آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

چک 2میلیارددلاری بیمه‌نشده زنجانی روی دست مسوولان



اخبار ,اخبار سیاسی ,چک 2میلیارددلاری بیمه‌نشده بابک زنجانی

 

 اخبار سیاسی - گزارشی از چکی که باید 6 اردیبهشت نقد شود
چک 2میلیارددلاری بیمه‌نشده زنجانی روی دست مسوولان

چندروز دیگر موعد چک اردیبهشت «بابک زنجانی» فرا می‌رسد و هیچ سازمان و شرکتی تا به حال آن را بیمه نکرده است.

این مساله آنطور که «حسین دهدشتی» به «شرق» خبر داده برای مسوولان پیامی جدی به‌دنبال دارد. زنجانی چک کشیده و پای آن را تا حدود دومیلیارددلار - رقمی نزدیک بدهی‏‌هایش به وزارت نفت- امضا کرده اما هیچ نهاد بیمه‏‌گزاری حاضر نیست این چک را بیمه کند. عدم تمایل به بیمه‌‏گزاری این چک نشان از آن دارد که وصول چک اردیبهشت بابک زنجانی بسیار نامحتمل است.


عضو کمیته ویژه پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس همچنین به «شرق» می‏‌گوید: «فکر می‌کردیم تا پیش از بهمن‌ بالاخره سازمان و نهادی پیدا می‌شود که چک زنجانی را بیمه کند، چنانچه چک شخص او بدون بیمه نه برای ما و نه برای هیچ نهاد دیگری چندان سند دلگرم‌کننده‏ای نبود. اما خب رقم آنقدر بالاست که کمتر شرکت بیمه‏‌گزاری ریسک کرده و پای کار می‌آید. از بهمن به اسفند 92 رسیدیم و متاسفانه در نهایت تا به امروز هیچ بیمه‏‌ای در کار نیست و نگرانی‌ها همچنان درباره وصول‌نشدن این چک وجود دارد. به شخصه خیلی بعید می‌دانم که این چک در ششم اردیبهشت 93 نقد شود.»


او درباره اینکه تکلیف شبکه مافیایی و پشت‌پرده ماجرای زنجانی چه می‌شود، نیز می‌‏افزاید: «در حال حاضر اراده همگان برای بازگشت پول‌های از دست رفته است اما نکته مهم اینکه قوه‌قضاییه بدون تردید افراد مرتبط به زنجانی را شناسایی خواهد کرد چنانچه همین حالا هم این امر اتفاق افتاده است.»


البته معلوم نیست منظور دهدشتی از شناسایی افراد مرتبط با بابک زنجانی کدام مسوول و مدیر است. چنانچه چهار وزیر و رییس بانک مرکزی دولت دهم، پای اعتبارنامه آقای زنجانی را امضا کرده‌اند و حالا «محمدعلی پورمختار»، رییس کمیسیون اصل 90 معتقد است زنجانی این افراد را فریفته و از اعتماد آنها سوءاستفاده کرده است.


به‌جای زنجانی، شبکه مافیایی پشت‌پرده را بشناسید
با این حال امیرعباس سلطانی که بیش از بابک زنجانی علاقه‌مند شناسایی شبکه حمایتی بابک زنجانی است، به «شرق» می‌گوید: «در این پرونده تخلف مالی، باید یک مدل بی‌بدیل از برخورد با متخلفان ترسیم شود. همه‌چیز را نباید به یک نفر ختم کنیم. زنجانی تنها یک نوار خالی بوده که دیگران پرش کرده‌اند. او نه از خود صدایی داشته و نه سبکی. بنابراین شناسایی شبکه مافیایی زنجانی در حال حاضر به همان میزان بازگرداندن پول به داخل از کشور مهم است.» او همچنین می‌‏افزاید: «فکر کنید که پول‌ها هم به کشور بازگردانده شد، تکلیف افکار عمومی چه می‌شود؟ مردم با خودشان نمی‏‌گویند، چطور یک انسان عادی و با ضریب هوشی معمولی توانسته در چندسال، این‌همه منابع مالی به جیب بزند، مردم را که نمی‌شود سر کار گذاشت، معلوم است که افراد و گروه‌هایی متنفذی پشت زنجانی بوده‌اند. نباید این خط فراموش شود. نباید آنها به‌دلیل تمرکز بار رسانه‌ای روی زنجانی، احساس آرامش کنند.»


