلی رجایی
•    مدیر اسبق بخش مالتی‏پلکس مرکز تحقیقات مخابرات ایران (موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات)
•    مشاور اسبق فناوری اطلاعات وزیر علوم، فرهنگ و آموزش‏عالی (وزارت علوم، تحقیات و فناوری)
•    مسؤول طراحی سیستم مکانیزه سرشماری ملی سال ۷۵
•    عضو اسبق کمیسیون اطلاع‏رسانی شورای پژوهش‌های علمی کشور
•    عضو سابق دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی
•    عضو سابق شورای عالی اداری
•    عضو سابق شورای‌ عالی انفورماتیک کشور
•    عضو سابق شورای عالی ترافیک
•    دبیر سابق شورای عالی اطلاع‌رسانی
•    مشاور سابق رئیس بانک مرکزی در فناوری اطلاعات
•    رئیس سابق هیئت مدیره شرکت ملی انفورماتیک ایران
•    پس از استعفای محمدرضا عارف از سمت وزیر پست، تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، نصرالله جهانگرد به عنوان سرپرست این وزارت‏خانه منصوب شد و پس از سه ماه در تاریخ ۱۳۷۹/۰۷/۱۲ توسط محمد خاتمی برای تصدی پست وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی گردید که در پی عدم کسب رای اعتماد مجلس، وی از تصدی این سمت بازماند.

 

8- بیژن نامدار زنگنه
  سیاست‌مدار ایرانی و متولد شهر کرمانشاه است. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. وی به خاطر سابقه طولانی در وزارت به شیخ الوزرا معروف است. زنگنه از سال ۱۳۵۶ به عضویت هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی درآمده و به تدریس در این دانشگاه پرداخت. زنگنه ابتدا در فاصله سالهای ۱۳۶۱ – ۱۳۵۹ به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد پا به دولت نهاد و سپس با عناوینی همچون اولین وزیر جهاد، نیرو و نفت در کابینه‌های میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی همکاری خود را با دولت ادامه داد.


وی تا ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران بود وی هم اکنون عضو بنیاد باران و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می‌باشد.
زنگنه از اسفند ۱۳۸۵ تا مرداد ۱۳۸۷ به عنوان ریاست هیات مدیره شرکت هپکو فعالیت می‌کرد و هم اکنون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه گفتمان کشورهای مسلمان انرژی می‌باشد.

9- حمیدرضا نوابی
حمیدرضا نوابی متولد 1352 کاشان و دانش آموخته مهندسی کامپیوتر نرم افزار است.
سوابق اجرایی
•    قائم مقام پشتیبانی پخش اخبار سیما 85-88
•    سرپرست گویندگان پخش اخبار سیما و گفتگوی ویژه خبری86-88
•    مدیر ارتباطات و همکاری با مشتری معاونت رسانه مجازی 89 تاکنون
•    قائم مقام صدا و سیما مرکز کیش
•    مشاور مدیر  شبکه سوم سیما
•    مشاور رسانه و اطلاع رسانی ریاست سازمان حج و زیارت
•    مدیر خبرگزاری حج88-89
•    مشاور رسانه ای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
•    مشاور رسانه ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع
•    مشاور امور بین الملل و روابط عمومی مدیر عامل شرکت ملی توسعه پالایشگاه های کشور
•    مشاور روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت بحران وزارت کشور
•    مدیر اطلاعات اخبار و رسانه کانون حقوق دانان ایران و جشنواره بین المللی فیلمهای قرآنی

 

10- مسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان، در 7 مهر ماه 1333 در خانواده ای مذهبی، در شهر مهاباد دیده به جهان گشود. مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی، دیپلم گرفت. در سال 1369، دکتر پزشکیان مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه تبریز کسب کرد و بلافاصله دوره فوق تخصص را شروع کرد. در سال 1372 با مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه ای و علمی مشغول شد.
سوابق اجرایی
•    او وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه دوم محمد خاتمی بوده‌است.
•    وی فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه تهران است.
•    دیگر سمت‌های وی رئیس مرکز آموزشی و درمانی شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۳۷۳، قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۳۷۹-۱۳۷۳، معاون سلامت وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۳۸۰-۱۳۷۹ بوده‌است.
•    پزشکیان از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در انتخابات مجلس هشتم از حوزه انتخابیه تبریز به عنوان نفر اول وارد مجلس شد.

11- علیرضا الفت
علیرضا الفت (خرداد ۱۳۵۲ تهران)، مدیر آمار و فن آوری اطلاعات و مجری طرح تکفا در سازمان تربیت بدنی در دولت دوم آقای خاتمی (دوره تصدی مهرعلیزاده) بود.
•    او در سازمان تربیت بدنی طرح جامع فن آوری اطلاعات و سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی سازمان تربیت بدنی را تدوین نمود وی همچنین در دوران تصدی خود به ساماندهی سیستم آمار سازمان تربیت بدنی پرداخته و طرح کارت ورزش را به این منظور معرفی کرد.
•    پس از تغییر دولت در سال 1384 به شرکت شاهد رفت و مدیریت فناوری اطلاعات و مشاوره‌ی مدیر عامل موسسه اندوخته شاهد را بر عهده گرفت.
•    وی همچنین مشاور فناوری اطلاعات شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری شاهد، عضو هیئت مدیره شرکت ذخیره شاهد بود.

سوابق تحصیلی
علیرضا الفت دانش آموخته رشته‌ی مهندسی مکانیک بوده و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های PMPC (مدیریت پروژه) و MBA (گرایش عمومی و گرایش مدیریت پروژه) به پایان رسانده است.
سمت‌های پیشین
•    مدیر فاوا موسسه مالی اعتباری میزان
•    مشاور مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر
•    مدیر فن آوری اطلاعات و مشاور مدیر عامل شرکت اندوخته شاهد
•    مدیر آمار و فن آوری اطلاعات سازمان تربیت بدنی
•    سرپرست فناوری اطلاعات سازمان صنایع و معادن خراسان

12- محمد شریعتمداری
وزیر بازرگانی در دولت اول و دوم محمد خاتمی بوده‌است. وی عضو جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و از حامیان محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود. او در حال حاضر مشاور سید علی خامنه‌ای رهبر ایران می‌باشد.
محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در دولت سید محمد خاتمی بود که پنجاه و دوسال پیش در تهران به دنیا آمد.
از سال ۱۳۸۵ تا کنون به حکم رهبر ایران در سمت عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شورا


وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ بمدت هشت سال در طول هر دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی اعتماد جناح‌های مختلف سیاسی کشور به محمد شریعتمداری موجب شد که وی در دو نوبت مراجعه دولت به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد، با بالاترین آراء (دوره نخست با ۱۹۹ رأی و دوره دوم با ۲۱۵ رأی) موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شود. به مدت ۸ سال مسئولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی،عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمباوه، اوگاندا،کنیا، فیلیپین،تایلند و... علاوه بر مسئولیت وزارت بازرگانی ابران، به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت منصوب و در طی همین دوره، جمهوری اسلامی ایران را پس از سال‌ها بعنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.


