آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

سیزدهمین احضارظریف به مجلس



اخبار ,اخبار سیاسی ,احضارظریف به مجلس

 

اخبار سیاسی - سیزدهمین احضارظریف به مجلس

اگر در انتخابات مجلس آینده، محمدجواد ظریف کاندیدای ورود به مجلس شود نباید تعجب کرد؛ چراکه از یک سو محبوبیت سیاسی وی افزایش پیدا کرده و می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر آرای مردم بگذارد و از سویی دیگر در این 6ماه بیشتر از خیلی نمایندگان مجلس در پارلمان حضور داشته و حسابی تجربه کار با نمایندگان مجلس را دارد.روز گذشته هم سیزدهمین دعوتنامه نمایندگان مجلس برای وزیر خارجه ایران صادر شد.

 

این بار 46 نماینده مجلس از ظریف درباره انفعال در برابر تحرکات رژیم اسرائیل سوال کرده‌اند. در متن سوال نمایندگان از وزیر خارجه آمده است: «حال که نظام سلطه غرب و در رأس آن آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بدلیل صداقت و صراحت جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده، بدنبال پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای از قبیل حقوق بشر در ایران است و حساسیت غرب و اتحادیه اروپا و بویژه رئیس انگلیسی سیاست خارجی آن نسبت به یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر آمریکایی نیز، پازل غرب برای فشار حقوق بشری به ایران است و بر کسی پوشیده نیست که این محکوم فتنه، مهره حقوق بشری رسانه‌های نظام سلطه در ایران است.

 

آیا با مماشات در صدور مجوز این دیدار غیردیپلماتیک که نقض آشکار حاکمیت ملی و دخالت آشکار در مسائل داخلی بود؛ اهمیت بهانه حقوق بشری برای غرب در جهت فشار بر ایران در نظر گرفته شده بود؟ آیا وقت آن نرسیده که غیرت دینی و ملی این ملت نستوه و انقلابی را هم در نظر بگیرید و به جای دیپلماسی لبخند در مقابل این دشمنان اصلی اسلام و ایران اسلامی با اقتدار جواب این اهانت‌ها را بدهید؟»

 

اعتراض نمایندگان بیشتر به دیدارهای هماهنگ نشده کاترین اشتون در ایران بود. احمد شیرزاد چند روز پیش در تحلیلی عنوان کرد که «سفر اشتون به ایران و دیدار با مقامات دولتی و غیردولتی با گرایش‌های سیاسی غیرهمسو با دولت همچون سعید جلیلی و دکتر ولایتی نشان می‌دهد غرب مشتاق برقراری رابطه با همه ملت ایران و نه یک جناح سیاسی.» از طرفی دیگر افخم، سخنگوی وزارت خارجه درباره این دیدارها گفته بود: «هماهنگی در این زمینه به عمل نیامده بود. مراتب ناخرسندی ما نسبت به این اقدام غیردیپلماتیک به سفیر اتریش منعکس شد.»

مجلس همسو
وقتی خبر حمایت 179 نماینده مجلس از مذاکرات هسته‌ای منتتشر شد، برای بسیاری مشخص شد که عموم نمایندگان مجلس با عملکرد وزارت خارجه موافقند. کارشناسان سیاسی معتقدند که نفوذ وزارت خارجه در شهرهای کوچک کم است و وزیر خارجه امکان لابی با نمایندگان شهرستان‌ها را ندارد، لذا اگر کلیت مجلس دیدی انتقادی به فعالیت‌های وزارت خارجه داشت تا به حال ظریف استیضاح شده بود.

 

بااین حال نمایندگان حامی ظریف ترجیح می‌دهند رسما وارد کار نشوند و از حمایت صریح از وزیر خارجه اجتناب می‌کنند. هشدار اخیر لاریجانی به نمایندگان در باره تعدد تذکرات بی‌آنکه اشاره‌ای به ظریف داشته باشد گویای این امر است.

 

در حالی دکتر ظریف با انبوهی از سوالات و فشارها مواجه است که طبق نظرسنجی یک سایت پربیننده به عنوان محبوب‌ترین چهره سیاسی سال 92 شناخته شد و بسیاری از کارشناسان در تحلیل دولت روحانی او را موفق‌ترین وزیر کابینه روحانی می‌خوانند اما واقعیت این است که برخی در مجلس اصلا چنین دیدی به وزیر خارجه دولت روحانی ندارند و به جز این 13 احضار، بارها و بارها نطق‌ها و تذکراتی علیه وی در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

 

گرچه کاندیداتوری ظریف برای انتخابات مجلس آینده به یک شوخی شبیه است اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان او را یک رقیب سیاسی برای خود می‌پندارند پس سعی دارند فعالیت‌های وزارت خارجه را با مشکل مواجه کنند. نمایندگان حلقه خاص که حامیان اصلی سیاست‌های ماجراجویانه گذشته بودند، می‌دانند در صورتی که سیاست‌های خارجی دولت یازدهم به نتیجه برسد، قسمت عمده‌ای از حامیان خود را از دست خواهند داد.
اخبار سیاسی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------