هر ایرانی، یک شاکی
در حال حاضر همه امیدوارند که هر جور شده بتوانند داشته‌های بابک زنجانی را پول کرده و به دست وزارت نفت برسانند. اما به این سادگی‏ نمی‌شود دسته گل رانتی دوران «محمود احمدی‌‏نژاد» را جبران کرد. مبلغ بدهی هم کم نیست، حالا رقم بدهی عددی نزدیک به دومیلیاردو350میلیون‌یورو اعلام شده؛ عددی که سهم هر ایرانی از آن به‌گفته وزیر نفت، صدهزارتومان است. به همین خاطر ماجرای بابک زنجانی تنها به شکایت وزارت نفت از این فرد و دستگیری او از سوی قوه‌قضاییه ختم نمی‌شود. بر اساس آنچه زنگنه درباره بدهی نفتی زنجانی به تک‌تک شهروندان ایرانی خبر داده، هر ایرانی می‌تواند علیه او اقامه دعوی کند. اما به هر شکل، یافته‌های کمیته ویژه بهارستان در پرونده بابک زنجانی، تا به حال راه به جایی نبرده و دستاورد چندانی نصیب نمایندگان عضو این کمیته نشده. پیش‌تر هم رییس کمیسیون اصل 90 از بلوکه‌نشدن دومیلیارددلار پول‌های زنجانی در خارج از کشور خبر داده بود و در سفر نمایندگان قوه‌قضاییه به خارج از کشور هم اموال خاصی از زنجانی به دست نیامده.


امیدوار به روابط زنجانی و بازگرداندن پول‌های بربادرفته
البته «حسین دهدشتی» به رابطه‌های زنجانی در کشورهای مختلف اشاره دارد و به «شرق» می‏‌گوید: «یکی از نقاط امیدواری شناسایی همین رابط‌ها بوده و اینکه بتوانیم با همکاری آنها به برخی منابع مالی زنجانی در خارج از کشور پی ببریم. اگر این‌طور نباشد، خیلی نمی‌شود به وضعیت آینده و بازگشت پول‌ها امیدوار بود. در حال حاضر نه‌تنها قوه‌قضاییه و وزارت نفت که تمام دیگر نهادهای مرتبط با این مساله به دنبال شناسایی منابع مالی و بازگرداندن پول‌های ازدست‌رفته به داخل کشور هستند»آخرین خبرها از پرونده بابک زنجانی نشان از آن دارد که او برای پرداخت بدهی‌اش تعهد کرده و چکی هم داده که تاریخ سررسید آن اوایل اردیبهشت‌ است؛ آن هم ششم اردیبهشت.

 

ارزش اموال داخلی بابک زنجانی رقمی در حدود هزارمیلیاردتومان است و این رقم، با بدهی‌های سنگین او تناسبی ندارد. البته دهدشتی تاکید دارد که در صورت فراهم‌شدن امکان بازگشت اموال خارجی زنجانی، شاید بتوان به جبران بخشی از بدهی‌های وی به وزارت نفت خوش‌بین بود: «رقم اموال خارج از کشور بابک زنجانی قابل‌توجه و تعیین‌کننده است.»دهدشتی همچنین از مصادره برخی شرکت‌ها و اموال داخل کشور زنجانی خبر می‌دهد. اراضی «ایران‌زمین» و شرکتی دیگر در تهران به اضافه برخی دیگر از شرکت‌های تحت حمایت او در شهرهای دیگر، از جمله اموال مصادره‌شده زنجانی در داخل کشور هستند. اردیبهشت برای ایرانیان فصل زندگی است. هوای تهران صاف‌تر از همیشه است و هرم گرما هنوز خیابان‌های شهر را تسخیر نکرده. همه‌چیز آرام و ملایم است؛ اما گویا اردیبهشت 93 چندان ایام خوشی برای بابک زنجانی نیست. چنانچه اگر چک ششم اردیبهشت او وصول نشود، شاید سرنوشتی مشابه امیرمنصور آریا در انتظار او باشد.
اخبار سیاسی -شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------