آخرین اخبار سیاسی

سلیمی نمین ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

سلیمی نمین در ادامه تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد مسئله اول این است که باید بر روی اشتراکات کار کنیم. به بیان دیگر آنچه مسلم است، این…

آیت‌ا... هاشمی به عربستان می‌رود؟



اخبار ,اخبار سیاسی ,سفر  آیت‌ا... هاشمی به عربستان

 

اخبار سیاسی - آیت‌ا... هاشمی به عربستان می‌رود؟

امیدوار است و دلش روشن. اختلافات را رفتنی و به سیاق بزرگان هر نزاعی را به زیان جامعه اسلامی می‌داند. بر همین اساس بود که به دیدار خانواده زندانیان سیاسی رفت تا حرف‌هایش را بزند و بگوید که اختلافات ماندنی نیستند و مشکلات حل خواهد شد.

حرفی که شنیدنش از آیت‌ا... هاشمی به مراتب متفاوت از هر سخن و حرف دیگری است. دوران سخت امنیتی پیش از انقلاب و فعالیت‌های بی‌نظیر او در دوران انقلاب و پس از آن تا به امروز گواهی بخش این ادعاست که آیت‌ا... هاشمی می‌تواند به روشنی آینده را ترسیم کند و بی‌جهت امیدوار نباشد.

 

دیدار دیگر او با وزیر امور خارجه فنلاند و صحبت از آینده روشن دیپلماسی ایران و دیگر دیدار با اعضای اتاق فکر مسائل بین‌المللی در معاونت بین‌المللی و تاکید بر احقاق شعارها و اهداف ملی همان تصویری است که رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها از ایران اسلامی در عرصه داخلی و خارجی تصور دارد.


 امیدواریم زمینه‌ آزادی زندانیان فراهم شود
آیت‌ا... هاشمی در دیدار جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، با ابراز امیدواری از فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه آنها، اختلافات‌سلیقه و نظر را بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) «رحمه» خواند و گفت: آنچه که قرآن مسلمانان و به‌طور کلی انسان‌ها را از آن نهی کرده، تنازع است که فرد و اجتماع را فشل می‌سازد.

 

وی تعمیق فعالیت‌های نهادهای مدنی برای رشد آگاهی مردم مؤثر و ضروری دانست. در ابتدای این دیدار هر یک از زنان عضو خانواده‌های زندانیان حاضر در این جلسه گزارشی از وضعیت جسمی و قضایی زندانی خویش ارائه و به خاطر بعضی از سختگیری‌های سلیقه‌ای گلایه کردند و آیت‌ا... هاشمی نیز با ابراز همدردی با آنان که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از شرایط زندان و زندانی آگاهی دارند، ضمن دعوت آنان به صبر و تحمل، گفت: مطمئن باشید مطالب شما را به جاهایی که لازم است، منتقل می‌نمایم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه زندانیان سیاسی خاطرنشان کرد: در همه سطوح نظام کسی منفعتی برای جامعه متصور نمی‌شود که عده‌ای با اتهامات سیاسی محبوس باشند.


 تحریم‌های اخیر، فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد
همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر خارجه فنلاند، سفر مقامات سیاسی را برای تحول روابط کشورها مهم خواند و گفت: ظرفیت‌های دو کشور ایران و فنلاند کشش همکاری‌های دوجانبه در همه ابعاد را دارد. وی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را صفحه جدیدی در فضای سیاسی ایران و غرب دانست و افزود: تحریم وسیع آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، فضای کشور را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.

 

آیت‌ا... هاشمی با تشریح اشتباهات سیاست‌های غرب در منطقه که منجر به خلق گروه‌های تروریستی چون داعش شد، اظهار کرد: اشتباه فعلی آنان عدم حمایت جدی از مردم و دفاع همه‌جانبه از عراق در مقابل تروریست‌هایی است که به سلاح‌های پیشرفته تجهیز شده‌اند و خطری برای همگان هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تائید آمریکا نسبت به حمله اسرائیل به غزه و جنایاتی که علیه مردم به‌خصوص زنان و کودکان غزه داشت، را اشتباه دیگر دولت آمریکا خواند و افزود: هر انسان آزاده و دولت منصفی می‌دید که اسرائیل در هیأت یک تروریست دولتی، مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد.

