آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

جامعه، روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهد



اخبار ,اخبار سیاسی ,حسین مرعشی

 

اخبار سیاسی - جامعه، روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهد

«مواضع امروز روحانی خواسته اصلاح‌طلبان است» این را حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید. روحانی مدتی است در سخنرانی‌ها و سفرهای استانی خود مواضعی صریح را در قبال برخی از منتقدان تندرو دولت ابراز می‌کند.

این نوع موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور در سفر استانی اردبیل آغاز شد. پس از آن بی‌هیچ كم و كاستی در مشهد همان سخنان و با همان رویه از سوی رئیس‌جمهور پی گرفته شد. اینكه رئیس‌جمهور بار همكاران رسانه‌ای و تیم دولت را بر دوش می‌كشد چیز عجیبی نیست.

 

رئیس‌جمهور مجبور است تا هم نظر سبد رای خود و هم نظر نمایندگان را جلب كند؛ در این میان او تنهاست. همه اینها را حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان می‌كند. از این فعال سیاسی درمورد عملكرد رئیس‌جمهور و نظرات او پرسیدیم؛ مشروح گفت‌وگوی حسین مرعشی با آرمان در ذیل آمده است:


 اگر بخواهیم عملكرد سیزده ماهه گذشته دولت را بررسی كنیم. این عملكرد را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
عملكرد دولت یازدهم را در یك سال گذشته به‌طور نسبی مثبت ارزیابی می‌كنم. همانطور كه شما گفتید برخی معتقدند كه عملكرد دولت یازدهم در حوزه اقتصادی مناسب نبوده است، باید درنظر داشت دولت یازدهم؛ در چه شرایطی كشور را تحویل گرفت. با آماری كه از  فساد اقتصادی، مالی و اداری گذشته منتشر شد به یك معنا می‌توان گفت بی‌اعتمادی جامعه بالا بود. همین بی‌اعتمادی اكنون دامن دولت را گرفته است. منتقدان اقتصادی دولت باید وضعیتی كه دولت كشور را تحویل گرفت بسنجند؛ به همین دلیل است كه آرامش نسبی بازار و  كاهش نرخ تورم تا حدودی نشان دهنده تلاش دولت است. همانطور كه رئیس‌جمهور گفت دولت از ركود خارج شده وتا كنون گام‌های مثبتی را برداشته است. 


 بالاخره انتظار رای‌دهندگان بیش از این چیزی بود كه دولت یازدهم انجام داد؟
دولت یازدهم، بیش از هر چیز جامعه را از شرایط نامتعادل نجات داد و آرامش نسبی را بر كشور حاكم كرد شما تا نگویید دولت یازدهم چه چیزی را تحویل گرفته است بی‌تردید نمی‌توانید عملكرد دولت را به قضاوت بنشینید. عملكرد دولت تابع شرایطی از جامعه است كه اكنون دولت یازدهم را تحویل گرفت.

 

انتظار بیش از حد از دولت اشتباه نیست اما می‌توان ادعا كرد كه دولت را با مشكل مواجه می‌كند، البته دولتمردان هم با توجه به شرایط خود واقعیت جامعه را به‌خوبی درك می‌كنند. دولت یازدهم می‌داند كه باید بر اساس واقعیات و امكانات وعده دهد و گام بردارد. البته نباید از نظر دور داشت كه عبور دولت از شعارها و وعده‌هایش هم نباید اتفاق بیفتد كه تا امروز تقریبا چنین نبوده است.


 یعنی معتقدید دولت از شعارهایش عبور نكرد؟
نه، همچنان معتقدم دولت یازدهم از شعارهایش عبور نكرده است. سخنرانی رئیس‌جمهور پس از استیضاح وزیر علوم خود گویای این امر است. دولت به لحاظ سیاسی سعی كرده است كه به وعده‌های خود عمل كند. اما در این راه مشكلات بسیاری بر سر راه دولت ایجاد شد. فكر می‌كنم دولت یازدهم، دولتی است كه می‌خواهد به وعده‌هایش عمل كند اما باید از توان لجستیكی خود بهره بگیرد. توان تداركاتی دولت، اصلاح‌طلبان و طبقه اجتماعی نزدیك به اصلاح‌طلبان هستند. این طبقه اجتماعی قطعا می‌تواند به دولت كمك كند. 


