آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رسانه‌های خارجی: اسرائیل به اصفهان حمله کرده است

شبکه فاکس نیوز مدعی شد: نیروی هوایی اسرائیل انجام چندین حمله هوایی به شهر اصفهان را تایید کرد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه فاکس نیوز…

برنامه‌ریزی برای استیضاح 5 وزیر



اخبار ,اخبار سیاسی ,استیضاح

 

اخبار سیاسی - برنامه‌ریزی برای استیضاح 5 وزیر

تندروها اين‌بار برنامه‌ريز شده‌اند. براي پنج وزير دولت روحاني برنامه‌ريزي كرده‌اند. برنامه‌ريزي براي «استيضاح» تا به نوبت وزراي اصلي دولت يازدهم را از گردونه خارج كنند.

اينها همان‌هايي هستند كه تنها دو سال پيش براي استيضاح نشدن وزراي محمود احمدي‌نژاد از جانشان مايه مي‌گذاشتند و با شنيدن يك «قول شرف»، استيضاح را فراموش مي‌كردند. حالا براي دولتي كه تنها شش ماه از آمدنش مي‌گذرد برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت مي‌كنند تا نشان دهند كه به اين راحتي‌ها شكستي را كه خورده‌اند فراموش نخواهند كرد.

روز گذشته استيضاح وزير راه به دليل مشكلات منطقه‌يي به هيات رييسه رفت و بعد از آن خبر رسيد كه محمدجواد ظريف گزينه بعدي است. براي استيضاحش مشغول جمع‌آوري امضا هستند. وزراي كشور، كشاورزي و نفت هم در «رزرو استيضاح» قرار دارند.

 

براي پايان كارشان هم برنامه‌ريزي زماني كرده‌اند و قصد دارند تا پايان سال اين پنج وزير را كنار بگذارند و شايد سال آينده با ادامه همين برنامه‌ريزي بتوانند هيات دولت را از رسميت بيندازند. برنامه‌ريز «جبهه پايداري» است و به صورت هدفمند جلو مي‌رود. در سكوت مشكوك اين روزهايشان مشغول برنامه‌ريزي هستند تا دولت را با مشكلات جدي روبه‌رو كنند.

وزير راه- دعوا بر سر راه آهن
شش ماه بيشتر از آغاز به كار دولت يازدهم نگذشته است اما دردسرهاي ميراث محمود احمدي‌نژاد براي دولت نوپا تمامي ندارد. درخواست‌هاي منطقه‌يي نمايندگان در همين ماه‌هاي ابتدايي خود را نمايان كرده و ظاهرا راه‌حلي جز استيضاح براي وزيري كه از روز اول به دنبال سخت‌گيري بر او بودند را پيدا نكرده‌اند.

 

دعواي نمايندگان و وزير راه بر سر راه آهن مشهد، شيروان، بجنورد، گرگان است؛ پروژه‌يي كه در دولت دهم آغاز شده بود اما آنگونه كه اين 14 نفر مي‌گويند دولت يازدهم آن را لغو كرده است. اين 14 نماينده معتقدند به رييس‌جمهور و وزير نامه نوشته و از آنها در اين مورد سوال كرده‌اند، تذكر داده و جلسه هم گذاشته‌اند اما افاقه‌يي نكرده است.

عبدالرضا عزيزي نماينده شيروان در همين مورد به ايسنا گفت: 960 ميليون يورو اعتباردر سال 92 براي اين راه‌آهن، اختصاص يافته بود كه اگر قرارداد بسته نشود اين پول از بين مي‌رود و راه‌آهن بلاتكليف مي‌ماند. ما هم تا آخر سال بيشتر فرصت نداريم و براي همين مجبور شديم به جاي سوال، استيضاح وزير را مطرح كنيم.

هدف‌گيري براي اخراج چهار وزير
روز گذشته «تدبير» به نقل از يكي از نمايندگان مجلس از تلاش عده‌يي از نمايندگان براي استيضاح چهار وزير كابينه دولت يازدهم خبر داد و گفت: حالا كه ماجراي بودجه تمام شده برنامه اين گروه در مجلس اين است كه استيضاح وزيران خارجه و نفت را وارد فاز عملياتي كنند. به گفته عباس تاييدرحمت برخي نمايندگان در تلاش هستند تا به هر نحوي شده پيش از عيد دست‌كم دو وزير دولت روحاني را وارد چرخه استيضاح كنند.

او البته اين را هم مي‌گويد كه طرح استيضاح وزيران روحاني تاكنون چندان با اقبال مواجهه نشده است. وي افزود: تحرك‌هايي در مجلس از طرف برخي نمايندگان عضو جبهه پايداري مي‌بينيم كه به نظر مي‌رسد كشور را دچار تنش مي‌كند.

 

اين نمايندگان در حال جمع‌آوري امضا براي طرح استيضاح وزيران كشور و خارجه هستند و با نمايندگان براي افزايش بيشتر امضا‌ها مذاكره مي‌كنند. اين نمايندگان مي‌گويند علت عدم شركت تعداد زيادي از نمايندگان در جلسه دو هفته قبل دولت و مجلس هم همين موضوع بوده است.

به گفته آنان اين جريان تلاش مي‌كند تا رابطه مجلس و دولت از حالت كنوني خارج شود و با استفاده از پتانسيل نمايندگان پر تعداد محافظه‌كار مواجهه‌هايي جدي‌تر از سوال و تذكر بين مجلس و دولت روحاني اتفاق بيفتد.