از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیأت امناء ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با نظر رهبری در سمت ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز مشغول به خدمت بود.
از سال ۱۳۷۰ تاکنون عضویت در هیأت امناء آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و عضویت و دبیری هیأت امناء مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف محمدی ری شهری بر عهده دارد.
از سال ۱۳۶۸ در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، همزمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، بعنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.
مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری
همکاری در تهیه قانون تأسیس اطلاعات کشور
معاون و جانشین معاونت امور انقلاب نخست وزیری در زمان نخست وزیری شهید رجایی
عضویت در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در زمان مهدوی کنی و باقری کنی
ستاد استقبال از حضرت امام خمینی (ره)
حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲

13- علی مطهری
علی مطهری، نماینده تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است.. او فرزند مرتضی مطهری و برادرزن علی لاریجانی است.

•    علی مطهری از چهره‌های شاخص اصولگرایان و مخالفان جدی اصلاح‌طلبان بود که به مجلس راه یافت. صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات رد شد اما در پی رایزنیها و تجدیدنظرخواهیها، شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی برای ورود به رقابتهای انتخاباتی داد.
•    وی از نمایندگان فعال مجلس هشتم بوده و در استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، به همراه احمد توکلی نقش مهمی را بر عهده داشت.


•    وی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۰ در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس در خصوص عملکرد وی از جمله برداشت غیر قانونی پول از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از سمت نمایندگی مجلس استعفا داد. ولی درخواست استعفایش رای نیاورد.


14- محسن رضایی
محسن رضائی میرقائد (۱۰ شهریور ۱۳۳۳ در مسجد سلیمان) (نام هنگام تولد سبزوار رضایی میرقائد) مشهور به محسن رضائی سیاست‌مدار اهل ایران است. او هم‌اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.
•    وی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نامزد دورهٔ دهم ریاست جمهوری ایران بود.
•    رضایی در ابتدای پیروزی انقلاب از افراد پایه‌گذار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود و پس از آن وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و به مدت شانزده سال از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت.
•    محسن رضایی در دهم شهریور سال ۱۳۳۳ در روستای بنه وار از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان به دنیا آمد. نام اصلی او سبزوار رضایی میرقائد بود.


•    در سال ۱۳۵۲ جهت تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد. در آن هنگام او از اعضای بلندپایهٔ گروه چریکی اسلامی منصورون بود. و از اعضای کلیدی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب ۵۷ با ائتلاف هفت گروه چریکی ایجاد شده‌بود. وی پس از تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای مرکزی سپاه درامد وبه مدت دو سال فرماندهی اطلاعات سپاه را بر عهده داشت.
فرماندهی سپاه در دوران جنگ
•    در سن بیست و هفت سالگی و در اولین ماه‌های جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان روح‌الله خمینی به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. روح‌الله خمینی حکم فرماندهی رضایی را با نام محسن رضایی صادر نمود و بعد از آن زمان بود که رضایی نامش را رسما به محسن رضایی میرقائد تغییر داد، شناسنامه المثنی گرفت. وی در دوران جنگ به عنوان فرماندهٔ ستاد کل نیروهای مسلح و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و این سمت را در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق برعهده داشت.
تحصیلات و سایر اقدامات
•    او در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه علم و صنعت شد اما به دلیل فعالیت‌های سیاسی تحصیل را رها کرد. پس از پایان جنگ ایران و عراق، محسن رضایی تحصیلات مهندسی خود را نیمه کاره گذاشت و در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در مرکز آموزش سازمان برنامه و بودجه به ادامه تحصیل پرداخت و پس از مدتی، وی توانست در سال ۷۹ دکترای افتخاری خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت نماید.
•    وی در زمان فرماندهی سپاه پاسداران، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دانشکده فرماندهی سپاه را تأسیس کرد. در سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، او قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر وزیر مسکن دولت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت.

15- عبدالله جاسبی
(۱۳۲۳ تهران) ارائه دهنده پیشنهاد تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و رییس این دانشگاه از ابتدای تاسیس آن در سال ۱۳۶۱ تا دی ۱۳۹۰ بود. وی همچنین کاندیدای دوره‌های ششم و هشتم ریاست جمهوری بوده است.
•    عبدالله جعفرعلی جاسبی در چهارم آذر ماه ۱۳۲۳ در تهران چشم به جهان گشود. عبدالله جاسبی در سن ۷ سالگی به مدرسه اعتضاد واقع در سرچنبک نزدیک امامزاده یحیی وارد شد. دوره متوسطه ۶ ساله خود را در هنرستان تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم، دوره کارشناسی خود را در هنرسرای فنی (دانشگاه علم و صنعت کنونی) در رشته مهندسی صنایع چوب به پایان رساند[۱] و با گرفتن مدرک کارشناسی و احراز رتبه نخست موفق به دریافت نشان و مدال درجه اول فرهنگ گردید.

 

در سال ۱۳۴۵ پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه علم و صنعت مشغول تدریس شد ودر سال ۴۶ برای گذران دوره نظام وظیفه از طرح ۱۳ هفته‌ای اعضای هیات علمی دانشگاهی استفاده کرد و ۱۳ هفته تابستان طرح خود را در پادگان فرح آباد تهران گذراند . در آنجا با سایر نیروهای علمی و مذهبی از جمله دکتر عباسپور، مهندس باکری و تعداد دیگری از افراد که امروز مسئولیت‌های گوناگون در انقلاب دارند آشنا شد و با کمک آنها در محل پادگان اقدام به برگزاری نماز جماعت و بحث و تحلیل مسائل دینی و سیاسی نمود.


•    همزمان با تحصیلات متوسطه و دانشگاه، عصرها در مدرسه مهدیه، جامع المقدمات و علوم دینی را می‌آموخت و در همان مدرسه نیز به تدریس علوم روز و روش تدریس برای مدرسین آنجا پرداخت که جزوات روش تدریس او پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، بصورت کتابی به نام روش تدریس و فن کلاسداری توسط وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسید .
پیشینه تحصیلی
•     کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
•    کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آستون بیرمنگام، انگلستان
•    دکترای مدیریت تولید و فناوری، دانشگاه آستون بیرمنگام، انگلستان

16- قدرت الله علیخانی
قدرت الله علیخانی سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس در دوره‌های ششم تا هشتم به ترتیب از حوزه بویین زهرا(دو دوره)و قزوین بوده‌است.
وی که از جمله مبارزین برجسته در دوران پیش از انقلاب بوده‌است و در این راه متحمل زندان نیز شده‌است از جمله افراد نزدیک به روح‌الله خمینی بود که پس ازانقلاب مسوولیت‌های اجرایی متعددی چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و رییس جهاد کشاورزی در قزوین و بازرس کل نیروهای انتظامی (۶۹-۷۴)بوده‌است.

 

وی اگرچه در قزوین علاوه بر اقدامات متعدد عمرانی و فعالیت‌های سیاسی اش مشهور است اما در سطح کشور از چهره‌های شاخص اصلاحات محسوب شده و عضو فراکسیون اقلیت مجلس که موضع گیری‌های وی در مجلس چهره یک سیاستمدار جسور با خطابه های تند و آتشین را به وی داده‌است.آنچه بیش از گذشته وی را بر سر زبان ها انداخت انتقادهای تند و صریح وی از دولت احمدی نژاد بوده است که از همان ابتدای کار دولت نهم بروز یافت . علیخانی پس از پایان کار مجلس هشتم با حکم آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان مشاور پارلمانی رییس تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.علیخانی از نزدیکان به بیت آیت الله خمینی نیز محسوب می شود.