 اصلاح‌طلبان، چگونه می‌توانند به دولت كمك كنند  یا دولت چگونه از آنها حمایت كند؟
دولت باید شرایط را برای فعالیت اصلاح‌طلبان و حركت آنها فراهم كند. كه البته تا كنون شرایط برای فعالیت و گام برداشتن اصلاح‌طلبان به سمت كارهای تشكیلاتی و حضور بیشتر احزاب فراهم شده است كه این هم نشان‌دهنده تلاش دولت برای عمل به وعده‌هایش است. توان تشكیلاتی اصلاح‌طلبان نسبت به سال‌های گذشته كاهش پیدا كرده است. در كنار این امر اصلاح‌طلبان باید به سمت تشكیل گروه‌های بزرگ‌تر حركت كنند.

 

تا بتوانند توان تشكیلاتی خود را بیشتر مورد بهره برداری قرار دهند. دولت یازدهم با كمك بدنه اصلاح‌طلبی پدید آمد به همین دلیل تشكل‌یابی و اتحاد اصلاح‌طلبان توان دولت را افزایش می‌دهد. دولت توانسته است خرد، تدبیر و كارشناسی را بر كشور حاكم كند بنابراین امید می‌رود شرایط و فضا به‌گونه‌ای فراهم شود كه تشكل‌های اصلاح‌طلب بتوانند آماده فعالیت شوند. هر چند عملكرد دولت به لحاظ سیاست داخلی با عملكرد وزارت كشور پیوند خورده است. در این دوره عبور از مشكلات 8 سال گذشته به نظر من دشوار است. دولت یازدهم، هم سیاست‌های نظام را دنبال كرد و هم تلاش كرد تا به شعارهای خود پایبند باشد.

 

سخنرانی‌های اخیر رئیس جمهور هم تلاش برای جذب پایگاه رای خود بود. رئیس جمهور نشان داد كه می‌خواهد به شعارهای خرداد 92 پایبند باشد. تاكید بر حمایت از وزیر علوم سابق و انتخاب دكتر نجفی نشانی از درك صحیح دولت از اتفاقات پیرامونی است. مقام معظم رهبری هم مانند دیگر دولت‌ها از این دولت حمایت كردند.


 آیا اتحاد اصلاح‌طلبان و روحانی ادامه پیدا می‌كند؟ چرا اصلاح‌طلبان از روحانی و دولت اش حمایت  می‌كنند؟
دکتر روحانی در جبهه و گرایش اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. چه آنكه او با شعارهای اصلاح‌طلبانه رئیس‌جمهور شد و اكنون برخی از اركان دولتش بر این اساس حركت می‌كنند. ما روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهیم. اینكه چرا اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌كنند به آن دلیل است كه سبد رای آنها به حساب روحانی واریز شد. روحانی رئیس‌جمهور و نماینده اصلاح‌طلبان است بنابراین موفقیت روحانی، موفقیت اصلاح‌طلبان و شكست روحانی، شكست اصلاح‌طلبان است.

 

به هر حال دولت روحانی روند مدیریت اجرایی كشور را كه اصلاح‌طلبان نسبت به آنها اعتراض داشتند تا حدودی اصلاح كرد. از سوی دیگر فضای داخلی سیاسی را برای فعالیت اصلاح‌طلبان فراهم كرد. به همین دلیل تحت فشار تندروهای جناح اصولگراست، البته من برخی از این تندروها را اصولگرا نمی‌دانم، جریان خاصی هستند كه تقابل با روحانی را پیش می‌برند تا روحانی از شعارهای خود دست بكشد. البته روحانی بیدی نیست كه با باد مخالف بلرزد.


