آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

اصولگرایان کمبود کاندیدا ندارند / اصلاح‌طلبان قطعا از روحانی عبور نمی‌کنند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در حال حاضر تکثیر کاندیدا به نفع هیچ جریان و جناحی نیست و قطعاً اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی از روحانی عبور نمی‌کنند.

به گزارش  فارس، نشست ماهانه محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با حضور خبرنگاران عصر امروز در محل خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای نشست شهادت محسن خزاعی خبرنگار صداوسیما در حلب را تسلیت گفت و در پاسخ به سؤالی مبنی بر سازوکار اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 چیست، اظهار داشت: در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفته و بنده در گذشته هم بارها بیان کرده‌ام که در غیبت احزاب و چند حزب فراگیر قدرتمند انرژی زیادی را صرف می‌کنیم که به وحدت درونی برسیم و این موضوع فقط مخصوص ما نیست بلکه اصلاح‌طلبان هم با این مشکل روبه‌رو هستند و بخشی از انرژی آنها هم صرف همین وحدت می‌شود.

 

وی ادامه داد: تاکنون برای ایجاد وحدت نسبی تلاش کرده‌ایم و همواره تلاش‌های‌مان به نتیجه می‌رسد اما مشکل و هزینه این روش این است که هر دوره هزینه آن تکرار می‌شود و تلاش ما براین است که اگر در انتخابات کاری را انجام دادیم از این سرمایه برای انتخابات بعدی هم استفاده کنیم و تا زمانی که چند حزب قدرتمند نداشته باشیم این موضوع تکرار می‌شود.

 

باهنر با بیان اینکه ما همواره برای رسیدن به وحدت تلاش می‌کنیم، تصریح کرد: متأسفانه رقبای ما برای شکست وحدت ما تلاش می‌کنند و این جزو استراتژی کار آنها شده است. اما اگر از دیدگاه تشکیلاتی نگاه کنیم هر کسی سعی می‌کند نقاط ضعف رقیب خود را زیاد کند. 

 

وی افزود: در این رابطه کمبود کاندید نداریم و در مورد خودم بارها اعلام کرده‌ام که کاندید نخواهم شد و از دوستانی که احساس می‌کنند باید در انتخابات شرکت کنند و خودشان را کنار زمین گرم می‌کنند خواهش می‌کنم که منصرف شوند و وارد عرصه انتخابات نشوند.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد:‌ تکثیر کاندیدا در حال حاضر به نفع هیچ جریان و جناحی نیست و اصلاح‌طلبان قطعاً از روحانی عبور نمی‌کنند و تحلیل‌مان بر این است که برای اینکه سهم بیشتری نصیب جریان اصلاحات شود پاره‌ای از مواقع پروژه عبور از روحانی را مطرح می‌کنند اما تحلیل قطعی ما براین است اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند.

 

باهنر در رابطه با حضور مجدد چهره‌های سوخته در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعضی از نیروها هستند که قبلاً خودشان را آزمون کردند و توانستند آرایی را جلب کنند که آرای قابل قبولی هم نداشتند. اما ما یک سیاست راهبردی دیگری داریم و آن این است که ما ایجاب و سلبی روی هیچکس انجام نمی‌دهیم حتی در مورد روحانی هم گفتیم که ما کاندیدای‌مان را با هم مقایسه می‌کنیم که باید کارآمدی و رأی‌آوری لازم را داشته باشد.

 

 اهنر تصریح کرد: ما باید به فردی برسیم که این دو امتیاز را داشته باشد و بنابراین کاندیدمان را با روحانی مقایسه می‌کنیم که اگر به اندازه این کارآمد نباشد معنی ندارد و معتقدیم که در کاندیدای اصولگرا می‌شود کسی را که کارآمدی لازم را داشته باشد پیدا کرد.

وی در رابطه با حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است زیرا همیشه رأی دوم را آورده و طبیعی است که جریان رقیب دولت حاکم و رئیس جمهور از نفر کاندیدای اول خودش قابل بررسی است. البته نمی‌گویم که قطعاً باشد یا نباشد و در این رابطه نظر خاصی ندارم اما وی در جرگه بقیه کاندیداها نیست که آنها در انتخابات حضور داشتند که 2 یا چند درصد رأی داشتند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اگر اصولگرایان کاندیدایی در سطح روحانی نداشته باشند از روحانی حمایت می‌کنند؟ گفت: این اگر از آن دسته اگرهایی است که اتفاق نمی‌افتد و اگر یک زمانی یک جناح به این جمع‌بندی برسد که مجموع کارآمدی و محبوبیت روحانی از همه بیشتر است دیگر معنایی ندارد که کاندیدایی را معرفی کند.