17- غلامرضا آقازاده
(زاده ۱۳۲۷ در خوی) از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ وزیر نفت ایران و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیس جمهور در امور اتمی بود. وی در تیرماه ۱۳۸۸ از این مقام استعفا داد.
زندگینامه
•    وی در سال ۱۳۴۹ لیسانس ریاضی و در سال ۱۳۵۴ لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه تهران اخذ نمود. او برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت، اما در سال ۱۳۵۷ همزمان با وقایع انقلاب در ایران، به کشور بازگشت و بر ضد شاه فعالیت کرد. آقازاده یکی از اعضای فعال حزب جمهوری اسلامی بود. وی در سال ۱۳۵۸ مدیر داخلی روزنامه جمهوری اسلامی گردید، که توسط میرحسین موسوی اداره می‌شد.


•    در سال ۱۳۵۹ وقتی میرحسین موسوی وزیر امور خارجه گردید، آقازاده معاون وی در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری شد. دو سال بعد هنگامی که میرحسین موسوی به مقام نخست وزیری رسید، آقازاده معاونت اجرایی نخست وزیر را بر عهده گرفت.
•    وی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ وزیر نفت ایران بود. در سال ۱۳۷۶ بیژن نامدارزنگنه به جای وی، توسط محمد خاتمی به سمت وزیر نفت برگزیده شد. در این زمان وی به مقام معاونت ریاست جمهوری در امور انرژی اتمی منصوب شد. آقازاده همچنین مدتی سرپرست ستاد بسیج اقتصادی نیز بود. او متاهل و دارای چهار فرزند است.

18- محسن مهرعلیزاده
معاون سید محمد خاتمی و رییس سازمان تربیت بدنی در دوره دوم ریاست جمهوری وی بود و در حال حاضر رییس فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای است.
متولد 1335 ، مراغه ، متاهل و دارای سه فرزند
سوابق تحصیلی
•    لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز ؛۱۳۵۳ الی ۱۳۵۶
•    فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز؛ ۱۳۵۶ الی ۱۳۶۲
•    دکترای اقتصاد مهندسی از دانشگاه تهران
سوابق اجرایی
•    مؤسس جهاد سازندگی و هیئت های هفت نفره در آذربایجان شرقی؛ ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۰
•    عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت اتومبیل سازی سایپا ؛ ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۳
•    عضو گروه خودرو و مدیر صنعتی و بهره برداری گروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ ۱۳۶۳ الی ۱۳۶۴
•    معاون صنعتی و بهره برداری وزیر صنایع سنگین و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ؛۱۳۶۴ الی ۱۳۶۹
•    رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان عمران کیش ؛۱۳۶۹ الی ۱۳۷۱
•    معاون امور نیروگاه های سازمان انرژی اتمی ؛۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴
•    رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری شاهد؛۱۳۷۴ الی ۱۳۷۶
•    استاندار خراسان؛۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰
•    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی ازسال۱۳۸۰ تا 1384
•    مدیر عامل موسسه اندوخته ی شاهد
•    مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر
•    رییس فدراسیون بین المللی زورخانه

 

19- محمد نهاوندیان
 او فارغ التحصیل مدرسه علوی و دارای تحصیلات حوزوی و همچنین دکترای اقتصاد از امریکا است. رفت و آمد به امریکا در سال ۸۵ و داشتن اقامت آمریکای او بسیار خبرساز شد.
زندگینامه
محمد نهاوندیان پسر حاج جعفر نهاوندیان، بنیانگذار حسینیه زنجانی‌ها در خیابان شیخ هادی تهران است. او در دبستان شاگرد مدرسه جعفری در گذر وزیردفتر بود در آن زمان مدرسه شماره یک جامعه تعلیمات اسلامی محسوب می‌شد. سپس دبیرستان را از مدرسه علوی فارغ تحصیل شد و بعد از ان به سفارش پدرش به تحصیل حوزوی مشغول شد. سال ۵۱ وارد رشته اقتصاد شد و لیسانس گرفت.

 

اما فوق لیسانسش را هنگام اوج گیری انقلاب نیمه  رها کرد و سال ۶۴ همراه همسر و فرزندانش به امریکا رفت تا برای فوق لیسانس دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه جورج واشینگتن ادامه تحصیل دهد و سرانجام در سال ۷۲ به ایران برگشت. وقتی دانشگاه را نیمه کاره رها کرد به جریانات انقلاب ۵۷ پیوست و در کنار نیروهای چپ مذهبی و در گروههای مسلح صف و القارعه (گروههای مسلحی که بعدها همگی در اتحاد با هم سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند) مدتی به مبارزه مسلحانه  مشغول شد.


او از دروس حوزوی، مقدمات را نزد علمایی نظیر علامه نوری، مرتضی مطهری و شوشتری گذراند. «شرح ابن عقیل» را با شوشتری گذراند، علم الحدیث را نزد علامه نوری و برخی دروس فقه را با مطهری گذراند. در حوزه و بعدتر در دوران دانشجویی، به مطهری نزدیک شده بود و در جلسات «فلسفه تاریخ» وی شرکت می‌کرد. بعد به اقتصاد اسلامی علاقمند شد و سرانجام او و چند نفر دیگر از بازاریان تهران شورای اقتصاد اسلامی را پایه گذاری کردند. اواخر سال ۵۳ به پیشنهاد مطهری با دکتر مشکات رئیس دانشکده اقتصاد تهران صحبت کرد تا جلسات «درس اقتصاد اسلامی» در دانشکده برگزار شود. در این جلسات نهاوندیان با سران آینده نظام جمهوری اسلامی نظیر بهشتی، باهنر، استاد جعفری، دکتر نمازی و صالح خو آشنا شد و حتی آشنایی اش به آیت‌الله مفتح و سید علی خامنه ای نیز رسید .


در سال ۷۲ بعد از برگشتن به ایران بلافاصله در وزارت بازرگانی به مدیریت یحیی آل اسحاق (عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی) استخدام و معاون او شد. در سال ۷۶ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و دولت عوض شد و محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی شد. نهاوندیان تا سال ۸۰ در معاونت وزارت بازرگانی ماند و بعد از آن بیرون آمد . از سال ۸۰ تا ۸۴ مشاور اقتصادی سیدمحمد خاتمی، رئیس مرکز ملی جهانی شدن و رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما شد.


در سال ۸۴ که دولت خاتمی تمام شد، در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، مدیر اقتصادی برنامه‌های علی لاریجانی بود .هنگامی که دولت محمود احمدی نژاد تشکیل شد یک بار او برای ریاست سازمان بورس پیشنهاد شد ولی ترجیح داد به همکاری با علی لاریجانی ادامه بدهد. لاریجانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده بود و نهاوندیان معاونت اقتصادی او را برعهده گرفت.