 روحانی از شعارهای خود دست بكشد. به چه معنا است؟! چرا چنین تقابلی را آغاز كردند؟
هدف، عقب‌نشینی روحانی از مواضعی است كه بر اساس آن رای آورد. بخشی ازسوال‌ها از وزرا و استیضاح وزیر علوم به همین دلیل بود. روحانی تحت‌تاثیر فشار تندروها در مجلس رویه خود را عوض نمی‌كند. انتخاب آقای نجفی به سرپرستی وزارت علوم، پاسخ خوبی به تندروها بود. من ایشان را انسانی توانمند و قدرتمند به لحاظ اجرایی می‌دانم. عده‌ای به ظاهر فعالان سیاسی با هر بادی تغییر مسیر می‌دهند یعنی به سرعت تغییر موضع می‌دهند، اما روحانی اینگونه نیست. 


 اصلاح‌طلبان برای كمك به روحانی نمی خواهند در انتخابات مجلس شركت فعال داشته باشند؟
چرا می‌خواهند، اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس برایشان مانند هر انتخاباتی مفید است. مهم نیست مجلس آینده با جریان ما همسو باشد یا نباشد. بین روحانی و اصلاح‌طلبان فاصله‌ای وجود ندارد. امیدواریم مجلس مملو از نیروهای لایق‌تر و با کفایت‌تر شود تا جایگاه نمایندگی ارتقا یابد؛ این مهم نیست مجلس همسو با جریان ما باشد یا نباشد چندان مهم نیست، اگر مجلس همسو نیز نباشد اشکالی ندارد و مهم این است که با کفایت باشد.

 

تذکر چند نماینده به معنی تذکر مجلس نیست. البته ممكن است  اصلاح‌طلبان از دولت انتقاداتی هم داشته باشند اما به‌زعم ما دولت کنونی یک نعمت بی‌بدیل برای کشوراست و ما باید از دولت حمایت کنیم. هرچند چنان که گفتم به‌ویژه در حوزه سیاست داخلی ممکن است به عملکرد دولت انتقاداتی هم داشته باشیم اما این نافی حمایت ما از دولت نیست و اصلاح‌طلبان همچنان از دولت اعتدال آقای روحانی حمایت خواهند کرد.

 

ببینید مساله اصلاح‌طلبان فردی، شخصی یا جناحی نیست که ما پس از حمایت از آقای روحانی حالا توقع جایگاه داشته باشیم. جایگاه اصلاحات در ایران مشخص و مبرهن است؛ اصلاح‌طلبان به كشور فکر می‌کنند، دولت فعلی هم در جهت عزت کشور گام برمی‌دارد و بنابراین از هر طیفی باید حمایتش کرد. این که دولت اگر در جایی از من اصلاح‌طلب دعوت به کار نکرده یا احیانا اصلاح‌طلبی دراین باره رنجیده شده است یا... ملاک درستی برای قضاوت نیست. ملاک و معیار ما عزت این کشور است و هم‌اکنون دولت در این راه قرار دارد و حمایت ما هم پشتوانه دولت است.


 برخی‌ با توجه به همین نکته‌ای که شما هم‌اکنون به آن اشاره کردید، می‌گویند که اصلاحات رنگ و بوی اعتدال گرفته و انگار گفتمان اصلاحات درحال تبدیل شدن به گفتمان اعتدال است! آیا این را می‌پذیرید؟
خیر، اصلاح‌طلبی مشی و منش خودش را دارد! ما متحد دولت هستیم اما اصالت خودمان را هم حفظ می‌کنیم و قطعا در انتخابات هم حرف خودمان را خواهیم زد.


 به نظر شما در این انتخابات امکان دارد که حضور نامزدهای خارج از چارچوب اصلاحات  اما نزدیك به دولت عرصه را برای حضور نامزدهای اصلاح‌طلب تنگ کند؟

منظورم این است که اگر همچون انتخابات رئیس‌جمهوری که اشتراک‌نظر نهایی بر یک نامزد قرار گرفت، یک لیست واحد قرار باشد از سوی جریان‌های سیاسی نامبرده ارائه شود، این لیست تا چه حد اصلاح‌طلب است؟


