آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

راهکار موسویان برای "مصالحه حقوق بشری" ایران و امریکا



اخبار ,اخبار سیاسی ,راهکار موسویان برای مصالحه حقوق بشری ایران و آمریکا

 

اخبار سیاسی -  مذاکره کننده ارشد پیشین ایران در "الشرق الاوسط" مطرح کرد

راهکار موسویان برای "مصالحه حقوق بشری" ایران و امریکا

"موسویان" می گوید :"اعمال تحریم دولت امریکا علت دولت "روحانی" اقدامی غیر قانونی و خود نقض حقوق بشر است. مقام معظم رهبری نیز بر این باورند که امریکا از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند."

"موسویان" در این مقاله با اشاره به گزارش اخیر "احمد شهید" ناظر ویژه حقوق بشر در مورد ایران و اعتراض "محمد جواد لاریجانی" دبیر ستاد حقوق بشر ایران افزوده است :"در گزارش اخیر "احمد شهید" که در تاریه 14 ماه مارس گذشته منتشر شد او مدعی شد که مواردی از نقض حقوق بشر توسط ایران رخ داده است. در مقابل اما دبیر ستاد حقوق بشر ایران با انتقاد از مفاد این گزارش اشاره کرده که چگونه ممکن است "شهید" توانسته باشد 3 هزار اتهام علیه ایران وارد نماید.

 

"لاریجانی" در ادامه انتقادات خود افزوده است کسانی که "شهید" در گزارش خود مدعی شده فعال حقوق بشر بوده اند و به دلیل فعالیت های حقوق بشری اعدام شده اند از اعضای گروه "پژاک" بوده اند و این اقدام ناظر حقوق بشر در امور ایران را "شرم آور" خوانده است."

 

به گزارش تدبیر به نقل از الشرق الاوسط، مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران در ادامه با غیر منصفانه خواندن اتهامات وارد شده علیه ایران در زمینه مسائل مرتبط با حقوق بشر می افزاید :"موارد مطرح شده علیه ایران غیر منصفانه هستند. طرح این مسائل بخشی از استراتژی امریکا و بخشی از کشورهای غربی با هدف مشروعیت زدایی و تضعیف دولت ایران است.

 

ایران در این مورد همواره خاطر نشان کرده که کشورهای غربی معیارهای دوگانه ای تدر مورد موضوع حقوق بشر اتخاذ کرده اند."

"موسویان" در ادامه خاطر نشان می سازد که موضوع "حقوق بشر" بخشی از نزاع میان ایران و امریکست که از زمان پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 میلادی تاکنون آغاز شده و ادامه یافته است.

 

او در این مورد در ادامه می افزاید :"افکار عمومی امریکا نسبت به موضوع حقوق بشر حساسیت زیادی دارد. این موضوع بخشی از ارزشهای فرهنگی آن کشور را تشکیل می دهد در حالی که سیاست خارجی دولت امریکا عمدتا بر منافع مادی متکی بوده و این موضوع بر مسائل حقوق بشری اولویت داشته است."

"موسویان" در ادامه خاطر نشان می سازد که به همین خاطر دولت امریکا روابطی طولانی مدت با رژیم های استبدادی داشته و در این مورد می افزاید :"سابقه روابط امریکا با این رژیم ها به دوره پس از پایان جنگ جهانی دوم باز می گردد.

 

دولت امریکا هم چنین متهم است که کودتایی را علیه دولت قانونی "مصدق" در سال 1953 میلادی سازماندهی کرد. دستگاه امنیتی امریکا (سیا) هم چنین به دستگاه امنیتی رژیم شاه (ساواک) کمک کرد دستگاهی که در سرکوب مخالفان سیاسی دست داشت.

 

در حالی که عقو بین الملل در زمان رژیم شاه در گزارش های خود تاکید می کرد که آن رزیم مرتکب نقض حقوق بشر شده اما امریکا به حمایت خود از شاه ادامه می داد. امریکا هم چنین در دوره جنگ هشت ساله "صدام حسین" دیکتاتور عراق علیه ایران در دهه 80 میلادی از او حمایت کرد.

 

به همین خاطر شواهد نشان می دهند که دولت امریکا از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود در سیاست خارجی استفاده کرده است. امریکا از این موضوع به عنوان دستاویزی برای سرنگون کردن حکومت "قذافی" در لیبی استفاده کرد این در حالیتس که در مقابل امریکایی ها سال ها از دیکتاتورهایی چون "مبارک" و "بن علی" در مصر و تونس حمایت کردند."

"موسویان" در ادامه به لزوم توافق ایران و امریکا بر سر موضوع حقوق بشر اشاره می کند و در این باره می افزاید :"اعمال تحریم دولت امریکا علت دولت "روحانی" اقدامی غیر قانونی و خود نقض حقوق بشر است.

 

مقام معظم رهبری نیز بر این باورند که امریکا از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند. هم اکنون اختلاف دیدگاه میان ایران و غرب بر سر موضوع حقوق بشر به یکی از موانع اصلی در روند عادی سازی روابط ایران و کشورهای غربی تبدیل شده است."

"موسویان" در پایان اشاره می کند که به نظر او "درک نادرست" و برداشت های غلط سبب شده تا اختلاف میان ایران و غرب بر سر موضوع حقوق بشر ایجاد شود و ادامه یابد. او اشاره می کند که در دهه 90 میلادی زمانی که سفیر ایران در کشور آلمان بوده با برگزاری کنفرانس هایی برای اساتید و صاحب نظران دانشگاهی ابهامات موجود را برای آنان رفع کرده است.

"موسویان" در این مورد می افزاید :"پس از این دیدارها وکلا، فعالان رسانه ای و چهره های مذهبی به من گفتند که تا پیش از این آنان درک درستی از موضوع حقوق بشر در ایران نداشتند.

 

پیشنهاد من تشکیل کمیسیون هایی است که در آن افراد و نهادهای مدتی در مورد ارزش های فرهنگی و احترام به حقوق بشر با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند تا دیدگاه طرفین در مورد این موضوعات مشخص شود. هدف نهایی این کمیسیون ها باید "غیر سیاسی"کردن موضوع حقوق بشر و رسیدن به زمینه ای مشترک برای تفاهم و بهبود وضعیت حقوق بشر در تمام کشورها باشد."

اخبار سیاسی - تدبیر

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------