باهنر در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه حدادعادل گفته بود تا پایان ماه صفر کاندیدای نهایی اصولگرا معرفی می‌شود، گفت: فکر می‌کنم این موضوع جزو ایده‌آل‌های ما است و تصور می‌کنم که این اتفاق نمی‌افتد اما امیدواریم که تا پایان سفر ما سازمان رأی اصولگرایان روشن شود و در غیبت احزاب قدرتمند در کشور ما انتخابات ریاست جمهوری در ماههای آخر تنورش گرم می‌شود و آن زمان است که کاندیداها بالا و پایین می‌شوند و در نظرسنجی‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین در سه چهار ماه مانده به انتخابات کاندید قطعی معرفی می‌شود.

وی در رابطه با صحبت‌های قالیباف مبنی براینکه اگر اجماع کامل صورت گیرد در انتخابات حضور پیدا می‌کنم، گفت: شرطی که آقای قالیباف اعلام کردند کاملاً شرطی عاقلانه و مدبرانه است و حرفی دقیق و درست، زیرا هر کسی که این بار قصد نامزدی دارد باید این شرط را اعلام کند که در صورتی می‌آید که اجماع اصولگرایان اتفاق بیفتد و الا هرچقدر که فردی قدرتمند باشد دو سه نفر کاندید حضور داشته باشند آرای همدیگر را خراب می‌کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در رابطه با حضور لاریجانی در انتخابات و حمایت وی از چه فردی است، گفت: در رابطه با آقای لاریجانی اطلاعی ندارم که از چه کسی حمایت می‌کند اما می‌دانم که خود ایشان هم جزو کاندیدا نیستند.

باهنر ادامه داد: اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است در شورای نگهبان بحث‌های زیادی شده است که مسئولیت رئیس جمهور در چه حدی گسترده است و تفسیری برای آن صورت گرفته بود که البته متن آن را ندارم ولی از آن اینگونه استنباط می‌شود که رئیس جمهور در محدود قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است و در دولت گذشته پیش آمد که در مجلس قانون تصویب می‌کردیم و رئیس جمهور وقت می‌گفت خلاف قانون اساسی است. در حالی که تنها نهادی که می‌تواند به این موضوع ایراد شرعی بگیرد شورای نگهبان است و رئیس جمهور در این موقعیت نیست که به مصوبات مجلس ایراد بگیرد یا اینکه بخواهد در رابطه با عملکرد قوه قضاییه ایراد بگیرد. اختیارات رئیس جمهور در قوه مجریه بسیار زیاد و مؤثر است اما در این حد که با تمسک به قانون اساسی بتواند جلوی رفتار قوه دیگری غیر از مجری را بگیرد این اختیار حقوقی را ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه حدادعادل در صحبت‌های خود گفته اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96 باید به اتحاد برسند آیا در این زمینه ائتلافی صورت گرفته و سازوکارهایی را اندیشیده‌اید، اظهار داشت: تلاش‌های زیادی انجام دادیم که این وحدت در بین اصولگرایان صورت گیرد و البته مختصر اختلاف‌نظری وجود دارد به سرعت به جمع‌بندی می‌رسیم و امیدواریم تا پایان سفر تکلیف سازمان رأی و پرچم عَلَمی که اصولگرایان قرار است در زیر آن حرکت کنند روش شود و به نظرم باید از ظرفیت ائتلاف صورت گرفته در انتخابات مجلس 94 استفاده شود و می‌تواند این موضوع بسط پیدا کند و جریانات بیشتری از اصولگرایان را زیر پرچم خود قرار دهد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی براینکه مهم‌ترین نقص در عملکرد اقتصادی دولت عدم هماهنگی میان اعضای کابینه است به نظر شما تحرکات اخیر آقای روحانی به ویژه در بحث تغییر و تحولات وزرا در همین راستا صورت گرفته است یا خیر، گفت: در هر صورت الان مشکلات جامعه و مطالبات مردم بیشتر در رابطه با اقتصاد است که آن هم دو شاخص دارد که یک طرف آن مطالبات اصلی و مسئله رشد و رونق بنگاه و اشتغال است که کاملاً این موضوعات مؤثر هستند و یکی هم مسئله بیکاری و رکود است که امروز بزرگترین درد جامعه است که دولت باید به این دو مطالبه یک جواب صریح و جدی بدهد، اما تغییر راستا در این زمینه نبوده و برای تغییر زمین بازی صورت گرفته و زمین رقابت بود که به میدان ورزشی و فرهنگی و آموزش و پرورش کشیده شد اما این جزو حقوق دولت است که می‌تواند ترمیم کابینه داشته باشد.