اگر منظورتان این است که محدودیتی از سوی اعتدال‌گرایان برای اصلاح‌طلبان ایجاد شود که خیر این گونه نیست. همان‌طور که گفتم ما در انتخابات حضور منسجمی خواهیم داشت. اصلاحات ظرفیت‌های فراوانی دارد و از همه این ظرفیت‌ها در انتخابات آینده استفاده خواهد کرد.
 اكنون كه بحث انتخاب لیست برای اصلاح‌طلبان مطرح است نقش آقای خاتمی در اصلاحات به چه معنی است؟


 نگاه کنید! آقای خاتمی محور اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان هستند. در واقع اصلاحات را نمایندگی می‌کنند. ویژگی شخصی خاتمی این است كه به هیچ وجه اهل دیکته کردن هیچ حرفی نیستند. انتخاب لیست اصلاح‌طلبان مبتنی بر اجماع نهایی است که فعلا سخن گفتن در این‌باره زود است.اصلاحات بیش از هر چیز وابسته به خردجمعی است تا تكیه به یك نفر. دولت بیش از اندازه موفقیت داشته و اگر با همین سرعت به عملکرد خود ادامه دهد دولت یازدهم یکی از موفق‌ترین دولت‌های جمهوری اسلامی خواهد بود البته انتقادهایی به دولت وارد است که من این انتقادها را در نشریه‌های مختلف بیان کردم تا اشکالات برطرف شود.

 

موفقیت دولت را موفقیت کشور می دانم. ارزیابی کلی بنده از شخص روحانی نشان می‌دهد که وی اهل شنیدن است و به سخنانی که از سوی کارشناسان و مشاورشان بیان می‌شود گوش فرا می‌دهد و علاوه بر آن شجاعت تصمیم‌گیری را هم دارد و من اینطور استنباط می‌کنم که وی در تصمیم‌گیری‌هایی که به نفع کشور و ملت است حتی ذره‌ای از خود محافظه‌کاری و تزلزل نشان نمی‌دهد و این ویژگی شخصیتی، یک نقطه امید به‌شمار می‌رود.


  انتقادات به دولت بیشتر در زمینه سیاست داخلی است. این انتقاد‌ها را قبول دارید؟
انتقادات بیشتر به حوزه سیاست داخلی برمی‌گردد. در این حوزه رئیس‌جمهور مخالفان جدی دارد اما مدافعان و یاران وی به آن جدیت عمل نمی‌کنند و می‌‌توان گفت که مردد هستند. این امر هم ناشی از دو بخش است؛ اول اینکه این امر ناشی از ناشی‌گری ماست اگر گوشه‌ای از کار بر وفق مراد نباشد فکر می‌کنیم که بد است و دلسرد می‌شویم که این اشکال دارد.

 

ما باید کل را درنظر بگیریم و نباید جزئی‌نگر باشیم و بهبودی اوضاع کشور را در همه ابعاد احساس کنیم. بخش دیگر نیز ناشی از کارکردهای اشتباه تیم رسانه‌ای دولت است و بخش دیگر به‌طور مشخص وزارت کشور با همه اهمیتی که در سیاست داخلی دارد کارکردش به‌گونه‌ای نیست که معدل رای‌دهندگان به آقای روحانی را راضی کند. اخیرا به شهرستانی سفر کردم که برای سخنرانی دعوت شده بودم. در آن شهرستان در طول 10 ماه گذشته چه در بخشداری و استانداری و چه در ادارات کوچک‌تر هیچ‌یک کوچک‌ترین تغییری به وجود نیامده و تمام تیم آقای احمدی‌نژاد هنوز بر سر کار بودند.

 

نمی‌گویم نباید فردی از دولت قبلی بر سر کار باشد اما بالاخره مردم از رایی که به روحانی دادند، انتظاراتی دارند. 65 درصد مردم به ایشان رای دادند. چرا وزارت کشور باید در همراهی این 65 درصد مماشات کند؟ ضعف دیگر در حوزه ارتباطات وزرا و سازمان‌های ملی با مجلس است. روحانی در بازسازی جایگاه اقدام شایسته‌ای را انجام دادند . از سیاست‌های تخریبی احمدی‌نژاد فاصله گرفتند و سیاست‌شان تقویت مجلس بود که به نظر من سیاست درستی بود ولی دولت باید در دفاع از حقوق و استقلال دولت از مجلس جدی‌تر عمل کند و مصمم بودن ایشان باید به بعضی از وزرا هم سرایت کند.