20- محمدباقر نوبخت
محمدباقر نوبخت حقیقی، (متولد ۱۳۲۹ رشت) سیاستمدار ایرانی است. وی نماینده مردم رشت در ادوار سوم تا ششم مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است.
او معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
او در خانواده ای مذهبی و سرشناس، در رشت، متولد شد. وی، خواهرزاده آیت‌الله حجتی، از روحانیون سرشناس گیلانی است. دکتر محمدباقر نوبخت، داری دوبرادر، به نام‌های یوسف (دادستان وقت تهران) و علی (معاون وقت وزیر بهداشت) می‌باشد. دکتر نوبخت دکترای اقتصاد از دانشگاه انگلستان دارد و دارای سه فرزند به نام‌های توحید، حسین و سینا می‌باشد.


دکتر نوبخت، در دهه سوم زندگی اش، مدیر دبیرستان دکتربهشتی (شاهپور) رشت که ازبزرگترین مدارس شمال ایران است، بوده و پس ازآن، مدیرکل آموزش وپرورش کرمانشاه و سپس چهاردوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی، در هر چهار دوره، به عنوان نماینده منتخب نخست شهر، از طرف مردم، بااختلاف آراء شدید و قابل توجه، برگزیده شد. اکنون، به عنوان معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، فعالیت می‌نماید و از نزدیکان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود. نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) از حامیان حسن روحانی بود و بعنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی وی فعالیت می‌کرد و به استانهای مختلف برای جذب آراء مردم برای روحانی سفر می‌کرد.

21- حسین دهقان
متولد  1336  شهرضا
•    وضعت تاهل : متاهل‎
•    تعداد فرزندان : یک پسر و دو دختر‎
•    میزان تحصیلات :دکترای
•    رشته تحصیلی : مدیریت
 سوابق تحصیلی :
•     دکترای دانشگاه تهران 1379
 سوابق کاری :
•     فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران
•     جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان ( منطقه 2 کشوری)
•     فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لبنان
•     فرمانده منطقه 1 ثارالله و قرارگاه عملیات ثارالله
•     جانشین فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
•     فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
•     جانشین رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
•     مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
•     جانشین وزیردفاع و پشتیبان نیروهای مسلح
•     معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران
 سایر فعالیت‌های علمی، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی :
•     تدریس در دانشگاه‌های امام حسین (ع) ، علامه طباطبائی ، دانشگاه آزاد اسلامی
•     مشاوره و راهنمایی پایان نامه‌های دانشجویی ( فوق لیسانس و دکترای) در مراکز فوق الذکر

22- علی اکبر ولایتی
علی‌اکبر ولایتی (زاده:۴ تیر ۱۳۲۴، شمیران) وزیر امور خارجه ایران در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ بوده‌است. وی هم اکنون مشاور بین‌الملل سید علی خامنه‌ای است و یکی از هشت نفریست که توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ انتخاب شد.
دوران تحصیل
•    پس از گذراندن دوران ابتدایی و دوره نخست دبیرستان در زادگاهش، به دبیرستان جم واقع در قلهک تهران رفت و دوره دوم دبیرستان را با اخذ دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۲ به پایان رساند. در سال ۱۳۴۳ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد و پس از کسب رتبه ۴۹ کشوری، برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. پس از اتمام دورهٔ دکتری، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیماری‌های عفونی را در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا گذراند. ولایتی در کنار تحصیل، در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰، در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آرای قلهک به تدریس اشتغال داشت.
 وزارت
•    وزیر کابینهٔ نخست میرحسین موسوی
•    وزیر کابینهٔ دوم میرحسین موسوی
•    وزیر کابینه‌ی نخست هاشمی رفسنجانی
•    وزیر کابینه‌ی دوم هاشمی رفسنجانی
پست‌ها و مشاغل
•    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (از بدو تاسیس تا کنون)‏
•    مشاور رهبری در امور بین‌الملل (از سال ۱۳۷۶ تا کنون)‏
•    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (از سال ۱۳۶۸)‏
•    دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت از۷۹ تا مهر ۱۳۸۱‏
•    نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی
•    معاون وزیر بهداشت سال ۵۸
•    تدریس تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه (در زمان وزارت ‏و پس از آن)‏


•    تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران[نیازمند منبع]
•    مدرس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۷۶ ادامه دارد)‏
•    رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
•    عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران (از۳ مهرماه ۱۳۷۰)‏
•    عضو شورای عالی سیاست گذاری دائرةالمعارف دفاع مقدس
•    عضو پیوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران (از سال ۱۳۶۹)‏
•    عضو هیئت امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی برای سه دوره
•    عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۷)‏
•    عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)‏
•    رییس بیمارستان مسیح دانشوری (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)

23-محمدرضا نعمت زاده
مهندس و دولتمرد ایرانی است. او ۱۰ ماه در سال ۱۳۵۸ وزیر کار، و بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و سپس از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به ترتیب در دولت‌های محمدعلی رجایی و اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع ایران بود.
نعمت زاده معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی نژاد بعهده داشته‌است.
نعمت زاده پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد احمدی نژاد و متفاوت دانستن وی با رجایی بلافاصله از سمت مشاور ارشد وزیر نفت برکنار شد.

24- شهاب الدین عزیزی خادم
شهاب الدین عزیزی خادم که سابق بر این معاون وزیر تعاون در امور مجلس بود هم اکنون رئیس شورای عالی فوتبال ایران و رئیس شورای عالی راهبردی سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران است. خادم تحصیلات خود را درمقطع دکترا و رشته روابط بین الملل- مطالعات منطقه ای ادامه می دهد. وی به عنوان عضو هیات مدیره باشگاه پیکان فعال بوده و هم اکنون عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و رییس کمیته های تیم ملی است.

مجید انصاری
(زاده زرند، استان کرمان) روحانی و سیاستمدار ایرانی است. وی دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز می باشد. انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
مجید انصاری از نزدیکان خانواده خمینی و مسئولانی است که سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. وی در سال آخر ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور در هیأت دولت نیز حضور داشت. او همچنین اولین رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ بود.


انصاری در مجلس پنجم پس از عبدالله نوری که به وزارت کشور دولت خاتمی رفت، ریاست فراکسیون خط امام (اقلیت) را برعهده داشت. انصاری نماینده استان تهران در دوره سوم مجلس خبرگان بود اما علی رغم ثبت نام برای شرکت در دوره چهارم خبرگان بدلیل حاضر نشدن در آزمون اجتهاد شورای نگهبان در انتخابات حضور نداشت. انصاری دعوت از یک عضو خبرگان که هشت سال پیش در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده را غیر قانونی و غیر متعارف می‌دانست. مجید انصاری عضو دوره‌های سوم و چهارم مجمع تشخیص مصلحت (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰) نیز می‌باشد.

25- محمد اسماعیل شوشتری
(زاده ۱۳۲۸) وزیر دادگستری در دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بوده است.
وی همچنین در در تابستان ۱۳۶۷ رئیس سازمان زندان‌ها بود.