 

وی همچنین دسترسی داعش به مواد هسته‌ای و سلاح شیمیایی در عراق را تهدید انسانیت در منطقه و تهدیدی برای انسان‌های عاقل و معتدل در همه جای دنیا دانست و خاطر نشان کرد: اینکه علاوه بر عراق و سوریه، در بعضی کشورهای دیگر عقبه دارند، خطری بالقوه برای اروپاست، چون از سراسر اروپا هم کسانی به این گروه پیوستند.

 

هاشمی با تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نشانه‌ای از سردرگمی آمریکا در سیاست خارجی و به‌ویژه در نگاه به جمهوری اسلامی است تصریح کرد: از عقلای جهانی و از کشورهای معتدل اتحادیه اروپا انتظار می‌رود که عواقب بد این سیاست‌ها را به آمریکا یادآوری نمایند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مانع‌تراشی‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای را بهانه‌های سیاسی خواند و گفت: ایران بارها اعلام کرد که سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند و این تصمیم در سیاست‌های ایران اصول روشنی دارد، اما گویا بعضی از طرف‌های مذاکره میلی به حل مسئله ندارند.اگر واقعاً مشکل غرب عدم اعتماد است، می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که به موازات رفع تحریم‌ها علیه ایران و پذیرفتن پیوست الحاقی توسط ایران، اعتماد دو طرف تأمین شود.


 سیاست خارجی عرصه شعار نیست
علاوه بر این آیت‌ا... هاشمی در دیدار اعضای اتاق فکر مسائل بین‌المللی در معاونت بین‌المللی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اصطلاح منافع ملی و حیاتی را دارای معانی خاص در سیاست خارجی دانست و با اشاره به سفر خویش به مسکو در زمان شوروی سابق اظهار کرد: در مذاکرات با گورباچف توافقاتی داشتیم که تأثیرات آنها در تقویت ایران برای دفاع از حریم آبی و خاکی کشور فراوان بود و هنوز هم پایه بسیاری از قراردادهاست.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست ایران در مقطع پذیرش قطعنامه را یک نمونه از اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت دانست و خاطرنشان کرد: ادامه جنگ به ادلّه‌ای خاص، مصلحت کشور نبود و چنان حکیمانه وارد شدیم که همه کشورهای غربی و مخصوصا آمریکا در سازمان ملل سند عزت مردم ایران و ذلت حزب بعث را امضا و بین‌المللی کردند.

 

وی با اشاره به ماجرای مک‌فارلین، خاطرنشان کرد: با اتخاذ روش‌های سیاسی، عمده‌ترین نیازهای جنگ را که در آن مقطع قطعات هواپیما و رادارها و موشک‌های دریایی، ضد تانک و ضدهوایی بود، تأمین کردیم و پس از آن نیز چنان مدیریت کردیم که آمریکایی‌ها خودشان بر طبل رسوایی خود کوبیدند.

 

هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از سیاست خارجی چند سال گذشته که بسیاری از فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرد، افزود: چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟! ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح تفاوت‌های سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای آسیای میانه، همسایگان و کشورهای عربی طی دولت‌های گذشته، گفت: در تعاملات با کشورهاست که تولیدات افزایش می‌یابند و اقتصاد رونق می‌گیرند.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی در نظم جهانی و احساس امنیت مردم، پیامدهای تروریستی سال‌های اخیر را نتیجه اشتباهات قدرت‌های جهانی طی دو دهه گذشته خواند و ادامه داد: وقتی دچار روزمرگی سیاسی شدند و برای اهداف کوتاه مدت از گروه‌های تندرو حمایت‌های سیاسی و نظامی کردند، آتش آنها دامن خودشان را گرفت و امروز القاعده، طالبان، داعش و بوکوحرام، مخلّ امنیت سیاسی آنها و زندگی مردم حتی در قاره آمریکا و اروپا هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اختلافات اخیر روسیه با آمریکا و غرب در ماجرای اوکراین اشاره کرد و گفت: اگر این بحران درست مدیریت نشود و براساس منافع کشورها و لج‌بازی‌های سیاسی عمل کنند، امنیت روانی غرب برای تأمین انرژی مخدوش می‌شود.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------