آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

حلقه دیپلمات های ظریف در وزارت خارجه



محمد جواد ظریف,وزارت امور خارجه

وزارت خارجه دولت ژنرال ها چگونه آرایش می گیرد
حلقه دیپلمات های ظریف در وزارت خارجه

وزیر امور خارجه در  برنامه دیروز، امروز، اشاره کردبا توجه به تبحر و تخصصش در زمینه نرم افزاری و شناختش در زمینه سخت افزاری وزارت خارجه را از نیروهای غیرزبده و کسانی که به قول آقای روحانی با اتوبوس بدون بلیط آمده‌اند پاک سازی خواهد کرد و این بی گمان میسر نخواهد شد مگر آنکه وی از چهره های کارآمد و متخصص بهره بجوید.

وزیر امورخارجه دولت تدبیر و امید 25 سال حضور مداوم در سطوح بالای دیپلماتیک را در کارنامه خود دارد و این حضور مستمر و البته تاثیر گذار وی را نه تنها به عنوان دیپلماتی نام آشنا در عیار و استانداردهای جهانی قرار داده که با توجه به سوابقش آشنا به چم و خم های سیستم وزارت خارجه کشورمان است و بی گمان همانگونه که خود در برنامه دیروز، امروز، فردا اشاره کرد با توجه به تبحر و تخصصش در زمینه نرم افزاری و شناختش در زمینه سخت افزاری وزارت خارجه را از نیروهای غیرزبده و کسانی که به قول آقای روحانی با اتوبوس بدون بلیط آمده‌اند پاک سازی خواهد کرد و این بی گمان میسر نخواهد شد مگر آنکه وی از چهره های کارآمد و متخصص بهره بجوید.

 

افرادی که ظریف با حضور چند دهه ای اش در بالاترین سطوح وزارت خارجه با آنان سابقه آشنایی و همکاری دارد و اکنون در این برهه حساس و خطیر می توانند یاریگر آقای دیپلمات باشند.

پس از انتصاب ظریف در راس هرم دستگاه دیپلماسی کشورمان؛ انتخاب یاران و حلقه­ های نزدیک به او مورد توجه قرار گرفته و همه منتظرند ببینند که ظریف چه کسانی را برای همراهی با خود گزینش می کند. نکته آنکه ظریف همواره شایسته سالاری را در دستور کار خود قرار داده و همیشه یارانی توانمند از حیث تحصیلی و تخصصی در کنار خود داشته است و سوابق وی گواه خوبی بر این مدعاست.

حال در این گزارش افراد نزدیک به محمد جواد ظریف که در زمره حلقه نزدیکان وی نیز شناخته می­شوند و احتمال انتصاب آنها به مناصب سطح اول وزارت امور خارجه بیش از سایرین است را مورد تحلیل و تبیین قرار داده ایم تا با این افراد و چهره ها و سوابق آنان بیشتر آشنا شوید.

 دستیار ویژه خرازی یار همراه ظریف
مجید تخت روانچی یکی از دیپلمات­های شناخته شده وزارت خارجه است که لیسانس مهندسی خود را از آمریکا دریافت کرده و پس از آن به روابط بین ­الملل علاقه­ مند می­گردد و برای مقطع فوق­ لیسانس در این رشته به ادامه تحصیل می­پردازد.

 

روانچی در دهه اول انقلاب رئیس اداره بین ­المللی وزارت خارجه می­شود و چند سالی در این پست باقی می­ماند. او پس از انتخاب خرازی به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در نیویورک راهی آمریکا می­شود و به عنوان سفیر و نفر دوم نمایندگی دائمی ایران نزد سازمان ملل متحد مشغول فعالیت می­گردد.

 

تخت روانچی تمام هشت سال را با کمال خرازی در نیویورک می­ماند. پس از انتخاب خرازی به عنوان وزیر امور خارجه، او عنوانی جدید را در این وزارتخانه تحت عنوان دستیار ویژه وزیر ایجاد می­کند. نخستین نامی که مقابل این پست نوشته می شود، مجید تخت روانچی است.

 

روانچی همچنین از سال 80 تا 84 هم به عنوان سفیر ایران در سوئیس مشغول فعالیت می­شود. روانچی پس از روی کار آمدن دولت احمدی­نژاد به ایران بازگشته و در دولت او هیچ سمتی عهده­دار نمی­شود و پس از مدت کوتاهی نیز بازنشسته می­گردد.

 

در مجموع روانچی را می­توان فردی دانست که در مهمترین، پرتنش­ترین و پرچالش­ترین مذاکرات مربوط به روابط خارجی جمهوری اسلامی از سال 68 تا 84 حضور فعال داشته و در پیچیده­ترین مذاکرات تاریخ پس از انقلاب، از قطعنامه 598 تا مذاکرات هسته­ای نقش فعال و موثری ایفا کرده است.