26- علی یونسی
در محافل امنیتی معروف با نام مستعار (علی ادریسی) متولد 1330 نهاوند. چهارمین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پس از استعفای اجباری دری نجف آبادی بوده‌است.
•    در پاییز و زمستان ۱۳۶۲ خورشیدی، وی در مقام ریاست شعبه دادگاه نظامی، بیش از یک صد نفر از اعضای شبکه مخفی و نظامی حزب توده ایران و سی نفر از اعضای سازمان فداییان، شاخه اکثریت را محاکمه و برخی را از جمله بهرام افضلی، فرمانده نیروی دریایی ایران، بیژن کبیری فرمانده نیروهای هوابرد (کلاه‌سبزها)، هوشنگ عطاریان از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ و مشاور وزیر دفاع، حسن آذرفر استاد دانشکده افسری و معاون پرسنلی نیروی زمینی، شاهرخ جهانگیری عضو مشاور کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران و از مسئولان سازمان نوید، ابوالفضل بهرامی‌نژاد، محمد بهرامی‌نژاد، فرزاد جهاد، غلام‌رضا خاضعی، و خسرو لطفی از کادرهای مخفی حزب توده ایران به جوخه اعدام سپرده شدند.)
وزارت اطلاعات
•    در شرایطی که ۴ ماه از رخداد قتل‌های زنجیره‌ای گذشته بود و کشور در تب و تاب انتخابات ریاست دور اول شوراها بود، سیدمحمد خاتمی، یونسی را به مجلس پنجم معرفی کرد. وی در مچلس برخی از برنامه‌های خود را به شرح ذیل اعلام کرد:
•    تلاش برای جذب مخالفین و تبدیل دشمنان به مخالفین.
•    حفظ بیطرفی در منازعات سیاسی (اشاره‌ای داشت به موضع گیری علی فلاحیان وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی علیه محمد خاتمی پیش از برگزاری انتخبات دوم خرداد ۱۳۷۶)
•    وی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و رییس کمیته تحقیق محمد خاتمی پیرامون قتل‌های زنجیره‌ای بود.

27- محمود واعظی
متولد1331)معاون پژوهش های سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشد(از 1378 تا کنون)
•    وی دارای مدرک های تحصیلی :دکترای روابط بین الملل و هم چنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک میباشد.
سوابق اجرائی
•    - مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال 1358 تا 1365
•    - مشاور وزیر امور خارجه از سال 1365 تا 1366
•    - مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال 1366 تا 1368
•    - معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال 1368 تا 1376 - معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال 1376 تا 1378
•    - معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال 1378 تا کنون.
•    - استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی.
اظهار نظرات در مورد محمود احمدی نژاد
•    دکتر محمود واعظی در مصاحبه ای با خبرگزاری آفتاب با طرح سوال هایی و سپس پاسخ به آنها با سیاست های آقای احمدی نژاد به صراحت اعلام مخالفت و ناراحتی کرد.عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی موجود، بهبود شرایط نسبت به 4 سال گذشته را عملاً محل تردید دانست.. یکی از سوالات:واعظی در پایان یادآور شد: «این که ما طی 4 سال فقط برای توجیه خودمان، دولتهای گذشته را زیر سوال ببریم و حالا هم به یک باره بدون آنکه نتیجه ملموسی عاید ملت شده باشد، همه شعارهای 4 سال پیش را به فراموشی بسپاریم و بگوئیم بستری برای فتح قله‌ها فراهم شده، اصلاً کافی نیست»

28- علی‌اکبر صالحی
متولد (۴ فروردین ۱۳۲۸در کربلا، عراق)، مهندس مکانیک، سیاست‌مدار و وزیر امور خارجه ایران است.
•    او دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رییس این دانشگاه بوده‌است. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. وی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشت. سپس رییس سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ شد.
نمایندگی دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

•    صالحی در ۱۳ مارس ۱۹۹۷ توسط رییس جمهور سید محمد خاتمی به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصوب شد و به مدت هشت سال تا ۲۲ اوت سال ۲۰۰۵ در این سمت فعالیت کرد.. صالحی، در دوران نمایندگی در آژانس انرژی اتمی، به دلیل داشتن ‏دیدگاه‌های میانه‌رو، مورد توجه غربی‌ها بوده‌است. او در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳، از سوی ایران پروتکل الحاقی ان. پی. تی را امضا کرد. علی‌اصغر سلطانیه جانشین او شد.
معاونت سازمان کنفرانس اسلامی
•    صالحی در دوره ریاست اکمل‌الدین احسان‌اوغلو بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشت. با انتصاب صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران، او از این سمت استغفا کرد.
ریاست سازمان انرژی اتمی ایران
•    پس از اعلام استعفای غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیرماه ۱۳۸۸، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که به شدت از امضای پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده بود، صالحی را که شخص امضا کننده این پروتکل بود به عنوان جانشین آقازاده منصوب کرد.

29- کمال خرازی
سید علی‌نقی (کمال) خرازی (زادهٔ ۱۰ آذر ۱۳۲۳ در تهران) وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی.
•    استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران‏‎، رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی می باشد که در سال ۱۳۸۵، توسط رهبر ایران به این سمت منصوب شد.
•    او دوره کارشناسی زبان عربی (۱۳۴۷) و کارشناسی ارشد علوم تربیتی (۱۳۵۱) را در دانشگاه تهران و دکتری رشته مدیریت آموزشی را در دانشگاه هیوستون (۱۹۷۶) گذراند.
سمت‌ها و فعالیت‌ها
•    او عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است و ریاست هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی را بر عهده دارد.
•    از نخستین سمت‌های او بعد از انقلاب، مدیر عاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. خرازی که مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بود، در زمان جنگ عراق علیه ایران، مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت. وی همچنین پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، مدتی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود.

30- اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری کوهشاهی (متولد ۱۳۳۶ در سیرجان)، وزیر صنایع و معادن دولت سید محمد خاتمی بود. او رئیس ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۹۲) بود.
جهانگیری در دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، نماینده جیرفت بود و مدتی نیز استانداری استان اصفهان را بر عهده داشت. او هم‌اکنون عضو هیات علمی بنیاد باران است.
تحصیلات
•    وی پس از پایان تحصیلات متوسطه در سیرجان، در دانشگاه کرمان و دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شد.
سابقه اجرایی
•    وی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را با کار در جهاد سازندگی شهرستان بم، در استان محل تولد خود آغاز کرد. بعد از مدتی به عنوان مسئول جهاد سازندگی جیرفت مشغول به کار شد و سرانجام به عضویت شورای مرکزی استان کرمان درآمد و تا اواسط سال ۱۳۶۳ در جهاد کشاورزی مشغول به کار بود.


•    جهانگیری موفق شد در سال ۱۳۶۳ در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه جیرفت به نمایندگی برسد. وی در انتخابات دوره سوم مجلس نیز به عنوان جیرفت در مجلس حضور داشت.
•    وی در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی نشست. جهانگیری از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم اکنون عضو شورای مرکزی آن است.
•    با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات، جهانگیری به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست جمهوری خاتمی وزیر صنایع و معادن بود.

