آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

"ظریف" چرا به "عراق" رفت؟



اخبار ,اخبار سیاسی ,سفر محمد جواد ظریف به بغداد

 

اخبار سیاسی - امیر موسوی تحلیل کرد
"ظریف" چرا به "عراق" رفت؟

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل معتقد است سفر محمد جواد ظریف به بغداد در آستانه تشکیل دولت توسط حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق، می تواند به گسترش روابط دو کشور و حفظ جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در عراق کمک کند.

امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه ای در گفتگو با فرارو با بیان این مطلب درباره سفر امروز وزیر خارجه ایران به بغداد گفت: این سفر به خصوص پس از معرفی آقای حیدر العبادی، به عنوان نخست وزیر جدید عراق سفر مهمی است و می تواند حامل این پیام مهم برای دولت جدید عراق باشد که جمهوری اسلامی ایران همچنان پشتیبان دولت و ملت عراق خواهد بود.

وی با بیان اینکه عراق در شرایط حساسی قرار دارد گفت: در حال حاضر عراق، هم درگیر بحران امنیتی و هم درگیر بحران سیاسی است این حضور و سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد می تواند کمک بزرگی به این کشور باشد.

موسوی با تاکید بر اینکه بحران سیاسی نسبت به گذشته تا حدودی در این کشور کاهش پیدا کرده است گفت: ائتلاف ملی عراق به ریاست آقای ابراهیم الجعفری در پارلمان عراق متشکل از همه گروه های شیعه تا حدود زیادی بر اختلافات گذشته فائق آمده که همین امر با انتخاب، رییس پارلمان، رییس جمهوری و همچنین نخست وزیر جدید منجر به دور شدن عراق از بحران سیاسی گذشته شده است.

وی افزود: البته در این میان هنوز گروه هایی که چه در پارلمان و چه در سطح جامعه اقلیت محسوب می شوند بر تنور بحران سیاسی می دمند تا آتشی که شعله ور شده است به سادگی فروکش نکند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباطات گسترده و خوب خود با گروه های اقلیت از جمله کردها و سنی های این کشور، می تواند نقش ویژه ای در پایان دادن به بحران سیاسی بازی کند.

وی با بیان اینکه پیام سفر آقای ظربف به عراق در بعد امنیتی می تواند این باشد که ایران از این پس همچون گذشته در کنار دولت عراق خواهد بود گفت: بحران امنیتی ناشی از حضور داعش در عراق اکنون به مرزهای ایران و اردن رسیده است و خطر آن روز به روز بیشتر می شود.

موسوی افزود: ظاهرا یک ائتلاف جهانی برای دفع خطر داعش در حال شکل گیری است که آمریکا در راس این ائتلاف جهانی علاقه مند به همراهی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش است. با این حال آمریکایی ها در این تمایلشان نیت سو دارند چرا که آنها با آماده کردن بوق تبلیغاتی خود به همراه برخی کشورهای منطقه در صددند به محض ورود ایران به مبارزه با داعش کشورمان را متهم به فرقه گرایی و مبارزه با سنی ها کند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل ادامه داد: بر همین اساس تاکنون جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست هوشمندانه تنها از دولت مرکزی در مبارزه با داعش حمایت کرده است و آقای ظریف در سفر خود به بغداد در دیدار با نخست وزیر و سایر مقامات این کشور پیام ایران در ادامه حمایت های معنوی و همچنین انتقال تجربیات را اعلام خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه ای تصریح کرد: با توجه به اینکه آیت الله سیستانی جهاد کفایی علیه داعش اعلام کرده است که منجر به اعلام آمادگی صدها نیروی بسیجی آماده مبارزه شده است فعلا نیازی به حضور مستقیم نیروهای نظامی ایران در عراق نیست.

وی افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با توجه به برگ هایی که در اختیار دارد هم در بعد سیاسی و هم در بعد امنیتی می تواند به دولت جدید عراق کمک های قابل توجه ای برای بازگشت صلح و ثبات به این کشور ارایه کند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل گفت: در شرایطی که نزدیک به 50 درصد عراق در اختیار دولت مرکزی عراق نیست این سفر می تواند نشان دهنده این باشد که جمهوری اسلامی ایران عراق و دولت این کشور را تنها نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه سفر ظریف به عراق از یک جنبه دیگر هم حائز اهمیت است گفت: در این سفر آقای ظریف یقینا با آقای مالکی از جانب دولت ایران خداحافظی کرده و پیام قدردانی کشورمان به او را در پی ایجاد یک رابطه گرم و صمیمانه در سالهایی که در پست نخست وزیر عراق قرار داشت را منتقل خواهد کرد.

موسوی درباره اینکه با تغییر دولت در عراق و روی کارآمدن دولت جدید به رهبری حیدر العبادی آیا تغییر در روابط ایران و عراق ایجاد خواهد کرد گفت: بنده معتقدم که سطح روابط ایران و عراق در دوران نخست وزیر حیدرالعبادی نه تنها کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه نسبت به دوره نخست وزیر نوری المالکی هم افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در دو سال پایانی دوران نخست وزیر نوری المالکی روابط ایران و عراق یک حالت سکون را تجربه می کرد چرا که با وجود اختلافات داخلی که در عراق و تعارضات سیاسی در ساختار امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی این کشور با دولت مرکزی امکان بالفعل شدن ظریف های گسترش همکاری های دو کشور از بین رفته بود.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل تصریح کرد: در دوسال پایانی دولت مالکی هیچ یک از توافقات اقتصادی از قبیل انتقال برق، یا مشارکت در پروژه های بزرگ این کشور و یا توافقنامه های امنیتی و نظامی با این کشور به دلیل همین اختلافات اجرایی نشد.

موسوی ادامه داد: بنابراین در صورت رفع اختلافات سیاسی و ایجاد یک حاکمیت یک دست در عراق تحت هدایت حیدرالعبادی که از همفکران و هم حزبی نوری المالکی در حزب الدعوه است می توان امیدوار بود که گسترش سطح روابط ایران و عراق نسبت به گذشته شتاب دو چندانی خواهد گرفت.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل در خاتمه گفت: از این رو سفر آقای ظریف به عراق در آستانه تشکیل دولت جدید در این کشور می تواند از یک سو سرآغاز گسترش سطح روابط دو کشور و از سوی دیگر حفظ جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی یاران در عراق باشد.

اخبار سیاسی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------