آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طراحان گشت ارشاد در خانه‌های سازمانی و ایزوله زندگی می‌کنند!

اعتمادآنلاین | علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نوشت: ‌برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد (طرح نور) عموما افرادی هستند که در شهرک‌های…

عارف ائتلاف با رقیب را کلید زد؟



اخبار,اخباررسیاسی , محمدرضا عارف


 اخبارسیاسی -  عارف ائتلاف با رقیب را کلید زد؟

 «در شورای مشورتی آقای خاتمی حضور ندارم چون خودم شورای مشورتی دارم.» این جمله‌ای بود که روز گذشته از سوی محمدرضا عارف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال بیان شد که «آیا در جلسات شورای مشورتی خاتمی برای انتخابات مجلس شرکت می‌کنید یا خیر؟»

بسیاری اطلاع داشتند که معاون اول خاتمی تمایلی به حضور در جلسات شورای مشورتی او ندارد که شاید دلیلش متفاوت بودن نظراتش با اعضای دیگر این شورا باشد یا حتی امکان دارد او خودش را هم‌رتبه شرکت‌کنندگان در این جلسات نمی‌داند که درنتیجه لزومی برای همفکری با آنها احساس نمی‌کند. اما دراین میان اظهارات رهامی در 3 مرداد سال‌جاری گمانه دیگری را هم به ذهن متبادر می‌کند. رهامی گفته بود: «شورای هماهنگی نیروهای اصلاح‌طلب با احزاب تابلودار فعالیت می‌کند و شورای مشورتی هم که زیر نظر آقای خاتمی کار می‌کند، قرار نیست کار حزبی داشته باشد؛ آقای دکتر عارف هم می‌خواهد با این مجموعه کار کند.»

 

آنچه رهامی گفت خبر از تمایل عارف برای پیوستن به شورای مشاوران خاتمی می‌دهد پس اگر این تفسیر درست باشد باید حدس‌های قبلی مبنی بر بی‌میلی عارف برای شرکت در این جلسات را به عکس آنچه در ابتدا عنوان شد، مورد بررسی قرار داد یعنی بی‌میلی اعضای مشورتی خاتمی برای حضور عارف! درباره این بی‌میلی که مهم نیست از سوی کدام طرف است باید به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بازگشت؛ همان انتخاباتی که گفته شد خاتمی مخالفتی با کاندیداتوری عارف نداشته است اما نظر شورای مشورتی بر حمایت از دکتر روحانی بوده است و همگان به خاطر دارند چه روندی طی شد که معاون اول دولت خاتمی حاضر به انصراف از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شد.


 یارگیری و ائتلاف برای انتخابات مجلس
عارف در ماه‌های اخیر مشغول  وحدت میان اصلاح‌طلبانی بود که روحیاتی شبیه خودش داشتند که ازجمله آنها می‌توان به جعفر توفیقی و الهه کولایی اشاره کرد و با علم به اینکه این نیروها مخالفتی با ائتلاف داشتن با اصولگریان ندارند در اظهارات خود اشاره‌ای به اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌کند. در این راستا دیروز خبرنگاری سوال خود را  از عارف این‌گونه مطرح کرد که آیا درباره‌ انتخابات مجلس با بزرگان اصلاحات صحبتی داشتید که محمدرضا عارف در پاسخ گفت: «همه‌ مردم ما بزرگ هستند. ما با همه مذاکره داریم و دغدغه‌ همه ما و دلسوزان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی است و این موضوع هدف اصلی ما محسوب می‌شود.»

 

عارف که ظاهرا جدا از همه مشغول فعالیت انتخاباتی است تلاش‌ها و فعالیت‌های زیادی هم برای موفقیت در هدف خود انجام می‌دهد که سفرها برای افتتاح دفاتر بنیاد امید ایرانیان در شهرهای مختلف ازجمله این تلاش‌هاست. عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سفرهای بنیاد امید ایرانیان اشاره داشت و درخصوص انجام مجدد این سفرها سوال می‌کرد، افزود: «بعد از اینکه بنیاد امید ایرانیان در 4 استان تاسیس شد هیات‌مدیره عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار داد که درحال حاضر با دو نظر مواجه است اول اینکه با همان سرعت واحدهای استانی دیگر افتتاح شود و دیگری این است که با آمادگی بیشتر دوستان ما بتوانند در استان‌های مختلف فعالیت کنند.»


 دعوت عارف از اصولگرایان
اوج اظهارات عارف به بخشی برمی‌گردد که او در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه آیا در جلسات شورای مشورتی خاتمی برای انتخابات مجلس شرکت می‌کنید یا خیر؟ خاطرنشان کرد:‌ در این شورا عضو نیستم. بدین معنی که از ابتدا که این شورا تشکیل شد در هیچ جلسه‌ای شرکت نکردم زیرا خودم دارای شورای مشورتی هستم. ما برای انتخابات مجلس بنا داریم از جبهه اصلاحات یک لیست بیرون آید. بنابراین باید مشورت کنیم. همچنین توصیه‌ من به خواهران و برادران اصولگرا این است که در انتخابات حضور داشته باشند و آنها نیز یک لیست را ارائه دهند. این هم نماد دیگری از علاقه عارف برای ائتلاف با اصولگرایان است.

 

شاید بتوان توصیه او به اصولگرایان را ناشی از مشی اخلاقی دانست اما سوال است که سوال خبرنگار چه ارتباطی با اصولگرایان داشت که عارف از آنها دعوت به حضور در انتخابات کرد. آیا او می‌خواست پیامی را به اصلاح‌طلبان منتقل کند؟ البته عارف به همین جملات بسنده نکرد و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای کمیته‌ انتخابات از شما دعوت کند آیا این دعوت را می‌پذیرید، بیان کرد: ‌ما قطعا تعامل خواهیم داشت و الان نیز به‌صورت غیررسمی تعامل خوبی با همه‌ جریانات داریم. اگر دعوتی صورت گیرد نه‌تنها با اصلاح‌طلبان بلکه با اصولگرایان نیز درمورد انتخابات مجلس تعامل خواهیم داشت. از هم‌اکنون نمی‌توان درباره  قصد عارف از توجه بیش از حد به اصولگرایان به اظهارنظر پرداخت اما این اظهارات واقعا قابل تامل است!


 فقط خاتمی را قبول دارد
به نظر می‌رسد عارف در این مقطع فقط خاتمی را مانند گذشته قبول دارد و روز پنجشنبه در اظهارات خود به دفاع جانانه از او پرداخت. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای خاتمی از نظام دور نبوده است و همیشه خود را عضوی از نظام دانسته است.

 

وی در پاسخ به پرسشی در ارزیابی از نامه‌ سیدمحمد خاتمی به مقام معظم رهبری تصریح کرد: آقای خاتمی همانند همه‌ بزرگان به سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی علاقه‌مند بودند و در نامه هم از ایشان احوالپرسی کردند. معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی در همین راستا درباره‌ اینکه برخی این نامه را دلیلی برای بازگشت آقای خاتمی به نظام اعلام می‌کنند، تصریح کرد: در واقع ایشان از نظام دور نبودند و همیشه خودشان را عضوی از نظام می‌دانستند. ایشان 8 سال رئیس‌جمهور کشور بودند و قطعا دغدغه‌ همه‌ ما نظام و پیشرفت آن است.


 اخبار سیاسی - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------