31- یحیی آل‌اسحاق
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و از شخصیت‌های اصلی مؤتلفه می باشد.
زندگی سیاسی
•    او که سابقه‌ای ۳۰ ساله در مدیریت اقتصاد ایران دارد، درسال ۱۳۶۰ با تصدی مدیریت مرکز تهیه و توزیع منسوجات به دولت پیوست و به عنوان معاون حبیب الله عسگراولادی در وزارت بازرگانی مشغول به فعالیت شد. او پس ازآن در وزارت دفاع و وزارت صنایع و معادن نیز به عنوان معاون وزیر به کار مشغول شد.
•    اکبرهاشمی رفسنجانی او را به عنوان وزیر بازرگانی دولت خود برگزید و او در فاصله سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ که سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شد، وزیر بازرگانی دولت ششم بود.
تحصیلات
•     لیسانس مدیریت بازرگانی
•     فوق لیسانس مدیریت صنعتی
•     دکترای مدیریت راهبردی
سوابق کاری
•    مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مرکز تهیه و توزیع منسوجات
•    معاون وزیر بازرگانی در امر خرید
•    نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
•    معاون وزیر صنایع در امور اقتصادی و بین‌الملل
•    معاون بازرگانی سازمان صنایع دفاع
•    وزیر بازرگانی
•    عضو هیات امناء دانشگاههای شرق کشور
•    رئیس انجمن علمی بازرگانی کشور
•    عضو هیات امناء بنیاد مستضعفان
•    قائم مقام بنیاد مستضعفان و رئیس هیات مدیره سازمانهای: (عمران-سیاحتی-اموال و املاک-صنایع) و رئیس هیات مدیره سیمان تهران
•    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

32-محمدرضا عارف
محمدرضا عارف (زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در یزد، ایران) دولتمرد، مهندس برق و استاد دانشگاه ایرانی است که معاون اول رئیس جمهور ایران در دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴) بود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) شده‌است.
•    عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه‌های تهران و استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و از آن زمان تا کنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است. در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود. در ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد.


•    با انتخاب سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری در ۱۳۷۶، عارف به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه راه یافت. در ۱۳۷۹ به عنوان اولین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون رییس جمهور منصوب شد. در دولت دوم سید محمد خاتمی او به عنوان معاون اول وی تا سال ۱۳۸۴ مشغول به کار بود.
•    وی در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و رییس هیئت مدیره بنیاد باران است.
•    او عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.
•    وی در تز دکترای خود به بررسی شبکه‌های غیر حلقوی که در فرستنده‌ها لینکهای قطعی پخش کننده بدون هیچ تداخل در گیرنده‌ها دارند پرداخت. چنین شبکه‌هایی شبکه‌های عارف نامیده می‌شوند. زمینه تحقیقاتی او نظریه اطلاعات و رمزنگاری است.
مسئولیت‌ها
•    عارف بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ معاون شرکت مخابرات بود و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ سرپرست شرکت مخابرات شد.
•    در همین سال‌ها معاون آموزش و معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را نیز بر عهده داشته است.
•    بین سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی و معاون آموزشی آن بوده است.
•    همچنین از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بوده.
•    بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ به عنوان مشاور آموزشی و قائم مقام وزیر در هیات‌های ممیزه شناخته می‌شود.
•    از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ رئیس دانشگاه تهران بود
•    از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ پست وزارت پست و تلگراف و تلفن را عهده‌دار بود
•    بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود.
•    عارف رییس هیئت مدیره بنیاد باران و یکی از اعضای اصلی بنیانگذار حزب مشارکت است. او هم‌اکنون علاوه بر داشتن سمت استادی در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

33-حبیب‌الله بیطرف
حبیب‌الله بیطرف وزیر نیرو در دولتهای اول و دوم محمد خاتمی بوده است.
وی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در تسخیر لانه جاسوسی نقش پررنگی داشت.
او متولد 1335 ،  در یزد  است و  سه فرزند دارد. بی طرف تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران و در رشته راه و ساختمان ادامه داده است.
سوابق اجرایی:
- عضو رسمی سپاه پاسداران 1364-1359
- موسس و مدیر مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی 1365-1364
- استاندار یزد 1368-1364
- عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران 1369-1368
- معاون آموزشی وزارت نیرو 1373-1369
- مجری طرحهای ملی کارون 3،4 و عضو هیات مدیره شرکت آب و نیرو 1376-1373
وزیر نیرو دولت اصلاحات در زمان سید محمد خاتمی

34- مسعود نیلی
استاد دانشگاه صنعتی شریف و یکی از اقتصاددانان ایرانی است.
او از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ سرپرست دپارتمان اقتصاد دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف بوده است. از او تا کنون ۷ جلد کتاب و تعداد زیادی مقاله در حوزه‌های مختلف اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی منتشر شده است. از کتاب‌های منتشرشده او می‌توان اقتصاد ایران، اقتصاد ایران ومعمای توسعه نیافتگی، تجربه توسعه صنعتی در جهان را نام برد. زمینه علمی مورد علاقه او اقتصاد سیاسی و اقتصاد کلان است.
تحصیلات
•    کارشناسی مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۵۹
•    کارشناسی ارشد طراحی سیستم‌های اقتصادی، دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۳۶۴
•    دکتری اقتصاد، دانشگاه منچستر انگلستان ۱۳۷۴
سوایق اجرایی
•    او ۳ سال در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معاون سازمان برنامه و بودجهٔ ایران بود. پس از آن در تهیه و تدوین اولین و سومین برنامهٔ ۵ سالهٔ توسعهٔ کشور ایفای نقش کرد.
•    او مدتی نیز در رأس شورای اقتصاد کشور مشغول به کار بود. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی مجدد به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه و سرپرست کمیتهٔ خصوصی‌سازی برگزیده شد.
•    او همچنین رئیس موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه و استاد این موسسه بوده‌است.
•    از مهمترین فعالیتهای او می‌توان به تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی کشور در زمان وزارت اسحاق جهانگیری در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۸۲ نام برد.

35- علی شمخانی
امیر دریابان علی شمخانی (زادهٔ ۱۳۳۴ در اهواز)، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، و عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران است.
•    وی از فرماندهان جنگ ایران و عراق و از نیروهای سپاهی بود که بعدها به ارتش منتقل شد و فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت. پس از جنگ ایران و عراق، در زمان دولت اول خاتمی به عنوان وزیر دفاع به مجلس پنجم معرفی و به این سمت منصوب گردید.
•    در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد اما از محمد خاتمی شکست خورد و پس از خاتمی و احمد توکلی در جای سوم قرار گرفت. در زمان دولت دوم خاتمی نیز دوباره به سمت وزارت دفاع منصوب گردید.

سوابق و مسئولیت‌ها
•    فرماندهی در سمت های مختلف سپاه و فرمانده سپاه خوزستان در هشت سال جنگ.
•    انتقال به نیروی دریایی ارتش با دریافت درجه دریاداری (سرتیپی) و انتصاب به فرماندهی آن با حکم فرمانده کل قوا در ۸ آبان ۱۳۶۸.
•    فرماندهی نیروی دریایی سپاه به طور همزمان با فرماندهی نیروی دریایی ارتش با حکم فرمانده کل قوا در ۲ دی ۱۳۶۹
•    معرفی به عنوان وزیر دفاع از سوی آقای خاتمی به مجلس پنجم واخذ رای اعتماد در شهریور ۱۳۷۶
•    دریافت درجه دریابانی (سرلشگری) از سوی فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۸.
•    کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۰.
•    معرفی به عنوان وزیر دفاع از سوی آقای خاتمی به مجلس ششم واخذ رای اعتماد در شهریور ۱۳۸۰.
•    رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح.
•    عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران

36- اکبر ترکان
اکبر ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود.
 