وی در رابطه با قطعی شدن لیست شورای شهر اصولگرایان گفت: برای لیست کاندیدای شورای شهر تلاش زیادی شده و برای تهران طبیعی است که صد اسم داده شود و باید سبک و سنگین کرد و در نهایت به لیستی واحد برسیم.

باهنر در رابطه با انتخابات اخیر آمریکا گفت: انتخابات آمریکا از نظر آرا و تعداد شرکت‌کنندگان در 20 سال گذشته افت بی‌سابقه‌ای داشته و یکی از دلایل آن هم این دو نوبری بود که کاندید شدند که هر کدام‌شان دل عد‌ه‌‌ای زدند که در نهایت موجب شد حضور مردم کم‌رنگ باشد و طبیعی است که اگر کاندیدی محبوب و کارآمد روی کار می‌آمد حتماً باعث وحدت و تراکم آرا می‌شد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برگزاری انتخابات و رأی‌آوری ترامپ و صحبت وی که گفته بود برجام را پاره می‌کند، تصریح کرد: برای زدن زیر برجام شاخص‌هایی است که اگر به آن شاخص‌ها برسیم و نظام جمهوری اسلامی برگردد به قبل از برجام همواره یکی از گزینه‌های روی میز است. رقبا تصور نکنند که ما راه برگشت را مسدود کردیم سانتریفیوژها می‌توانند کار کنند و می‌توانیم برگردیم به برجام اما اینکه الان موقع برگشت است یا نه فکر می‌کنم رقیب دارد به تعهدات خود عمل نمی‌کند و باید با پافشاری دیپلماسی آن را دنبال کنیم. اینکه آمریکا بخواهد برجام را یکجانبه زیرپا بگذارد از نظر حقوقی معنا ندارد و این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و این خیلی روشن و واضح بود که ادبیات انتخاباتی ریاست جمهور آمریکا قبل و بعد از انتخابات کلاً متفاوت شد. یعنی یکسری صحبت‌ها هستند که تاریخ مصرف‌شان تا قبل از رأی آوردن است. مبارزه ما با آمریکا همواره در رأس امور بوده و از سال 42 در نهضت امام یک مبارزه جدی و نفس‌گیر صورت گرفت و ما در طول این 50 سال جلو رفتیم و بازی برد و باخت صورت گرفته و قرار بود در جریان برجام دنبال بازی برد برد باشیم اما اگر دیگران بخواهند تغییرش بدهند ما آمادگی دفاع و پیشرفت را داریم و بستگی به رفتار آنها و میزان تعهدات‌شان به امضاهایی که انجام دادند دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نظر اصولگرایان نسبت به پیروزی ترامپ و اینکه انتخاب آن را مثبت دانستند، خاطرنشان کرد: باید به واژه‌ها دقت کنیم. ما انتخاب صورت گرفته را مثبت نمی‌بینیم بلکه انتخابات اخیر آمریکا برای ما خیلی خوب بود.

باهنری تصریح کرد: انتخاب هر یک از افراد برای ما چندان تفاوتی نداشت زیرا هر کدام نقاط منفی داشتند و دو طرف قضیه در عین حال یکی است اما انتخابات آمریکا خیلی از حرف‌هایی که ما محترمانه و با ادبیات دیپلماسی می‌زدیم را خودشان افشا کردند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان تأکید کرد: ما معتقد به شلوغ بودن در آمریکا نیستیم البته حدس می‌زنیم بخشی از این اعتراضات را حاکمیت مدیریت می‌کند و این برای تخلیه عقده‌های فرو خورده مردم آمریکا است. تحلیل ما در یک کلام این است که ستون‌‌های نظام لیبرال دمکرات به لرزه درآمده و به نظر می‌رسد که قابل بازسازی نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------