غيبت اعتراضي تندروها
اما كمي آن‌طرف‌تر يكي ديگر از نمايندگان مجلس به علت عدم حضور بخشي از نمايندگان مجلس در جلسه دولت و مجلس اشاره كرده است. محمد سادات‌ابراهيمي به تدبير گفته است: حدود 20 نماينده با هماهنگي سازمان‌يافته در اين نشست شركت نكرده‌اند تا مخالفت علني خود را نشان دهند اما ساير نمايندگان به دليل مشغله به اين جلسه نرفتند. تعداد معدودي از نمايندگان بطور سازمان يافته در مجلس عليه دولت فعاليت مي‌كنند. نيازي نيست كه اسامي آنها اعلام شود چرا كه مردم به خوبي آنها را مي‌شناسند.»

سادات ابراهيمي مي‌گويد: «اين نمايندگان كه نزديك به جبهه پايداري هستند با اين اقدامات خود نمي‌توانند مجلس را در مقابل دولت قرار دهند و براي دولت خط و نشان بكشند چرا كه جو غالب مجلس تعامل با دولت يازدهم است.

ظريف نخستين هدف
عضو فراكسيون روحانيون مجلس در ادامه از تلاش براي استيضاح چهار وزير دولت يازدهم خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «شواهد و قراين نشان مي‌دهد كه برخي‌ها به دنبال حذف برخي وزيران تاثيرگذار دولت روحاني هستند.» وي افزود: استيضاح وزير صنعت و معدن كه در جريان است اما زمزمه‌هاي استيضاح آقاي زنگنه وزير نفت، آقاي ظريف وزير امور خارجه و آقاي حجتي وزير جهاد كشاورزي در دستور كار آنان قرار دارد. »

اين نماينده مجلس نهم تاكيد كرد: « اين عده قصد دارند تا آغاز سال جديد اين استيضاح‌ها را به سرانجام برسانند ولي مشكل‌شان در حال حاضر عدم همراهي اكثريت مطلق نمايندگان است. اما در تلاش هستند تا به بهانه‌هاي مختلف براي موفقيت طرح استيضاح وزيران روحاني يارگيري كنند. »عضو كميسيون كشاورزي مجلس يادآور شد: «بيشتر ناراحتي اين افراد از رويكرد دولت در عرصه ديپلماسي است و محمد جواد ظريف هدف نخست آنان است.»

لاريجاني جلوي تندروها را مي‌گيرد؟
پنج وزير دولت يازدهم به يمن برنامه‌ريزي‌هاي تندروها در معرض استيضاح قرار دارند. نكته اينجاست كه رييس مجلس شوراي اسلامي كه روزي نويد همكاري دولت و مجلس را داده بود حالا در برابر تندورهاي برنامه‌ريز كه قصد از گردونه خارج كردن يكي از نزديك‌ترين يارانش يعني وزير كشور را دارند چه برخوردي خواهد كرد؟

 

آيا تندروهاي برنامه‌ريز از سوي رييس مجلس قابل مديريت هستند؟ تندروها اين روزها به خوبي پيشرفت كرده‌اند. هر چند كه مدتي بود از تذكرهاي آتشين و نطق‌هايشان آنچنان خبري نبود اما حالا معلوم شد كه ترجيح داده‌اند در سكوت دولت را به زمين بزنند. با برنامه‌ريزي جلو بروند و ديگر شتابزده تصميم نگيرند.

با نمايندگان مجلس ساعت‌ها مذاكره مي‌كنند تا تعداد امضاهاي استيضاح‌ها را افزايش بدهند و با قدرت‌تر جلو بروند. سوال اصلي شايد اين باشد كه چرا نخستين و جدي‌ترين هدف جبهه پايداري محمد جواد ظريف است.

 

ظريف با عملكرد و مديريتي كه داشت ظرف مدت كوتاهي توانست به آن چيزي برسد كه ياران جبهه پايداري از رسيدن به آن عاجز بودند. يا قدرت چانه‌زني ظريف يا اعتقادي به حل مسائل نداشتند. تندروها بارها نشان داده‌اند كه آن فردي را هدف مي‌گيرند كه محبوب‌تر باشد. بارها مخالفت‌شان را به روش‌هاي مختلف با ظريف نشان داده‌اند.

گيرهاي متعدد به توافقنامه ژنو داده‌اند. به خنديدن، نشستن و حرف زدنش ايراد گرفتند. آنها ايراد مي‌گيرند و ظريف محبوب‌تر مي‌شود. از هيچ روشي براي تخريبش فروگذاري نكرده‌اند. از رييس‌جمهور خواستند كه ظريف را بركنار كنند. اما حالا خودشان دست به كار شده‌اند و مشغول امضا گرفتن براي استيضاح وزيري هستند كه با حمايت رهبري و دولت توانست بعد از 10 سال در پرونده هسته‌يي گشايش ايجاد كند.

 

هرچند كه اكثريت نمايندگان مجلس استقبالي از اين دست استيضاح‌ها نكرده‌اند اما تندروها اين روزها امكاناتي را در اختيار دارند كه با برنامه‌ريزي آنها را كامل‌تر كرده‌اند و با سرعت در حال جلو رفتن هستند. بايد ديد نهايت برنامه‌ريزي‌هاي تندروها به كجا مي‌رسد؟ بايد ديد دولت شش ماهه از برنامه‌ريزي‌هاي تندروهايي كه خيال تعامل ندارند سر سلامت به سر مي‌برد يا خير؟

اخبار سیاسی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------