•    وی از ۱ تیر ۱۳۶۰ تا ۴ مرداد ۱۳۶۱ استاندار ایلام و از ۱۵ تیر ۱۳۶۲ تا ۱۴ بهمن ۱۳۶۳استاندار هرمزگان بوده‌است.
•    اکبر ترکان تنها فرد غیر نظامی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده‌است.
•    وی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ از نامزدی علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد.
•    اکبر ترکان در کابینه اول محمود احمدی نژاد بمدت ۴ سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت که سرانجام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از کار برکنار شد.
•    همچنین، وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت کرد.

37- حسام‌الدین آشنا
زاده ۱۳۴۳ در تهران دارای کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکتری فرهنگ و ارتباطات است. وی اکنون عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق است.
حجت‌الاسلام دکتر حسام‌الدین آشنا، استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و دانش‌آموخته ایام ماضی این دانشگاه است که توانست در جریان انتخابات 92 در مقام مشاوری کاردان به هدایت رسانه‌ای رئیس‌جمهور منتخب بپردازد. آشنا به‌عنوان داماد آیت‌الله دری‌نجف‌آّبادی و فردی که در کارنامه خود سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی دارد، توانست بار دیگر ضریب نفوذ امام صادقی‌ها را در عرصه مدیریت کلان کشور معین ساخته و جایگاه خاص امام صادقی‌ها را به نکته بینان و خواص جامعه گوشزد نماید.
دکتر حسام‌الدین آشنا در وبلاگ شخصی خود که   فرهنگ و ارتباطات  نام دارد در آخرین بروز رسانی‌هایش پیشنهاد داده تا بازدیدکنندگان این وبلاگ، وزرای مورد نظر خود برای کابینه یازدهم را به  حسن روحانی رئیس جمهور منتخب پیشنهاد دهند.

38- محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی (زاده ۲۳ دی ۱۳۳۰ -) سیاست‌مدار ایرانی از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است.
او هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران و عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود.


محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی نمود ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.


وی در چندین دوره به عنوان وزیر آموزش وپرورش و وزیر آموزش عالی خدمت کرد. پس از دولت هاشمی با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه انتصاب یافت. در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، شایعاتی مبنی بر نامزدی وی به گوش می‌رسید که این امر محقق نشد.
او در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد.

39- احمد مسجد‌جامعی
 احمد مسجد جامعی در سال ۱۳۳۵، در تهران و در قسمت بازار مسجد جامع متولد شد و دوران نوجوانی و کودکی را در آن محله سپری کرد.
او فرزند آیت اله مصطفی مسجدجامعی، از علمای به نام تهران است.وی کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران دارد.وی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم محمد خاتمی (پس از استعفای سید عطاءالله مهاجرانی) بوده است.
•    وی در دوره سوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با حمایت ائتلاف اصلاح طلبان به شورای اسلامی شهر تهران راه یافت.
•    متولد: سال ۱۳۳۵ فرزند آیت اله مصطفی مسجدجامعی از علمای به نام تهران
•    دانش آموخته دوره کارشناسی در رشته جغرافیای انسانی از دانشگاه تهران

سمتهای قبلی:
•    مدیر کل دفتر طرح و برنامه ریزی وزارت ارشاد
•    معاون پژوهشی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد
•    عضو و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
•    قائم مقام وزیر ارشاد
•    مشاور رییس جمهوری
•    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
•    رئیس هیئت مدیره بنیاد باران
•    عضو هیئت امناء موسسه گفتگوی تمدنها و رئیس موزه قرآن.
•    آخرین سمت: عضو شورای شهر تهران

40- احمد نقیب‌زاده
احمد نقیب‌زاده (متولد ۱۳۳۲ در شهربابک) پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
تحصیلات
•    دیپلم ادبی، ۱۳۵۰
•    لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران، ۱۳۵۴
•    فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۶
•    فوق لیسانس روابط بین الملل از دانشگاه نانت فرانسه، ۱۹۸۲
•    دکترای مطالعات سیاسی از دانشگاه نان تر فرانسه، ۱۹۸۵ (۱۳۶۴)

41- محمود سریع‌القلم
 محمود سریع‌القلم (متولد ۱۳۳۸ در تهران) پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران است. او استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.سریع‌القلم در کلاس‌های آزاد مؤسسه پرسش نیز تدریس می‌کند.
تحصیلات
•    فوق دکتری روابط بین‌الملل، دانشگاه اوهایو
•    دکتری، روابط بین‌الملل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
•    فوق‌لیسانس، روابط بین‌الملل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
•    لیسانس، علوم سیاسی/مدیریت، دانشگاه ایالتی نرتریج

42- محمدعلی زم
 محمد‌علی زم، روحانی، تهیه‌کننده، سینماگر و پژوهشگر ایرانی ا‌ست. او رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی ویدئو رسانه و صاحب یک موسسه سینمایی است.
او مدتی نیز ریاست حوزه هنری را بر عهده داشت. مؤسسه سینمایی او در فروردین‌ماه ۱۳۹۰ توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد.
سوابق علمی:
•    تحصیل دوره سطح در مدارس حقانی، فیضیه، دارالشفا و رسالت حوزه علمیه قم 59-53
•    تحصیل رسائل و مکاسب نزد آیت¬الله امامی کاشانی و عبایی خراسانی 63-59
•    تحصیل ده سال درس خارج فقه و اصول نزد آیت-الله حاج آقا مجتبی تهرانی 70-60
سوابق آموزشی:
•    تدریس فلسفه هنر در دانشگاه سوره 77-76
•    تدریس فلسفه گردشگری در اسلام در دانشگاه علامه طباطبایی 81-80
•    برگزاری کارگاه آموزشی دوره دکترای مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات 85
•    مشاوره و راهنمایی حدود 10 پایان نامه 70-58

43- حسین فریدون(روحانی)
او برادر رئیس جمهور منتخب ملت برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران است.
 سوابق اجرایی:
* فرماندار نیشابور
* فرماندار کرج
*سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی
* یکی از سفرای ایران  در سازمان ملل متحد در نیویورک
* مشاور وزیر امور خارجه

44- زهرا پیشگاهی‌فرد
دکتر زهرا پیشگاهی فرد (متولد ۱۳۳۴ خورشیدی در شهر اصفهان)، استاد دانشگاه تهران، نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس مطالعات زنان است. زهرا پیشگاهی فرد، نخستین بانو در ایران است که توانست در رشتهٔ جغرافیای سیاسی، بالاترین مدرک دانشگاهی (دکتری) را دریافت کند. عمده پژوهش و کوششهای وی، در زمینه جغرافیای سیاسی، ژئوپولیتیک، مطالعات زنان، جغرافیای توریسم و جریان شناسی انتخابات است. افزون بر این، وی به عنوان استاد راهنما بیش از ۲۰۰ پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینه‌های یاد شده راهنمایی کرده است.