 وی یکی از همراهان همیشگی ظریف در مذاکرات مختلف بوده و در مذاکرات محرمانه­ای که در خصوص مسائل هسته­ای انجام می­پذیرفت، از اعضای همیشگی بوده که در پشت درهای بسته مشغول رایزنی و چانه زنی برای دفاع از منافع ملی جمهوری اسلامی بوده است.

 

مجید تخت روانچی در زمره افرادی است که دکتر حسن روحانی در شامگاه آخرین یکشنبه مرداد سال 84 ، در جلسه تودیع خود از او به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته­ای و یاران شیخ دیپلمات یاد می­کند.

 

روحانی در وصف این تیم از آنها به عنوان دیپلمات­های عزیز و تیم مذاکره کننده مظلوم هسته­ای یاد می­کند. گمانه زنی­ها حاکی از آنست که تخت روانچی به عنوان معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان منصوب می شود.

 دیپلمات حقوقدان                                                       
مهدی دانش یزدی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق است و به واسطه زمینه تحصیلی­اش، مدیر کل حقوقی وزارت خارجه بوده است. وی همچنین در زمان حضور آقای خرازی در نیویورک به عنوان نماینده دائم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، سفیر ایران در این سازمان، در زمینه حقوقی بود.

 

دانش یزدی پس از خرازی و در زمان حضور ظریف در این سازمان نیز مدتی به عنوان سفیر و نفر دوم و معاون محمد جواد ظریف در دفتر نیویورک سازمان ملل مشغول فعالیت بوده­ است. دانش یزدی در دوران وزارت خارجه ولایتی و خرازی همچنین مدتی در مقام مدیر کل حقوقی وزارت امور خارجه منصوب شده و در این زمینه نقش آفرین بوده است.

 

بلاشک دانش یزدی خصوصا در زمینه حقوق بین الملل و مذاکرات چند جانبه در سطح سازمان های بین المللی از برجسته ترین دیپلمات های کشور است.

 

وی اکنون از طرف محمد جواد ظریف به عنوان معاون اداری مالی وزارت خارجه منصوب شده است و دوباره راهی وزارت خارجه شده است. مهدی دانش یزدی هم از جمله افرادی است که به دلیل برخورداری از کارنامه قابل توجه و سابقه مدیریت اجرایی سطح اول در این وزارتخانه، در زمره افراد قابل تامل و نافذ وزارت خارجه دکتر ظریف خواهد بود.

دیپلماتی با تالیفات متعدد
محمد کاظم سجادپور یکی از یاران همیشه همراه محمد جواد ظریف است. سجادپور لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته­های علوم سیاسی و روابط بین­ الملل از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

 

او پس از پایان دوره کارشناسی ارشد، به دانشگاه جرج واشنگتن می­رود و مدرک دکتری خود را در رشته علوم سیاسی از این دانشگاه دریافت می­کند. سجادپور سوابق اجرایی فراوانی هم دارد. او در ابتدا به عنوان کارمند محلی نمایندگی ایران در نیویورک مشغول به فعالیت می­شود و پس از آن به استخدام وزارت امور خارجه در می­آید.

 

سجادپور همچنین مدتی به عنوان رایزن فرهنگی و مطالعاتی در نمایندگی ایران در سازمان ملل از طرف دفتر مطالعات وزارت امور خارجه مشغول فعالیت بوده است. دکتر سجادپور از سال 74 تا 78 عضو هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بوده و در نیویورک به سر برده است.

 

مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی بین ­المللی وزارت خارجه، سفیر در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو از دیگر سوابق اجرایی و دیپلماتیک این استاد دانشکده روابط بین ­الملل وزات خارجه است.

 

وی یکی از همراهان همیشگی محمد جواد ظریف بوده و این رابطه نزدیک در سالهای بازنشستگی ظریف از وزارت خارجه بیشتر هم شده است. دکتر ظریف و سجادپور در سالهای اخیر سه کتاب مشترک در رابطه با سازمان­های بین ­المللی و دیپلماسی در این سازمان­ها به رشته تحریر درآورده­اند.

 

«ديپلماسي چندجانبه: پويايي مفهومي و کارکردي سازمان هاي منطقه اي و بين المللي»، «سازمان هاي بين المللي» و همچنین «ديپلماسي چندجانبه: نظريه و عملکرد سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي» سه کتابی هستند که این دو یار دیرین با همکاری یکدیگر نگاشته­ اند.