 

وزرا باید با جدیت بیشتری در مقابل دخالت‌های نابجا برخی در کارهای اجرایی ایستادگی کنند. در مجموع در سیاست‌های خارجی گام‌های بلندی برداشته شده و در نهایت در مذاکرات هسته‌ای در پایان مهلت 6 ماهه چالش‌ها یا حل و فصل و یا تمدید می‌شود.ایران با قدرت وارد گفت‌وگو با جهان صنعت شده و در واقع با صلابت و تدبیر توانست حرکت کند. در اقتصاد نیز سیاست‌ها عمدتا اصلاح شده هرچند ضعف‌هایی همچنان وجود دارد اما سیاست‌های صحیح اعمال شده است. در حوزه درمان و بهداشت نیز فوق‌العاده عمل شد و امیدواریم دولت در این امر ایستادگی و این موفقیت را تثبیت کند چراکه ما اگر بتوانیم با همین سرعت این روند را ادامه دهیم می‌توانیم بگویم خدمات بهداشتی و درمانی ایران از نظر کاهش هزینه‌های درمانی مردم در حد کشورهای پیشرفته است.


 شما گفتید روحانی اراده قوی‌ای در حل مسائل دارد اما به نظر می‌آید تنهاست.
این ضعف کاملا وارد است و من توصیه می‌کنم روحانی با ارزیابی صحیح از استانداران و معاونین‌شان تغییر مختصری در دولت انجام دهد. البته من کلی عرض می‌کنم و نمی‌خواهم برایشان تعیین تکلیف بکنم. اینکه آقای روحانی خودشان پیشتاز هستند اما بقیه ایشان را همراهی نمی‌کنند یک واقعیت است و راه‌حلش هم همان است که گفتم.

 

دولت باید برای كنترل فضای سیاسی و تغییر فضای سیاسی كشور كمی پرتحرك‌تر باشد. به نظر من بخشی از این نقد‌ها و حساسیت‌ها در مجلس طبیعی است چون واقعیت این است كه روحانی از جنس برخی از نمایندگان مجلس نهم نیست. نمایندگان از دولتمردان انتظاراتی دارند كه تحقق این انتظارات فعلا از سوی دولت مقدور نیست منتها در كنار این موضوع یك بحث دیگری هم وجود دارد كه تعامل میان دو قوه مقننه و مجریه به دقت بیشتر هیات‌رئیسه مجلس و دیگر نهاد‌های بالادستی بستگی دارد.

 

در این میان متاسفانه یك شائبه دیگر هم در یك سال اخیر وجود دارد كه از دوستانی كه به مجلس رفت‌وآمد می‌كنند، شنیده شده است و آن این است برخی نمایندگان خواسته‌هایی از دولت دارند و تقاضا‌هایی را مطرح می‌كنند كه خارج از روال قانونی تعاملات مجلس و دولت است.


 دولت باید نسبت به این تقاضا‌ها چه كند؟
رفع این مشكل نیازمند ورود هیات‌رئیسه و بزرگان مجلس است چون اگر بزرگان مجلس نسبت به ترویج و مرسوم شدن این خواسته‌ها حساس نباشند ممکن است این خواسته‌ها در درازمدت به  مجلس لطمه وارد ‌كند. در این میان این مشكل باید به‌صورت جدی در سطح سران مجلس و دولت رسما مطرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و رئیس‌جمهور هم باید از وزرا بخواهد كه نمایندگانی را كه هرچند به‌ندرت اما خواسته‌هایی دارند را معرفی كند تا طرح انگیزه‌های شخصی میان روابط دو قوه به حداقل برسد. 


 اگر دولت روحانی با تركیب سیاسی مجلس همسوتر بود این نقدها كمتر نمی‌‌شد؟
بله اما جامعه، روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهد. اگر دولت اصولگرا بود این حالت كمرنگ‌تر بود و شاید در این مدت روی كارآمدن روحانی و كابینه‌اش هم مطرح نمی‌شد. اما از آنجا كه این اتفاق مهم در عرصه سیاسی كشور افتاده است یك عده قلیل در مجلس می‌خواهند دولت را تضعیف كنند.