 

از وی تاکنون نزدیک به ۲۰ کتاب، ۱۰۲ مقاله علمی- پژوهشی در مجله‌های داخلی و خارجی و نیز فزون بر 40 مقاله در همایشهای داخلی و بین المللی انتشار یافته است. پیشگاهی فرد، بالغ بر ۴۰ طرح پژوهشی انجام داده است که مهمترین آن، «طرح ملی جغرافیای انتخابات پارلمانی در ایران» می‌باشد که توانست با استخراج چند ده جلد کتاب و مقاله، گام نوینی در عرصه پژوهش علمی انتخابات به پیش بردارد. وی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است که حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران نامزد این حزب بود. تبار خانوادگی و دیگر فعالیتهای علمی و اجرایی ایشان در ادامه آمده‌است.

45- فاطمه هاشمی رفسنجانی
فاطمه هاشمی رفسنجانی رییس سابق فدراسیون ورزشی بیماران خاص بود. وی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است.
وی فعالیت خود را در سال ۱۳۷۳ در بنیاد بیماری‌های خاص آغاز کرد. در سال ۱۳۷۷ با تاسیس فدراسیون ورزشی بیماران خاص تاسیس و تحت نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت، وی در سال ۱۳۸۴ ریاست این فدراسیون را بر عهده گرفت. فاطمه هاشمی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ از این سمت استعفا کرد و سمت دولتی دیگری ندارد.

46- مرتضی بانک
وی سابقه فرماندهی سپاه استان کرمان در سال 60 و معاونت اداری و مالی وزارت کار در سال‌های 62 و 63 را در کارنامه خود دارد. بعد از آن هم ابتدا مدیرکل سیاسی اروپای شرقی وزارت امورخارجه می‌شود و سپس به مدیرکلی آسیای‌شرقی و اقیانوسیه این وزارتخانه می‌‌رسد. از سال 64 تا 73، یعنی زمانی که به استانداری کرمان برگزیده می‌شود، در سمت مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز وزارت امورخارجه فعال است. دوران استانداری‌اش در کرمان 3 سال طول می‌کشد، یعنی تا سال 76. سال 76 زمانی است که باید بازهم به تهران برگردد و وزارت امورخارجه. 8 سال معاونت این وزارتخانه در دوره اصلاحات انتظار او را می‌کشد. سال 84 اما همانند اکثر مدیران کشور دستگاه‌ اجرایی را ترک کرد و به مرکز تحقیقات استراتژیک رفت و معاون پژوهشکده این مرکز شد. مرتضی بانک در ایام انتخابات ریاست جمهوری، معاون امور استان‌های ستاد روحانی بود.

 

47- مجید انصاری
(زاده زرند، استان کرمان) روحانی و سیاستمدار ایرانی است. وی دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز می باشد. انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
مجید انصاری از نزدیکان خانواده خمینی و مسئولانی است که سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. وی در سال آخر ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور در هیأت دولت نیز حضور داشت. او همچنین اولین رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ بود.


انصاری در مجلس پنجم پس از عبدالله نوری که به وزارت کشور دولت خاتمی رفت، ریاست فراکسیون خط امام (اقلیت) را برعهده داشت. انصاری نماینده استان تهران در دوره سوم مجلس خبرگان بود اما علی رغم ثبت نام برای شرکت در دوره چهارم خبرگان بدلیل حاضر نشدن در آزمون اجتهاد شورای نگهبان در انتخابات حضور نداشت. انصاری دعوت از یک عضو خبرگان که هشت سال پیش در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده را غیر قانونی و غیر متعارف می‌دانست. مجید انصاری عضو دوره‌های سوم و چهارم مجمع تشخیص مصلحت (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰) نیز می‌باشد.

48- معصومه ابتکار
ابتکار نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد هیئت دولت شده‌است[۱]. او بیشتر به‌خاطر نقش خود در تصرف سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و ۸ سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معروف است. وی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۵ یکی از کاندیداهای فهرست اصلاح‌طلبان بود و با پیروزی در انتخابات به عضویت شورا درآمد.

 

ابتکار پس از آغاز کار شورای سوم با تاسیس کمیته محیط زیست در این شورا ریاست آن را بر عهده گرفت. این کمیته حدود ۲۰ کار گروه دارد. در اسفند 91 لوح تقدیری از سوی رییس برنامه های اقدامات مطلوب برنامه اسکان ملل متحد خطاب به معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر اعطا شد که در آن از فعالیت های آن کمیته برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط زیست تهران قدردانی شده است. معصومه ابتکار از منتقدان دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی است. وبلاگ شخصی وی در دامنه پرشین بلاگ در تاریخ ۲۹ مرداد ۸۹ به دلیل نظرات و انتقادات وی با دستور مقامات قضایی مسدود شد.ابتکار در همان تاریخ با ایجاد وبلاگ دیگری در سرویس دهنده بلاگ اسپات اعلام کرد برای دفاع از آزادی بیان به نوشتن ادامه خواهد داد.

49- علی ربیعی
علی ربیعی متولد 1334 در محله جوادبه در جنوب شهر تهران از یک خانواده کارگری است. پیش از انقلاب تکنیسین کارخانه «جنرال موتورز»، ارج و قرقره پرستو بود و در همان زمان از سران اعتصاب شهرک اکباتان و کارخانه محل کار خود.که منجر به برخورد ساواک گردید. وی در سال 1359 با خانم نرگس حسین زاده از کارمندان وزارت کار ازدواج کرد که ما حصل این ازدواج چهار فرزند بود.همسر وی در سال 1385 و فرزند آخر وی-محمدجواد- در سال 1386 به رحمت ایزدی پیوستند.


وی از دوستان و معتمدین بسیار نزدیک سید محمد خاتمی و مشاور اجتماعی وی در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری وی بوده‌است. ربیعی حضور در سپاه پاسداران با سابقه 65 ماه جبهه در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن حضور در وزارت اطلاعات –با فرمان بنیانگدار انقلاب- را در پرونده خود دارد. وزارتخانه‌ای که ربیعی در آن به معاونت رسید و پس از تغییرات انجام شده در دوره فلاحیان او هم مانند دیگر اصلاح طلبان وزارت اطلاعات از این وزارتخانه خارج شد.
ربیعی در دوره خاتمی مشاور اجتماعی او شد و در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط حسن روحانی وی مسوول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاستگذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی را عهده دار بود.
   سوابق اجرایی
    عضو شورای عالی کار از سال ۱۳۵۸تا۱۳۶۰.
    عضو کمیته ساماندهی و پرداخت مطالبات کارگران صنایع در اوایل انقلاب
    صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه کارو کارگر ۱۳۷۵تا ۱۳۷۹.
    معاون وزیر اطلاعات در زمان تصدی ری شهری ودولت سازندگی تا سال ۱۳۷۴
    مسئول اطلاعات سپاه در استانهای شمالی ایران
    مسئول اطلاعات استان آذربایجان شرقی
    عضو کمیته پیگیری قتلهای زنجیره‌ای
    رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی
    مسئول اجرایی شورای عالی امنیت ملی از ۷۴ تا ۸۴

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------