کمتر سایت و نشریه علمی سیاسی بین المللی است که مقاله ای از او چاپ نکرده باشد، در حال حاضر وی معاون آموزشی دانشکده روابط بین­ الملل وزارت امور خارجه است و احتمالا در وزارتخانه­ای که قرار است بیش از همیشه حرفه­ای باشد، این دیپلمات کارکشته هم نقش تاثیرگذاری در آن ایفا خواهد کرد.
 
دیپلمات جامعه شناس
دکتر غلامعلی خوشرو، تحصیل کرده آمریکاست و مدرک دکترایش را در رشته جامعه ­شناسی دریافت کرده است. او پس از بازگشت به ایران و در سالهای میانی دهه 60، به عنوان رئیس دانشکده روابط بین ­الملل وزارت امور خارجه تعیین می­گردد. او پس از آن به عنوان سفیر ایران در نیویورک منصوب می­شود و راهی ایالات متحده می­شود.

 

خوشرو با معرفی خرازی به عنوان وزیر امور خارجه، به تهران باز می­گردد و به عنوان معاونت امور بین­ الملل وزارت خارجه مشغول خدمت می­شود. دکتر خوشرو بلافاصله پس از روی کار آمدن احمدی نژاد و معرفی منوچهر متکی به عنوان وزیر امور خارجه، از این وزارتخانه می­رود و خود را زودتر از موعد بازنشسته می­کند.

 

خوشرو در طی هشت سال اخیر مقالات متعدد علمی و پژوهشی در فصلنامه­ها، رسانه­ها و جراید کشور به رشته تحریر درآورده است. از خوشرو که یکی از افراد نزدیک و مقبول محمد جواد ظریف است، به عنوان یکی از گزینه­های تصدی معاونت بین ­الملل وزارت خارجه یاد می­شود.
 
دوست قدیمی همراه فعلی
دکتر حافظ جباری در سال های ۶۱ تا ۶۵ متصدی رمز سفارت ایران در گابن بوده و در سال های ۶۵ تا ۷۰ کارشناس مسایل آفریقا و مترجم زبان فرانسه در اداره امور آفریقایی وزارت خارجه می شود.

 

در 1370 به عنوان دانشجوی ممتاز دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه به نیویورک اعزام می­شود و عملکرد مثبت او باعث می شود تا کمال خرازی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، از او بخواهد که همراه با تیم حاضر در نیویورک باقی بماند. ولی دیپلمات جوان به دلیل قبولی در کنکور کارشناسی ارشد به مرکز بازمی گردد.

 

در سال ۷۰ به عنوان معاون اداره رمز و مخابرات وزارت امور خارجه منصوب می گردد. جباری در شهریور 73 و پس از اتمام کارشناسی ارشد و دو سال  کارشناسی در امور توسعه و محیط زیست راهی نیویورک می­شود و در کنار کمال خرازی به عنوان نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی (توسعه و محیط زیست مجمع) منصوب و نقش آفرینی می کند.

 

او تا 10 ماه پس از بازگشت خرازی به تهران در سفارتخانه ایران باقی می­ماند و مدتی هم با نژادحسینیان در نیویورک همکاری می­کند. او در این مدت با محمد جواد ظریف هم روابط خوبی پیدا می­کند و به عنوان یکی از افراد نزدیک به ظریف شناخته می­شود. این رابطه حسنه باعث می­شود تا اعتماد دوجانبه فراوانی میان ظریف و جباری به وجود آید.

 

جباری در سال 79 هم به مدت یک سال و نیم توسط دکتر نوربالا به عنوان معاون ارتباطات و اموربین ­الملل جمعیت هلال احمر منصوب می شود. در دوران وزارت دکتر خرازی به سمت های رئیس اداره های فرهنگی، اقتصادی و نماینده وزیر در مجتمع آموزشی وزارت خارجه و سفیر در کشورهای ساحل عاج، لیبریا و گابن منصوب می­گردد.

 

در بازگشت از ساحل عاج در سال ۸۵ او نیز همچون دیگر نخبگان سیاست خارجی، اقبال چندانی در دولت نمی یابد و از آن زمان تا امروز در کنار کمال خرازی، مدیر کل حوزه ریاست شورای راهبردی روابط خارجی دفتر نهاد مقام معظم رهبری بوده است.

 

جباری 3 ماه قبل به عنوان مدیر اجرایی موسسه فرهنگی اکو منصوب شده است. حافظ جباری در دانشگاه فرانسوی لیبرویل، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه تحصیل کرده است. دوستان و همقطاران او با اطمینان می گویند که از دکتر حافظ کریم جباری هم در وزارت خارجه ظریف بیشتر خواهیم شنید. /خردادنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------