 برخی می‌گویند، تهدیدكردن وزرای كابینه روحانی به استیضاح درحالی كه عمر دولت و فعالیت این وزرا هنوز به 13 ماه نرسیده واكنشی روانی - سیاسی است به تعامل دولت‌های احمدی‌نژاد با نمایندگان، نظرتان دراین‌باره چیست؟
به‌نظرم این تخریب و نادیده گرفتن شأن‌ها تنها مشكل مجلس نیست كه تضعیف شد و نادیده گرفته می‌شد بلكه مشكل عمومی است كه طی هشت ساله دولت احمدی‌نژاد بزرگ و بزرگ‌تر شد. متاسفانه اگر آن روزها تمام مجلس مقابل دولت می‌ایستاد و مراعات برخی مسائل را نمی‌كرد آنقدر به ما لطمه وارد نمی‌شد.


 روحانی و دولتش با این فضا و این همه نقد و هجمه چه كند؟
دولت می‌تواند از این چالش‌ها استفاده كند و درباره مسائل مطرح‌شده روشنگری كند و ماهیت طرح این سوال‌ها را به مردم بشناساند چرا كه در این میدان داور نهایی مردم هستند و پشت دولت ایستاده‌اند. دولت نیروهای قوی زیادی دارد به همین دلیل وقتی واقعیت و ماهیت نقد‌ها برای مردم روشن شود این منتقدان هستند كه ضرر می‌بینند و دولت باید اعلام كند كه برخی از نمایندگان در طرح انتقادات‌شان تعمد دارند چراكه اتفاقی در كشور رخ نداده است كه این همه دولت مورد هجمه قرار گرفته است. شفافیت عمل دولتمردان و ورود نیرومند دولت به این بحث‌ها این هجمه‌ها را خنثی می‌كند.


 فكر می‌كنید تخریب‌ها می‌تواند محبوبیت روحانی را كم كند؟
این به خود دولت بستگی دارد كه چگونه از این چالش‌های سیاسی استفاده كند. اگر قوی عمل كند و در صحنه عمومی كشور با قدرت سخن بگوید و مشكلات سر راهش را با مردم در میان بگذارد، قطعا لطمه نمی‌بیند.


 به نظرشما به‌عنوان یك فعال سیاسی، دولت در این مدت توانسته باقدرت از عملكردش دفاع و پشتوانه مردمی‌اش را حفظ كند؟
به‌نظرم رویه دولت در این مدت خوب بوده است منتها دولت به زمان بیشتری نیاز دارد و نباید نتایج عملكردش را تبلیغاتی طرح كند و به مردم گزارش دهد. دولت باید كمی صبور باشد تا كارهایش پختگی و متانت لازم را برای طرح شدن داشته باشند و از آثار عملكردش تدابیرش را به رخ منتقدانش بكشاند. این دولت جایگاه قوه مجریه را در این مدت كوتاه بازسازی كرده است و با بازسازی روابطش و كارشناسی مشكلات در قامت دولت ملی وارد شده است به همین دلیل هم مقداری زمان می‌خواهد تا آثارش در عرصه عمومی كشور و زندگی روزمره مردم ظهور و بروز كند.


 در كنار این مباحث چه نقطه ضعفی را برای دولت قائلید كه در این مدت آن‌طور كه باید و شاید به آن نپرداخته است؟
به‌نظرم انتظار می‌رود كه دولت در عرصه مدیریت داخلی كمی زرنگ‌‌تر باشد. اكنون بار دولت را نباید روحانی یك تنه بردوش بكشد. علت اظهارنظرهای چند روز اخیر روحانی همین است كه روحانی به تنهایی دارد بار تمام دولت را بر دوش می‌كشد. این وضعیت خوب نیست. 


 منظورشما از مدیریت داخلی چیست؟
به هرحال فضای سیاسی كشور و تغییر و توجه به آن نیازمند تحرك بیشتر رئیس‌جمهور و دولتمردانش است. روحانی باید كمی پرتحرك‌تردرداخل عمل کند.

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------